دعوای والدین در حضور کودک چه اثراتی بر جای می گذارد

تعارض والدین باعث می‌شود که کودکان در برابر استرس آسیب پذیرتر شوند و این امر بر سلامت روان آنها تأثیر می‌گذارد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط محققان، تعارض والدین اگر منجر به طلاق شود فرزندان دچار مشکلات روحی می شوند و بر شادی آینده آنها تأثیر منفی می‌گذارد. بر اساس تحقیقات، کودکانی که در معرض درگیری شدید، مداوم و طولانی مدت با والدین خود قرار می‌گیرند، می‌توانند به افرادی پرخاشگر، متخاصم و خشن تبدیل شوند. در برخی موارد تأثیر دعوای والدین بر فرزندان به صورت کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی خود را نشان می‌دهد که حتی در برخی از کودکان می‌تواند به خودکشی تبدیل شود. علاوه بر این، در اثر مشاجرات والدین، پیشرفت تحصیلی کودک آسیب می‌بیند که در رشد مهارت‌های عاطفی و اجتماعی او نیز تأثیر می‌گذارد. بچه‌ها سعی می‌کنند در روابط خود مانند پدر یا مادر رفتار کنند و اگر مدام دعوا کنید، فرزندتان در آینده نیز به همین منوال رفتار خواهد کرد و در نتیجه روابط فرزندانتان در آینده مختل خواهد شد و همیشه از این شکست‌ها رنج خواهید برد.

دعوای والدین در حضور کودک چه اثراتی بر جای می گذارد

 

واکنش کودکان هنگام مشاجره والدین

  • کودکان وقتی با والدین خود درگیر می‌شوند، احساس ترس و ناامنی می‌کنند.
  • گاهی ساکت، آرام و گیج هستند؛ زیرا نمی‌دانند چگونه واکنش نشان دهند.
  • بچه‌های کوچک وقتی می‌بینند که پدر و مادرشان در حال دعوا هستند گریه می‌کنند.
  • بیشتر کودکان از رفتار والدین خود در بازی، مدرسه و رفتار با خواهر و برادر تقلید می‌کنند.
  • برخی ممکن است به خود آسیب برسانند یا یک رفتار بی رحمانه با حیوانات اطراف خود مانند حشرات، حیوانات خانگی داشته باشند.
  • برخی از کودکان نیز عصبانیت و پرخاشگری خود را به والدین منتقل می‌کنند.
  • برخی افراد خود را به خاطر دعوای والدینشان سرزنش می‌کنند. 
  • کودکان بزرگتر نیز ممکن است به جای اینکه در خانه باشند به فرار از خانه و مدرسه یا جایی خارج از خانه فکر کنند.

مشکلات دعوای والدین بر کودکان در طولانی مدت

اگر کودکان بخواهند خود را با دعواها و مشاجرات والدین خود وفق دهند، ممکن است از الگوهای رفتاری ناسازگار پیروی کنند، ممکن است در موقعیت‌های دعوا و مشاجره گریه کنند، علائم ترس و اضطراب از خود نشان دهند، در دعوا مداخله کنند یا از خانه فرار کنند.

کودکان هنگام دعوا استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند که تأثیر شدیدی بر رفتار آنها می‌گذارد و اعتماد به نفس آنها را پایین می‌آورد.

برای بزرگسالان، تغییر الگوهای اشتباهی که در دوران کودکی آموخته‌اند، دشوار است و در آینده مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

اگر بچه‌ها ببینند که پدر و مادرشان دائماً دعوا می‌کنند، آن را تقلید می‌کنند و با دوستانشان یا در بازی‌های محیط‌های دیگر بدرفتاری می‌کنند.

فرزندان از والدین خود الگوبرداری می‌کنند و این یک پدیده تکاملی است که اگر دعوا در مرکز قرار گیرد تأثیرات بسیار منفی و مخربی بر فرد خواهد داشت.

تأثیرات دعوای والدین بر کودکان

یکی از دلایل افزایش دعوای والدین، افزایش استرس و فشار در زندگی است. در زمان پرمشغله امروز، مردم گرفتاری ها و مشکلات زیادی دارند که مقابله با آنها دشوار است. این وضعیت باعث می شود که سطح استرس و اضطراب در بین افراد جامعه افزایش یابد و بسیاری از افراد با مشکلات روانی مختلفی روبرو شوند.

  • مشکلات جسمی:

در صورت مشاهده دعوای خانوادگی، کودک ممکن است احساس اضطراب، افسردگی و درماندگی کند و در نتیجه این احساسات منفی بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد و گاهی باعث می‌شود برخی از کودکان غذا نخورند و برخی دیگر پرخوری کنند که همه اینها بر سلامت جسمانی آنها تأثیر می‌گذارد.

  • خواب ناآرام:

تعارض بین والدین بر الگوی خواب کودکان تأثیر منفی می‌گذارد و خواب آرام را از کودکان سلب می‌کند و منجر به عصبانیت کودکان می‌شود. حتی در برخی موارد با شب ادراری در کودکان هم روبرو می‌شویم.

  • ناتوانی در تمرکز بر درس و افت تحصیلی:

دعوا جلوی کودک ذهن او را کاملاً مشغول می‌کند و در نتیجه نمی‌تواند حواس خود را بر یادگیری از این متمرکز کند و تمرکزش کاهش می‌یابد و این یکی از آسیب‌های شایع در کودکان در زمان افت تحصیلی تلقی می‌شود.

  • اعتماد به نفس پایین:

کودک در این شرایط ترکیبی از احساس گناه، شرم، بی ارزشی و ناامیدی را در خود ایجاد می‌کند و به طور کلی احساس اعتماد به نفس پایینی دارد.

  • مشکلات ارتباطی با همکاران:

مشاجرات والدین باعث می‌شود کودکان احساس غمگینی، سردرگمی، پرخاشگری، لجبازی کنند و در تعامل با همسالان خود دچار مشکل شوند.

  • عصبانیت:

والدینی که جلوی فرزندان خود دعوا می‌کنند در واقع به فرزندان خود پرخاشگری را آموزش می‌دهند و برای حل مشکلات دعوا راه می‌اندازند و به همین دلیل است که بچه‌ها سعی می‌کنند مشکلات خود را از این طریق حل کنند و نتیجه آن شکست در روابط با دیگران و داشتن رفتارهای تهاجمی است.

  • فحاشی و بد دهنی کودک:

اغلب در دعوا از کلمات خوشایند استفاده نمی‌شود و هر دو طرف به همدیگر توهین می‌کنند. چنین اقداماتی چهره خوب والدین را در مقابل فرزندان از بین می‌برد. علاوه بر این، کودکان این کلمات را یاد می‌گیرند و تکرار می‌کنند.

  • بروز احساس گناه در کودک:

بچه‌ها به خوبی درک نمی‌کنند که چرا والدینشان در جوانی دعوا می‌کنند. این ممکن است باعث شود در این شرایط احساس گناه کنند و فکر کنند که مسئول دعوای والدین خود هستند.

  • مصرف مواد مخدر:

کودکانی که در خانواده‌های ناپایدار بزرگ می‌شوند در معرض خطر بیشتری برای مصرف مواد هستند و ممکن است از سنین پایین شروع به این کار کنند.

مطالعات نشان داده است که کودکانی که والدین خود را در حال مشاجره می‌بینند، بیشتر از مشکلات سلامت روانی مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، اضطراب، افسردگی و اختلال وسواس فکری جبری (OCD) رنج می‌برند.

  • عملکرد تحصیلی:

با رعایت مداوم مشاجرات والدین، فضای متشنج خانه، ذهن کودک را نیز درگیر می‌کند، بنابراین او دیگر نمی‌تواند آن‌طور که باید بر درس، مدرسه و تکالیف تمرکز کند. استرس عاطفی بر سیستم ایمنی کودکان تأثیر منفی می‌گذارد و آنها را دچار مشکلات جسمی مانند آلرژی‌های مکرر، عفونت‌های مختلف و … می‌کند. همه این عوامل در کنار هم منجر به کاهش عملکرد تحصیلی کودک می‌شود.

  • بی اعتمادی در روابط:

کودکانی که دائماً در معرض دعوای والدین خود هستند، ممکن است دچار بی اعتمادی شوند. کودک همیشه یکی از والدین خود را سرزنش می‌کند و در ذهن خود او را متهم خواهد کرد و این رابطه کودک با آن والد را از بین می‌برد و تبدیل به یک اتحاد نانوشته و ناگفته با والد دیگر می‌شود. والدین می‌توانند این را به کودک تحمیل کنند.

در کودکان بزرگ‌تر، این بی‌اعتمادی ممکن است ادامه یابد و کودک ممکن است باورهای نادرستی در مورد ازدواج و روابط زن و مرد ایجاد کند که در آینده غلبه بر آنها دشوار خواهد بود. علاوه بر این، کودک می‌تواند این الگوی ارتباطی والدین را درک کند و با همسر یا معشوق خود به شیوه بزرگسالان رفتار کند.

تأثیرات دعوای والدین بر کودکان

 

نشانه‌های ترس کودک از دعوای والدین

والدینی که جلوی فرزندشان بحث می‌کنند می‌توانند به سلامت و رشد عمومی کودک آسیب بزنند. در زیر چند نشانه وجود دارد که کودک تحت تأثیر تعارض والدین را معرفی می‌کند:

  1. وقتی کودک می‌بیند که والدین خود در حال دعوا هستند، گریه می‌کند یا کاری برای جلب توجه انجام می‌دهد.
  2. با دیدن دعوای پدر و مادرش سکوت خواهد کرد.
  3. نگاه کردن و صحبت کردن به طوری که انگار از چیزی مطمئن نیست.
  4. کودک وقتی می‌بیند که پدر و مادرش در حال دعوا و فریاد هستند می‌ترسد.
  5. با همسالانش دعوا می‌کند و با بچه‌های دیگر کنار نمی‌آید.
  6. کودک ارتباط چندانی با همسن و سالان دیگر ندارد و گاهی دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی می‌شود.
  7. کودک نشانه‌هایی از رفتار غیرعادی را نشان می‌دهد.

تأثیرات طولانی مدت مشاجره والدین روی کودکان

الگوهای رفتار نامناسب در کودکان زمانی ظاهر می‌شود که آنها سعی می‌کنند خود را با دعواها و مشاجرات والدین خود وفق دهند. گریه می‌کنند، ترس از خود نشان می‌دهند، در مشاجرات والدین دخالت می‌کنند و حتی در برخی موارد از خانه فراری می‌شوند. این ویژگی‌های رفتاری می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عزت نفس، اعتماد به نفس در کودکان شما داشته باشد.

وقتی الگوهای عاطفی منفی از دوران کودکی در آنها شکل گرفت، تغییر آنها بسیار دشوار است و در زندگی آینده آنها خطرناک خواهد بود.

اگر بچه‌ها به طور مرتب این دعواها را ببینند، مخصوصاً در محیط خانه، تمایل به تقلید از این رفتارها دارند و در بازی با دوستان خود و در موقعیت‌های دیگر نیز همین کار را انجام می‌دهند. الگوبرداری از رفتار والدین یک پدیده رشدی است و اگر دعوا محوریت آن باشد، می‌تواند عواقب بسیار مخربی داشته باشد.

شواهد حکایتی از والدینی که با آنها کار کرده‌ایم ما را به این باور می‌رساند که بیشتر والدین از مشاجره کلامی در مقابل فرزندان خود اجتناب می‌کنند. اکثر والدین می‌دانند که این مشاجرات چگونه بر فرزندانشان تأثیر می‌گذارد و سعی می‌کنند آن را در اتاق دیگری دور از فرزندان خود انجام دهند.

والدین اغلب سعی می‌کنند شب هنگام که فرزندانشان به خواب رفته اند با هم بحث کنند تا خطر شنیدن بیش از حد و مزاحمت کودکان را کاهش دهند.

اگر والدین می‌توانند احساسات خود را کنترل کنند، توصیه می‌شود اختلافات و ناهماهنگی‌های خود را به تعویق بیندازند تا محیطی راحت و زمانی برای رهاسازی آنها پیدا کنند. این بحث‌ها بهتر است در خارج از خانه انجام شود، پارک یا محیط های دیگر بدون بچه مناسب تر است.

اما برای بسیاری از والدین، دور نگه داشتن مشاجره از خانه غیرممکن است. خلق و خوی به سرعت تغییر می‌کند و قبل از اینکه متوجه شوید، دعوا را شروع کرده اید.

چطور دعوای والدین را مدیریت کنیم؟

مهم نیست برای چه چیزی می‌جنگید (پول، رابطه، بچه‌ها یا چیز دیگری)، این واقعیت که شما در حال دعوا هستید به این معنی است که رابطه نیاز به ترمیم دارد. اگر این دعواها فقط گاهی اتفاق بیفتد، مثلاً وقتی یکی از شما خسته یا استرس دارد، اشکالی ندارد.

با این حال، اگر هر روز یا هر هفته با هم دعوا می کنید، یا اگر به بحث و جدل در مورد یک موضوع ادامه می دهید، ارتباط شما خوب کار نمی‌کند و نمی‌دانید چگونه مشکل را حل کنید.

وقتی این اتفاق می‌افتد، مشکلات تکراری بی پایان هستند و می‌توانند منجر به اغراق و فاجعه در روابط شوند.

توصیه های کاربردی برای والدین

  1. در مقابل فرزندانتان به یکدیگر احترام بگذارید، جلوی آنها به هم توهین نکنید.
  2. موقعیت‌هایی را برای فرزندتان ایجاد نکنید که از آنها سوء استفاده کند.
  3. هنگام صحبت با دیگران به زبان و لحن صدای خود توجه کنید.
  4. با فرزندتان در مورد مشاجرات و اختلافاتی که علیه شما ایجاد می‌شود صحبت نکنید.
  5. هرگز از فرزندتان برای حل اختلافات خود استفاده نکنید و او را واسطه آشتی قرار ندهید، باید به او بیاموزید که هرکسی مسئول حل اشتباهات خود است.
  6. وقتی در حال دعوا هستید کودک را وارد بحث نکنید.
  7. برای حل مشکلات می توانید از مشاوره کمک بگیرید و رفتارهای مناسب همسرتان را بیاموزید.
  8. اگر در حضور بچه‌ها بحثی دارید، سعی کنید بحث را خاتمه دهید و آن را در حضور آنها حل کنید.
  9. ناراحتی خود را برای همسرتان یادداشت کنید و از او بخواهید که پاسخ شما را روی کاغذ بنویسد و به این ترتیب از شدت دعوا و مشاجره کاسته شود.
  10. برای کاهش عصبانیت خود یک قدم به عقب بردارید و تا 10 بشمارید این کار شما را آرام می‌کند. شما همچنین می‌توانید خود را از بحث حذف کنید. برای کاهش عصبانیت خود باید دعوا را به تعویق بیندازید.
  11. خشم خود را با ساکت بودن پنهان نکنید؛ زیرا کودکان مستعد صحبت‌های ناهماهنگ هستند.
  12. سعی کنید در مورد صمیمیت با همسرتان صحبت کنید و عشق و علاقه خود را در حضور فرزندان به همسرتان نشان دهید تا مشاجرات و محبت شما متعادل شود.

مواردی که باید هنگام دعوا در مقابل کودکان به یاد داشته باشیم؟

ممکن است هنگام دعوا این موضوعات را فراموش کنید، اما باید به اندازه کافی این مطالب را بخوانید تا بتوانید در این مواقع از آنها استفاده کنید و به نوعی این نکات مهم را در ذهن خود داشته باشید.

  • هم شما و هم همسرتان فحش ندهید و بحث نکنید و از تهدید همدیگر بپرهیزید؛ زیرا روی فرزندتان تأثیر می‌گذارد.
  • این کاملاً طبیعی است که با شریک زندگی خود در مورد مسائل موافق نباشید، اما هرگز بچه‌ها را درگیر نکنید. 
  • سعی کنید از فریاد زدن بر سر یکدیگر دست بردارید و یکدیگر را دعوت به سکوت و آرامش کنید تا مشکل جدی در این مورد پیش نیاید.
  • دعوا را طولانی نکنید و اگر احساس می‌کنید موضوع شما به جایی نمی‌رسد، ساکت شوید و آن را به زمان دیگری موکول کنید.
  • بچه‌ها را در موقعیتی قرار ندهید که مجبور شوند طرف یکی از والدین باشند.
  • از فرزندانتان برای اینکه همسرتان حرف‌های شما را قبول کند استفاده نکنید.
  • هرگز کودک خود را سرزنش نکنید حتی اگر موضوع دعوا به خاطر او باشد. 
  • از فرزندانتان نخواهید که نقش داور را در اختلافات شما بازی کنند. 
  • هنگام مشاجره، همسرتان را تهدید به خروج از خانه نکنید، زیرا این امر بیش از رفتار همسرتان بر آرامش و امنیت روانی کودک تأثیر می‌گذارد. 
  • اجازه ندهید بچه‌ها بین شما دو نفر یکی را انتخاب کنند، زیرا باعث می‌شود احساس ‌کنند یک نفر از والدین شکست بزرگی خورده‌ است. 
  • کنترل خود را جلوی کودک از دست ندهید و بی ادبی نکنید؛ زیرا با بی ادبی کودک یاد می‌گیرد هر بار که نمی‌تواند مشکلی را حل کند فحش بدهد. 
  • درگیری‌ها و اختلافات جزئی از زندگی عادی هستند و این مسائل کاملاً قابل درک است، اما مهم‌ترین نکته این است که چگونه آنها را مدیریت کنید تا تأثیر منفی روی خود و اطرافیانتان نداشته باشید.

مواردی که باید هنگام دعوا در مقابل کودکان به یاد داشته باشیم؟

مجموعه آسانیسم ارائه بهترین پرستار کودک

والدین باید به تنهایی مشکلات خود را حل کنند، حتی کوچکترین مشاجرات والدین می‌تواند باعث آزار کودک شود، علائم و نشانه‌های دعوا را تشخیص دهید و آن را به زمانی دیگر موکول کنید که بچه‌ها نیستند و بهتر است این مشاجرات را برای بیرون از خانه که تنها هستید و فرزندتان حضور ندارد بگذارید.

خوب است بچه‌ها بیاموزند که بزرگترها هم مثل خودشان می‌توانند با همسالانشان گاهی اوقات بحث می‌کنند، اما این بحث به معنای جدایی والدین نیست. به کودک توضیح دهید که ما با صدای بلند صحبت خواهیم کرد، اما همدیگر را دوست داریم.

به فرزندتان اجازه دهید در مورد مشاجره سؤال بپرسد. کودکان ممکن است در مورد رابطه والدین خود ترس و اضطراب داشته باشند، زیرا آنها واقعاً استدلال‌های شما را درک نمی‌کنند، بنابراین به آنها فرصت دهید تا این نگرانی‌ها را کاهش دهند.

عشق خود را به همسرتان در حضور فرزندانتان ابراز کنید، مشاجره‌ها را با عشق متعادل کنید، مهارت‌های کنترل خشم و راه‌های جلوگیری از مشاجره‌های زن و شوهری را بیاموزید و با مراجعه به مشاور خانواده با همسرتان صحبت کنید.

رفتار صحیح پرستار کودک رکن مهمی در مراقبت از کودک دارد، بنابراین خوب است پرستار خود را از یک مرکز مورد اعتماد استخدام کنید. اگر در مورد رفتار خود با کودکتان نیاز به کمک پرستار کودک دارید، با کارشناسان آسانیسم به شماره 02191304433 تماس بگیرید و با قیمت مناسب پرستار مورد نظر خود را استخدام کنید. برای مراقبت از کودک خود می‌توانید از خدمات مراقبت در منزل استفاده کنید، تیم حرفه ای ما از کودک شما مراقبت می‌کنند.

8 پاسخ

  1. چه مدت قبل از دریافت خدمات نیروی پرستار سالمند و کودک، باید درخواست خودم رو ثبت کنم ؟

    1. هرزمانی که درخواست خود را ثبت کنید، از همان موقع فرآیند اعزام نیرو شروع میشود. بستگی به این دارد که نیرو از طرف شما کی تایید شود.

  2. سلام و درود بر شما
    برخی دعواهای والدین حالا نسبت به شرایط خانواده یا هر علتی دیگه ای در شب اتفاق می افته. که همونطور که گفتین باعث بی خوابی و استرس و اینا میشه.
    برخی والدین که معمولا پدر خانواده سیگاری است شب زنده داری دارند و یا چایی زیاد میخورند که خودتون میدونید صدای وسایل زیاد میشه توی شب باعث آزار افراد خانواده میشه.
    مادر خانواده هم که بنا به دلایلی بد خواب هستش یا میشه، در نتیجه در شب دعوا های بیشتری اتفاق می افته.
    در این صورت فرزندان ضربه شدید تری به جسم و روانشون وارد میشه.
    امید دارم این دیدگاه به کمک شما اومده باشه و باعث پیشرفت مقاله شما بشه.

    1. سلام
      ممنون از شما تیم محتوا ما دیدگاه شما رو برای آپدیت بعدی مقاله در نظر می‌گیرد.

  3. مامانم بعد ۳۰یا۴۰سال زندگی مشترک تازه متوجه شده که بدرد پدرم نمخوره همشم میگه بخاطر تو طلاق نمیگیرم وقته ازدواجته وو فلان میگه که با ازدواج سنتی باهاش ازدواج کرده و اخلاقشو نمیشناخته البته پدرمم قبلا تو دوران نامزدی مامانمو زده یبار اما نمیدونم چرا باز ازدواج کردن هر دو شون همش فکر میکنن ممکنه یکی به اونیکی خیانت کنه بیشتر دعوا هاشون سر همین چیزا وو پوله بچگانس و خیلی ازار دهندس تو هر دعوا بابام مامانمو میزنع من تک تک اون لحظات رو تو ذهنم با جزئیات دارم تو هر دعوا همشون میاد جلو چشمم وقتی بهش فک میکنم عصبی میشم و تنگی نفس میگیرم اما کاری از من بر نمیاد فقط گریه میکنم من شدیدا وابسته مامانمم و کوچک ترین چیزی که اونو اذیت کنه حتی اگه دردش برای اون کم باشه تمامه وجوده منو میسوزونه همش فک میکنم خودمو بکشم اما میترسم از خدا وو اون دنیام به خاطر همین کاری که دوست ندارمو شروع کردم و مجبوری انجام میدم تا بتونم پول جور کنم هر چند کم اما شاید کمتر دعوا کردن(؛

    1. سلام
      خیلی ممنون از اشتراک گذاشتن شرایط و حالتون. متاسفانه شرایط سختی رو هم شما هم مادرتون دارید پشت سر می‌گذارید. حتما با مادر مهربانانه صحبت کنید تا از این شرایط خارج بشید و زندگی بهتری داشته باشید. مشاوره خانواده می‌تونه یکی از بهترین گزینه های شما هستش که خیلی کمک حال کل خانواده خواهد بود. یادتون باشه که خودکشی هیچ وقت جواب مشکلات و سختی های زندگی نیست و زندگی شما خیلی با ارزش هست. امیدوارم که شرایط زندگی براتون بهتر بشه و کاری که دوست دارید رو پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *