نشانه‌ های بیماری آلزایمر در سالمندان

ز مشکلات خانواده‌هایی که با پدر و مادر سالخورده خود زندگی می‌کنند، مبتلا شدن سالمند به بیماری آلزایمر است. بیماری آلزایمر موجب اختلال در حافظه سالمند شده و باعث می‌شود خیلی از چیز‌ها را فراموش کند یا افراد را نشناسد. نگهداری از این عزیزان، صبر و تحمل بالایی را می‌طلبد و برای خانواده‌های کم‌طاقت تقریبا غیر ممکن است. 

از طرفی برای نگهداری از این عزیزان باید زمان زیادی در اختیار داشته باشید؛ زیرا آن‌ها به مراقبت شبانه‌روزی احتیاج دارند. از این رو ما در آسانیسم، خدمت پرستار سالمند در منزل را برای آسایش حال شما عزیزان ارائه می‌دهیم. با استفاده از این خدمت علاوه بر مراقبت تخصصی از سالمند، امکان استفاده بهتر از زمان را در طول روز خواهید داشت.

آلزایمر در سالمندان

آلزایمر چیست؟

آلزایمر، نوعی اختلال عملکردی مغز است که در آن به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار از دست می‌رود. حدود یک هشتم افراد 65 سال به بالا مبتلا به آلزایمر هستند. در طی بیماری پیشرونده آلزایمر، سالمند در انجام امور روزانه خود ناتوان می‌شود، تا جایی که برای انجام امور شخصی خود به یک پرستار نیاز پیدا می‌کند. این بیماری با نشانه‌هایی مثل بی‌قراری، تکرار کلمات، توهم، هذیان و … خود را نشان می‌دهد. 

آلزایمر هیچ درمانی ندارد و رسیدن به مراحل پیشرفته بیماری، فرد را به کام مرگ می‌کشاند. در این شرایط خانواده‌ها می‌توانند به بازیابی عملکرد سالمند مبتلا به آلزایمر موثر باشند یا حداقل آن را کنترل کنند؛ این درصورتی است که خیلی از آن‌ها حتی درباره بیماری آلزایمر اطلاعات کافی ندارند و با شیوه برخورد با سالمند آلزایمری آشنا نیستند. در این وضعیت استخدام پرستار سالمند خوب می‌تواند موثر واقع شده و به ارتقاء کیفیت زندگی سالمند و خانواده او بینجامد.

از کجا بفهمیم سالمندمان آلزایمر گرفته؟

اگر مشکوک هستید که سالمندتان به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌است یا خیر، باید با نشانه‌های بیماری آشنا شوید و آن‌ها را در سالمند جست‌وجو کنید. برای مثال سالمند بار‌ها و بارها یک جلمه یا سوال را تکرار می‌کند یا در مکان‌های آشنا گم ‌می‌شود، قرار‌ها، رویداد‌ها و مکالمات را فراموش کرده و جای وسایل را اشتباه میگذارد. در نهایت حتی اسم اعضای خانواده را نیز فراموش می‌کند. در صورت بروز هریک از علائم فوق به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی این نشانه‌ها شامل موارد زیر است:

  • اختلال در بیان و حرف زدن
  • تغییر در شخصیت سالمند
  • تغییر در رفتار و حالت فرد
  • نامشخص بودن زمان و مکان برای بیمار
  • فراموش کردن جای وسایل
  • از دست دادن انگیزه
  • ناامید شدن

مراقبت از سالمند آلزایمری توسط پرستار

با توجه به وضعیت سالمند آلزایمری، می‌توان تشخیص داد که در کنار مراجعه به پزشک و پیگیری روند درمان، به مراقبت بیش‌تری احتیاج دارد. هر سهل انگاری و بی‌توجهی به سالمند مبتلا به آلزایمر، می‌تواند عواقبی چون آسیب دیدن سالمند و سایر افراد خانواده را درپی داشته باشد.

از طرفی اغلب خانواده‌ها اطلاعات کافی درباره آلزایمر و شیوه مراقبت بیمار آلزایمری ندارند؛ اگر هم در این زمینه اطلاعات کافی دارند، زمان کافی برای مراقبت تخصصی را در اختیار ندارند. در این شرایط استخدام یک پرستار سالمند می‌تواند کمک بزرگی بکند.

نگهداری از سالمند آلزایمری

مهارت‌های پرستار سالمند مبتلا به آلزایمر

ممکن است بپرسید پرستاری که از طرف آسانیسم برای سالمند اعزام می‌شود چه مهارت‌هایی دارد؟

پرستارانی که که برای نگهداری از سالمند آلزایمری اعزام می‌شوند؛ همگی در این زمینه متخصص‌اند و تجربه بالایی در نگهداری از این عزیزان دارند. آن‌ها دوره‌های مربوط به مراقبت از سالمند آلزایمری را گذرانده‌اند و درک کاملی از بیماری، مراحل پیشرفت آن و حالت‌های ناپایداری رفتاری بیمار دارند.

آن‌ها در کنار همراهی سالمند در انجام امور روزانه، از ترفند‌های متفاوتی برای تحریک حافظه سالمند بیمار استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین سعی بر کنترل استرس بیمار و جلوگیری از قرار گرفتن او در محیط‌های استرس‌زا دارند.

وظایف پرستار سالمند آلزایمری

آسانیسم می‌تواند با توجه به نیاز شما، پرستار سالمند آلزایمری خانم یا آقا اعزام کند. پرستارانی که از طرف ما برای شما اعزام می‌شوند، با توجه به وضعیت بیمار و نیاز‌های او خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند؛ اما باید توجه داشت که سالمند آلزایمری، مراقبت و توجه بیش‌تری را می‌طلبد و به همین علت خدمات بیش‌تری دریافت کرده و هزینه نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه به خدماتی که کادر مجرب آسانیسم می‌پردازیم.

استحمام، تعویض لباس و نظافت سالمند آلزایمری

از مهم‌ترین وظایف پرستار سالمند آلزایمری، کمک به او در استحمام است. پرستاران اعزام شده از طرف آسانیسم، عزیزان شما را هفته‌ای دوباره به حمام می‌برند تا از بروز انواع عفونت‌ها جلوگیری شود. آن‌ها در طول حمام از انجام کار‌های خطرناک، توسط سالمند جلوگیری می‌کنند.

بنر پرستار سالمند

توجه به آراستگی ظاهری او

بیمار آلزایمری معمولا به وضعیت ظاهری خود توجهی ندارد؛ به همین علت پرستار باید به ظاهر بیمار خود رسیدگی کند. مو، ناخن، ریش و… را در صورت نیاز کوتاه کند و دندان‌های بیمار را روزی حداقل 2 مرتبه بشوید. در صورتی که بیمار از دندان مصنوعی استفاده می‌کند؛ هرشب دندان‌ها را بیرون آورده و لثه و دندان مصنوعی را تمیز کند. به موقع لباس سالمند را تعویض کرده و ظاهر او را سرو سامان دهد.

کمک به خانواده جهت درک و تعامل با سالمند بیمار

با مبتلا شدن سالمند به آلزایمر و اختلالات ناشی از آن، ارتباط بین خانواده و سالمند کمرنگ‌تر می‌شود. اما وجود یک پرستار خوب، به خانواده این امکان را می‌دهد که با آگاهی از وضعیت سالمند و شیوه رفتار مناسب با او، ارتباط خود را قوی‌تر کنند. 

پرستار می‌تواند نحوه ارتباط با فرد مبتلا به آلزایمر را به خانواده و آشنایان او آموزش دهد و با ایجاد همراهی بین سالمند و خانواده او جهت انجام برخی از کار‌های گروهی مثل بازی و سرگرمی، در تقویت مهارت‌های کلامی، ارتباطی و اعتماد بنفس سالمند موثر باشد.

برنامه غذایی مناسب و غذا دادن به سالمند

در بعضی موارد پزشک در کنار دارو، برای درمان سالمند یک برنامه غذایی نیز در نظر می‌گیرد. پرستار باید با توجه به برنامه غذایی تعیین شده، غذای سالمند را تهیه کرده و به او بدهد. مایعات، میوه‌ها و سبزیجات را در سبد غذایی سالمند بگنجاند و از دادن غذاهای محرک به سالمند جلوگیری کند.

او همچنین باید در غذا خوردن به سالمند کمک کند چراکه سالمند آلزایمری، گاهی یادش می‌رود که غذا بخورد. در مواردی که بیماری پیشرفت زیادی کرده است، حتی شیوه استفاده از وسایل غذاخوری مانند قاشق و چنگال را نیز فراموش می‌کند. از مسائل دیگری که پرستار سالمند آلزایمری ممکن است با آن روبه‌رو شود؛ پنهان کردن غذا در جاهای عجیب و غریب توسط سالمند است؛ در این شرایط پرستار باید از تندی با سالمند بپرهیزد و صبور باشد.

کمک در رفتن به سرویس بهداشتی

خیلی از سالمندان آلزایمری یادشان می‌رود که باید به دستشویی بروند. به همین علت پرستار باید درباره اینکه می‌خواهند به دستشویی برود یا نه از او سوال بپرسد. در بعضی موارد نیاز است که پرستار با توجه به چهره سالمند، تشخیص دهد که آیا موقع دفع ادرار و مدفوع رسیده است یا خیر. در مواردی که سالمند در کنترل ادرار ناتوان است باید به پزشک مراجعه شود تا پزشک درمان مناسب با او را در نظر بگیرد.

نشانه های آلزایمر در سالمندان

پرکردن اوقات فراغت

پرستار باید ساعات بیکاری سالمند را با استفاده از کار‌های مفید و خلاقانه پر کند. به عبارتی دیگر؛ یکی از ویژگی‌های پرستار خوب برای سالمند آلزایمری، خلاق بودن است؛ چراکه در نگهداری از سالمند از نظر شناختی موثر است.

او می‌تواند برای کاهش روند از دست رفتن حافظه، سالمند را به انجام کار‌هایی مثل آشپزی، طراحی، گوش‌دادن به موسیقی، خاطره درمانی، رسیدگی به گل و گیاه و… تشویق کند.

برقراری امنیت سالمند

همانطور که می‌دانید سالمندان آلزایمری به دلیل غالب شدن فراموشی، ممکن است دست به کار‌های خطرناکی بزنند. به همین علت پرستار باید محیط زندگی سالمند را ایمن سازد. او باید از منظم بودن چیدمان خانه، درست بودن قفل درها، سیستم روشنایی، تعداد آیینه‌ها، در دسترس نبودن وسایلی مثل فندک و کبریت و… اطمینان حاصل نمایید.

او همچنین باید دارو‌ها را دور از دسترس سالمند قرار دهد؛ چون ممکن است سالمند از سر فراموشی، آن‌ها را چندبار استفاده کند و به خود آسیب برساند. دور از دسترس بودن مواد شیمیایی، آتش‌زا و وسایل برقی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. کمد‌هایی که حاوی وسایل خطرناک مثل اسلحه، الکل، دارو، مواد سمی و… هستند باید قفل شوند.

بنر پرستار سالمند

مدیریت دارو‌ها

پس از مراجعه به پزشک، جهت درمان سالمند آلزایمری، ممکن است از شیوه دارو درمانی برای کنترل بیماری استفاده کند. پرستار سالمند باید این دارو ها را تهیه کرده و در زمان تعیین شده به بیمار بدهد. او برای انجام صحیح دستورات پزشکی باید با عوارض دارو‌ها، میزان دوز مصرفی، چگونگی استفاده از دارو و عوارض استفاده از آن، آشنایی داشته باشد.

سایر وظایف پرستار سالمند شامل که توسط پرستاران مجرب آسانیسم به شما عزیزان ارائه می‌شود شامل:

  • تنظیم خواب سالمند
  • کمک در جابجایی بیمار
  • کمک در خرید
  • پختن غذا
  • هم صحبتی و همدلی با سالمند و…

نکاتی درمورد پرستاری و نگهداری از سالمند آلزایمری

  • استحمام سالمند را مرتب و سرموقع انجام دهید به‌خصوص اگر سالمند دچار بی‌اختیاری ادرار باشد این موضوع اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند.
  • بهتر است داخل سرویس بهداشتی حمام و… لوازم آسایش سالمند را فراهم کنید. برای مثال یک دستشویی فرنگی برای سالمند در داخل سرویس بهداشتی قرار دهید یا داخل حمام از صندلی مخصوص استفاده کنید.
  • هنگامی که سالمند می‌خواهد از شیر آب استفاده کند؛ ابتدا جریان آب سرد و گرم را تنظیم کنید، یا از تناسب آن اطمینان حاصل نمایید. همچین درصورت امکان، ترموستات آب گرم را پایین بیاورید؛ چرا که اغلب سالمندان، دمای بالا را حس نمی‌کنند و ممکن است دچار سوختگی شوند.
  • بهتر است اجازه دهید سالمند اموری که توانایی انجام آن‌ها را دارد خودش انجام دهد و شما بیش‌تر نظارت کنید. شما همچنین می‌توانید در بعضی موارد به سالمند انتخاب ارائه دهید؛ برای مثال هنگام تعویض لباس از او بخواهید بین دو لباس یکی را انتخاب کند یا اینکه از او بپرسید بین چند کار سرگرم کننده کدام‌یک را ترجیح می‌دهد؟ دلیل انجام این کار، حفظ استقلال سالمند است.
  • زمان خواب یا استراحت سالمند را در طول روز را کاهش دهید زیرا باعث به‌هم خوردن زمان استراحت و بی‌خوابی در طول شب خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یادگیری نکات درست مراقبت از عزیزان خود می‌توانید پست لینکدین 10 روش مراقبت از سالمند آلزایمری در خانه تولید شده توسط تیم تولید محتوای آسانیسم را مطالعه کنید.

قیمت پرستار سالمند آلزایمری

اگر سالمند آلزایمری در خانه دارید و قصد دارید از خدمات پرستاری برای مراقبت از او استفاده کنید، قطعا یکی از چالش‌هایی که با آن روبه رو هستید قیمت پرستار برای سالمند آلزایمری است. عوامل زیادی در تعیین قیمت برای پرستار مورد نظر شما دخیل خواهند بود. این عوامل شامل:

  • نوع خدماتی که دریافت می‌کنید اولین عامل تعیین کننده قیمت است. معمولا ارائه خدمات بر اساس نیاز سالمند صورت می‌گیرد و شامل تغذیه، نطافت، انجام فعالیت‌های بدنی و…. است.
  • عامل مهم دیگر در تعیین دستمزد پرستار، ساعات ارائه خدمت است. در بعضی موارد نیاز است که پرستار خدمات نگهداری از سالمند را شبانه روزی در منزل ارائه دهد و درمواردی تنها برای چند روز یا چند ساعت به مراقب سالمند احتیاج خواهید داشت. در همه این موارد هزینه‌ها متفاوت خواهد بود.
  • محل زندگی پرستار نیز از عوامل تعین کننده قیمت است؛ زیرا هرچقدر فاصله پرستار ببیش‌تر باشد؛ هزینه‌های رفت و آمد نیز افزایش می‌یابد و هزینه نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ارائه خدمات مراقبتی برای سالمند آلزایمری توسط آسانیسم

اگر شما نیز برای مرقبت از سالمندتان نیاز به یک پرستار و مراقب دارید می‌توانید پرستار کاربلد و با تجربه را از ما بخواهید. آسانیسم به عنوان یک پلتفرم خدمات پرستاری معتبر در شهر تهران، کرج و حومه آن، با در اختیار داشتن پرستاران خانم و آقای با تجربه وکاربلد، خدمات پرستاری سالمند آلزایمری در منزل را ارائه می‌دهد. پرستاران با دانش کافی درباره بیماری آلزایمر از عزیزان شما با دلسوزی تمام مراقبت می‌کنند. برای دریافت خدمت می‌توانید سفارش خود را در وبسایت یا اپلیکیشن ثبت کنید یا با شماره 02191304433 تماس حاصل نمایید.

4 پاسخ

  1. سلام روز خوش. یک پرستار سالمند فقط میتونه مراقبت در منزل را انجام بده؟ پدرم به دلیل آلزایمر و بیماری قادر به دوری از من نیست. آیا امکان همراهی پرستار در طول روز وجود دارد؟

    1. سلام، هنگام نگهداری از سالمندان به این روش باید با کارشناسان ما تماس بگیرید. در صورتی که پرستار شرایط را بپذیرد قابل انجام است.

  2. سلام پرستاری از سالمندان در تهران فقط امکان داره یا توی شهرستانم می تونیم از خدمات مرکز شما استفاده کنیم؟

    1. سلام، وقت بخیر. خیر محدوده پشتیبانی خدمات پرستاری سالمند در مرکز آسانیسم فقط در محله های تهران و کرج است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *