فشار خون نرمال

فشار خون نرمال یا طبیعی برای زندگی افراد بسیار حیاتی است. بدون فشاری که خون ما را مجبور به گردش در سیستم گردش خون کند، هیچ اکسیژن و مواد مغذی از طریق شریان‌ها به بافت‌ها و اندام‌ها منتقل نمی‌شود فشار خون نرمال  80/120 است. البته بسته به سنین مختلف، میتواند متفاوت باشد.

کنترل فشار خون راه مهمی برای حفظ سلامت قلب در افراد سالخورده است. این امر به ویژه در سالمندان مهم است زیرا خطر افزایش و کاهش آن در سالمندان با زیاد شدن سن افزایش می‌یابد. پرستار سالمند در حفظ فشار خون نرمال سالمند نقش بسزایی دارد زیرا او با کنترل روزانه سالمند از بالا رفتن یا پایین آمدن ناگهانی آن جلوگیری می‌کند.

فشار خون ایده آل چیست؟

فشار خون نیرویی است که خون شما بر روی دیواره شریان‌ها اعمال می‌کند. رگ‌های خونی، خون غنی از اکسیژن را از قلب شما دور می‌کنند و به اندام‌ها می‌رسانند و اگر شریان های شما تنگ و سفت شود باعث ایجاد فشار خون میشود.

فشار خون ایده آل بسیار مهم است زیرا این موضوع مانند این است که شما قسمتی از شلنگ آب را فشرده کردید در این صورت آب با فشار بیشتری خارج می‌شود در صورت تنگی عروق کار قلب سخت تر می‌شود زیرا قلب شما عضله ای است به اندازه ی مشت شما که باید در طول زندگی متوسط حدود دو و نیم میلیارد بار می‌تپد.

 

فشار خون به این صورت خوانده می‌شود: فشار خون سیستولیک بر روی دیاستولیک. محدوده طبیعی فشار نرمال بدن برای بزرگسالان بین mmHg 60/90 (سیستولیک) وmmHg  80/120 (دیاستولیک) است. این بدان معنی است که هر چیزی زیر mmHg  60/90 علامت فشار خون پایین (افت فشار خون) در حالی که هر چیزی بالاتر از  90/140 mmHg نشانگر فشار خون بالا است. دانستن این شماره‌ها می‌تواند به شما در آگاهی بیشتر از سلامتیتان و به تشخیص جلوتر این بیماری کمک کند.

جدول فشار خون نرمال

در واقع فشار خون شما با دو شماره ثبت می‌شود:

  1. فشار خون سیستولیک (شماره اول): نشان می‌دهد چه میزان فشار خون بر دیواره شریان شما هنگام ضربان قلب وارد می‌شود.
  2. فشار خون دیاستولیک (شماره دوم): نشان می‌دهد چه میزان فشار خون شما بر دیواره شریان شما فشار وارد شده است در حالی که قلب بین ضربان ها استراحت می‌کند.

فشار سیستولیک مهم‌تر است یا دیاستولیک؟

به طور معمول، توجه بیشتر به فشار خون سیستولیک (شماره اول) به عنوان عامل اصلی خطر بیماری قلبی عروقی برای افراد بالای 50 سال مورد توجه است. در بیشتر افراد، فشار خون سیستولیک با افزایش سن به دلیل افزایش سختی شریان‌های بزرگ، به طور پیوسته افزایش می‌یابد. افزایش مدت زمان وجود پلاک در رگ‌ها و افزایش شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند از دلایل ایجاد این بیماری با افزایش سن باشد.

با این وجود، ممکن است فشار سیستولیک بالا برای تشخیص فشار خون بالا استفاده شود. طبق مطالعات اخیر، خطر مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی با افزایش هر 20 میلی متر جیوه سیستولیک یا 10 میلی متر جیوه دیاستولیک در بین افراد از 40 تا 89 سال افزایش می‌یاد.

جلوگیری از فشار خون بالا و نرمال نگه داشتن آن در سالمندان می‌تواند به آنها کمک کند تا از بروز سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، نارسایی کلیه، مشکلات بینایی و سایر شرایط جدی سلامتی جلوگیری کنند. جلوگیری از افت فشار خون نیز می‌تواند به سالمندان کمک کند تا از سرگیجه، سبکی سر، افتادن و شوک جلوگیری کنند. پرستار سالمند در منزل در کنترل و تنظیم آن نقش مؤثری دارد.

بنر پرستار سالمند

فشار خون بالا می‌تواند منجر به حمله قلبی و سكته مغزی شود. شما می‌توانید این بیماری را بدون تجربه علائم داشته باشید به همین دلیل مهم است که آنرا به طور مرتب بررسی کنید. حتی اگر می‌دانید که فشار خون نرمال دارید، باید برای حفظ آن در حد سالم، تمام تلاش خود را انجام دهید.

جدول فشار خون ( قند خون ) نرمال در سنین مختلف

جدول فشار خون ( قند خون ) نرمال در سنین مختلف می‌تواند به شما کمک کند که تشخیص دهید که فشار خون شما در سطح سالم است یا اینکه باید برای بهبود آن اقداماتی انجام دهید.

سنزنمرد
 1 – 280/34 – 120/7583/38 – 117/76
3100/59100/61
4102/62101/64
5104/65103/66
6105/68104/68
7106/70106/69
8107/71108/71
9109/72110/72
10111/73112/73
11113/74114/74
12115/74116/75
13117/75117/76
14120/75119/77
15120/76120/78
16120/78120/78
17120/80120/78
18120/80120/80
19-24120/79120/79
25-29120/80121/80
30-35122/81123/82
36-39123/82124/83
40-45124/83125/83
46-49126/84127/84
50-55129/85128/85
56-59130/86131/87
60+134/84135/88

فشار خون نرمال, فشار خون طبیعی, فشار خون

واحد اندازه گیری فشار خون نرمال

واحد اندازه گیری فشار خون استاندارد بر حسب میلی متر جیوه است و بعنوان استاندارد اندازه گیری فشار در پزشکی استفاده میشود و افراد مبتلا به این بیماری باید در طول روز فشار خون خود را اندازه گیری کنند تا از بالا و پایین رفتن آن جلوگیری کنند.

انواع فشار خون

فشار خون همان نیرویی است خون در حین حرکت بین عروق به دیوار ها وارد میکند و زمانی که این فشار از حد نرمال خود بالا تر رود فعالیت قلب بیشتر شده و باعث فشار خون بالا میشود و ممکن است آسیب های جدی ای به رگ های بدن وارد کند همچنین کاهش فشار خون نیز باعث خطرات جدی ای در بدن میشود.

فشار خون دارای سه نوع متفاوت است:

  • فشار خون بالا
  • فشار خون پایین
  • فشار خون نرمال

پس باید به میزان فشار خون خود توجه کنید و آنرا در زمان مناسب به حالت اولیه برگردانید تا خطرات جدی برای شما ایجاد نشود.

فشار خون خود را چه زمانی کنترل کنیم ؟

فشار خون نرمال یکی از عوامل حیاتی محسوب میشود و کنترل آن در سنین مختلف متغیر است افراد در 18 سالگی و بالاتر باید بین 2 تا 5 سال یک بار فشار خون خود را اندازه گیری کنند و در سن 40 به بالا که بیشتر در معرض این بیماری و بیماری های دیگر هستند باید هر ساله آنرا اندازه گیری کنند و افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند باید در مدت زمان های کمتری آنرا کنترل کنند.

بهتر است اندازه گیری فشار خون 2 بار صورت بگیرد تا از آن مطمن شوید و یکی از اندازه گیری ها صبح زود قبل از خوردن صبحانه باشد و دیگری هنگام ظهر باشد تا از آن اطمینان حاصل کنید.

برای اندازه گیری فشار خون چه مواردی را رعایت کنیم؟

اندازه گیری فشار خون بدون درد و بسیار ساده انجام میشود و آمادگی بسیاری برای آن لازم نیست اما قبل از اندازه گیری آن موارد زیر را در نظر بگیرید:

قبل از اندازه گیری فشار خون سیگار نکشید و ورزش نکنید زیرا باعث بالا رفتن آن میشود.

هنگام اندازه گیری فشار خون به صورت آرام روی صندلی بنشینیم و سعی کنید صحبت نکنید.

از لباس های نازک استفاده کنید تا راحت تر دور بازو قرار بگیرد.

پزشک خود را از داروهایی که مصرف میکنید مطلع کنید.

نکته : اگر عصبی هستنید فشار خون شما موقتا بالا میرود.

فشارخون نرمال

فشار خون نرمال برای سالمندان

فشار خون در سالمندان باید نرمال باشد زیرا سالمندی احتمال ابتلا به بیماری‌های متفاوت را افزایش می‌دهد. یکی از مشکلات این دوره، احتمال ابتلا به پرفشاری خون است؛ به‌طوری که بیش‌ترین علت سکته‌های مغزی در این دوران، به فشارخون برمی‌گردد حتی یکی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود. 

میزان فشارخون در سالمندانی که بیماری خاصی مبتلا نیستند، باید کمتر از 140/90 باشد. این میزان در افراد سالخورده که به دیابت یا بیماری‌های کلیوی دچارند؛ باید 130/85 باشد.

برای ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان و کاهش خطرات ناشی از ابتلا به فشار خون، تشخیص به‌موقع، کنترل و درمان پرفشاری خون از اهمیت بالایی برخوردار است. کنترل روزانه فشار خون سالمند، توسط پرستار یا اعضای خانواده‌ به تشخیص زود‌هنگام بیماری کمک می‌کند؛ و به‌کار بردن روش‌هایی مثل ورزش، تنظیم برنامه غذایی مناسب، کاهش وزن و… نیز در درمان هرچه‌ سریع‌تر آن موثر خواهد بود.

فشار خون نرمال در کودکان

فشار خون نرمال در کودکان بهتر است توسط پزشک متخصص در این زمینه انجام شود زیرا پیچیدگی های بسیاری نظیر استفاده از بازوبند با اندازه ی متناسب برای کودک دارد و وضعیت فشار خون در کودکان بر اساس جدولی که بر اساس سن و جنسیت کودک است متغیر است.

اندازه گیری فشار خون در کودکان زیر 3 سال به جز کودکانی که وزن کمی دارند، زودتر از موعد به دنیا آمده اند و به بیماری های مادرزادی مبتلا هستند امری ضروری نیست. در صورت نگرانی از سلامت یا مراقبت از بچه پرستار کودک می‌تواند اعزام شود تا فشار خون کودکتان را کنترل کند.

نکاتی در مورد فشار خون نرمال

پیر شدن، داشتن دیابت و سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت، برخی از عواملی هستند که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد، اما می‌توانید آن را را کنترل کنید. برای حفظ فشار خون نرمال در سالمندان خدمات پرستاری بسیار کمک کننده خواهد بود. کار‌هایی که برای متعادل سازی فشار خون باید انجام شود شامل موارد زیر است:

  • ورزش

ورزش در کنترل فشار خون بسیار مؤثر است زیرا بدن شما را تحریک می‌کند تا ماده‌ای به نام اسید نیتریک آزاد کند. اسید نیتریک باعث می‌شود رگ‌های خونی باز شود و این باعث کاهش آن می‌شود. ورزش همچنین به تقویت عضلات قلب، کاهش استرس و کاهش وزن کمک می‌کند.

  • از دست دادن وزن اضافی 

اضافه وزن داشتن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد. از دست دادن حتی 5 کیلوگرم می‌تواند باعث شود فشار خون شما پایین بیاید.

  • غذا‌های سالم بخورید

خوردن رژیم غذایی مناسب می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد یا به شما در بازگشت فشار خون طبیعی کمک کند. مطالعات بالینی نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی پر از میوه، سبزیجات، لبنیات کم چرب، غلات کامل، مرغ، ماهی و آجیل واقعاً مؤثر است. همچنین باید در استفاده از چربی‌ها، گوشت قرمز و قند اضافی خودداری کنید.

غذا های سالم برای فشار خون

  • عادت استفاده از نمک را تغییر دهید

بدن شما فقط به 500 میلی گرم نمک در روز نیاز دارد، اما ممکن است در روز 9000 میلی گرم مصرف کنید. مطالعات نشان می‌دهد که نمک زیاد منجر به فشار خون بالا می‌شود. محدود کردن میزان مصرف نمک به 2400 میلی گرم در روز که معادل حدود یک قاشق چای خوری است، توصیه می‌شود.

  • ترمزها را روی سیگار کشیدن بکشید

اگر می‌خواهید فشار خون طبیعی را حفظ کنید، از این عادت بد باید دوری کنید. سیگار کشیدن به هیچ وجه برای سلامت سیستم قلب و عروق و فشار خون مناسب نیست. نیکوتین باعث انقباض عروق خونی شده و باعث افزایش فشار خون می‌شود. ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

فشار خون پایین

فشار خون پایین در بزرگسالان، اغلب  فشار خون 60/90 میلی متر جیوه یا پایین تر از آن، در نظر گرفته می‌شود. افت فشار خون می‌تواند خطرناک باشد زیرا بدن و قلب شما به اندازه کافی خون و اکسیژن رسانی نمی‌کند.

برخی از دلایل احتمالی افت فشار خون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات قلبی
  • کمبود آب بدن
  • بارداری
  • عفونت شدید (سپتی سمی)
  • آنافیلاکسی
  • سوء تغذیه
  • مشکلات غدد درون ریز
  • داروهای خاص

افت فشار خون معمولاً با سرگیجه همراه است. با پزشک خود مشورت کنید تا علت پایین بودن آنرا و اینکه چه کاری می‌توانید برای بالا بردن آن انجام دهید را پیدا کنید. پرستار حین نگهداری از سالمند با مراقبت‌ها و توجه‌هایش به سالمند از بروز افت فشار خون و عوارض خطرناک آن جلوگیری می‌کند.

بنر همراه بیمار

عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا معمولاً یک بیماری مزمن است که به تدریج باعث آسیب در طی سال‌ها می‌شود. اما گاهی اوقات فشار خون آنقدر سریع و به شدت افزایش می‌یابد که به یک فوریت پزشکی تبدیل می‌شود که نیاز به درمان فوری دارد و اغلب با بستری شدن در بیمارستان همراه است. در این شرایط می تواند باعث مشکلاتی از قبیل:

  • از دست دادن حافظه، تغییر شخصیت، اشکال در تمرکز، تحریک پذیری یا از دست دادن تدریجی آگاهی
  • سکته
  • آسیب شدید به شریان اصلی بدن (آئورت)
  • درد قفسه سینه
  • حمله قلبی
  • از دست دادن ناگهانی عملکرد کلیه
  • عوارض حاملگی (پره اکلامپسی یا اکلامپسی)
  • کوری

فشار خون و سکته مغزی

مغز برای تغذیه بسیاری از عملکردهای خود نیاز به جریان خون بدون مانع دارد. فشار خون بسیار بالا و پایدار درنهایت باعث تضعیف رگ‌های خونی می‌شود. با گذشت زمان این رگ‌ها ضعیف می‌شوند و خون به مغز نشت می‌کند. ناحیه مغزی که توسط این رگ‌های آسیب دیده تغذیه می‌شود شروع به مردن می‌کند و این باعث سکته مغزی می‌شود. علاوه بر این، اگر لخته شریان باریک را مسدود کند، خون متوقف می‌شود و سکته رخ می‌دهد. علائم سکته مغزی شامل بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو یا پا به خصوص در یک طرف بدن، سردرگمی، مشکل در صحبت کردن یا بینایی، سردرد شدید ناگهانی است. پرستار سالمند در منزل با کنترل فشار خون در سالمند به صورت روزانه و انجام تدابیر مؤثر برای متعادل سازی آن وحفظ فشار خون نرمال از بروز عوارض جدی فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

فشار خون نرمال

چگونه بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

فشار خون بالا میتواند بدون هیچ علائمی باشد بنابراین تنها راه فهمیدن این بیماری اندازه گیری آن به طور منظم است برای این کار ممکن است به پرستار در منزل نیاز داشته باشید.

اگر فشار خون خود را در حد طبیعی نگه دارید از عوارضی مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی جلوگیری میکنید بعلاوه اگر عادت ها و سبک زندگی سالمی داشته باشید در کاهش آن بسیار موثر است.

درمان با دارو برای کاهش فشار خون به کمتر از 80/130 در افراد مسن تر از 65 سال و افرادی که دارای فاکتورهای خطر مانند دیابت و کلسترول بالا هستند توصیه می‌شود. ممکن است چند نوع دارو برای درمان فشار خون استفاده کنید. پرستار سالمند در منزل از بروز تداخلات دارویی جلوگیری می‌کند هم چنین در صورتی مؤثر نبودن دارو می‌تواند فوراً آن را با پزشک در میان بگذارد. پرستار با نگهداری از سالمند در منزل او را به حفظ یک سبک زندگی سالم و ایجاد عادات غذایی مناسب تشویق می‌کند.

بیشتر بدانید!! کلسترول نرمال چقدر است؟

سخن آخر

بیماری فشار خون یکی از عواملی است که مشکلات جدی ای را برای سلامتی فرد ایجاد میکند و اغلب افراد مطلع نیستند که فشار خون بالا و پایین تا چه اندازه میتواند بر روی سلامت آنها تاثیر بگذارد پس لازم است تا با سبک زندگی سالم میزان فشار خون خود را در شرایط نرمال قرار دهید.

سئوالات متداول

این سوالات را شما در مورد فشار خون نرمال از ما پرسیده اید.

منظور از فشار خون نیرویی طبیعی است که خون شما بر روی دیواره شریان ها اعمال میکند و شامل فشار خون سیستول و دیاستول می‌شود.

فشار خون طبیعی باید بین 80 تا 120 میلی متر جیوه و کمتر میباشد.

فشار خون بالا در افراد باعث بروز سکته، حمله قلبی، از دست دادن حافظه، بیماری های کلیوی و کوری می شود.

15 پاسخ

  1. ایا فشارخون 5ااروی5/7برای سن…
    ایا فشارخون 5ااروی5/7برای سن 70سالگی خطر ناک است یا نه

    1. مطمئنا این فشارخون در رنج…

      مطمئنا این فشارخون در رنج نرمال نیست و توصیه ما این است که حتما به پزشک مراجعه کنید.

  2. سلام من ۱۶ ساله هستم وامروز مقدار زیادی قهوه خوردم بعد در بدنم احساس شک وسرگیجه کردم

  3. سلام من ۱۶ ساله هستم امروز مقدار زیادی قهوه خوردم وبعد احساس سر گیجه ورلزه کردم آیا طبی است

    1. سلام فشار خون ایشان بسیار بالاست باید برای معاینه های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

  4. من 19 سالمه فشار خونم رو که گرفتم از این جدول خیلی پایینتره و علائم خاصی ندارم و اصلا سرگیجه و ایناندارم بایدتست بدم باز ؟

  5. سلام واحترام امروز فشار خونم روگرفتم گفتن135رو74هستش میخواستم ببینم خطرناکه

    1. سلام فشار خون خود را طبق جدول بالا بر اساس میزان سن خودتان میتوانید چک کنید

    1. بستگی به بدن هر فرد میتواند متغیر باشد ولی بهتر است از جدول بالا که بر اساس میزان سن است پایین تر نرود

  6. من۵۲ سالمه.فشارم همیشه ۱۴.۵هست و خیلی کم پایین میاد.آیا خطرناکه؟! اگه خطرناکه چکار باید بکنم

    1. میتوانید از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید و سالانه باید برای چکاپ کامل به پزشک مراجعه کنید تا میزان فشارخونتان به صورت دقیق اندازه گیری شود.

  7. سلام خسته نباشی،من کره و آجیل خیلی میخورم ،امروز آزمایش دادم 132/92بود ،آیا ممکنه کره روزی چهل پنجاه گرم فشارم رو بالا برده باشه،؟ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *