چطور امید به زندگی را افزایش دهیم؟

آمار نشان میدهد در دهه 60، سن امید به زندگی در سالمندان ایران، حدودا 60 سال بوده که این رقم در سال 1396 به 76.4 رسیده است. دلیل این رشد چشمگیر چیست و چطور میتوان این میزان را بیش از پیش کرد؟این عبارت نمایانگر میانگین عمر افراد میانسال است که انتظار زنده بودن و زندگی کردن را دارند. متخصصین نیز بر اساس این تعریف، آمار دقیق این سن را تخمین میزنند. البته روش های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال، میتوان درصد افرادی که تا سنین مشخصی در میان ما هستند را نیز مورد بررسی قرار داد. این ارزیابی در تشخیص سن دقیق این مفهوم موثر است.

این سن در هر کشور وابسته به عوامل متعددی چون جمعیت، نژاد و جنسیت است. با این حال، طول عمر هر فرد نیز تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. دکتر سان، یکی از پروفسورهای دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد، معتقد است مواردی چون ژن، محیط، سبک زندگی و حتی پرستار سالمند سالم تاثیر شگرفی در کمیت و کیفیت این سن دارند. اثبات این ادعا در بررسی اجمالی طول عمر افراد، طی 100 سال گذشته نهفته است.
اما به راستی، ژن چه تاثیری در این امر خواهد داشت؟

افزایش امید به زندگی

رابطه سن مرگ والدین و امید به زندگی در ما

وجود ژن های مشابه میان فرزندان و والدین آنها میتواند گواهی بر میزان امید به زندگی در افراد باشد. برای مثال، ژن بیماری یا سیستم ایمنی قوی در افراد میتواند در سنجش این سن مورد استفاده قرار بگیرد.
در این شرایط، عادات، محل زندگی و رفتارهای مشابه نیز عملکردی مشابه ژن ها دارند. برای مثال، زندگی با والدین قبل از مستقل شدن، باعث داشتن رژیم غذایی و عادات مشابه با آنها میگردد. البته ارزیابی زندگی 100 سال گذشته افراد ممکن است تناقضی در این مورد به وجود آورد؛ اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نمیتوان تاثیر بهداشت، مراقبت از سالمندان در منزل و اعمال پزشکی را در این روند انکار کرد. تاثیر جنسیت را چطور؟

چرا خانم ها بیشتر از آقایان عمر می کنند؟

به صورت کلی، طول عمر خانم ها از آقایان بیشتر است. حداقل در یک قرن گذشته اینگونه بوده است. دکتر رابرت اندرسون، رئیس بخش آمار متوفیان سازمان CDC، میگوید: پیش از این قرن، آمار بالای فوت مادران، کاهش سن امید به زندگی را در بانوان به همراه داشت.

هنگامی که مراقبت های پزشکی در زمان زایمان بانوان پیشرفت کرد، طول عمر آنها نیز افزایش یافت. اگر چه در گذشته قیمت پرستار سالمند در منزل برای خانواده ها بالا بود، اما امروزه بهبود سطح رفاه جامعه، تاثیر به سزایی بر این امر داشته است.

چرا امید به زندگی در برخی از نژادها کوتاه تر است؟

مطالعات انجام شده نشان میدهند که سیاه پوستان در مقایسه با سفید پوستان طول عمر کمتری دارند. طبق گفته های دکتر اندرسون، هنوز ژن یا عوامل به خصوصی که عامل این تفاوت هستند، کشف نشده اند. با این حال، کارشناسان بر این باورند که فرهنگ، رژیم غذایی و عوامل محیطی در این امر دخیل خواهند بود. لازم به ذکر است عموما سیاه پوستان بیشتر از سفیدپوستان به عارضه های قلبی مبتلا می شوند.

امروزه شکاف میان امید به زندگی بین این دو گروه کمتر از قبل شده است؛ اما متاسفانه هنوز هم وجود دارد. استرس، عدم دسترسی مناسب به خدمات بهداشتی و درمانی به همراه عوامل محیطی در این موضوع حائز اهمیت اند.

اگر بخواهیم طول عمر کشورهای مختلف را مورد بررسی اجمالی قرار دهیم، هنگ کنگ، ژاپن و ماکائو به ترتیب مقام اول تا سوم را در این فهرست بندی دارا میباشند. پس از آن سوئیس، سنگاپور، استالیا، اسپانیا، استرالیا، جزایر مانش و ایسلند در جایگاه چهارم تا دهم این لیست قرار گرفته اند.

افزایش طول عمر

5 راه ساده برای افزایش طول عمر و رضایتمندی از آن

بیایید ساده به مسئله نگاه کنیم. هر عاملی که در مرگ تاثیر گذار است، در طول عمر نیز همینطور. برای مثال، بیماری هایی چون فشار خون، سطح کلسترول بالا، شاخص توده بدنی (BMI)، دیابت، عارضه های قلبی و عروقی و سکته تنها بخشی از مواردی هستند که راه رسیدن به مرگ را کوتاه تر می نمایند. با این حال چه کاری از ما ساخته است؟

بیرون رفتن

امید به زندگی به راحتی با رفتن به بیرون از خانه افزایش می یابد. هنگامی که نور خورشید به شما بتابد، پوست به صورت خودکار شروع به ساخت ویتامین D می کند. ویتامینی که تاثیر فوق العاده مثبتی در سلامتی استخوان ها، بیماری های قلبی، دیابت و افسردگی دارد.اگر در خانه به سر میبرید یا پرستار سالمند دارید، حتما از وی بخواهید در برنامه های روزانه تان، گردش بیرون از خانه را بگنجاند.

ملاقات با دوستان

طول عمر طولانی و رضایت بخش میتواند به شدت وابسته به سپری کردن زمان با دوستان و خانواده باشد. مطالعات نشان میدهد هر چه ارتباطات یک فرد گسترده تر و عمیق تر باشد، سلامتی او نیز بهتر خواهد بود. دلیل این امر نیز کاملا مشخص است.ارتباطات سالم و مثبت به شخص کمک میکند تا تصمیمات بهتری اتخاذ کند و از رفتارها و اعمال پر خطر بپرهیزد. در واقع، همواره افرادی وجود دارند تا هیجانات مثبت و منفی را با آنها شریک شوید؛ بنابراین مدیریت استرس و مراقبت از خود کار ساده تری خواهد بود. چه جوان باشید و چه میانسال، به هر حال به چنین ارتباطاتی نیاز خواهید داشت.

اگر مشغله تان زیاد است و قادر به مراقبت از سالمندان خود نیستید، پرستاران کمک شایانی را به شما خواهند کرد. حضور پرستار علاوه بر مراقبت های پزشکی، یک ارتباط هر چند ساده را به همراه خواهد داشت. ارتباطی که در روحیه و امید به زندگی عزیزان مسن بسیار موثر است.

ورزش روزانه

تعهد به ورزش روزانه در افزایش رضایتمندی و طول عمر بسیار اهمیت دارد. اخیرا یک تحقیق ثابت کرد افرادی که سه ساعت در هفته را به ورزش اختصاص می دهند، DNA و سلول های جوانتری دارند. در واقع، این سلول ها برای 9 سال از افرادی که ورزش نمی کنند، جوانتر بودند. سه ساعت وزرش در هفته به معنای –تقریبا- 30 دقیقه ورزش روزانه است.

اگر میخواهید رضایتمندی سالمندتان را ارتقاء دهید، به هیچ وجه این مورد را دست کم نگیرید. چالش های سالمندی به خودی خودی برای این دسته از عزیزان آزادهنده هستند. چالش هایی نظیر بیماری های مزمن، اختلالات شناختی، چالش های مربوط به روان سالمندان، زمین خوردن آنها و … همگی آسیب زننده هستند. ولی خوشبختانه ورزش سبک و تکرار روزانه آن در این موارد بسیار مفید واقع خواهد شد.

پرستاران نیز با تاثیر آن به خوبی آشنا هستند و متناسب با توانایی این عزیزان نرمش های سبکی را با آنها انجام میدهند. به همین دلیل، اگر توانایی پرداخت هزینه ها و حقوق نگهداری سالمند در منزل را دارید، اصلا از آن غافل نشوید.

افزایش رضایتمندی و طول عمر با ورزش روزانه

کاهش سطح اضطراب

استرس و اضطراب های نامفید در دو حالت امید به زندگی را تحت الشعاع قرار میدهند. اول اینکه روی رژیم غذایی تاثیر میگذارند. رژیم غذایی ناسالم در طولانی مدت برای بدن بسیار مخرب خواهد بود. راه دوم از طریق رفتارهای منفی و محرک های استرس آور است که طول عمر شما را کاهش می دهد. سیگار کشیدن نیز جزو این رفتارهای مخرب است.همچنین استرس خوابتان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. شما میتوانید با استفاده از تکنیک های متنوع، مدیتیشن کنید یا سطح اضطرابتان را کاهش دهید.

سالمندان را به سبک زندگی سالم تشویق کنید

بر اساس گفته های دکتر سان، هیچ وقت برای داشتن یا شروع یک زندگی سالم به منظور افزایش رضایتمندی و طول عمر دیر نیست. سالمندان بسیاری هستند که با وجود رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت، به بیماری های مزمنی مانند دیابت یا عارضه های قلبی مبتلا نشده اند. اگر این دسته از افراد رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تنها کمی به سمت زندگی سالم و مثبت سوق دهند، متوجه تغییر خواهند شد.
به صورت کلی، امید به زندگی امر مهمی در زندگی افراد است. علاوه بر زندگی فردی و اجتماعی، سنین جوانی و پیری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. پس حتما آن را جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *