کاردرمانی در کودکان اوتیسم و بیش فعال

بدون شک در اطراف خود کودکانی را دیده‌اید که از اوتیسم رنج می‌برند، این بیماری اغلب به‌صورت مادرزادی به افراد منتقل شده یا بر اثر عفونت و در معرض قرار گرفتن با سموم محیطی ایجاد می‌شود. اوتیسم اصطلاحی است که برای گروهی از اختلالات رشد عصبی به کار برده می‌شود که افراد مبتلا به آن اغلب رفتارهای تکراری، کلیشه‌ای و محدود شونده از خود نشان می‌دهند. در این میان کاردرمانی در کودکان اوتیسم بسیار مؤثر است.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای اوتیسم وجود ندارد، اما می‌توان با به‌ کارگیری اصول روانشناسی و سایر ملاحظات مانند استفاده از پرستار کودک در منزل به این افراد کمک کرد که نسبت به خود احساس بهتری داشته‌ باشند. کاردرمانی یکی از روش‌های مناسب برای کودکان مبتلا به اوتیسم است. در این مقاله سعی داریم تا شما را بیشتر با کاردرمانی و تأثیر آن بر کودکان اختلال اوتیسم آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

کاردرمانی چیست؟

امروزه کاردرمانی به‌ عنوان یک روش درمان برای بهبود عملکرد افراد مورد توجه قرار گرفته‌ است. کاردرمانی در کودکان اوتیسم یک روش کامل و جامع است و به افراد کمک می‌کند تا با کسب مهارت و حفظ پتانسیل خود زندگی شاد و سالمی داشته‌ باشند. کاردرمانی به این صورت وارد عمل می‌شود که به افراد در شناسایی نیازهای آن‌ها کمک می‌کند و با علم به اینکه چه چالش‌ها و محدودیتهایی وجود دارد فرد را برای کسب موفقیت و حرکت رو به جلو آماده می‌کند.

کاردرمانی در کودکان بیش فعال

چه کسانی به کاردرمانی نیاز دارند؟

در تمامی سنین ممکن است نیاز به کاردرمان احساس شود. بیشتر در مواردی کاربرد دارد که کودک با چالش‌های مختلفی رو به رو می‌شود. بسیاری از چالش‌ها به مشکلات و مهارت‌های رفتاری مربوط می‌شود. کاردرمانی در کودکان در مورد چالش‌های زیر بسیار حائز اهمیت است. در این میان کاردرمانی در کودکان اوتیسم نیز بسیار مهم است.

تأخیر رشد

تأخیر رشد به این معنی است که کودک در فراگیری مهارت‌ها از همسالانش در یک بازه زمانی خاص عقب بماند. به‌ منظور دیگر، یعنی نرسیدن به نقطه عطف در یک مهارت، برای نمونه در مهارت نشستن، خزیدن و راه رفتن در سن مناسب خود عمل نکند و عدم یادگیری در سطح سنی مناسب و مهارت‌های اجتماعی.

مهارت‌های حرکتی ظریف

مهارت‌های حرکتی آن‌هایی هستند که کودک آنها را با استفاه از اعضای بدن خود انجام می‌دهد مانند کار با اسباب بازی، قیچی کردن، بستن دکمه و بند کفش و غیره. همچنین مهارت‌های دهانی شامل مشکلاتی است که در به‌کارگیری ماهیچه‌های صورت و دهان به وجود می‌آید و دیگر چالش‌ها مانند رشد حرکت، قدرت و تعامل، پردازش بصری، پرداش حسی، حرکتی دهانی، مهارت‌های تعامل اجتماعی و چالش‌های یادگیری که می‌توانید با استفاده از کاردرمانی این چالش‌ها را رفع کنید.

نقش کاردرمانی در کودکان اوتیسم

کاردرمانگران به افراد در هر سنی کمک می‌کنند که به‌ صورت فعال و هدفمندانه با زندگی خود درگیر شوند. کاردرمانگران به‌وسیله ارتباط و کار با کودک به دنبال این هستند که نیازهای آن‌ها را شناسایی کنند و بهترین راه را برای پرورش، ارتقا، اصلاح و توسعه مهارت افراد پیدا کنند چون این مهارت‌ها برای افراد اوتیسم به‌ دلیل محدودیت‌هایشان چالش شده‌ است. کاردرمانی در کودکان اوتیسم به آن‌ها کمک می‌کند که با کسب مهارت، در زندگی آینده همانند یک فرد بالغ عمل کنند. 

کاردرمانگران به افراد کمک می‌کنند که با راحتی بیشتری به محیط پیرامون دسترسی داشته‌ باشند، استقلال آن‌ها را افزایش می‌دهند و توانایی‌های آن‌ها را برای شرکت در فعالیت‌هایی که از دید بچه‌ها و خانواده معنادار هستند افزایش می‌دهد. این بخشی از فعالیت‌های کاردرمانی در کودکان اوتیسم است.

کاردرمانی در بهبود کودکان بیش فعال

بیش‌فعالی نیز یک نوع اختلال شایع در کودکان است. کاردرمانی یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه است. بیش فعالی مخفف کلمه ADHD است که به معنای اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی عصبی رشدی است. این مشکل بین یک تا هفت درصد کودکان را شامل می‌شود و تا قبل از 6 سالگی خود را نشان می‌دهد. این کودکان علائم مختلفی دارند از جمله مشکل در تمرکز و توجه، کنترل رفتار، بی‌قراری و تکان خوردن بیش از اندازه و حرف زدن زیاد که میتواند سبب بروز مشکل در زندگی فردی و اجتماعی کودک شود.

کاردرمانگران با به‌کارگیری تکنیک و مهارت‌های خود و با علم به اینکه کودک در زندگی آینده خود به چه مهارتهایی نیاز دارد با انجام تمرین‌هایی به او کمک می‌کنند. کاردرمانگران در بسیاری از موارد از جمله مهارتهای پردازش حسی، برنامه‌ریزی حرکتی، دست نویسی و عملکرد اجرایی متناسب با سن آنها به کودکان بیش‌فعال کمک می‌کنند. 

بسیاری از متخصصان معتقدند که بحث دارودرمانی بسیار چالش‌ برانگیز است و بهتر است که ابتدا کودک را با راهبردها و رفتار درمانی به‌وسیله کاردرمانی بهبود ببخشیم. پس بهتر است هر چه سریعتر یک دوره کاردرمانی برای کودک خود بگذارید تا نیازهای فیزیکی، رفتاری و عاطفی او مشخص شود. کاردرمانگر با توجه به یکپارچگی حسی و تکنیک‌های مختلف به کودک مهارت می‌آموزد و از حواس پرتی‌های محیطی جلوگیری می‌کند.

بازی درمانی برای کودکان اوتیسم

کسب مهارت از طریق بازی برای کودکان اوتیسم بسیار ضروری است. کودکان معمولاً به انجام بازی علاقه بیشتری نشان می‌دهند و می‌توانند از طریق لذت بازی به تمام پتانسیل‌های دورنی موجود دست یابند. همچنین با بازی کردن کودکان زیاد خسته نمی‌شوند و نمی‌دانند که به‌ راستی سخت کار می‌کنند و در طی آن مهارتهای روزانه و اجتماعی را می‌آموزند.

در واقع هدف کاردرمانگران این است که ابزار، بازی و مهارت‌های لازم را در اختیار کودک و خانواده قرار دهند که بتوانند در تمامی محیط‌ها موفق عمل کنند. اگر بین شیوه درمان که در کودکان انجام بازی مناسبترین گزینه است و روال زندگی کودکان اوتیسم ارتباط مناسب برقرار شود، کاردرمانگران شاهد پیشرفت و کسب مهارتهای اجتماعی و فردی خواهند بود که در آینده آن‌ها را به بزرگسالانی کارآمد تبدیل می‌کند. بنابراین کاردرمانی در کودکان اوتیسم بسیار اهمیت دارد.

بازی درمانی برای کودکان اوتیسم

تمرین‌های کاردرمانگر برای کودکان اوتیسم

کاردرمانگران برای بهبود و تقویت مهارت‌های کودکان اوتیسم با توجه به نیازهای آنها از تمرین‌های مختلفی استفاده می‌کنند. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب با مشکلات یا حساسیت‌های تعدیل حسی رو به رو هستند و در حواس 5 گانه خود مانند لامسه، چشایی، بویایی، وضعیت بدن و تعادل دچار چالش هستند. این چالش‌ها بر زندگی فردی و اجتماعی کودک مانند انجام کارهای شخصی یا تعامل با دوستان تأثیر می‌گذارد.

برای نمونه زدن مسواک از نکات ضروری رعایت بهداشت دهان و دندان است این کار برای افراد عادی بسیار ساده است، اما برای کودکان اوتیسم به‌دلیل چالش‌های حسی طاقت فرسا است. اینجا است که تمرین‌های کاردرمانی در کودکان اوتیسم با به‌کارگیری راهبردها و تکنیک‌های مختلف به کمک می‌آیند. این تمرین‌ها بر یکپارچگی حسی تأکید دارد و به کودک و خانواده کمک می‌کند که این چالش‌ها را شناسایی کنند و با توجه به سن کودک از مهارت‌ها و تمرین‌های مختلف استفاده می‌شود. 

بسیاری از تمرین‌ها که کاردرمانگران طیف اوتیسم روی آن کار می‌کنند بر این پایه‌اند:

  • حفظ ایمنی بدن
  • انجام بازی و کسب مهارت‌های اجتماعی
  • درک مرز فضای شخصی
  • انجام کارهای شخصی مانند مسواک زدن و پوشیدن لباس
  • به‌کارگیری رژیم غذایی مناسب
  • انجام کارهایی برای تعدیل حس‌های ورودی کودکان مانند پتوی وزن‌دار، جلیقه فشاری، هدفون حذف صدا و غیره
  • کمک به ایمنی و آگاهی بخشی درباره ایمنی
  • تنوع غذایی برای کودکان حساس

چطور کاردرمان مناسب پیدا کنیم؟

طبق گزاراشات مجله معتبر Verywellhealth « هنگام جستجو یا ارزیابی کاردرمان، مهم است باید تجربه و سابقه کاری درمانگر را محک زد و مطمئن شوید که او با افراد مبتلا به اوتیسم کار کرده است. اوتیسم با سایر اختلالات رشدی کاملاً متفاوت است و بسیار مهم است که درمانگر کودک شما را درک کند و بتواند به خوبی با او ارتباط برقرار کند.»

استخدام پرستار کودک اوتیسمی با آسانیسم

اوتیسم یک اختلال ذهنی و رشدی است که بر زندگی فردی و اجتماعی افراد تأثیر می‌گذارد. والدین باید به‌صورت پیوسته از کودک مراقبت کنند و داروهای او را سروقت بدهند. همچنین لازم است که کودک در محیطی آرام باشد زیرا استرس و پرخاش باعث بدتر شدن وضعیت او و در مواردی شوک و تشنج می‌شود. بسیاری از والدین به‌دلیل شاغل بودن، انجام کارهای خانه زمان کافی برای رسیدگی و کار کردن و بازی با کودک اوتیسم را ندارند. در این شرایط استخدام یک پرستار کودک اوتیسم که دلسوز و آگاه باشد، بهترین راه برای کمک به فرزندتان است.

شما باید برای نگهداری از کودک فردی را در خانه به استخدام بگیرید که دوره‌های کودکیاری را گذرانده باشد و نسبت به بیماری اوتیسم و نیازهای فرزندتان آگاهی کافی داشته‌باشد. در کنار این دانش باید نسبت به کار خود علاقه‌مند نیز باشد همچنین داشتن سابقه کاری در این زمینه بسیار مهم است. تجربه نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به اوتیسم در یک برنامه منظم عملکرد بهتری دارند پس لازم است که پرستار نسبت به خواب، خوراک و برنامه کودک دقت کافی داشته‌باشد.

بسیار مهم است که پرستار علایق کودک را پیدا کند و بتواند با به‌کارگیری آنها او را سر ذوق بیاورد همچنین باید آرام و صبور باشد زیرا کودکان اوتیسم مستعد تنش هستند. بنابراین شما میتوانید با خیالی راحت از خدمات پرستاری آسانیسم استفاده کنید.

نقش کاردرمانی در کودکان اوتیسم

کلام آخر

اوتیسم یک اختلال ذهنی و رفتاری است و هیچ‌گونه دارو و درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اینجا است که به ضرورت کاردرمانی در کودکان اوتیسم پی می‌بریم. بنابراین با به‌کارگیری مهارت و تمرین‌های کاردرمانگران میتوانید این چالش را کنترل کنید و به کودک مهارتهای لازم برای زندگی فردی و اجتماعی را بیاموزید.

آسانیسم یک شرکت خدمات پرستاری است که سرویس های متنوعی مانند پرستاری کودک در تهران و مراقبت از کودک را به شما عزیزان ارائه می دهد. پرستاران ما همگی آموزش دیده و مجرب هستند در نتیجه با خیال راحت و بدون نگرانی از بابت کیفیت خدمات می‌توانید درخواست خود را در سایت ثبت کنید.

8 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید پسرم 2 ساله است ولی حرف نمیزنه تقریبا یک ساله بود که دوبار تشنج کرد الانم زیر نظر دکتر متخصص قرص مصرف می کنه. قبلا وقتی گشنه یا تشنه میشد ولی الان همین دو کلمه را هم نمی تونه بگه چقدر ممکنه اوتیسم داشته باشه

    1. سلام روز بخیر. این که کودک شما نتواند به درستی صحبت کند نمی تواند دلیل محکمی برای اوتیسم باشد.بهتر است برای اطمینان از بیماری فرزندتان او را پیش یک متخصص ببرید.

  2. با سلام به دنبال علایم و نشانه های اوتیسم برای دختر 3 ساله ام بودم که مطلب شما را دیدم و تا آخر خوندم. الان ازتون میخوام بهم کمک کنید توی تهران کجا هست که برای تشخیص بیماری بچه ام اون ببرم؟

    1. سلام دوست عزیز لطفا با کارشناسان مرکز ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  3. آیا می توان تشخیص داد که فرد مبتلا به ADHD شده یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) است؟

    1. بیش از نیمی از افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم نیز علائم ADHD را دارند در واقع بیش فعالی شایع ترین بیماری همراه در بین کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم است از طرفی حدود یک چهارم کودکان بیش فعال هم علائم سطح پایین اختلال طیف اوتیسم را تجربه می کنند، برای مثال ممکن است در برخی مهارت های اجتماعی مشکل داشته باشند.

  4. چرا اختلال کم توجهی بیش فعالی و ASD تا این حد با هم بروز می کنند و چه شباهت هایی بین این دو وجود دارد؟

    1. اختلال بیش فعالی و اختلال طیف اوتیسم (ASD) هر دو اختلالات عصبی رشدی هستند که به نوعی بر رشد مغز تأثیر می گذارد یعنی هر دو بیماری بر روی سیستم عصبی مرکزی اختلال ایجاد می کند این سیستم مسئول حرکت، زبان، حافظه و مهارت‌های اجتماعی و تمرکز بوده و تأثیر گذار است چندین مطالعه علمی نشان داده اند که این دو حالت اغلب با هم وجود دارند اما محققان هنوز نمی دانند چرا این اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *