از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

اگر در ناحیه تناسلی خود یک برآمدگی احساس کنید؛ ممکن است دچار ترس شوید و تصمیم بگیرید به پزشک مراجعه کنید. دست نگه‌دارید! قبل از هرچیزی باید بفهمید که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید یا یک جوش ساده. شاید بپرسید از کجا بفهمیم که زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ اصلا فرق زگیل تناسلی با جوش چیست؟ 

مو‌های فرو رفته در زیر پوست، تبخال تناسلی، غدد بارتولین، عفونت غدد چربی و…  نیز می‌توانند در ناحیه تناسلی، برآمدگی ایجاد کنند، اما نباید به دلیل شباهت ظاهری با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شوند؛ از طرفی هیچکدام از این موارد، اورژانسی نیستند و جای نگرانی وجود ندارد.

 در ادامه به بررسی علل برآمدگی در این ناحیه، تفاوت‌های ظاهری و درمان‌ هریک می‌پردازیم.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم - فرق زگیل تناسلی و جوش

 

تعریف زگیل تناسلی و جوش 

زگیل تناسلی، بافت نرم و برجسته‌ای است که به صورت برآمدگی با اندازه کوچک یا به شکل خوشه‌ای روی اندام تناسلی ظاهر می‌شود. این زائده در زنان در ناحیه واژن، دهانه رحم، کشاله ران  و یا در داخل و اطراف مقعد و در مردان در ناحیه آلت تناسلی، داخل و اطراف مقعد، کشاله ران، روی کیسه بیضه و اطراف آن دیده می‌شود. در مواردی رشد این زائده در دهان نیز دیده شده‌است. در ابتدا علائم زگیل تناسلی، به صورت یک برآمدگی تکی دیده می‌شود و در گذر زمان و در صورتی که درمان نشود؛ به حالت خوشه‌ای درمی‌آید. رنگ آن می‌تواند صورتی، قهوه‌ای به رنگ گوشتی و متفاوت با رنگ پوست باشد.

جوش‌های ناحیه تناسلی که شباهت زیادی به زگیل تناسلی دارند؛ در حقیقت برآمدگی‌هایی هستند که در قسمت‌های مختلف بدن و با  ظاهر سر سیاه‌ قرمز یا سفید حالتی شبیه به بادکنک‌های ریز دیده می شوند. جوش‌ها در اثر تماس جنسی به وجود نمی‌آیند و ظاهر شدن آن‌ها خطرناک و نگران کننده نیست اما می‌توانند در طول زمان، با تحریک شدن افزایش پیدا کنند.

عامل ایجاد زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از انتقال ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV از فرد مبتلا به فرد سالم در حین رابطه جنسی ایجاد می‌شود.  افرادی که فعالیت جنسی دارند  مستعد ابتلا به این ویروس هستند؛ شرکای جنسی متعدد، رابطه محافظت نشده، سیستم ایمنی ضعیف بدن، مبتلا بودن به عفونت مقاربتی دیگر، انجام اپلاسیون به شیوه‌های غیر بهداشتی و … از عوامل خطر ابتلا به ویروس HPV هستند.

بنر تماس آزمایش HPV

عامل ایجاد جوش

جوش‌ها به دلیل بسته شدن فولیکول‌های مو توسط چربی یا سلول‌های مرده پوست، ایجاد می‌شوند و ممکن است در گذر زمان، با دستکاری، مالش یا پوشیدن لباس‌های تنگ، تعداد آن‌ها افزایش یابد. بارداری، بلوغ، ژنتیک، دیابت نوع2 و اضافه وزن نیز از عوامل رشد جوش و آکنه هستند.

تفاوت زگیل تناسلی و جوش

تفاوت زگیل و جوش تناسلی در افرادی که مکررا در سایر اندام‌ها جوش را تجربه می‌کنند و ظاهر برآمدگی ایجاد شده در ناحیه تناسلی‌شان مشابه جوش است، باید برای درمان و تشخیص زائده ظاهر شده در ناحیه تناسلی به یک متخصص پوست مراجعه کنند و افرادی که علائمی مشابه زگیل تناسلی را مشاهده کرده و نگران ابتلا به ویروس اچ پی وی هستند؛ بهتر است از یک متخصص درمان زگیل تناسلی کمک بگیرند.

 پس از مراجعه به پزشک، سوالاتی درباره علائم بیمار پرسیده شده و معاینه فیزیکی انجام می‌شود. گاهی برای اطمینان از تشخیص صحیح، نمونه‌برداری یا آزمایش خون نیز انجام می‌شود.

چه مشکلات پوستی دیگری با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شود

همانطور که گفته شد، ممکن است برآمدگی‌های دیگری نیز در ناحیه تناسلی به وجود داشه باشند که باعث نگرانی شما از ابتلا به زگیل تناسلی شوند. بهتر است این زائده‌ها و علل ایجاد آن نیز آشنا شوید.

موهای فرورفته در زیر پوست

یکی دیگر از علل برآمدگی روی واژن، موهای زیر پوستی هستند. در واقع زمانی که یکی از فولیکول‌های مو مسدود شود؛  آن را با نام موی زیر پوستی می‌شناسند. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد؛ احتمال عفونت درساقه مو به‌وجود می‌آید. برای درمان مو‌های فر رفته در زیر پوست، می‌توان از حمام و کیسه آب گرم استفاده کرد. در صورتی که برآمدگی ناشی از مو‌های فرو رفته در زیر پوست به این شیوه درمان نشد می‌توانید از پزشک کمک بگیرید.

عفونت غدد چربی

در سرتاسر بدن انسان، یکسری غده وجود دارد، که وظیفه تولید ماده‌ای مومی و روغنی برای پوست را بر عهده دارند. زمانی که این غدد مسدود شوند، عفونت غده‌ی چربی یا عفونت کیست چربی رخ می‌دهد. این عفونت باعث ایجاد برآمدگی سفت در پوست به رنگ سفید، زرد یا قرمز رخ خواهد شد که مشابه زگیل تناسلی بوده و گاهی با آن اشتباه گرفته می‌شود. در مواردی استفاده از حمام و کیسه آب گرم می‌تواند عفونت غدد چربی را درمان کند. درصورتی که با استفاده از این روش نتیجه حاصل نشد؛ به پزشک مراجعه کنید تا تخلیه غده را در مطب انجام داده و درصورت نیاز آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

کیست‌های غده بارتولین

در دو طرف مجرای واژینال، دو غده وجود دارد که وظیفه مرطوب نگه‌داشتن واژن را برعهده دارد. در واقع مایعی که توسط غدد بارتولین ترشح می‌شود، توسط مجرای بارتولین به بیرون ترشح می‌شود. زمانی که مجرای غدد بارتولین مسدود شود مایع، راهی برای خروج پیدا نکرده و مجدد به غده باز می‌گردد. زمانی که مایع درون غده تجمع پیدا می‌کند؛ تورم غده و در صورتی که مایعات درون آن عفونی شود، کیست‌های بارتولین ایجاد می‌شود. ابتلا به کیست بارتولین، با علائمی مثل، درد هنگام نزدیکی، تب، درد هنگام نشستن و راه رفتن و گرمی نزدیک به برجستگی ظهور می‌کند.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی نوعی عفونت مقاربتی است که در صورت ابتلا به ویروس هرپس به وجود می‌آید.  هر فرد فعال جنسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود. رابطه جنسی مقعدی، واژینال و دهانی با فرد مبتلا از علل اصلی ابتلا به تبخال تناسلی هستند. یکی از علائم این بیماری، تاول‌هایی است که در دهان، اندام تناسلی یا مقعد دیده می‌شوند. این تاول‌ها می‌ترکند و باعث به جاماندن زخم‌ می‌شوند. تب، بدن درد، تورم غدد، سردرد و… علائم دیگر این بیماری هستند. تاکنون برای این ویروس درمانی وجود نداشته اما می‌توانید آن را به وسیله دارو کنترل کنید.

چطور بفهمم زگیل تناسلی دارم

اسکین تگ

گاهی اسکین تگ یا منگوله‌های گوشتی ایجاد شده در ناحیه تناسلی نیز با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شوند. این زائده پوستی که مانند یک زنگوله روی پوست دیده می‌شود؛ خوش خیم بدون درد و غیر سرطانی است. ساقه‌ای نازک به نام پوستر، تنها راه ارتباطی این زائده با سطح پوست است. همه زنان و مردان، امکان ابتلا به اسکین تگ را دارند، امکان ابتلا به آن بعد از 50 سالی بیش‌تر می‌شود. زیر سینه، گردن، ران و کشاله ران، زیر بغل، پلک‌ها و… و قسمت‌هایی از بدن که دچار چین خوردگی است، متسعد ابتلا به اسکین تگ هستند.

مولوسکوم کنتاژیوزوم

 یکی دیگر از دلایلی که منجر به برآمدگی پوست در ناحیه تناسلی می‌شود؛ ابتلا به ویروس موسکوم کنتاژیوزوم است. این ویروس، یک ویروس مقاربتی نیست و ممکن است در سایر نقاط بدن نیز دیده شود. ویروس موسکوم کنتاژیوزوم از خانواده ویروس آبله است و استفاده از سرویس بهداشتی کثیف، حوله آلوده و تماس جنسی با فرد مبتلا، امکان انتقال این ویروس را افزایش می‌دهد. برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از ابزار مخصوص آن‌ها را بتراشد. پس از درمان برجستگی‌ها ویروس ریشه کن می‌شود؛ زیرا مولوسکوم فقط می‌تواند روی سطح پوست زنده بماند.

بنر تماس آزمایش HPV

شکل زگیل تناسلی

در مواردی امکان مشاهده زگیل تناسلی وجود ندارد و علائم زگیل تناسلی مشخص نیست چراکه ممکن است به رنگ پوست و کوچک باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند در ابعاد بزرگ‌تر و با رنگ‌های تیره تر از رنگ پوست به صورت صاف یا به صورت خوشه‌ای از زگیل‌ها نیز ایجاد شوند. زگیل تناسلی در مردان، در نواحی آلت تناسلی، کیسه بیضه، ران، داخل یا اطراف مقعد، دهان لب یا گلو در صورت تماس جنسی دهانی خود را نشان می‌دهند. در زنان نیز زگیل تناسلی، در داخل واژن یا مقعد و در خارج آن‌دو، روی دهانه رحم، در دهان درصورت ارتباط جنسی ظاهر می‌شود.

عکس زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی

پس از مراجعه به پزشک متخصص، او درباره علائم بیمار، سوالاتی پرسیده و معاینات را انجام می‌دهد. در صورتی که علائم زگیل تناسلی در نواحی بیرونی اندام تناسلی قابل رویت نباشد؛ پزشک قسمت‌های داخلی و پنهان اندام‌ تناسلی را نیز معاینه می‌کند؛ گاهی برای تشخیص بهتر، از محلولی اسیدی  استفاد می‌کند. اگر نیاز باشد، از روش‌های دیگری نیز برای تشخیص بیمای استفاده می‌شود. روش‌هایی که پزشک برای تشخیص ابتلا به زگیل تناسلی استفاده می‌کند شامل:

تست پاپ اسمیر

به طور معمول در زنان بالای 21 سال که رابطه جنسی دارند؛  هر 3 سال  تست پاپ اسمیر انجام می‌شود. این تست برای تشخیص هر تغییری در سلول‌های دهانه رحم که می‌تواند منجر به سرطان شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. تست پلپاسمیر یکی از راه‌های تشخیص  زگیل تناسلی نیز محسوب می‌شود. این آزمایش شامل گرفتن سواب از دهانه رحم و مورد آزمایش قرار دادن آن است. اگر آزمایش شما غیر طبیعی و نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی باشد؛ ممکن است پزشک برای شما غربالگری مکرر یا روشی تخصصی به نام کولپوسکوپی در نظر بگیرد.

آزمایش DNA

خانم‌هایی که از ابتلا به ویروس اچ پی وی نگران هستند؛ می‌توانند آزمایش DNA انجام دهند. این آزمایش نوع ویروسی که به آن مبتلا شده‌اند را نیز به خوبی نشان می‌دهد.

آزمایش خون

روشی دیگر نیز برای تشخیص زگیل تناسلی با نام روش مولکولی وجود دارد که از حساسیت بالایی برخوردار بوده و هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان قابل استفاده است.

روش ژنوتایپینگ و REAL TIME PRC دو روش دیگر هستند که ابتلا به ویروس hpv را تشخیص می‌دهند.

درمان زگیل تناسلی

ممکن است تصمیم بگیرید زگیل تناسلی را به دلیل ظاهر زشت، تسکین علائم دردناک، یا جلوگیری از انتقال درمان کنید. پس از مراجعه به پزشک، او وضعیت شما را بررسی کرده و درمان متناسب با شدت عارضه برای شما تجویز می‌کند.

تفاوت جوش و زگیل تناسلی

درمان‌هایی که پزشک برای درمان زگیل تناسلی به ‌کار می‎‌برد شامل:

کرم‌های موضعی

  • کرم ایمیکویمود (Imiquimod)

این کرم برای تقویت سیستم بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نتیجه‌گیری از این شیوه درمان، باید کرم را هر هفته سه بار و به مدت 16 هفته استفاده کنید. در طول دوره استفاده از این کرم، رابطه جنسی نباید صورت گیرد؛ زیرا وجود آن بر روی پوست، اثردیافراگم و کاندوم را تضعیف می‌کند.

  • ژل پودوفیلیکس

این ژل به منظور از بین بردن زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از نکاتی که هنگام استعمال ژل پودوفیلیکس  باید به آن توجه شود؛ جلوگیری از تماس این ژل با سایر قسمت‌های بدن است چراکه می‌تواند آلودگی را به قسمت‌های دیگر منتقل کرده و عوارض جانبی آن گسترش یابد.

  • پماد سین کاتچین ها

یکی دیگر از دارو‌هایی که توسط پزشک برای درمان زگیل تناسلی تجویز می‌شود؛ پماد سین کاتچین ها است. این پماد باید 3 مرتبه در روز و به مدت 16 هفته استعمال شود. هنگام استفاده از این کرم نیز ارتباط جنسی صورت نگیرد.

اگر زگیل‌ها با استفاده از دارو از بین نروند، پزشک برای درمان شما از جراحی جزئی بهره می‌گیرد. پزشک متخصص می‌تواند از روش‌های زیر برای درمان زگیل تناسلی استفاده کند.

  • الکتروکوتر

الکتروکوتر نوعی جراحی معمولی است که در آن پزشک برای از بین بردن زائده‌های روی پوست از جریان الکتریسیته استفاده می‌کند. با استفاده از این روش، خونریزی و عفونت پس از جراحی نخواهید داشت

  • لیزر درمانی

روش لیزر درمانی روشی تخصصی است که در آن زگیل‌ها را با استفاده از لیزر می‌سوزانند. پزشک بعد از بررسی وضعیت بیمار بی حسی موضعی یا بیهوشی اعمال کرده و لیزردرمانی را آغاز می‌کند. بیمار، پس از درمان در ناحیه لیزر شده احساس درد و سوزش خواهد داشت که به مرور زمان بر طرف می‌شود.

  • برش یا قطع زگیل

شیوه‌ی دیگری که پزشک معالج می‌تواند برای درمان بیمار استفاده کند؛ برش یا قطع زگیل است. در این روش پس از اعمال بی حسی موضعی یا بیهوشی، با استفاده از قیچی یا یک تیغه تیز، زگیل را جدا می‌کند.

  • کریوتراپی

پزشک پس از بررسی زائده ایجاد شده، ممکن است کریوتراپی را مناسب برای درمان آن بداند. در این روش، نیتروژن مایع یا دی اکسیدکربن روی موضع اسپری می‌شود. کریوتراپی تنها  20 دقیقه طول می‌کشد. برای درمان زگیل‌های بزرگ نیاز است چند جلسه کریوتراپی انجام شود.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش

انجام آزمایشات HPV در منزل انجام می‌شود!

ممکن است علائم ابتلا به ویروس HPV را مشاهده کرده باشید؛ اما مراجعه به درمانگاه و انجام آزمایش برای شما مقدور نباشد. در این شرایط بهتر است درمان و تست HPV  را به ما بسپرید. آسانیسم یک پلتفرم خدمات پرستاری است که تمامی آزمایشات از جمله آزمایش HPV را در منزل شما انجام می‌دهد. شما همچنین می‌توانید برای تشخیص ابتلا به زگیل تناسلی، از خدمت پزشک درمنزل استفاده کنید. برای ثبت سفارش و کسب اطلاعات بیش‌تر با شماره 02191304433 تماس حاصل نمایید.

سخن آخر

در این مقاله فهمیدیم که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ جوش و زگیل تناسلی با هم فرق هایی بسیاری دارند جوش ها حالتی برآمده دارند ولی زگیل ها به شکل یک زائده گوشتی هستند پس میتوانید آنها را از هم متمایز کنید.

سئوالات متداول

برای پیشگیری بهتر است واکسن گارداسیل تزریق شود.

 

با استفاده از تست پاپ اسمیر،آزمایش DNA و آزمایش خون از روش هایی برای تشخیص ابتلا به این بیماری هستند.

بله این بیماری واگیر دار است و میتواند از طریق رابطه جنسی متنقل شود.

خیر با توجه به وخامت آن پزشک منخصص روش مناسبی انتخاب میکند.

25 پاسخ

    1. خیر. درست است که ابتلا به ویروس HPV از طریق رابطه جنسی امکان پذیر بوده؛ اما به هیچ وجه نشان دهنده بی بند و باری جنسی یا خیانت نیست. در حقیقت هر فردی که از نظر جنسی فعال باشد امکان ابتلا و انتقال ویروس را دارد؛ حتی افرادی که یک شریک جنسی دارند نیز ممکن است به آن مبتلا شوند.

    1. سلام، این ویروس از طریق رابطه جنسی مقعدی یا واژینال انتقال می‌یابد. اما در مواردی که رابطه جنسی دهانی نیز صورت بگیرد می‌تواند دهان و گلو را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

  1. هر برآمدگی در ناحیه تناسلی به این معنی است که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌ایم؟

    1. خیر هر برآمدگی در اندام تناسلی به معنی زگیل تناسلی نیست و می‌تواند نشانه تبخال تناسلی، غدد بارتولین، عفونت غدد چربی و … باشد. برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی، باید توسط پزشک متخصص معاینه شوید.

    1. سلام، خیر. اسکین تگ‌‌ها حاصل اصطکاک پوست، وراثت، ژنتیک، قند خون بالا و … هستند و از فرد مبتلا به فرد سالم انتقال نمی‌یابند.

    1. همه افرادی که فعالیت جنسی دارند، امکان دریافت ویروس HPV و ابتلا به زگیل تناسلی را دارند.

  2. به زگیل تناسلیم محلول پودوفیلین و سرکه سیب زدم ولی جاش سیاه و برآمده شده و دست میزنم درد میکنه به نظرتون چیکارکنم البته من خودم تشخیص دادم که زگیل تناسلیه و اینارو مصرف کردم و متاهل هستم ولی همسرم همچین علائمی مانند زگیل نداره میشه راهنماییم کنین

    1. سلام دوست عزیز،
      پدوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل های تناسلی را از بین می برد. این کار باید توسط پزشک انجام شود. پزوفیلوکس شامل همان ترکیب فعال است، اما بیمار خودش می تواند در خانه از آن استفاده کند.
      سرکه سیب قاعدتا باید در این مدت پوست شما را می سوزاند و بعد از سه چهار روز روی زخم سیاه و کنده کنده می شود. شما بعد از چند روز صبر کنید اگر سیاهی در این ناحیه مشاهده کردید پس درمان درست است.
      متأسفانه مدارک علمی کمی در ارتباط با اثربخشی سرکه سیب برای درمان زگیل وجود دارد. مطالعه ای نشان داده است که سرکه می تواند پاتوژن های مضر موجود در یک آزمایشگاه را بکشد.
      همچنین گاهی از سرکه به عنوان ماده ضد عفونی کننده خانگی یا راهی برای حفظ مواد غذایی استفاده می شود.
      بر خلاف شواهدی که نشان می دهد سرکه در موارد خاص می تواند یک درمان مؤثر باشد، تحقیقات علمی از استفاده موضعی سرکه بر روی پوست و یا مصرف آن برای مقابله با عفونت ها پشتیبانی نمی کند. با این وجود بهتر است قبل از تشخیص درست و مطمن شدن دست به اقدام خودسرانه نزنید.

  3. من لیزر میرم مشکلی نداشتم و جامو عوض کردم بدون هیچ شناختی موقع ای ک زمان بیکینی شد رفتم خودمو شستم و اومدم گفتن سریمو عوض کردن قبل اینک بیام و من اصلا ندیدم ولی گفتم باشه حالا بعد دو هفته ناحیه بیکینی قسمت بیرونی لابیا یعنی جایی ک نزدیک اونجاست ی جوش بزرگ زدم ک بعد دو روز ب زور فشار دادم فقط خون اومد و همونطور گندس چرکی ازش ندیدم سری هم نمیبینم ک بازش کنم میخوام بدونم الان زگیل تناسلی گرفتم خیلی حالم گرفته چون من خیلی مراعات میکردم

    1. سلام، خب قبل از هر چیزی بهتره زگیل تناسلی رو بهتر بشناسین. زمانی که شما به زگیل تناسلی مبتلا میشین، ممکنه روی اندام تناسلی، دهان یا مقعد، برجستگی‌هایی رو مشاهده کنید که به شکل گل کلم هستند. زگیل‌ها ممکنه تکی یا چند تایی باشند یا حتی اندازه‌های متفاوتی داشته باشند. این ویروس با برخورد پوست به ناحیه آلوده انتقال پیدا میکنه. سوال خیلی از خانم‌هایی که لیزر ناحیه بیکینی انجام میدن، اینه که آیا ممکنه زگیل تناسلی از طریق لیزر‌ هم انتقال پیدا کنه؟
      متاسفانه بله. امکان انتقال زگیل تناسلی با لیزر موهای زائد وجود داره. همونطور که میدونین، شیوه انتقال این ویروس رابطه جنسی هست. اما استفاده از لوازم شخصی فرد آلوده مثل ژیلت، لباس زیر و… هم میتونه باعث ابتلا به زگیل تناسلی بشه. همچنین لیزر و اپلاسیون هم یکی از راه‌های انتقال ویروس هستند. با توجه به مواردی که گفته شد بهتره برای تشخیص دقیق‌تر و سریع‌تر مشکل خودتون به پزشک متخصص مراجعه کنید.
      اما اگه به دنبال راهی هستین که انتقال اچ پی وی از طریق لیزر به صفر برسه، میتونین از لیزر غیر تماسی و یا روکش سلفون تمیز استفاده کنید.

  4. یه زائده روی ناحیه تناسلی دارم از کجا باید بدونم زگیل تناسلیه ممنون

    1. بهتر است برای این مورد به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا معاینه های دقیقتری صورت بگیرد

  5. همسر من زگیل تناسلی گرفته و ما خیلی وقته که ازدواج کردیم من حدیدا در ناحیه تناسلی دچار لکه هایی شدم الان ممکنه این جوش باشه یا حتما زیگیله ؟؟

    1. در این مقاله تقاوت های جوش و زگیل تناسلی گفته شده اما شما بهتر است به پزشک مریوطه در این زمینه مراجعه کنید

    1. بیشتر نوعی التهاب یا عفونت فولیکول های موی ناحیه آلت میباشد اما برای رفع نگرانی میتوانید به پزشک مراجعه کنید.

  6. من جوش تناسلی زدم و هیچ رابطه ای هم نداشتم ممکنه که من بدون هیچ رابطه ای به زیگیل تناسلی مبتلا شده باشم؟

    1. احتمال چنین اتفاقی خیلی نادر میباشد و احتمال جوش های پوستی نیز وجود دارد ولی اگر فکر میکنید که در ناحیه تناسلی زائده ای دارید باید توسط پزشک بررسی شود.

  7. از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم اصلا آزمایش هایی که برای این بیماری انجام میشود چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *