آزمایش hpv چگونه انجام می شود؟

آزمایش HPV وجود ویروس پاپیلومای انسانی را تشخیص می دهد، ویروسی که می تواند منجر به ایجاد زگیل تناسلی، سلول های غیرطبیعی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم شود.

ویروس HPV  بسیار رایج است. حدود 80٪ از افرادی که فعالیت جنسی دارند به HPV مبتلا می شوند، اما اکثر در موارد این ویروس خود به خود برطرف می شوند. آزمایش HPV به منظور تشخیص گونه هایی از HPV انجام می شود که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. برای دانستن نحوه انجام آزمایش HPV و اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

نحوه‌ی انجام آزمایش hpv

 

نحوه انجام آزمایش HPV

برای آزمایش HPV، پزشک باید نمونه ای از سلول ها را از دهانه رحم شما جمع آوری کند. برای این کار معاینه لگن ضروری است. ممکن است در حین آزمایش مقداری احساس ناراحتی، فشار یا گرفتگی داشته باشید، اما معمولاً دردناک نیست.

برای جمع آوری نمونه، پزشک یا پرستار به آرامی یک اسپکولوم را در واژن قرار می دهد. اسپکولوم یک وسیله پلاستیکی یا فلزی شفاف است که پزشک یا پرستار به وسیله آن دیواره های واژن را جدا می کند تا بتواند قسمت بالایی واژن و دهانه رحم را ببیند.

پزشک یا پرستار از یک برس کوچک (به نام سیتوبراش یا سیتوبروم) برای جمع‌آوری آرام سلول‌ها از دهانه رحم که به داخل رحم منتهی می شود، استفاده می‌ کند.

بنر تماس آزمایش HPV

پس از جمع آوری سلول ها، پزشک یا پرستار آنها را در ظرف مخصوصی قرار می دهد. نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود و در آنجا آزمایش می‌ شود که آیا حاوی DNA یا mRNA انواع پرخطر HPV هست یا خیر.

ممکن است به مدت 1 تا 2 روز پس از آزمایش HPV مقداری خونریزی واژینال خفیف داشته باشید.

hpv چیست؟

HPV شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) است. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که اغلب هیچ علامت یا مشکل خاصی برای سلامتی ایجاد نمی کنند؛ اما برخی از گونه های آن باعث ایجاد عوارض می شوند؛ بنابراین، پزشکان HPV را به دو دسته کم خطر و پرخطر دسته بندی می کنند.

انواع کم خطر HPV باعث سرطان دهانه رحم نمی شوند و قابل درمان هستند.

علائم HPV کم خطر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زگیل در ناحیه تناسلی یا مقعد
  • تحریک
  • خارش
  • درد
  • خون ریزی

انواع پرخطر HPV می توانند باعث ایجاد سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم شوند که در صورت عدم درمان می توانند به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند. 13 نوع HPV وجود دارد که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود و برخی از آنها می توانند باعث سرطان فرج، واژن، آلت تناسلی، مقعد، سر و گردن شوند. وقتی HPV در بدن باقی می ماند، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم افزایش می یابد.

HPV پرخطر ممکن است علائم اولیه ایجاد نکند؛ اما اگر ویروس باعث ایجاد سرطان شود، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد لگن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • ترشحات واژن
  • خونریزی غیر طبیعی
  • کاهش وزن
  • مشکلات ادراری مانند خون در ادرار

چه کسی آزمایش hpv می دهد؟

پزشکان در درجه اول توصیه می کنند که غربالگری HPV در حدود سن 25 یا 30 سالگی شروع شود.

HPV در این گروه سنی بسیار شایع است، اما بیشتر عفونت ها خود به خود از بین می روند.

زنان 21 تا 65 ساله باید هر 3 سال یکبار غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهند. در عین حال، زنان 30 تا 65 ساله باید هر 5 سال یکبار غربالگری و آزمایش HPV انجام دهند.

خانم های بالای 21 سال باید به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. تست پاپ، HPV را تشخیص نمی ‌دهد، اما می‌تواند سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم که یکی از علائم مهم عفونت هست را نشان دهد.

نتیجه غیرطبیعی تست پاپ به این معنی است که برخی از سلول های دهانه رحم تغییر کرده اند و متفاوت از سلول های طبیعی به نظر می رسند. سلول های غیر طبیعی ممکن است شامل دیسپلازی دهانه رحم (ضایعات پیش سرطانی) یا کارسینوم باشد؛ اما معمولاً به این معنی نیست که شما سرطان دارید بلکه ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • التهاب
  • عفونت
  • تبخال
  • تریکومونیازیس
  • HPV

اگر نتایج تست پاپ اسمیر “غیر طبیعی ” بود، پزشک شما می تواند تصمیم بگیرد که آیا آزمایش HPV مورد نیاز است یا خیر. آزمایش غربالگری HPV اولیه به سن بستگی دارد. برای افراد بین 21 تا 29 سال، سیتولوژی (بررسی سلول های بدن در زیر میکروسکوپ) اولین انتخاب است.

بنر تماس آزمایش HPV

خانم هایی که بین 30 تا 65 سال سن دارند سه گزینه برای غربالگری دارند:

  • آزمایش سیتولوژی
  • تست HPV
  • آزمایش همزمان (آزمایش سیتولوژی و HPV با هم)

اگر نتایج غربالگری ها طبیعی و عادی بود فرد باید این آزمایش را 5 سال دیگر تکرار کند.

ویروس HPV بسیار شایع است و در اکثر مواقع خود به خود از بین می رود؛ اما این مورد برای همه افراد اتفاق نمی افتد و ویروس می تواند در بدن باقی بماند و باعث تغییرات سلولی شود.

در صورت عدم کنترل به موقع، HPV می تواند منجربه تداخل در سلول های طبیعی و سیستم ایمنی بدن شود. آزمایش HPV می تواند وجود عفونت HPV را مدت ها قبل از اینکه ویروس فرصت ایجاد هر گونه آسیبی را پیدا کند، تشخیص دهد.

آزمایش hpv برای زنان چگونه انجام می شود

 

آیا آزمایش hpv برای مردان وجود دارد؟

در حال حاضر، هیچ آزمایش HPV ای برای مردان وجود ندارد. بسیاری از مردان مبتلا به HPV بدون آن که بدانند می توانند این ویروس را به دیگران منتقل کنند. اکثر مردان علائم HPV را ندارند همچنین، بسیاری از عفونت‌های HPV معمولاً قبل از ایجاد علائم از بین می روند، اما اگر این عفونت از بین نرود می‌تواند باعث سرطان آلت تناسلی و مقعد شود.

برخی از پزشکان ممکن است آزمایش پاپ مقعدی را برای مردان پیشنهاد دهند، اما این آزمایشات معمولاً فقط برای افراد مبتلا به HIV مثبت که رابطه مقعدی داشته اند انجام می شود.

HPV در مردان همچنین می تواند باعث سرطان دهان و حلق شود. 70 درصد سرطان‌هایی که در بافت‌های اوروفارنکس یافت می‌شوند توسط HPV ایجاد می‌شوند.

آمادگی های لازم برای انجام آزمایش HPV

قبل از انجام آزمایش HPV هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. با این حال، از آنجایی که آزمایش HPV اغلب همزمان با آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود، می ‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید تا هر دو آزمایش تا حد امکان دقیق باشند:

به مدت دو روز قبل از انجام آزمایش از رابطه جنسی، دوش و یا استفاده از داروهای واژینال، فوم ها، کرم ها و … خودداری کنید.

سعی کنید آزمایش HPv را در طول دوره قاعدگی تان انجام ندهید. اگر چه آزمایش را می توان در این دوران نیز انجام داد، اما پزشک می تواند نمونه بهتری از سلول ها را بعد از دوران قاعدگی شما جمع آوری کند.

اقدامات احتیاطی تست HPV

مانند هر آزمایش غربالگری، آزمایش HPV خطر نتایج مثبت یا منفی کاذب را به همراه دارد.

مثبت اشتباه:

نتیجه آزمایش مثبت کاذب نشان می دهد که شما دارای یک نوع پرخطر HPV هستید در حالی که واقعاً به HPV پر خطر مبتلا نیستید. یک نتیجه مثبت کاذب می تواند منجر به اقدامات پیگیری غیر ضروری مانند کولپوسکوپی یا بیوپسی و اضطراب بی مورد از نتایج آزمایش شود.

منفی اشتباه:

نتیجه آزمایش منفی اشتباه به این معنی است که شما واقعاً عفونت HPV دارید، اما آزمایش نشان می دهد که شما مبتلا نیستید. این نتیجه می تواند باعث تاخیر در آزمایش‌ها یا روش‌های درمانی بعدی شود.

نتایج آزمایش hpv

نتایج آزمایش HPV شما مثبت یا منفی خواهد بود.

تست HPV مثبت:

نتیجه آزمایش مثبت HPV به این معنی است که شما مبتلا به یک نوع HPV پرخطر هستید که با سرطان دهانه رحم مرتبط است. این بدان معنا نیست که شما در حال حاضر سرطان دهانه رحم دارید، اما یک علامت هشدار دهنده است که سرطان دهانه رحم ممکن است در آینده ایجاد شود. احتمالاً پزشک برای بررسی علائم سرطان دهانه رحم و اینکه مطمئن شود آیا عفونت از بین رفته است یاخیر توصیه می کند بعد از یک سال دوباره آزمایش دهید.

تست HPV منفی

نتیجه آزمایش منفی به این معنی است که شما به هیچ یک از انواع HPV که باعث سرطان دهانه رحم می شود مبتلا نیستید.

آزمایش اچ پی وی چگونه است

 

بسته به نتایج آزمایش شما، پزشک ممکن است یکی از موارد زیر را به عنوان مرحله بعدی توصیه کند:

نظارت معمولی: اگر بالای 30 سال سن دارید و تست HPV شما منفی است و همچنین تست پاپ شما نرمال است باید طبق روتین مانند همه خانم ها هر 5 سال تست پاپ اسمیر و تست HPV را انجام دهید.

کولپوسکوپی: کولپوسکوپی یک روش تشخیص بیماری در سطح ناحیه ژنیتال زنان (مثل دهانه رحم، واژن، فرج) است. در صورتی که نتایج تست پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد پزشک کولپوسکوپی را توصیه می کند. در این روش پزشک از یک لنز بزرگ‌نمایی مخصوص (کولپوسکوپ) برای بررسی دقیق‌تر دهانه رحم استفاده می ‌کند.

بیوپسی: بیوپسی یا نمونه برداری یک روش پزشکی برای بررسی دقیق تر بافت های بدن است که مشکوک به بیماری هستند. این روش پزشکی معمولاً همزمان با کولپوسکوپی انجام می شود، پزشک نمونه ای از سلول های دهانه رحم (بیوپسی) را برای بررسی دقیق تر زیر میکروسکوپ می گیرد.

حذف سلول های غیر طبیعی دهانه رحم: برای جلوگیری از تبدیل سلول‌های غیرطبیعی به سلول‌های سرطانی، پزشک ممکن است روشی را برای برداشتن مناطقی از بافت حاوی سلول‌های غیرطبیعی پیشنهاد کند.

مراجعه به متخصص: اگر نتایج تست پاپ یا HPV غیرطبیعی باشد، احتمالاً پزشک شما را برای معاینه کولپوسکوپی به متخصص زنان ارجاع می دهد. اگر نتایج آزمایش نشان دهد که شما ممکن است سرطان داشته باشید، برای درمان به یک پزشک متخصص در درمان سرطان های دستگاه تناسلی زنان (متخصص انکولوژیک زنان) ارجاع داده می شوید.

آسانیسم ارائه دهنده خدمت بالینی در منزل

HPV شایع ترین بیماری مقاربتی در جهان است. ویروس HPV می تواند پر خطر یا کم خطر باشد به طوری که برخی از انواع HPV ممکن است باعث بروز علائم زگیل تناسلی یا سرطان از جمله سرطان در فرج، واژن، آلت تناسلی یا مقعد شود.

اگر به هر دلیلی نمی توانید برای آزمایش یا درمان ویروس HPV آن به بیمارستان و سایر مراکز درمانی مراجعه کنید می توانید از سرویس آزمایش در منزل و سرویس پزشک در منزل پلتفرم خدمات پرستاری آسانیسم استفاده کنید.

پلتفرم خدمات پرستاری آسانیسم یکی از مراکز خدمات پرستاری معتبر در شهر کرج و تهران است که با پرسنل متخصص، متعهد، آموزش‌دیده و حرفه ای زیادی همکاری می کند. شما می توانید برای درخواست سرویس آزمایش در منزل یا ویزیت پزشک در منزل فرم ثبت سفارش موجود در سایت و اپلیکیشن آسانیسم را تکمیل کنید یا با شماره تلفن 02191304433 تماس بگیرید. پس از ثبت درخواست شما، کارشناسان ما جهت هماهنگی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت سپس با توجه به نیازتان سرویس‌دهی خواهند داشت.

12 پاسخ

    1. نمونه برداری برای آقایان از پوست آلت و نواحی سطوح پشتی و شکمی آلت و شیار ختنه‌گاه انجام می‌شود. این نمونه‌ها با استفاده از سوآب‌هایی از جنس پنبه برداشته شده و به درون لوله‌ای منتقل می‌شوند. در مواردی نیز نمونه گیری با استفاده از مایع منی و ترشحات مجرا صورت می‌گیرد.

    1. سلام، خیر این تست برای دختران باکره قابل اجرا نیست زیرا برای این نمونه برداری نیاز است تعدادی از سلول‌های دهانه رحم برداشته شده و مقداری دهانه رحم باز شود که در دختران باکره به دلیل پرده بکارت امکان پذیر نیست. از طرفی امکان ابتلای افراد به ویروس اچ پی وی درصورت عدم فعالیت جنسی، صفر است.

    1. سلام، این تست نیاز به آمادگی خاصی ندارد اما بهتر است تست در دوران قاعدگی نباشد و دو روز قبل از انجام آزمایش از مصرف دارو‌های واژینال و رابطه جنسی جلوگیری شود.

    1. سلام، خیر جمع آوری نمونه برای آزمایش HPV دردناک نیست و تنها در بعضی موارد با گرفتگی، احساس نارضایتی و فشار همراه است.

    1. روش‌های متفاوتی برای تشخیص عفونت پاپیلومای انسانی وجود دارد. روش اول مشاهده و تشخیص علائم زگیل تناسلی است. همچنین می‌توانید از آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش DNA، تست ابتلا به ویروس HPV و… استفاده کنید.

  1. باسلام وخسته نباشید خدمت شمابنده قبلاً اچ پی وی داشتم ولی چند روز قبل آزمایش اچ پی وی ژنوتایپ وپاپ اسمیر به طور همزمان دادم که جواب آزمایش اچ پی وی ژنوتایپ منفی وجواب پاپ اسمیر طبیعی هستش میخواستم بدونم قبل از انجام نمونه گیری حتی اگر یکی از کارهای زیر را انجام داده باشم می‌تونه باعث منفی شدن آزمایش اچ پی وی من بشه درصورتی که هنوز اچ پی وی داشته باشم؟. خودداری از مقاربت و هرگونه فعالیت جنسی، دوش واژن یا مصرف داروهای واژینال یا ژل‌ها، کرم‌ها یا کف منی‌کش به مدت دو روز قبل از آزمایش

    انجام ندادن آزمایش در دوره قاعدگی، البته آزمایش هنگام عادت ماهانه قابل انجام است، اما خارج از این دوره نمونه سلولی بهتری جمع‌آوری می‌شود.

    1. سلام دوست عزیز، ضمن آرزوی سلامتی برای شما
      آزمایش HPV آزمایشی برای سرطان دهانه رحم است که اگرچه این آزمایش سرطان را تشخیص نمی دهد، اما وجود ویروس پاپیلومایی که عامل سرطان دهانه رحم است را در بدن نشان می دهد. انواع خاصی از HPV، مانند انواع 16 و 18، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند.
      اگر پزشک و بیمار بدانند که HPV خاصی وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد، می توانند تصمیمات بهتری در مورد مراحل بعدی درمان بگیرند. در این حالت اقداماتی مانند نظارت، آزمایش بیشتر یا درمان سلول های پیش سرطانی یا غیر طبیعی انجام می شود.
      قبل از انجام آزمایش HPV باید مراقب های خاصی انجام دهید. ولی در مجموع آزمایش HPV نیاز به آمادگی خاصی ندارد. با این حال، از آنجایی که تست HPV و تست پاپ اغلب به طور همزمان انجام می شود، بهتر است این دستورالعمل ها را دنبال کنید تا هر دو آزمایش دقیق تر شوند:
      به مدت دو روز قبل از انجام آزمایش از رابطه جنسی، تمیز کردن واژن یا استفاده از داروهای واژن یا ژل ها، کرم ها یا کاندوم خودداری کنید.
      انجام ندادن آزمایش در دوران قاعدگی، البته می توان آزمایش را در دوران قاعدگی انجام داد، اما بهتر است نمونه سلولی خارج از این دوره جمع آوری شود. اگر در زمان قاعدگی بخواهید ازمایش بدهید اشکالی ندارد اما در مواقعی که پریود نیستید دقت آزمایش بیشتر است.
      دو روز قبل از تست جنسی، دوش واژینال و استفاده از داروهای واژینال یا اسپرم کش ها انجام نشود.
      به مدت دو روز قبل از انجام آزمایش، از دوش یا استفاده از اسپری های واژینال یا فوم، کرم اسپرم کش خودداری کنید.
      آزمایش خارج از دوران پریودی به پزشک کمک می کند تا نمونه بهتری از سلول ها را در زمان متفاوتی از چرخه بگیرد. پس می توان نتیجه گرفت که انجام این کارها به دقیق بودن آزمایش شما کمک زیادی می کند.
      پس از انجام آزمایش، می توانید بدون هیچ محدودیتی فعالیت های عادی و روزانه خود را از سر بگیرید. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی نتایج آزمایش خود را دریافت خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *