درمان ویروس HPV

HPV مخفف ویروس پاپیلومای(Human papillomavirus) انسانی است. این ویروس بسیار رایج است و از این ویروس حدود 100 نوع HPV وجود دارد که بر قسمت های مختلف بدن تأثیر می گذارد. از این 100 نوع HPV حدود 30 نوع آن می تواند اندام تناسلی از جمله فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی، بیضه و همچنین مقعد را تحت تأثیر قرار دهد. در بین این 30 نوع ویروس HPV حدود 14 نوع خطرناک در نظر گرفته شده اند چرا که منجر به سرطان دهانه رحم می شوند.

HPV چگونه منتقل می شود؟

ویروس HPV از طریق داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که مبتلا به ویروس HPV است منتقل میشود. HPV حتی زمانی که فرد آلوده علائم و نشانه هایی نداشته باشد، نیز منتقل می شود.

هر کسی که از نظر جنسی فعال است ممکن است به HPV مبتلا شود، حتی اگر تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشد. ممکن است علائم HPV سال ها پس از رابطه جنسی با فردی که مبتلا به این بیماری بوده است، بروز پیدا کند، این موضوع باعث می شود که ندانید اولین باری که به این عفونت مبتلا شده اید چه زمانی بوده است.

درمان ویروس HPV

 

آیا ویروس HPV مشکلات سلامتی ایجاد می کند؟

در بیشتر موارد، HPV به خودی خود از بین می رود و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند؛ اما وقتی اچ پی وی از بین نرود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند زگیل تناسلی و سرطان شود.

زگیل های تناسلی معمولاً به صورت یک برآمدگی کوچک یا گروهی از برآمدگی ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شوند. آنها می توانند کوچک یا بزرگ، برجسته یا مسطح یا شکل گل کلم باشند. پزشک معمولاً می تواند با بررسی ناحیه تناسلی زگیل را تشخیص دهد.

آیا HPV باعث سرطان می شود؟

HPV می تواند باعث سرطان دهانه رحم و سایر سرطان ها از جمله سرطان در فرج، واژن، آلت تناسلی یا مقعد شود. همچنین این ویروس می تواند باعث ایجاد سرطان دهان و حلق شود.

انواع HPV که می توانند باعث بروز علائم زگیل تناسلی شوند با انواع HPV که منجربه سرطان می شوند متفاوت اند.

هیچ راهی وجود ندارد که دقیقا بدانیم افرادی که HPV دارند به سرطان یا سایر مشکلات سلامتی مبتلا می شوند یا خیر. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (از جمله افراد مبتلا به HIV/AIDS) ممکن است کمتر بتوانند با HPV مبارزه کنند در نتیجه ممکن است بیشتر به مشکلات سلامتی ناشی از HPV رو به رو شوند.

چگونه می توانم از ویروس HPV و مشکلات سلامتی ناشی از آن جلوگیری کنم؟

برای کاهش خطر ابتلا به HPV می توانید چندین کار انجام دهید:

  • واکسن بزنید، واکسن HPV بی خطر و موثر است.
  • غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهید. غربالگری معمولا در زنان 21 تا 65 سال می تواند از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.
  • اگر از نظر جنسی فعال هستید:
  • هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم لاتکس به روش صحیح استفاده کنید. این کار می تواند احتمال ابتلا به HPV را در شما کاهش دهد؛ اما HPV می تواند مناطقی را که توسط کاندوم پوشانده نشده است آلوده کند؛ بنابراین کاندوم ممکن است به طور کامل از شما در برابر ابتلا به HPV محافظت نکند.
  • تنها یک شریک جنسی داشته باشید.
  • از رابطه با کسانی که چندین شریک جنسی دارند خود داری کنید.

واکسن HPV

واکسن HPV به پیشگیری از گونه هایی از ویروس HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی، مقعدی یا دهانی و همچنین برخی سرطان ها میشوند، کمک می کند.
سه واکسن HPV، سرویکس (Cervarix)، گارداسیل (Gardasil) و گارداسیل 9(Gardasil9) توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است.

جدیدترین واکسن HPV، Gardasil 9 است که برای استفاده در مردان و زنان سنین 9 تا 45 سال برای محافظت در برابر سرطان دهانه رحم و زگیل های تناسلی تأیید شده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، واکسیناسیون HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می کنند، اگرچه می توان آن را در سن 9 سالگی نیز انجام داد. تزریق واکسن HPV برای دختران و پسران قبل از تماس جنسی بسیار هوشمندانه است.

هنگامی که فردی به HPV آلوده می شود، واکسن ممکن است موثر نباشد یا اصلاً کار نکند همچنین تاثیر واکسن در سنین پایین بهتر از افراد مسن است در صورتی که قبل از عفونت فرد تزریق شود، واکسن می تواند در اکثر موارد از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

چه کسی باید واکسینه شود؟

واکسیناسیون HPV در سن 11 یا 12 سالگی و برای همه تا سن 26 سالگی توصیه می شود.
واکسیناسیون برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی شود. با این حال، برخی از بزرگسالان 27 تا 45 ساله که هنوز واکسینه نشده اند، ممکن است پس از صحبت با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به عفونت های جدید HPV و مزایای احتمالی واکسیناسیون، تصمیم به دریافت واکسن HPV بگیرند.

واکسیناسیون HPV در این محدوده سنی مزایای کمتری را به همراه دارد. اکثر بزرگسالان فعال جنسی قبلاً در معرض HPV قرار گرفته اند. در هر سنی، داشتن شریک جنسی جدید یک عامل خطر برای ابتلا به عفونت HPV جدید است. افرادی که در حال حاضر در یک رابطه طولانی مدت و متقابل تک همسری هستند به احتمال زیاد به عفونت HPV جدید مبتلا نمی شوند.

ویروس HPV

درمان ویروس HPV در خانم‌ ها

درحال حاضر روش قطعی برای از بین بردن ویروس HPV در زنان وجود ندارد و راه‌های موجود، در درمان علائم بیماری موثرند. در صورتی که بیمار به سرطان ناشی از عفونت پاپیلومای انسانی مبتلا شود؛ توسط آزمایشات و تست پاپ اسمیر قابل تشخیص خواهد بود، در این شرایط پزشک برای بیمار، برنامه درمانی مناسب در نظر می‌گیرد، درصورت تشخیص به‌موقع سرطان، امکان درمان وجود دارد. در بعضی موارد ویروس از نوع کم‌خطر بوده و منجر به زگیل تناسلی می‌شود. وجود زگیل تناسلی بی خطر است و خود به خود از بین می‌رود اما اگر ترس از ابتلای شریک جنسی به این ویروس را دارید، می‌توانید با یکی از روش‌های زیر آن را از بین ببرید. توجه داشته باشید که با درمان اچ پی وی، ویروس از بدن خارج نمی‌شود و تنها علائم آن از بین می‌رود.

لیزردرمانی

یکی از بهترین روش‌های از بین بردن زگیل تناسلی، لیزردرمانی است. در این روش، نور فروسرخ به طور مستقیم روی زائده پوستی تابانده می‌شود و آن را از بین می‌برد. این روش به دلیل سهولت و سرعت بالا، مورد استقبال بیماران قرار گرفته است. درمان در یک جلسه، درد و خونریزی اندک پس از انجام جراحی، قابل استفاده در دوران بارداری و … از مزایای لیزردرمانی است.

الکتروکوتر

Electro cauterization یا همان الکتروکوتر، یک روش جراحی، برای از بین بردن زگیل تناسلی است. در روش الکتروکوتر، پزشک از جریان الکتریسیته برای از بین بردن زائده پوستی استفاده می‌کند. جلوگیری از عفونت، حذف رشد زگیل، از بین بردن بافت غیرطبیعی، جلوگیری از خونریزی بعد از عمل و…. از مزایای این روش است.

سرما درمانی

سرما درمانی یا فریز کردن روشی دیگر برای از بین بردن زگیل تناسلی است. در این روش که معمولا توسط متخصص جراح عمومی انجام می‌شود؛ دی اکسید کربن یا نیتروژن مایع با دمای -196 روی موضع اعمال می‌شود. زمان کریوتراپی برای درمان حدود 20 دقیقه و در صورت زیاد بودن تعداد زگیل‌ها 2 تا 3 جلسه به‌طول می‌انجامد.

جراحی

گاهی پزشک راه درمان زگیل تناسلی را عمل جراحی میداند. در این شیوه، با استفاده از چاقوی جراحی، زگیل‌های قابل رویت در ناحیه تناسلی را جدا می‌کند. در قسمت‌هایی مانند دهانه رحم که دسترسی به آن‌ها سخت تر است پزشک با جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP)  اقدام به انجام این کار می‌کند.

درمان ویروس HPV در آقایان

در حال حاضر روش قطعی برای از بین بردن ویروس HPV در مردان و زنان وجود ندارد؛ اما تقویت سیتم ایمنی باعث افزایش توانایی بدن برای مقابله و از بین بردن این ویروس می‌شود. روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن شامل خواب منظم و به اندازه، ورزش، استراحت کافی، تغذیه سالم و… است. درصورتی که مردان به سرطان ناشی از ویروس hpv مبتلا شوند؛ پزشک معالج برای درمان آن، یک برنامه درمانی تعیین کرده و روشی مناسب مثل جراحی، شیمی درمانی و… به‌کار می‌برد. در صورتی که عفونت پاپیلومای انسانی، عامل زگیل تناسلی باشد؛ می‌توان آن را در مردان همانند زنان از روش‌های زیر درمان کرد.

  • سرمادرمانی
  • لیزردرمانی
  • جراحی
  • الکتروکوتر و…

درمان اچ پی وی

روش هایی برای رفع علائم HPV

درمان ویروس HPV بدون از بین بردن عفونتی که در بدن وجود دارد امکان پذیر نیست. درمان هایی وجود دارند که در رفع زگیل های تناسلی موثر هستند، اما توانایی درمان عامل اصلی بروز آن ها را نداشته و تاثیر آن ها به صورت موقت است؛ یعنی زگیل تناسلی پس از درمان ممکن است دوباره ظاهر شود. تنها راه توقف ویروس HPV صبر کردن تا زمانی است که سیستم ایمنی، ویروس را به طور کامل در بدن از بین ببرد و بدن را از ویروس HPV پاک کند. روش های زیر برای رفع علائم ویروس HPV به کار میروند:

دارو های موضعی

دارو‌های زیادی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارند، که ممکن است پزشک برای درمان بیمار، از آن‌ها کمک بگیرد. معمولا دارو‌هایی که برای درمان اچ پی وی، در دارو‌خانه‌ها وجود دارد به دو صورت پماد و محلول هستند. محلول اسیدسالیسلیک، پماد پودوفیلین، پماد آلدارا، محلول پودوفیلاکس و… نمونه‌ای از دارو‌های موضعی هستند؛ که در ادامه به بررسی بیش‌تر آن‌ها می‌پردازیم. این توضیحات فقط جهت آگاهی شما عزیزان است و برای مصرف آن‌ها بهتر است با پزشک مشورت کنید.

پماد پودوفیلین

این پماد با متوقف کردن تکثیر سلول‌ها، زگیل تناسلی را کنترل می‌کند. این دارو خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و به شیوه نکروز موضعی، یا همان مرگ سلول‌های آسیب دیده، ویروس را متوقف و زگیل تناسلی را از بین می‌برد.

محلول پودوفیلاکس

محلول پودو فیلاکس روشی دیگر برای درمان زگیل تناسلی است. این دارو به دو صورت محلول و ژل در داروخانه‌ها موجود است. البته توجه داشته باشید که مصرف آن محدودیت‌هایی نیز دارد؛ برای مثال، استفاده از آن در ناحیه مخاطی، دهان و داخل واژن منع شده است.

پماد آلدارا

پماد آلدارا برای درمان بیماری، به شیوه‌ای دیگر عمل می‌کند. آلدارا با افزایش قدرت سیستم ایمنی در بدن، با بیماری مقابله می‌کند. این دارو برای کودکان زیر 12 سال توصیه نمی‎‌شود. همچنین استفاده از آن هنگام تماس جنسی توصیه نمی‌شود. مدت زمان درمان، با استفاده از این پماد، 16 هفته به طوری که در هر هفته سه دفعه از آن استفاده شود؛ تعیین شده است.

محلول اسیدسالیسیلیک

محلول اسید سالیسلیک، دارویی اسیدی است؛ که زگیل‌ها و بافت آسیب دیده را در خود حل کرده و از بین می‌برد. مدت زمان نتیجه گرفتن از این درمان، طولانی بوده و شیوه اسفاده از آن، استعمال به صورت موضعی است. تماس آن با چشم، دهان و بینی منع شده، و بهتر است از تماس محلول با این نواحی جلوگیری کنید.

لیزر درمانی

در روش درمان لیزری پزشک با استفاده از پرتوی نور و رساندن حرارت به زگیل ها، گلبول های قرمز موجود در آن ها را از بین میبرد درنتیجه با نرسیدن جریان خون زگیل ها از بین میروند. در این روش، پرتو‌های فرو سرخ، مستقیما روی ناحیه هدف تابیده می‌شوند، و به صورت تهاجمی، روی زگیل اثر می‌گذارند. لیزر درمانی، در 90 درصد افراد بدون هیچ عارضه‌ای انجام شده و حتی برای درمان خانم‌های باردار نیز مناسب است.

الکتروکوتر

در این روش پزشک از جریان الکتریکی کم ولتاژ برای سوزاندن زگیل ها استفاده می‌کند. در صورتی که زگیل ها زیاد باشند ممکن است نیاز باشد که بیمار بیهوش شود در غیر این صورت پزشک از بی حسی موضعی استفاده میکند. با استفاده از این روش از ایجاد بافت غیر طبیعی، خونریزی و عفونت جلوگیری می‌شود.

تزریق اینترفرون

از آنجایی که تزریق اینترفرون عوارض زیادی دارد به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرما درمانی (کرایو تراپی)

در روش سرما درمانی پزشک از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می‌کند. پس از سرما درمانی پوست اطراف و روی زگیل تاول میزند و طی مدت 7 تا 14 روز بهبود پیدا میکند.

جراحی

جراحی اخرین گزینه درمانی است که برای برداشتن زگیل به کار میرود در این روش پزشک زگیل را با استفاده از برش برداشته و جای آن را بخیه میزند.
اگر به هر دلیلی نمیتوانید برای تشخیص ویروس HPV یا درمان آن به بیمارستان و سایر مراکز درمانی مراجعه کنید میتوانید از سرویس آزمایش HPV در منزل پلتفرم خدمات پرستاری آسانیسم استفاده کنید.

جمع بندی

HPV شایع ترین بیماری مقاربتی در جهان است. HPV می تواند پر خطر یا کم خطر باشد به طوری که برخی از انواع HPV ممکن است باعث بروز زگیل تناسلی یا سرطان شوند. پزشک نمی تواند به طور مستقیم ویروس HPV را در زنان و مردان درمان کند، اما می تواند علائم فرد را از طریق روش هایی مانند جراحی، کرایوتراپی یا کرم و محلول ها درمان کند. توصیه میشود که همه کودکان 11 تا 12 سال یا بیشتر واکسن HPV خود را تزریق کنند تا از این عفونت جلوگیری شود.

پلتفرم خدمات پرستاری و پزشکی آسانیسم، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای دریافت سرویس‌های، آزمایش در منزل و تزریق واکسن در منزل، کافی است با شماره 02191304433 تماس حاصل فرمایید.

سئوالات متداول

ابتلا به ویروس HPV در اغلب افراد، علائمی از خود بجای نمی‌گذارد؛ اما می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی، ابتلا به آن را تشخیص داد. این روش‌ها شامل آزمایش کولپوسکوپی و اسیداستیک، آزمایش DNA، پاپ اسمیر و نمونه بردای از دهانه رحم، تست HPV و… است.

قبل از انجام آزمایش نیاز به آمادگی خاصی وجود ندارد؛ اما برای افزایش دقت آزمایش، می‌توانید مواردی مثل عدم آمیزش، حداقل تا 2 روز قبل از انجام آزمایش، عدم استفاده از دارو‌های واژینال و انجام آزمایش خارج از طول دوره قاعدگی را رعایت کنید.

HPV یک عفونت ویروسی است که معمولا به وسیله سیستم ایمنی بدن درمان می‌شود. هیچ راهی برای از بین بردن آن وجود ندارد؛ اما با تزریق واکسن می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرده و با استفاده از درمان‌هایی مثل جراحی، دارو و شیمی درمانی می‌توان انواع علائم آن را از بین برد.

با استناد به تحقیقات انجام شده، می‌توان گفت که عفونت پاپیلومای انسانی، تنها در 10 الی 20 درصد افراد به صورت طولانی مدت در بدن باقی می‌ماند و قریب به 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به عفونت‌های اچ پی وی در کم‌تر از 2 سال درمان می‌شوند.

28 پاسخ

  1. سلام. امکان ابتلا به این ویروس از طریق اپلاسیون وجود دارد؟

    1. سلام، انجام اپلاسیون تنها زمانی باعث انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر می‌شود که وسایل مورد استفاده بهداشتی نباشند. هنگامی که کسی مبتلا به ویروس بوده و از همان وسایل استفاده کرده باشد و مجددا برای شما نیز استفاده شود، ممکن است شما نیز به ویروس مبتلا شوید. برای جلوگیری از این اتفاق، از اپلاسیون کار بخواهید از لوازم یکبار مصرف استفاده کند.

    1. سلام، خیر . تزریق واکسن گارداسیل در مجموعه اقدامات پیشگیری از ابتلا به بیماری، و به خصوص ابتلا به ویروس تیپ11، 6، 16 و 18 قرار دارد.

        1. سلام امیر عزیز،
          معمولا بین 4 روز تا یک هفته زمان میبرد.

    1. سلام، زمان دقیقی برای درمان ویروس HPV وجود ندارد، اما تحقیقات نشان داده که درمان حدود 30 درصد از تمام زگیل‌ها در 4 تا 6 ماه اول و درمان 80 تا 90 درصد آن‌ها حدود دو سال طول می‌کشد.

    1. بله. هر درمانی که برای از بین بردن ویروس HPV انجام شود باز هم قادر به خارج کردن ویروس از بدن نخواهد بود و امکان بازگشت بیماری وجود دارد. اغلب زگیل‌های تناسلی 3 ماه پس از درمان عود می‌کنند.

  2. سلام ایا کسی که در دهانه رحم زگیل تناسلی داره باید رحم رو کلا برداره ؟میشه بگید HPV در رحم خطرناکه یا نه؟و راه درمانش چیه

    1. سلام دوست عزیز، در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای از بین بردن این ویروس از بدن وجود ندارد، ولی راه هایی برای از بین بردن زگیل و ضایعات پوستی وجود دارد. ویروس HPV دارای تیپ های مختلفی است که باید با مراجعه به پزشک متوجه شوید به کدام نوع دچار هستید، به طور معمول در تیپ پرخطر که منجر به سرطان دهانه رحم میشود، رحم را خارج میکنند.

    2. سلام دوست عزیز،
      زگیل تناسلی در خانمها بیشتر اطراف واژن، قسمت خروجی و ناحیه ران است. وقتی که قسمت بیرونی درگیر است حتما باید توسط یک متخصص زنان یا با گذاشتن یک اسپوکلوم داخل واژن و گردن رحم، از جاهایی که به علت زگیل ممکن است درگیر شود، زگیل ها و این نواحی را بررسی کند. پس در مورد درمان زگیل داخل واژن می توان گفت که اگر داخل واژن و یا گردن رحم گرفتار باشد، درمان انتخابی و قطعی و طلایی این زگیل ها باز هم کرایو است.
      سوزاندن و لیزر زدن باعث پخش شدن ویروس زگیل تناسلی می شود. پس اگر پزشک متخصص، زگیل های برجسته ای در داخل واژن یا در گردن رحم ببیند، اینها را حتما باید با کرایوتراپی یا سرما درمانی، دفع کند.
      اگر زگیل ها از نوع پر خطر باشد و هیچ اقدامی برای درمان آنها صورت نگیرد می تواند خطر سرطان رحم را در زن ها افزایش دهد. همانطور که می دانید بیش از ۴۰ نوع زگیل وجود دارد که دو نوع آن، یعنی اچ پی وی ۶ و ۳۶ از نوع پر خطر زگیل تناسلی هستند و می توانند باعث تغییراتی در گردن رحم زنان شوند و مقدمات سرطان گردن رحم را ایجاد کنند. بنابراین به شدت تست پاپ اسمیر را مخصوصا برای خانم هایی که مشکوک به زائده هایی در ناحیه تناسلی هستند و یا شریک جنسی آنها مبتلا به زگیل تناسلی است، پیشنهاد می کنیم.

  3. سلام تا چه مدت بعد از رفع علائم ظاهري ميتوان رابطه داشت ؟ ايا بعد از هر رابطه جنسي امكان بازگشت ويروس وجود دارد ؟
    با تشكر

    1. سلام دوست عزیز،
      برای مدت زمان رابطه جنسی بعد از درمان بهتر است قبل از این کار با پزشک معالج خود مشورت کنید.
      در مورد بازگشت ویروس، بله ممکن است ولی احتمال آن کم است. کاملا به احتمالات وابسته است. ممکن است فردی با یکبار رابطه مبتلا شود و فردی نیز با چندین بار رابطه مبتلا نشود.

  4. سلام
    برای ویروس hpv تیپ ۱۶ از ۳ دوز واکسن گاردازی استفاده شود ،این ویروس از بدن کامل خارج‌ میشه ؟
    و فردی که به hpv ۱۶ مبتلا هست به جز واکسن چه کاری باید انجام بده که به زگیل تناسلی تبدیل نشه ؟

    1. ملیکا عزیز سلام،
      تزریق این واکسن در درمان زگیل تناسلی و مبتلایان به ویروس HPV هیچ نقشی نداشته و تنها نقش پیشگیری دارد. واکسن اچ پی وی می تواند از فرد در مقابل ویروس های اچ پی وی از انواع 16 و 18 محافظت کند، که هر دو این ویروس ها می تواند منجر به سرطان های خاص شود. بعضی از واکسن ها نیز می توانند در برابر گونه هایی از ویروس که موجب زگیل تناسلی می شود، مقاومت ایجاد نمایند. در نتیجه فرد در آینده مجاز نخواهد بود تا به دنبال روشهای درمان زگیل تناسلی بگردد.
      واکسن گارداسیل از فرد در برابر سروتیپ های 6 و 11 محافظت می کند. این دو نوع باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند.
      در صورت دریافت واکسن و بروز نشانه های ذکر شده یا هر نشانه غیر معمول دیگری با پزشک خود در این باره مشورت نمایید. برخی از افراد نگران هستند که واکسیناسیون اچ پی وی ممکن است عوارض جانبی جدی یا اثرات دراز مدت مانند ناباروری به دنبال داشته باشد. مطالعات در این باره نشان داده است که این واکسن مانند هر واکسن دیگری ایمن است. واکسن اچ پی وی بر باروری تاثیر نمی گذارد و ممکن است باروری را در بعضی از خانم هایی که در معرض ابتلا به STI قرار دارند را بهبود ببخشد.
      این واکسن در برابر همه نوع اچ پی وی از فرد محافظت نمی کند، و فقط شامل انواع خطرناک این ویروس است. بنابراین، لازم است زنانی که این واکسن را دریافت کرده اند، مانند سایرین برای انجام آزمایش های پاپ اسمیر مراجعه کنند تا نشانه های سرطان دهانه رحم در آنها مورد بررسی قرار گیرد.
      همچنین این واکسن ها تنها در برابر نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی مقاومت ایجاد کرده و در برابر سایر بیماری های روابط جنسی تاثیری ندارد. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های جنسی یا مقاربتی، هنوز هم نیاز به استفاده از کاندوم یا سایر محافظت کننده های جنسی دارید.
      این دارو قادر است در برابر دو نوع 6 و 11 از این ویروس که عامل اغلب زگیل‌های تناسلی است، مقاومت ایجاد نماید. بنابراین اگر فرد قبل از ابتلا به ویروس زگیل این واکسن را تزریق نماید، دچار زگیل تناسلی نخواهد شد. تزریق گارداسیل می تواند تا 90% احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. بهتر است تزریق توسط پزشک انجام شود.

  5. سلام
    حدود ٥ سال است كه تبخال ميزنم
    تقريبا هر سه ماه يكبار
    ولي تبديل به زگيل نميشه
    خودش مياد و خودش هم خوب ميشه بدون دارو
    دونه هاي زرد رنگ ريز كه داخلش مثل چرك يا عفونته
    از چندين پماد و قرص استفاده كردم ولي الان دو سه سالي هست كه چيزي استفاده نميكنم
    اگر استرس بگيرم يا از چيزي بترسم تبخال ميزنم
    خلاصه واقعا نميدونم متخصص اين ويروس كيه و كجاس كه بهش مراجعه كنم
    در ضمن همون اوايل پديدار شدن اين تبخالها( ٥ سال پيش) دو دز واكسن گارداسيل زدم ولي سومي رو نميدونم چرا نزدم و فراموش شد. الان ٤٠ سالمه

    و نميدونم اين هديه رو از كي گرفتم

    اگر امكانش هست و ميتونيد كمكم كنيد

    ضمنا الان دو ساله كه ازدواج كردم
    ولي در زمان هاي ريزش ويروس رابطه نزديكي رو قطع ميكنم
    فشار عصبي بالايي داره دچار شدن به اين ويروس

    ممنونم

  6. سلام ایا استفاده از سرویس بهداشتی مشترک با شخص مبتلا به اچ پی وی میتواند عامل انتقال این بیماری باشد.مثلا باعث انتقال زگیل تناسلی به سایر اعضای خانواده شود؟

    1. ویروس HPV حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشد از طریق رابطه مقعدی یا دهانی با فرد آلوده منتقل می شود. هر کسی که رابطه جنسی پر خطر دارد می تواند به HPV مبتلا شود، حتی اگر فقط با یک نفر رابطه جنسی مبتلا داشته باشد.
      علائم HPV ممکن است سال‌ها پس از رابطه جنسی با فردی که به این بیماری مبتلا است ظاهر شود و تشخیص اینکه چه زمانی برای اولین بار به این بیماری مبتلا شده‌اید را دشوار می ‌کند.
      برخلاف برخی از بیماری های مقاربتی، HPV نیازی به انتقال جنسی ندارد و می تواند از مادر به کودک هم سرایت کند. اما این سوال پیش می آید که آیا در یک خانواده این بیماری یا زگیل تناسلی می تواند از طریق توالت فرنگی انتقال پیدا کند؟
      این سوال منجر به بررسی برخی حقایق کمتر شناخته شده در مورد نحوه انتشار ویروس ها می شود.
      مطالعه های قدیمی در اسکاندیناوی وجود DNA HPV را در کاسه توالت و سایر سطوح مرطوب به طور کلی بررسی کرد، اما هیچ شواهدی از عفونت و سرایت آن یافت نشد. در کل می توان گفت که انتقال زگیل تناسلی از طریق توالت فرنگی یک افسانه است. حداقل در کشورهای توسعه یافته این اتفاق نمی افتد.
      اگرچه HPV می تواند از طریق حوله یا ابزار پزشکی منتقل شود، اما خطر استفاده از توالت مشترک (حداقل در کشورهای بهداشتی) یا شنا در استخر با فرد مبتلا وجود ندارد.

  7. با عرض سلام و خسته نباشید تومطالب‌مختلف‌گفته‌ میشه زگیل تناسلی و ویروس درطول‌۲سال‌محو‌میشن‌
    پس چرا‌ باید‌ بالیزر‌واینا‌‌درمان‌شن

    1. بستگی به تجویز پزشک شما در شرایطی که شما در ان قرار گرفته اید دارد

  8. با اینکه مبتلا هستم گفتن بهتره واکسن گارداسیل رو تزریق کنم اما با اینکه خیلی جستجو کردم پیداش نکردم از جایی. راه حل پیشنهادی چیه؟ نمیشه اینترنتی از جایی پیدا کرد؟ چون شنیدم نمونه ایرانیش زیاد کارایی خاصی نداره.

  9. سلام خسته نباشید
    HPV تیپ ۳۹ پر خطر ممکنه چه خطراتی داشته باشه ؟ آیا به زگیل تبدیل میشه یا به سرطان دهانه رهم ؟
    دکتر گفت گارداسیل بزن تا از انواع پر خطر تر جلوگیری کنه و سیستم ایمنی بدنت رو تقویت کن دوز اول رو زدم اما ایرانی که خودش تجویز کرد و گفت خوبه
    و پلاسما تراپی هم گفت انجام بده ۳ جلسه ، ۱ جلسشو انجام دادم ، گفت خیلی تاثیر داره پلاسما و سیستم ایمنی تو بالا ببری و رابطه پر خطر نداشته باشی ممکنه تا ۳ ماه دیگه از بین بره
    خواستم نظر شما رو هم بدونم راجع به این که این نوع چقدر خطرناکه منجر به چی میشه راه حلش چیه درمان میشه یا نه و چه کار بکنم

    1. سلام شما هم خسته نباشید ممنون از سوالتان
      درمان HPV به نوع و محل عفونت بستگی دارد. برای زگیل‌ها و زخم‌های موجود، روش‌های مختلفی از جمله داروها، لیزر، یا جراحی ممکن است توسط پزشک مورد استفاده قرار گیرد. برای دریافت نظر صحیح و راهنمایی درمانی بیشتر، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند بر اساس وضعیت شما، نتایج آزمایشات و سابقه پزشکی، راهنمایی دقیق‌تری ارائه دهد و بهترین راه حل‌های درمانی را برای شما تعیین کند.

  10. آیا بعداز مبتلا شدن میشود واکس پیشگیری را تزریق کرد یا تاثیری ندارد

    1. سلام
      اگر شما در حال حاضر به HPV مبتلا هستید بهتره بدونید که واکسن‌ها تاثیری بر درمانی افراد مبتلا به HPV ندارند؛ این واکسن‌ها بیشتر برای پیشگیری و کاهش انتقال این ویروس استفاده می‌شوند. پس اگر میخواهید خطر انقال را کاهش بدید بهتره باز هم واکسن بزنید. فقط یادتان باشه که واکسن خطر انتقال را صفر نمیکند. حتما برای درمان به دکتر متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *