بیماری های روانی شایع در سالمندان

خطر ابتلا به بیماری های روانی شایع  در هر مرحله از زندگی برای همه ما وجود دارد اما افراد مسن بیشتر از جوانان به آن دچار میشوند دلیل این امر افزایش تنش روحی و جسمی در این سن است.

بطور مثال افراد مسن از بیماری‌های جسمی مختلفی رنج می ‌برند و باید درد یا ناتوانی ناشی از این بیماری‌ها را تحمل کنند و یا ممکن است عزیزان خود را از دست داده باشند یا به دلیل مشغله های زندگی امروز مجبور به تحمل دوری فرزندان خود شده اند بنابراین خلق و خوی آن‌ها حساس تر است و مستعد اختلالات روانی هستند.

بیماری های روانی شایع در سالمندان

در این مقاله شما را با برخی از بیماری های روانی شایع در سالمندان علل این بیماری ها و پیشگیری از آنها آشنا میکنیم.

سالمندان ممکن است به چه بیماری های روانی شایعی دچار شوند ؟

بیماری های روانی شایع دوران سالمندی در این دوره افزایش می یابد علاوه بر آن سلامت روان افراد مسن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و افراد با تمرکز بر سلامت جسمی نباید شرایط عصبی و روانپزشکی سالمندان را نادیده بگیربد.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که سن نمیتواند عامل این بیماری ها باشد یعنی اختلالات شدید روانی و عصبی در سنین بالا را نباید طبیعی دانست.

آلزایمر یک بیماری شایع روانی در افراد سالخورده

آلزایمر یکی از بیماری های عصبی و روانی است که مشکلات بسیاری را با افزایش سن به وجود می آورد این بیماری با از دست دادن حافظه کوتاه مدت شروع شده و در طول زمان ادامه می یابد بعلاوه افراد توانایی تشخیص زمان و مکان را از دست می دهند تا زمانی که افراد حافظه بلند مدت را هم از دست بدهند و به مرور زمان سالمند شما حتی چهره و خاطرات گذشته را هم به یاد نمی آورد.

سالمند ممکن است توانایی کنترل اعمال ارادی مانند ادرار و مدفوع را نیز از دست بدهد و در مراحل شدیدتر، مغز نیز توانایی خود را در ارسال فرمان برای اعمال غیرارادی مانند تنفس، ضربان قلب و … از دست می دهد و اگر فرد به این مرحله از آلزایمر برسد بیماری منجر به مرگ او می شود.

علائم آلزایمر در سالمندان و راهکارهایی برای آن

افراد مسنی که مبتلا به این بیماری میشوند به مراقبت بیشتری نیاز دارند تا بتوانند به فعالیت های عادی زندگی خود ادامه دهند اگرچه هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد اما می توانید با کمک یک پرستار سالمند و اعضای خانواده پیشرفت بیماری را کاهش دهید.

بیماری شایع آلزایمر

شما میتوانید به سالمندان احساس امنیت و راحتی دهید. کتاب خواندن، خاطره گویی، نظرخواهی از آن‌ها و … به او کمک می کند تمرکز کند بعلاوه به یاد داشته باشید با او بحث نکنید و او را مجبور به انجام کاری که دوست ندارد نکنید.

افسردگی در سالمندان

با بالا رفتن سن ما چیزهای زیادی را از دست می دهیم، این موارد ممکن است شامل سلامت جسمی، شغل، درآمد و حتی یکی از عزیزان باشد پس نباید فکر کنیم که افسردگی در سالمندان امری طبیعی است و نیازی به درمان ندارد.

اگر سالمند شما دچار افسردگی شد باید در اسرع وقت او را درمان کنید تا روحیه از دست رفته سالمندان باز گردد یکی از بهترین راه ها برای درمان افسردگی خود درمانی است که همکاری بیمار در این معقوله امری ضروری است.

راهکارهایی برای درمان افسردگی

برای درمان بیماری اافسردگی که مشکلی شایع در سالمندان است میتوانید افراد سالخورده را تشویق کنید که به جلسه موسیقی یا شعر بیاید، با افراد هم سن و سال خود که در گروه های خاصی کار می کنند آشنا کنید، برای او در باشگاه ثبت نام کنید، او را به خرید بروید و در صورت لزوم با روانشناس مشورت کنید و از او کمک بگیرید.

بیماری روانی شایع سالمند

علائم افسردگی در سالمندان

موارد زیر از علائم افسردگی در سالمندان است:

  • کم حرف شدن
  • احساس ناامیدی
  • داشتن خواب آشفته
  • کاهش فعالیت بدنی
  • داشتن افکار خودکشی
  • کاهش یا افزایش بی دلیل اشتها
  • حالت غم و اندوه عمیق و طولانی
  • غافل شدن از فعالیت های روزانه
  • پرهیز از حضور در اجتماع دوستان
  • از دست دادن اشتیاق و بی علاقگی نسبت به فعالیت های مورد علاقه

هذیان گویی در سالمندان

هذیان نوعی دیگر از اختلالات روانی در سنین بالاتر است که پس از آن فرد برای مدت کوتاهی کنترل عواطف، احساسات و حافظه خود را از دست می دهد باید به یاد داشته باشید که این بیماری فقط در افراد مسن نیست و گاهی در جوانان نیز بروز می‌کند.

سکته و حمله قلبی، کمبود خواب، کم‌ آبی بدن، بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های کلیوی، افسردگی  از شایع ‌ترین علل هذیان میباشند.

علائم هذیان گویی نیز شامل موارد زیر میباشد :

  • خیال بافی و گوشه گیری
  • خواب آلودگی و اختلالات خواب
  • عدم تصمیم گیری درست
  • اشتباه پاسخ دادن به سوالات
  • ناتوانی در ابراز احساسات
  • سکوت یکباره و بی مقدمه
  • ناتوانی در پاسخ سریع به محرک ها
  • گیجی، ناتوانی در کنترل ادراک
  • نداشتن تمرکز در برخی از ساعات روز

پارکینسون در سالمندان

پارکینسون در سالمندان یک بیماری عصبی است که سلول های قسمت خاصی از مغز را درگیر می کند و باعث اختلال در حرکات قسمت های مختلف بدن می شود. این بیماری می تواند ارثی باشد یا در اثر عوامل محیطی مانند ضربه به سر، استفاده از برخی مواد شیمیایی یا بیماری های قلبی عروقی ایجاد شود البته  به این نکته توجه کنید که بیماری پارکینسون و ام اس علائم مشترکی دارند.

شایعترین بیماری روانی در سالمندان

متاسفانه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما تغییر سبک زندگی، تجویز داروهای پیشگیرانه مؤثر یا جراحی های خاص می تواند پیشرفت آن را کندتر کند.

علائم پارکینسون در سالمندان

از جمله علائم پارکینسون در سالمندان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– لرزش در نقاط مختلف بدن مانند انگشتان، سر و گردن در اثر عواملی مانند استرس، عصبانیت یا اضطراب شدید

– سفتی عضلات، خشکی ماهیچه در هر نقطه از بدن همراه با درد

– خم شدن مفاصل در کمر و مفاصل دیگر مانند شانه ها

– حرکات آهسته در فعالیت های عادی مانند راه رفتن، ایستادن و نشستن با سرعت بسیار پایین (گاهی اوقات هنگام راه رفتن عضلات پا از زمین جدا می شوند.)

– از دست دادن اقدامات خودکار و غیر ارادی حرکات دست هنگام راه رفتن، پلک زدن، لبخند زدن و کارهایی از این دست به صورت ناخودآگاه

– تغییر حالت گفتار، مردد بودن در تکلم، بی احساسی در چهره

از علائم دیگر بیماری پارکینسون میتوان تغییر صدا، تغییر حالات چهره، تغییر در شیوه نوشتن و را نام برد که این علائم با گذشت زمان شدیدتر شده تا جایی که فرد ممکن است توانایی راه رفتن، صحبت کردن و تمرکز را از دست بدهد.

مشکل استرس در سالمندان

استرس بیش از حد در سالمندان یک بیماری روانی است که باعث آسیب های جسمی و روحی می شود. از دست دادن استقلال فرد سالمند، نگرانی از سربار خانواده بودن، ترس از دست دادن بستگان و ناتوانی در انجام کارهای روزمره می تواند او را تحت فشار قرار دهد و باعث استرس در او شود.

این وضعیت سیستم ایمنی بدن را تضعیف میکند و اثرات ناخوشایندی بر قلب و عروق خونی، بینایی و شنوایی، دستگاه گوارش و حتی دندان ها داشته باشد.

مشکل استرس در سالمندان شامل علائم زیرمیشود:

  • ابراز نگرانی های بی مورد
  • عصبی بودن
  • بیخوابی
  • عدم تمرکز
  • بیماری های گوارشی مانند یبوست و اسهال
  • گریه بی دلیل زیاد

اختلالات دوقطبی در سالمندان

اختلال دوقطبی یک وضعیت سلامت روان است که با دوره های شیدایی و افسردگی مشخص می شود و در این اختلال افراد می توانند بسیار شاد، عصبانی یا افسرده باشند.

این بیماری عمدتاً بزرگسالان را هدف قرار می دهد اما تعداد کودکان مبتلا به این مشکل هم زیاد است بعلاوه تغییرات غیرعادی در وضعیت روانی در توانایی فرد برای انجام فعالیت های عادی و روزانه نیز میتواند اختلال ایجاد کند.

نشانه اختلالات دو قطبی

نشانه های اختلال دوقطبی شامل هیجان یا تحریک ‌پذیری، افکار مبهم، صحبت کردن سریع، پریدن از موضوعی به موضوع دیگر، افزایش انرژی، کمبود خواب و بیش فعالی است و میانگین مدت اولین دوره شیدایی حدود سه ماه است بعلاوه می توان میزان آن را با توجه به شدت به دوره های مختلفی تقسیم کرد.

برخلاف افسردگی معمولی این دوره معمولاً شدیدتر است و می تواند چندین هفته بدون عوارض قابل توجه ادامه یابد علاوه بر سطح استرس در این دوره می تواند با مشکلات خواب، نا امیدی یا اضطراب، از دست دادن انرژی، افکار غالب همراه باشد.

بخشی از فرآیند تشخیصی معمولا بر اساس سابقه خانوادگی و روانشناختی فرد است، نیازی به گفتن این معقوله نیست که افراد بیشتر از هر زمان دیگری در هنگام این بیماری به دنبال کمک هستند بنابراین پزشکان معتقدند توصیف علائم توسط خانواده و دوستان می تواند وضعیت بیمار را با دقت بیشتری منعکس کند و تشخیص اشتباه را کاهش دهد.

اختلالات خواب در سالمندان

خواب کافی و با کیفیت نیاز هر فردی است زیرا مغز انسان برای استراحت و پاکسازی خود به خواب نیاز دارد و بد خوابی و اختلالات خواب منجر به فرسودگی مغز می شود.

این اختلالات در خواب که معمولا در افراد مسن بسیار شایع است مربوط به مشکلات عصبی و روانی است و می تواند به صورت پرخوابی، کم خوابی، بی خوابی و… ظاهر شود.

عوامل تاثیر گذار بر اختلالات خواب سالمندان

اختلالات خواب در سالمندان

سالمندان به 7 تا 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند و در صورت عدم تامین آن باعث تحلیل مغز و سایر مشکلات عصبی مانند افسردگی، تشنج و … به مرور زمان می شوند علاوه بر این باعث بروز مشکلات جسمی مانند خستگی، ضعف و سردرد خواهد شد.

عواملی که در ایجاد این اختلال در سالمندان نقش دارند عبارتند از:

عوامل روانشناسی

بین بیماری های روانی و اختلالات خواب سالمندان ارتباط مستقیمی وجود دارد و یک فرد مسن که از بیماری هایی مانند افسردگی و آلزایمر رنج می برد معمولا نمی تواند خواب خوبی را تجربه کند.

مشکلات جسمی

اکثر افراد مسن به دلیل مشکلات جسمی نظیر ماهیچه ها، کلیه ها، ریه ها و .. دچار اختلال در خواب میشوند و نمی توانند به خوبی بخوابند.

مسائل مربوط به سبک زندگی

افراد مسن که الگوی خواب منظمی ندارند از اختلالات خواب رنج می برند از طرفی اگر عادت به نوشیدن مشروبات الکلی، قهوه و … در شب داشته باشند یا قبل از خواب غذای سنگین بخورند دچار این بیماری می شوند.

فاکتورهای محیطی

مسائل محیطی و مرتبط با سالمندان مانند هوای گرم یا سرد، هوای آلوده، سر و صدای زیاد از فاکتور های محیطی است که بر بی خوابی سالمندان تاثیر میگذارد.

متخصصین پس از تشخیص بی خوابی در سالمندان و همچنین نوع و علت آن با استفاده از روش های دارویی یا غیر دارویی اقدام به درمان آن می کند.

چه عواملی باعث اختلالات روانی در سالمندان می شود؟

سالمندان نیز مانند دیگران از استرس رنج می برند اما این استرس طبیعی که با افزایش سن به وجود می آید دلیلی برای ابتلا به اختلالات روانی در آن‌هاست.

به همین منظور مهم است که به سلامت روان والدین عزیزتان توجه ویژه ای داشته باشید به خصوص اگر آن‌ها تنها زندگی می کنند و کسی را برای معاشرت ندارند.

بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی و بنیاد سلامت روان، عوامل زیادی در ایجاد اختلالات روانی در سالمندان نقش دارند این عوامل عبارتند از:

  • درد مزمن
  • اثرات دارویی
  • اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
  • رژیم غذایی اشتباه یا سوء تغذیه
  • از دست دادن عزیزان
  • ناتوانی جسمی یا از دست دادن تحرک
  • زوال عقل ( بیماری آلزایمر)
  • بیماری های طولانی مدت ( سرطان یا بیماری قلبی)
  • اختلالات فیزیکی مؤثر بر احساسات، حافظه و تفکر

درمان اختلالات روانی

پیشگیری و درمان انواع اختلالات روانی در سالمندان

بهترین راه برای درمان انواع بیماری های روانی در سالمندان پیشگیری از این بیماری هاست داشتن یک سبک زندگی سالم و دور شدن از محرک های ترس به بزرگسالان کمک می کند بدن و ذهنی سالم داشته باشند.

داشتن تغذیه سالم، خواب کافی، اجتناب از شنیدن اخبار بد، سرکوب نکردن احساسات، ورزش روزانه و لذت بردن از زندگی جز سبک زندگی هایی در سنین پایین است که می تواند برای جلوگیری به ابتلا سالمند به بیماری های روانی مؤثر باشد.

بعلاوه  تکنیک های مدیتیشن، ورزش های گروهی و فعالیت های حمایتی نیز می تواند به سلامت روان سالمندان کمک کند.

بیماری های روانی در سالمندان قابل درمان است و در برخی موارد حتی در صورت رعایت توصیه های پیشگیری، سالمندان دچار مشکلات روانی نمی شوند و استفاده از روش های درمانی دارویی، روان درمانی، نوروفیدبک و… ممکن است منجر به درمان آن نیز شود.

این روش ها متناسب با نوع بیماری، شدت بیماری، سن و سبک زندگی توسط پزشک متخصص انتخاب می شود.

سخن آخر

انواع اختلالات روانی در سالمندان مانند افسردگی و سوء مصرف مواد است که با همکاری فرد میتواند درمان شود اما اگر فرد سالم و با نشاط در سنین پایین زندگی کند می تواند خود را از هرگونه بیماری روانی سالمندان مصون نگه دارد.

6 پاسخ

  1. من مادر بزرگم جدیدا خیلی کم حرف شده و هی میره تو خودش ممکنه دچار افسدگی شده باشه؟

    1. سلام بله یکی از علائم افسردگی در سالمندان میتواند کم حرفی شان باشد.

    1. بی حوصلگی، سردرد و سرگیجه، اختلالات خواب و بی قراری میتواند جز بیماری های شایع در ایران باشد.

    1. بهتر است برای درمان بیماری های متفاوت روانی ابتدا با توجه به نوع بیماری به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا پزشک راهکارهایی برای درمان در منزل برای شما ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *