علائم افسردگی در افراد با سنین مختلف

افسردگی (اختلال افسردگی عمده) یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر احساس شما، نحوه فکر کردن و نحوه عملکردتان تأثیر منفی می‌گذارد. اما خوشبختانه قابل درمان است. افسردگی باعث احساس غم و اندوه و یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی است که قبلاً  از آنها لذت می‌بردید. این مسئله می‌تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود. همچنین توانایی عملکرد فرد در محل کار و خانه را کاهش دهد. خدمات پرستاری و مراقبتی به افراد کمک و راهنمایی کرده تا روند درمانی خود را مؤثرتر پیش ببرند. استفاده از این خدمات به افراد کمک می‌کند تا فردی را همراه و کنار خود داشته باشند. همچنین با صحبت کردن با او از میزان شدت علائم افسردگی و فشار روانی کاسته می‌شود.

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که بر افکار، احساسات، بدن و رفتار فرد تأثیر می‌گذارد. پزشکان ممکن است افسردگی را افسردگی اساسی، اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی بدانند. همه افراد گاهی اوقات احساس غم، تحریک پذیری یا خستگی می‌کنند. برخی از علائم افسردگی بیشتر از زنان بر مردان تأثیر می‌گذارد، که می‌تواند ناشی از عوامل ژنتیکی، هورمونی، بیوشیمیایی یا اجتماعی باشد.

علائم افسردگی در سنین مختلف

افسردگی در مردان شایع است. طبق اعلام انجمن روانشناسی آمریکا، تقریباً 9 درصد از مردان در ایالات متحده هر روز احساس افسردگی یا اضطراب دارند و 30.6 درصد از مردان در طول زندگی خود یک دوره افسردگی را تجربه می‌کنند. اما افسردگی در زنان شایع تر است، در حالی که 10.4 درصد از زنان در مقایسه با 5.5 درصد از مردان در ایالات متحده مبتلا هستند، با این حال، تعداد مردانی که با خودکشی می‌میرند چهار برابر زنان است. یكی از دلایل این امر می‌تواند این باشد كه مردان احتمال ابتلا به افسردگی را كمتر نشان می‌دهند. افسردگی یک عامل خطرناک برای خودکشی است. درک چگونگی تفاوت علائم افسردگی بین زن و مرد از اهمیت زیادی برخوردار است. این می‌تواند به آگاهی افراد از افسردگی در خود و عزیزانشان کمک کند. شناخت علائم افسردگی اولین قدم به سمت بهبود است. مراقبت شبانه روزی در منزل به افراد کمک می‌کنند تا شناخت بهتری نسبت به علائم خود داشته باشند.

بنر دکتر در منزل

برخی از علائم افسردگی در زنان و مردان یکسان است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • احساس گناه، غم، ناراحتی، یا تهی بودن
  • از دست دادن احساس لذت بردن در فعالیتهایی که قبلاً لذت بخش بودند
  • تغییر اشتها یا وزن
  • خواب خیلی کمی یا خیلی زیاد
  • اشکال در تنفس

باید بدانیم که همه افراد این علائم افسردگی را تجربه نخواهند کرد. در صورتی که فرد مبتلا در گروه حساس باشد، مانند کودکان، سالمندان، زنان باردار استفاده از خدمات پرستاری بسیار کمک کننده خواهد بود.

علائم افسردگی,علائم افسردگی شدید, علائم افسردگی در مردان, علائم افسردگی در زنان,علائم افسردگی در کودکان, افسردگی در نوجوانان, افسردگی در جوانان, افسردگی, افسردگی و خدمات پرستاری و مراقبتی, افسردگی بزرگسالان, افسردگی در سالمندان

علائم رفتاری افسردگی در مردان

علائم افسردگی با نمود رفتاری در زنان و مردان می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، مصرف الکل و مواد مخدر، در مردان بیشتر از زنان بر افسردگی تأثیر می‌گذارد و مردان نیز بیشتر از زنان در معرض حملات عصبانیت و رفتارهای خطرساز قرار دارند. مردان مبتلا به افسردگی ممکن است متوجه تغییرات رفتاری زیر شوند:

  • نوشیدن الکل بیشتر یا مصرف مواد مخدر
  • اجتناب از شرکت در موقعیتهای خانوادگی یا اجتماعی
  • با وسواس کار کردن بدون اینکه استراحت مناسبی انجام دهند
  • قبول کاری با مسئولیتهای کاری و خانوادگی زیاد
  • در روابط عاطفی بیشتر مورد کنترل یا سوءاستفاده قرار می‌گیرند
  • درگیر شدن در رفتارهای خطرناک مانند قمار یا رابطه جنسی ناامن
  • اقدام به خودکشی

یک تئوری این است که این تغییرات رفتاری در مردانی صورت می‌گیرد که می‌توانند علائم افسردگی را پوشانده و به اصطلاح به “هنجارهای مردانه” پایبند باشند. این تلاش برای پنهان کردن افسردگی ممکن است باعث شود که مردان از رفتارهای خود مخرب خودداری کنند یا درگیر آن شوند. همچنین مردان مبتلا به افسردگی ممکن است علاقه و اشتیاق خود را به سرگرمی از دست دهند و یا برای موفقیت در کار احساس انگیزه کمتری داشته باشند. افسردگی ممکن است بر و روابط جنسی مردان  نیز تأثیر بگذارد. این امکان وجود دارد که مردان مبتلا به افسردگی علاقه کمتری به رابطه جنسی داشته باشند و در عملکرد جنسی دچار مشکل شوند.

علائم افسردگی در مردان

علائم عاطفی افسردگی در مردان

علائم افسردگی به طور اولیه می‌تواند شامل تحریک پذیری و ناامیدی باشد. برخی از مردان ممکن است بحث در مورد علائم جسمی را آسانتر از تغییرات خلقی بدانند. با این حال، ارتباط نزدیکی بین ذهن و بدن وجود دارد. به اشتراک گذاشتن همه علائم با پزشک بسیار مهم است حتی اگر به نظر ناچیز یا بی‌ربط به نظر برسد. افسردگی بر وضعیت عاطفی زنان و مردان تأثیر می‌گذارد و باعث تغییر خلق و خوی آنها می‌شود.

ممکن است زنان مبتلا به افسردگی این موضوع را به صورت غمگین بودن بیان کنند، اما برای برخی از آقایان بروز دادن احساسات و ناراحتی دشوار است. بنابراین، تغییر در وضعیت عاطفی آنها می‌تواند به روش‌های دیگر آشکار شود. علائم افسردگی به طور اولیه در مردان می‌تواند شامل افزایش موارد زیر باشد:

  • خشم
  • نا‌امیدی
  • پرخاشگری
  • تحریک پذیری

این اختلافات ممکن است ناشی از انتظارات اجتماعی از نحوه بیان احساسات زن و مرد باشد. احتمالاً اگر احساس کنند دیگران ممکن است در مورد آن قضاوت کنند یا از آنها انتقاد کنند، کمتر تمایل به نشان دادن احساسات خاص مانند غم و اندوه خواهند داشت. مردان مبتلا به افسردگی ممکن است، افکار خودکشی را نیز تجربه کنند.

علائم افسردگی در زنان

یک زن، نقش‌های زیادی در زندگی دارد. مادر، همسر، کارمند، دوست، شفا دهنده، مراقب و این لیست ادامه دارد. پیچیدگی همه این نقش‌ها می‌تواند باعث ایجاد فراز و نشیب‌هایی در طول زندگی شود. برخی از این تغییرات خلقی ممکن است ناشی از وقایع زندگی باشد (مثلاً درگیری با یک دوست) یا ممکن است به دلیل هورمون‌ها باشد (مثلاً بارداری ، چرخه قاعدگی). مراقبت در منزل از کودکان میزان فشار و استرس روانی مادر را می‌کاهد. این علائم و نشانه‌های افسردگی در زنان متفاوت است. برخی از رایج ترین علائم و نشانه ها در زیر ذکر شده است:

  • احساس پوچی، ناامیدی و غم و اندوه
  • تحریک پذیری، اضطراب و احساس گناه
  • احساس خستگی شدید
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های فرح بخشی که قبلاً لذت بخش
  • عدم توانایی در تمرکز یا به خاطر سپردن جزئیات
  • داشتن افکار خودکشی یا تلاش برای خودکشی
  • اختلالات خواب؛ بی خوابی بیش از حد یا خیلی کم
  • تغییر در اشتها، خوردن بیش از حد یا خیلی کم
  • علائم جسمی مانند درد، گرفتگی، سردرد، مشکلات گوارشی، حساسیت پستان، نفخ
  • کمبود انرژی
  • نوسانات روحی و اشک ریختن
  • موارد وحشت زدگی
  • احساس تنش
  • عدم علاقه به انجام فعالیت‌ها و روابط روزمره

علائم افسردگی در زنان

علائم افسردگی در سنین مختلف

علائم افسردگی در همه افراد یکسان نیست؛ در حقیقت، آنها می‌توانند از یک فرد به فرد دیگر و به ویژه در گروه سنی مختلف کاملاً متفاوت باشند. دن بکر، روانپزشک و مدیر پزشکی خدمات درمانی رفتاری در مرکز پزشکی میلز می‌گوید: “علاوه بر تغییرات آشکار خلقی و سایر علائم معمولی، نشانگرهای افسردگی می‌توانند شامل تغییرات رفتاری و شکایات جسمی و همچنین علائم دقیق‌تری نیز شوند.” در ادامه به نکات اشاره شده توسط دکتر بکر در مورد چندین نشانه‌ خاص برای هر گروه سنی، همراه با محرک‌های رایج ایجاد کننده افسردگی و چگونگی کمک به فرد مبتلا ، می‌پردازیم.

علائم افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان زیر 12 سال مرسوم نیست، اما ممکن است اتفاق افتد. در کنار احساس ناراحتی یا ناامیدی، علائم رایج آن شامل مشکلات در مدرسه، از دست دادن علاقه به فعالیتهای تفریحی، تغییر عادات غذایی، افزایش وزن یا از دست دادن آن، وابستگی عاطفی، اضطراب، مشکلات با اعضای خانواده و ممانعت از انجام فعالیتهای اجتماعی و مدرسه.

بسیاری از این عوامل می‌تواند باعث افسردگی در کودکان شود: خشونت در بین اعضای خانواده، افسردگی والدین، طلاق و سایر عوامل استرس زا در خانواده، سوءاستفاده جنسی، مشکلات یادگیری، انتقال به یک شهر یا مدرسه جدید و از دست دادن حیوان خانگی، دوست یا اعضای خانواده. مراقبت در منزل برای کودکان از بروز بسیاری از این عوامل جلوگیری می‌کند. والدینی که شاغل هستند و فرصت کافی برای توجه لازم به کودکان خود را ندارند، به کمک یک پرستار کودک نیازمند می‌شوند.

علائم افسردگی در کودکان

علائم افسردگی در نوجوانان

نوسانات گسترده  روحی در سنین 12 تا 18 سالگی طبیعی است، اما این افراد امکان دارد که در معرض افسردگی قرار گیرند. برای پی بردن به وجود افسردگی در فرزند خود به دنبال تغییرات خلق و خویی  مانند موارد زیر باشید که بیشتر از چند هفته ادامه یابد:

  • داشتن مشکلاتی در مدرسه، خانه یا با دوستان
  • سطح غیرمعمول تحریک پذیری
  • احساس بی ارزشی
  • عصبانیت و حساسیت شدید
  • خوابیدن یا خوردن بیش از حد
  • اجتناب از دیدار دوستان و دیگران
  • از دست دادن علاقه به انجام فعالیت‌هایی که همیشه مشتاق آن هستند
  • رفتارهای آسیب رسان به خود مانند زدن رگ دست، استفاده از الکل یا مصرف مواد مخدر

بسیاری از همان مسائل زندگی که بر خردسالان تأثیر می‌گذارد می‌تواند منجر به افسردگی در نوجوانان نیز شود. علاوه بر این، افسردگی در نوجوانان ممکن است در اثر ایجاد فشارهایی برای جا به جایی محل تحصیل، عدم دستیابی به موفقیت و بلوغ به وجود آید. همچنین مسائل هورمونی نگرانی‌های جنسی، کمبود خواب و طرد شدن توسط همسالان همگی زمینه ساز افسردگی در نوجوانان هستند.

اگر گمان می کنید نوجوان شما ممکن است دچار افسردگی شود، زمانی که در ماشین یا در حال پیاده روی هستید، موضوع با تنش کمتر را پیش بکشید و در رابطه با آن با فرزند خود صحب کنید. نوجوان خود را تشویق کنید که به شخصی اعتماد کند. این فرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خودتان، یک دوست با تجربه یا یک معلم باشد. همچنین با یک پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا تشخیص دهد که آیا علائم ناشی از یک مشکل جسمی مانند کم کاری تیروئید است یا خیر. پزشک همچنین می‌تواند نوجوان شما را برای مراجعه احتمالی به یک متخصص روان راهنمایی کند.

علائم افسردگی در نوجوانان

افسردگی در جوانان

بزرگسالان جوان در سنین 19 تا 29 سالگی به دلیل تغییرات عمده زندگی، عدم پشتیبانی در محیط‌های جدید، عدم داشتن مهارت‌های مقابله با مشکلات، مسائل مربوط به روابط، فقر، تروما و آسیب بدنی، مسائل مربوط به کار و موارد دیگر، دچار افسردگی می‌شوند.

ساخت یک سیستم پشتیبانی در این مدت زندگی بسیار مهم است، بنابراین به دوست عزیز خود کمک کنید تا با دیگران در ارتباط باشد و در مورد نحوه آماده سازی آنها برای گذراندن زندگی و مقابله با مشکلات بزرگ صحبت کنید. آنها را تشویق کنید تا در مورد علائم خود با  یک پزشک صحبت کند و نیز یک روان شناس را ببینید.

افسردگی بزرگسالان

بزرگسالان 30 تا 60 ساله تمایل زیادی به ایجاد پیشرفت در زندگی دارند. در این بین عدم دستیابی به اهداف و شکست‌های متعدد می‌تواند باعث افسردگی شود. همچنین داشتن مسئولیت‌های فراوان مانند مراقبت از کودکان و همچنین والدین پیر خود، استرس مالی، انزوا، مسائل مربوط به کار و روابط، یائسگی، برخورد با بیماریهای عمده و مسئولیت‌های اجتماعی و افزایش فشار زندگی زمینه ساز ایجاد افسرگی است. علاوه بر علائم شایع افسردگی، برخی از افراد ممکن است سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، عصبانیت، رفتارهای پرخطر و رفتارهای سوء استفاده کننده یا خشونت آمیز را از خود به نمایش بگذارند.

دوست خود یا عزیزی که در شرف مبتلا به افسردگی است را تشویق کنید که در رابطه با مشکلاتش با شما یا یک فرد با تجربه صحبت کند. گاهی با صحبت کردن، علت وجود بسیاری از مشکلات مشخص می‌شود. به نگرانی‌های آنها گوش فرا داده و به علائمشان توجه کنید. پیشنهاد کنید که آنها برخی از  اقدامات را برای مراقبت از خود انجام دهند. همچنین به آنها توصیه كنید كه برای ارزیابی افسردگی به پزشك مراجعه كنند تا ببینید كه آیا داروها یا مسائل جسمی می‌توانند ریشه مشكلات آنها باشند یا خیر.

افسردگی در سالمندان

افسردگی یک بخش عادی از دوران سالمندی نیست، اما بسیار رایج است و اغلب نادیده گرفته می‌شود و درمان مناسبی برای آن صورت نمی‌گیرد. علائم مربوط به افسردگی در سالمندان شامل:

  • اشکال در خوابیدن
  • خستگی
  • داشتن غم و اندوه و اضطراب
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  • تغییر خلق و خویی که از بین نمی‌رود (برای مثال، اندوه از دست دادن یک دوست عزیز که ماندگار شده است)
  • دردهای جسمی نیز می‌توانند اغلب نشانه‌های افسردگی باشند

علائم افسردگی در سالمندان

بسیاری از سالمندان مبتلا به افسردگی از برخورد با مسائل متداول در اواخر زندگی مانند انزوای اجتماعی، ضررهای عمده در زندگی، فوت همسر، استرس مالی و مشکلات عمده سلامتی دچار این بیماری شده‌اند. بیماریها و داروها همچنین می‌توانند باعث ایجاد علائم افسردگی شود.

بنر پرستار سالمند

اگر این احتمال را می‌دهید که سالمند عزیزتان ممکن است دچار افسردگی شده باشد، درباره زندگی و نگرانی‌های او سؤال کنید. به او پیشنهاد دهید که در مورد علائم خود  با یک پزشک صحبت کند. بسیاری از مردم درک نمی‌کنند که احساس غم و اندوه و ناامیدی برای افراد مسن عادی نیست و درمان این بیماری می‌تواند به آنها کمک کند. پرستار بیمار با در نظر گرفتن رفتار‌ روزانه سالمند، با راهنمایی یک روان شناس نقش مؤثری در درمان افسردگی او دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *