علائم آرتروز گردن در سالمندان

با گذشت زمان و افزایش سن، یکی از بیماری های بسیار شایع ناشی از تغییرات استخوان ها و مفاصل بدن آرتروز گردن است. این بیماری بیشتر در سالمندان و افراد مسن شایع است. پرستار سالمند برای مراقبت از او باید با آرتروز گردن، علائم آن و راه های کاهش درد آشنا باشد. در این مقاله در مورد آرتروز گردن در سالمندان، علائم و گزینه های درمانی آن صحبت خواهیم کرد.

علائم آرتروز گردن در سالمندان

علائم آرتروز گردن در سالمندان

درد مفاصل

گاهی اوقات این بیماری با ایجاد درد در مفصل خود را نشان می دهد. اما ممکن است این نوع درد در شروع بیماری خفیف باشد اما به مرور زمان افزایش یابد. بنابراین، بیمار در راه رفتن و خواب شبانه دچار مشکل شود و روال معمول زندگی خود را از دست دهد.

خشکی مفاصل

وقتی افراد مسن از آرتروز گردن رنج می برند در صبح و بعد از خواب طولانی مدت، از خشکی مفاصل شکایت زیادی دارند. همانطور که در بالا اشاره کردیم، این به دلیل کاهش مایع بین مفاصل است که یکی از مهمترین علائم آرتروز گردن است.

پایین آمدن انعطاف‌ پذیری مفاصل

معمولاً افراد مبتلا به آرتروز حرکت دادن دست و پا برایشان بسیار دشوار است، زیرا هر بار که حرکت می کنند احساس درد دارند. به این کاهش انعطاف پذیری مفصل گفته می شود که یکی از علائم اصلی آرتروز گردن است.

خار استخوان

معمولاً به دلیل مالش استخوان ها به هم، در اطراف مفاصل زائدگی هایی ایجاد می شود که باعث خار استخوان می شود. این علائم اصلی ترین علت آرتروز گردن در افراد مسن تشخیص داده شده است.

لنگیدن

افرادی که از آرتروز رنج می برند نمی توانند به راحتی دست و پاهای خود را حرکت دهند زیرا درد زیادی در مفاصل احساس می کنند و این باعث لنگیدن آنها می شود.

علت ایجاد بیماری آرتروز گردن در سالمندان

نمی توانیم بگوییم که آرتروز گردن در سالمندان علت خاصی دارد زیرا علت این بیماری هنوز مشخص نیست. آرتروز یک بیماری شایع است که سالمندان نمی توانند فعالیت های روزانه خود را به راحتی انجام دهند و به فیزیوتراپی در منزل نیاز پیدا می کنند . اما از جمله مهم ترین علل این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وراثت
  • پیری
  • آسیب ها و بیماری های مفصلی
  • سبک زندگی مردم
  • میزان فعالیت بدنی
  • شکل نادرست استخوان
  • رفتار ورزشی نامناسب

روش‌ های تشخیص آرتروز گردن در سالمندان

  • به طور کلی ممکن است کهولت سن به دلیل ضعف بودن عضلات گردن باشد و تنها راه تشخیص آرتروز در سالمندان مراجعه به پزشک و گرفتن عکس است.
  • ام آر آی بهترین راه برای تشخیص این بیماری است زیرا جزئیات را بهتر نمایش می دهد.
  • استفاده از اشعه ایکس که برای تصویربرداری از استخوان ها استفاده می شود.
  • به طور معمول آزمایش خون، عفونت و التهاب گردن را تشخیص می دهد.
  • می توان تصاویر مختلفی از مفاصل را با سی تی اسکن نشان داد و تاثیر زیادی در شناسایی علت آرتروز گردن دارد.

آرتروز سالمندان چگونه درمان می شود

روش‌ های درمان آرتروز گردن در سالمندان

بسیاری از سالمندانی که از آرتروز گردن رنج می برند، معتقدند که این بیماری درمانی ندارد، اما باید دانست که این فقط یک تصور غلط است و این بیماری نیز مانند سایر بیماری ها درمان خاص خود را دارد.

  • برخی از داروهای ضد التهابی برای تسکین و کاهش درد
  • کنترل التهاب ستون فقرات با استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی
  • استفاده از گردنبندهای طبی برای تثبیت گردن
  • تزریق دارو به نخاع
  • فیزیوتراپی سالمند در منزل

برای درمان آرتروز گردن در سالمندان به ندرت به جراحی نیاز است، اما در صورتی که هیچ یک از روش های فوق موثر نباشد، جراحی پیشنهاد می شود.

راه های جلوگیری از آرتروز گردن در سالمندان

  1. غذاهایی که حاوی کلسیم و غضروف هستند باید در رژیم غذایی سالمند استفاده شود.
  2. شما باید در تمام زمینه های زندگی خود تلاش کنید. وزن خود را تحت کنترل نگه دارید زیرا تغییرات وزن می تواند تأثیر زیادی بر آرتروز گردن در بزرگسالان داشته باشد.
  3. ورزش خود را به طور منظم و صحیح انجام دهید، اما باید ورزش های نامناسب انجام ندهید.
  4. سعی کنید نحوه نشستن خود را چه روی زمین یا روی مبل یا صندلی اصلاح کنید، زیرا تاثیر زیادی در بروز این بیماری دارد.
  5. استفاده از توالت ایرانی برای سالمندان می تواند باعث آرتروز گردن شود.
  6. پوشیدن کفش های مناسب با پاشنه استاندارد یا پاشنه بسیار صاف زنان را بیشتر از سایر مردان در معرض ابتلا به این بیماری قرار می دهد.
  7. اگر افراد بیماری های مادرزادی یا ژنتیکی دارند. آنها باید به طور منظم سلامت مفاصل خود را بررسی کنند.
  8. توجه ویژه ای به درمان شکستگی های استخوانی و آسیب های مفصلی داشته باشید زیرا این بیماری ها در طولانی مدت می توانند مشکلات جبران ناپذیری برای سالمند در پی داشته باشد.

تاثیر تغییر رژیم غذایی سالم در درمان آرتروز

درست غذا خوردن، دوری از استرس و ورزش اصول علایم مهم برای جلوگیری از آرتروز در سالمندان است. با داشتن عادات سالم در دراز مدت زندگی سالم تری خواهید داشت.

درمان آرتروز گردن سالمند

افراد مبتلا به آرتروز گردن معمولاً تمایلی به ورزش و تحرک ندارند، اما جالب است بدانید که ورزش می تواند تا حد زیادی علائم آن را کاهش دهد. وقتی بدن را حرکت می دهید و مفاصل کار می کنند، انعطاف پذیری آن را افزایش می دهید. ماهیچه های مفصل قوی تر می شوند و فشار روی آن ها کاهش می یابد. همچنین پیاده روی ملایم و شنا به تقویت مفاصل کمک می کند.

پرستاری که برای نگهداری از سالمند استخدام می شود باید به همه این موارد آگاهی و شناخت کافی داشته باشد. رژیم غذایی به کاهش درد کمک زیادی می کند. این نکته را فراموش نکنید که میوه ها و ماهی های چرب غذاهای غنی از آنتی اکسیدان های ضد التهابی هستند. افزودن این ماده به رژیم غذایی افراد مسن درد ناشی از آرتروز را کاهش می دهد، از طرفی برخی از غذاها باعث افزایش التهاب در بدن می شوند این غذاها شامل شکر، آرد تصفیه و غذاهای فرآوری شده شده است.

یکی دیگر از نکات مهم در رژیم، تناسب اندام و وزن مناسب است، زیرا اضافه وزن می تواند باعث افزایش فشار روی مفاصل و تشدید بیماری ها شود.

غذاهایی که شدت آرتروز را کاهش می دهند دقیقاً همان غذاهایی هستند که از بیماری قلبی و دیابت پیشگیری می کنند. سبزیجات، سبزی ها و لوبیاها، میوه ها، ماهی و مغزها غذاهای مفیدی برای بدن هستند. رژیم غذایی سرشار از فیبر تاثیر خوبی بر بیماری های التهابی مفاصل دارد. فیبر برای تقویت استخوان ها کمک زیادی می کند. سعی کنید تا حد امکان از چربی های اشباع شده و غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید.

تاثیر سبک زندگی بروز آرتروز

بسته به اینکه یک فرد قبل از پیری چگونه زندگی می‌کند، دوران کهن سالی او با سلامت و تناسب اندام یا در عوض با درد و رنج همراه است. رژیم غذایی نامناسب، عدم توجه به وزن، کم تحرکی و سایر عادات غلطی که فرد در زندگی خود مرتکب شده می تواند در سنین بالا باعث بروز این بیماری شود.

ارتباط آرتروز و وزن سالمند

آرتروز گردن در سالمندان قابل پیشگیری نیست، اما کاهش وزن می تواند شدت بیماری را کاهش دهد. هر کیلوگرم وزن فشاری معادل 4 کیلوگرم بر روی زانو و به دنبال آن گردن وارد می کند. هنگام راه رفتن، آسیب به مفصل ملتهب افزایش می یابد و فرد احساس درد مداوم می کند.

مفاصل در حین کار گرما تولید می کنند و مقدار زیادی چربی به عنوان انکوباتور در اندام ها و مفاصل به وجود می آورند. معمولاً افراد چاق از استئوآرتریت و آرتروز گردن نیز رنج می برند.

هر دوی این بیماری ها باعث التهاب در مفاصل بدن می شود. مفاصلی که بار بیشتری را حمل می کنند بیشتر در معرض این بیماری هستند. غضروف در این بیماری از بین می رود، بنابراین ممکن است فرد برای درمان آن نیاز به جراحی ترمیمی داشته باشد.

افراد دارای اضافه وزن بیشتر دچار درد زانو و پا و آرتروز گردن می شوند. به خاطر داشته باشید که اگر فرد مسن بیش از حد وزن اضافه کند، دیگر نمی تواند آن را کم کند. مکانیزمی در مغز انسان وجود دارد که با شکسته شدن ماهیچه ها احساس گرسنگی ایجاد می کند. این احساس گرسنگی پروژه کاهش وزن را سخت تر خواهد کرد.

آسیب‌ و بیماری های وارد بر مفاصل

به نظر می رسد زندگی با دردهای مزمن در سنین بالا چالش برانگیز است، بنابراین راه های خوبی برای مدیریت علائم این بیماری وجود دارد که می تواند کیفیت زندگی سالمندان را تا حد امکان بهبود بخشد.

برخی بیماری ها از جمله روماتیسم و دیابت می تواند باعث آرتروز گردن در افراد مسن شود. علاوه بر این، آسیب هایی مانند شکستگی و آسیب هایی که شکل اصلی استخوان را تغییر می توانند تأثیر زیادی بر این بیماری داشته باشند.

سبک زندگی افراد

سبک زندگی افراد و عاداتی که در طول آن دارد می تواند تاثیر بسزایی در بروز این بیماری داشته باشد. از آنجایی که بسیاری از افراد اغلب مراقب وزن خود نیستند و ورزش نمی کنند، غذای نامناسب و عادات غذایی آنها نیز می تواند عواقب زیادی در پی داشته باشد. افراد باید همیشه به رژیم غذایی و سبک زندگی خود توجه کنند زیرا با گذشت زمان و بالا رفتن سن مشکلات زیادی ایجاد می کند که قابل جبران نیست.

میزان فعالیت‌ های بدن

فعالیت در سالمندان، زیاد یا کم، می تواند باعث آرتروز در گردن شود. بسیاری از فعالیت ها و ورزش های شدید می توانند مفاصل را فرسوده کرده و باعث این بیماری شود. برعکس، حتی بی تحرکی نیز می تواند به مفاصل و استخوان ها آسیب جدی وارد کند.

 نامناسب بودن شکل استخوان‌ ها

برخی از افراد با ناهنجاری های استخوانی متولد می شوند که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

 حرکت‌ های ورزشی نامناسب

بسیاری از مردم بر این باورند که هر نوع ورزش می تواند بدن را سالم کند. اما باید توجه داشت که همه ورزش ها باعث سلامتی نمی شوند و می توانند نتیجه معکوس داشته باشند. به عنوان مثال ورزش های سنگین مانند کوهنوردی غیر استاندارد و برخی ورزش های غیر اصولی آسیب های جبران ناپذیری به مفاصل سالمند وارد می کند.

خدمات فیزیوتراپی سالمند در منزل آسانیسم

پلتفرم خدمات پرستاری و مراقبتی آسانیسم خدمات فیزیوتراپی را به نفع عزیزانی که به دلایل مختلف امکان مراجعه به بیمارستان های تهران و کرج را ندارند، ارائه می دهد.

استخدام فیزیوتراپیست واجد شرایط یکی از چالش هایی است که انتخاب فیزیوتراپی در منزل را برای بیمار و خانواده او ایجاد می کند. آسانیسم تضمین می کند که توسط کارکنان مجرب و حرفه ای پشتیبانی می شوید. برای دریافت فیزیوتراپی و سایر خدمات آسانیسم در منزل می توانید از طریق وب سایت، اپلیکیشن و یا تماس با شماره تلفن 02191304433 از مشاوره رایگان نیز بهره‌مند شوید.

رفتار ورزشی نامناسب

5 پاسخ

  1. سالمند ما توانایی حرکت نداره و نیاز داره که گردنش فیزیوتراپی بشه. مرکز شما می تونه این کار توی خونه برای ما انجام بده؟

    1. بله ما می توانیم با کادر مجرب و امکانات عالی این کار را برای سالمند شما انجام بدیم.

    1. دوری از استرس، انجام ورزش های اصولی و تغذیه ماسب در جلوگیری از آرتروز موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *