آبله مرغان در کودکان

علائم آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان در کودکان یک بیماری واگیردار و شایع است که توسط ویروس واریسلا زوستر منتقل می‌شود. علائم آبله مرغان در کودکان شامل خارش، جوش‌های قرمز، تب، لرز و مریضی است. این بیماری در دو روز اول بیشترین مقدار واگیری دارد و تا 10 روز بعد از رفع جوش می‌تواند به دیگران سرایت کند. 

درمان آبله مرغان معمولا بدون دارو است و باید دوره بیماری طی شود، ولی در برخی از بچه‌ها امکان استفاده دارویی بنام آنتی هیستامین برای کاهش شدت خارش هم هست که باید توسط پزشک تجویز شود. البته قابل به ذکر است که با واکسیناسیون کودک می‌توانید از این بیماری جلوگیری کرده یا شدت عوارض و علائم آبله مرغان در کودک خود را کاهش دهید.

شدت آبله مرغان در بزرگسالان معمولاً بیشتر و سخت‌تر از کودکان است. برای همین اگر تا حالا به این بیماری مبتلا نشده‌اید و کودک‌تان آبله مرغان گرفت، برای حفظ سلامت کودک می‌توانید پرستار کودک درخواست کنید تا بیماری به شما سرایت نکند.

علائم آبله مرغان در کودکان

علائم آبله مرغان به دو بخش 1. قبل ظهور جوش و 2. بعد ظهور جوش تقسیم می‌شود. این علائم معمولا 10 تا 21 روز بعد از گرفتن ویروس واریسلا زوستر شروع می‌شود.

علائم ابتدایی آبله مرغان در کودک

علائم ابتدایی آبله مرغان کودکان خستگی، تب و تورم است و طی 1 تا 2 روز آینده بثورات یا اگزانتم (مجموعه راش‌های گسترده پوستی) هم ایجاد می‌شود که به آن جوش یا تاول نیز می‌گویند. مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بیماری آبله مرغان در کودکان مربوط به قبل از ظهور جوش‌ها در زیر است:

  • تب
  • ناراحتی و حساسیت
  • سردرد
  • خستگی شدید
  • حالت تهوع یا استفراغ کودک
  • ترش شدن گلو و گرفتگی
  • از دست دادن اشتها یا مشکلات تغذیه‌ای
  • بی‌اشتهایی
  • احساس کسالت و مریضی
  • خارش پوست

علائم آبله مرغان در کودک بعد از جوش

بعد از ظاهر شدن جوش‌های آبله مرغان، بیماری وارد فاز بعدی خود می‌شود که به 3 مرحله زیر تقسیم می‌شود.

  1. ایجاد برآمدگی‌های (جوش‌های نوک تیز) صورتی یا قرمز رنگ که بعد از چند روز پاره می‌شود. این برآمدگی‌ها 48 ساعت بعد به تاول تبدیل می‌شوند.
  2. تاول‌های کوچک و پر از ترشح به نام وزیکول ایجاد می‌شود. این تاول‌ها در طول یک روز تشکیل شده که می‌ترکند و تخلیه می‌شوند.
  3. پوسته پوسته شدن و ایجاد دلمه‌ها (ضایعه) پوستی که جوش ترکیده را می‌پوشانند. این ضایعه‌ها چرب هستند و چند روز طول می‌کشد تا بهبود یابد. 

علائم آبله مرغان در فرزندم به کجا سرایت می‌کند؟

در حالت شدید این بیماری، ممکن است که به کل بدن سرایت کند و ممکن است که چشم، گلو، حنجره و حتی آلت تناسلی را نیز درگیر کند. اگر نشانه های آبله مرغان را مشاهده نمودید بهتر است که با پزشک مشورت کنید تا در صورت صلاحدید پزشک داروهایی را برای تسریع درمان تجویز نماید.

علائم آبله مرغان در نوزادان چیست؟

علائم آبله مرغان در نوزادی نیز مانند دگر سنین است و ممکن است از تب و لرز شروع شده و به جوش و تاول تبدیل شود. چون علائم بیماری شبیه علائم آنفولانزا است خیلی از مادران و پدران آبله مرغان را با آنفولانزا در کودکان اشتباه می‌گیرند. برای همین برای تشخیص درست، نوزاد را به پیش دکتر ببرید تا مطمئن شوید.

جوش‌های قرمز و خارش علائم بارز آبله مرغان هستند

عوارض‌ آبله مرغان در کودکان

درکودکان سالم اکثراً ورم ناشی خارش مشاهده می‌شود اما عوارض دیگری ندارند. به ندرت، زخم‌های آبله مرغان می‌توانند به باکتر‌ی‌ها آلوده شوند. این باکتری‌ها می‌توانند گسترش پیدا کرده و باعث بیماری‌های دیگری مانند ذات الریه و آنسفالیت شوند. برخی از کودکان در صورت تماس با آبله مرغان در معرض خطر زیادی قرار دارند. این ویروس می‌تواند به طور جدی بر روی آنها تأثیر بگذارد که عبارتند از:

  1. عفونت‌ باكتريايي‌ ثانويه‌ برروي‌ تاول‌هاي‌ آبله‌ مرغان‌
  2. عفونت‌ ويروسي‌ چشم‌
  3. ندرتاً آنسفاليت‌ (التهاب‌ يا عفونت‌ مغز)
  4. احتمال‌ بروز زونا سال‌ها بعد در دوران‌ بزرگسالی
  5. ندرتاً باقي‌ماندن‌ جاي‌ تاول‌، در صورتي‌ كه‌ تاول‌ عفونی شود
  6. ميوكارديت‌ (التهاب‌ عضله‌ قلب‌)
  7. آرتريت‌ (التهاب‌ مفصل‌) به‌ طور گذرا
  8. ذات‌الريه‌
  9. سندروم ری یا نشانگان ری

نحوه ی انتقال یا سرایت آبله مرغان (انتقال آبله مرغان تا چند روز است)

ویروس واریسلا از طریق ذرات داخل هوا منتقل می‌شود. این ذرات هنگامی که شخص بیمار سرفه یا عطسه می‌کند، در هوا پخش می‌شوند. ویروس این بیماری ممکن است از طریق تماس مستقیم یا لمس کردن تاول‌های آلوده نیز به شخص دیگر سرایت کند.

 این ویروس به شدت واگیردار است و شخص مبتلا به آن از حدود دو روز قبل از ظهور جوش‌های پوستی، آلوده است و می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند، هر چند که خود شخص ممکن است در این زمان، هیچ گونه علائمی از این بیماری مشاهده نکند.

پرستار کودک درخواست دهید

آبله مرغان در کودکان از وقتی که جوش های آبله مرغان بر روی پوست ظاهر می‌شود تا زمانی که همه تاول‌ ها خشک شده و روی آن پوسته خشک تشکیل شود، معمولاً حدود ۵ تا ۷ روز واگیر دارد و در این مدت ویروس می‌تواند از شخص بیمار به دیگران سرایت کند.

بجز کودکان چه افرادی بیشتر در معرض خطر آبله مرغان هستند؟

  • افرادی که مصرف دارو های شیمی درمانی دارند.
  • افرادی که مصرف مواد مخدر دارند.
  • کسانی که واکسن آبله مرغان نزده‌اند.
  • زنان باردار که آبله مرغان نگرفته‌اند.
  • افرادی که تابحال آبله مرغان نگرفته اند و بدنشان دارای سیستم دفاعی ضعیف هستند

افرادی که در بالا ذکر شد مخصوصا مادران باردار بایستی در صورت دچار شدن به آبله مرغان سریعا به پزشک مراجعه کنند تا دچار عوارض این بیماری نشوند و درمان راحتی داشته باشند.

مراقبت و درمان های خانگی آبله مرغان در کودکان

برای درمان آبله مرغان در کودکان سالمی که بیماری خاصی نداشته باشند، معمولاً نیازی به درمان‌های پزشکی ندارد و مراقبت از بچه در منزل برای درمان آبله مرغان کودک کافیست. در ادامه برخی از این نکات مراقبت از کودک مبتلا به آبله مرغان را توضیح دادیم.

فرزند خود را در خانه نگه دارید

آنجا که آبله مرغان یک بیماری مسری است، تا آنجا که امکان دارد کودکتان را خارج از خانه نبرید و یا قرار گرفتن او در مقابل افراد دیگر را محدود کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید تا اینکه تمام تاول‌های آبله مرغان، زخم تشکیل داده و به صورت پوسته پوسته در بیابند و تاول های جدیدی ایجاد نشوند. معمولاً حدود یک هفته طول می کشد که تاول‌ها به این شکل برسند.

حمام‌ با جو دوسر کلوئیدی

جو دوسر کلوئیدی موجود در داروخانه نزدیک شما، در رفع خارش‌های ناشی از این بیماری کمک ‌کنند است. در حالی که وان با آب ولرم و نه داغ پر می‌شود، بلغور جو دوسر را در وان یا تشتی که کودک خود را در آن نشانده اید،اضافه کنید.

لوسیون پس از استحمام

یک پماد موضعی مانند لوسیون کالامین و یا یک لوسیون ضد خارش بدون عطر روی پوست کودکتان بمالید. استفاده از آنتی بیوتیک‌های موضعی بدون نسخه خود داری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند.

تب کودک را تسکین دهید

از داروهای غیر آسپیرینی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. از آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین استفاده نکنید. استفاده از آسپرین در کودکان مبتلا به آبله مرغان با سندرم ری همراه است. سندروم ری یک بیماری شدید است که بر کبد و مغز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث مرگ شود.

خارش ایجاد شده توسط آبله مرغان را رفع کنید

در نظر داشته باشید که می‌توانید به کودک آنتی هیستامین بدون نسخه مخصوص کودکان بدهید. همیشه دستورالعمل‌های موجود در برچسب را چک کنید و از دوز صحیح استفاده کنید.

روش‌هایی برای کاهش خارش پوست تا درمان آبله مرغان در کودک شما

  • اگر جوش‌های آبله مرغان در داخل دهان کودک زده است، از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید.
  • داروهای آنتی هیستامین از قبیل دیفن هیدرامین را برای کاهش خارش پوست استفاده شود.
  • از استامینوفن یا ایبوپروفن برای تسکین تب خفیف استفاده شود.
  • پوست کودک را خنک نگه داشته شود.

ناخن‌های فرزندتان را کوتاه و مرتب نگه دارید

این کار به جلوگیری از عفونت‌های پوستی ناشی از خاراندن تاول‌ها کمک می‌کند. برای کودکان خردسال، جوراب یا دستکش را روی دستشان بکشید تا از خراشیدن جلوگیری شود. برای محدود کردن ایجاد زخم، اطمینان حاصل کنید که کودک شما جوش‌های آبله مرغانی خود را نمی‌کند.

پوست را نخارانید

خاراندن پوست می‌تواند باعث زخم شدن و باقی ماندن جای زخم، کند شدن روند بهبودی تاول‌ها و افزایش خطر عفونت و التهاب شود. اگر کودک شما نمی‌تواند از خاراندن پوست خودداری کند، می‌توانید: به کودک خود، مخصوصاً در هنگام شب، دستکش بپوشانید و ناخن‌های کودک را مرتب کوتاه کنید. از آنجا که رعایت نکات ذکر شده در تسریع درمان کودکتان نقش بسزایی دارد، استفاده از پرستار کودک بیمار برای مراقبت هرچه بهتر و نگهداری ازاو بسیار مؤثر است.

عوارض آبله مرغان کودکان - درمان سریع آبله مرغان - انتقال آبله مرغان تا چند روز است

چه مدت کودک من آبله مرغان خواهد داشت؟ (مدت زمان خوب شدن آبله مرغان)

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان به طور معمول 2 هفته طول می‌کشد. به مدت 3 تا 5 روز پس از شروع اولین باری که در کودک شما یک بثورات قرمز قرمز ایجاد می‌کند، لکه‌های جدیدی در نقطه‌های دیگر از بدنشان ظاهر می‌شود و با گذشت زمان معمولاً 5 تا 10 روز این لکه‌ها خشک شده و سپس از بین می‌روند.

روزهای اول این بیماری بدترین حالت است. قبل از شروع پوسته پوسته شدن و تشکیل زخم، خارش فراوانی در ناحیه جوش‌ها احساس می‌شود. در نتیجه 3 تا 5 روز اول معمولاً بدترین حالت را دارند دلیل این امر این است که تاول ها هنگام پر شدن از مایع، مواد شیمیایی را آزاد می‌کنند که باعث خارش پوست می‌شوند.

هرچه تاول ها بهبود یابند و از بین بروند، این ماده شیمیایی متوقف می‌شود و کمتر باعث تحریک پوست می‌شود بنابراین از زمان قرار گرفتن فرد در برابر ویروس آبله، امکان دارد تا 21 روز طول بکشد که ویروس خود را در بدن فرد نشان دهد و دوره درمان آبله بین 5 تا 10 روز است.

چه زمانی باید برای ابله مرغون به پزشک مراجعه کرد

درصورت گمان شما بر اینکه ممکن است شما یا فرزندتان مبتلا به آبله مرغان باشید، با پزشک مشورت کنید. او معمولاً با بررسی بثورات و در نظر گرفتن سایر علائم می‌تواند آبله مرغان را از سایر بیماری‌ها تشخیص دهد. پزشک شما همچنین می‌تواند داروهایی را برای کاهش شدت آبله مرغان و در صورت لزوم درمان عوارض آن تجویز کند. برای جلوگیری از آلوده شدن دیگران در اتاق انتظار مطب پزشک بهتر است از خدمات پزشک در منزل استفاده کنید. در شرایط زیر ضرورت دارد که حتما به یک پزشک مراجعه کنید:

    • کودک کمتر از 1 سال دارد
    • کودک شرایطی دارد که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند
    • آبله مرغان ط بعد از یک هفته از بین نمی‌رود
    • عفونت بسیار جدی به نظر می‌رسد یا برای کودک غیرقابل تحمل است
    • تب بیش از 4 روز طول می‌کشد یا بالاتر از 38.9 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد
    • بثورات متورم، قرمز، گرم یا حساس می‌شود
    • زنانی که در زمان بارداری آبله مرغان را گرفته‌اند نیز باید با پزشک مشورت
برای اکثر کودکان سالم، آبله مرغان به تنهایی بدون درمان خاصی بهبود می‌یابد. با این حال، اگر شما یک نوزاد مبتلا به آبله مرغان دارید و یا فرزندتان دارای سیستم ایمنی ضعیف است که در تنفس دچار مشکل شده یا تاول‌ها عفونت کرده، به پزشک مراجعه کنید.

درمان آبله مرغان در کودکان (درمان سریع آبله مرغان)

در کودکان سالم، آبله مرغان معمولاً نیازی به درمان پزشکی ندارد. با این حال ممکن است پزشک یک آنتی هیستامین برای تسکین خارش پوست کودکتان تجویز کند؛ درست است که در بیشتر موارد، باید اجازه دهید که بیماری دوره خود را طی کند اما اگر نوزاد مبتلا به آبله مرغان دارید یا اگر کودک شما دارای سیستم ایمنی ضعیفی است، مشکل تنفسی دارد یا تاول‌ها روی پوست او عفونی شده اند، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان خاص برای آبله مرغان توسط پزشک کودک شما بر اساس موارد زیر تعیین می‌شود:

  • سن فرزند شما، سلامت کلی و سابقه پزشکی او
  • وسعت آبله مرغان
  • تحمل فرزند شما برای داروها، رویه‌ها یا درمان‌های خاص
  • انتظارات برای سیر شرایط
  • نظر یا ترجیح شما

درمان آبله مرغان توسط دکتر

داروی آبله مرغان کودک

برای افرادی که در معرض خطر بالای عوارض آبله مرغان هستند، پزشکان گاهی اوقات داروهایی را برای کوتاه کردن طول عفونت و کمک به کاهش خطر عوارض تجویز می‌کنند.

  • استامینوفن برای کاهش درد و تب

از استامینوفن (تیلنول) برای درد و تب استفاده کنید. اگر فرزندتان تب شدید یا درد ناشی از آبله مرغان دارد، به سراغ تیلنول بروید. تیلنول حتی می‌تواند به تسکین درد مرتبط با زخم‌هایی که روی پوست یا دهان کودک شما ایجاد می‌شود کمک کند و برای کودکان بالای 2 ماه، بی خطر است. 

از مسکن‌های ضد التهابی مانند ایبوپروفن خودداری کنید چراکه می‌تواند بیماری آبله مرغان را بدتر کند. همچنین توجه داشته باشید که هرگز به کودک آسپرین ندهید زیرا می‌تواند منجر به یک عارضه جدی به نام سندرم ری شود. (سندرم ری بیماری شدیدی است که بر کبد و مغز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث مرگ شود.)

  • آنتی بیوتیک

استفاده آنتی بیوتیک برای درمان عفونت‌های باکتریایی که ممکن است ایجاد شوند (آنتی بیوتیک ها عفونت آبله مرغان را درمان نمی‌کنند)

  • داروهای ضد ویروسی

اگر فرزندتان در معرض خطر بالای عوارض باشد پزشک ممکن است یک داروی ضد ویروسی مانند آسیکلوویر (Zovirax، Sitavig) را پیشنهاد کند. این دارو ممکن است شدت آبله مرغان را در صورت تجویز ظرف 24 ساعت پس از ظاهر شدن اولین بثورات کاهش دهد. 

سایر داروهای ضد ویروسی مانند والاسیکلوویر (والترکس) و فامسیکلوویر نیز ممکن است شدت بیماری را کاهش دهند، اما ممکن است برای همه مناسب نباشند.

  • واکسن آبله مرغان

با اینکه واکسن برای پیشگیری است، در برخی موارد، پزشک ممکن است تزریق واکسن آبله مرغان را طی سه تا پنج روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس توصیه کند. این واکسن می‌تواند از بیماری جلوگیری کند یا از شدت آن بکاهد.

دیگر داروها یا توصیه‌های دکتر

  • استفاده لوسیون کالامین (برای رفع خارش)
  • افزایش مصرف مایعات (برای جلوگیری از کم آبی بدن)
  • حمام خنک با جوش شیرین (برای تسکین خارش)
  • برای آرام کردن پوست کودکتان از یک پارچه شستشوی خنک و مرطوب روی نواحی با خارش شدید استفاده کنید.

کودک نباید تاول های آبله مرغان خود را بخاراند، زیرا این امر می‌تواند منجر به عفونت‌های باکتریایی ثانویه شود. ناخن‌های کودک خود را کوتاه نگه دارید تا احتمال خاراندن کاهش یابد.

آبله مرغان خفیف در کودکان

دستورالعمل‌های رژیم غذایی مناسب آبله مرغان کودک

بثورات ناشی از ویروس آبله مرغان نه تنها قسمت بیرونی بدن را می‌پوشاند بلکه بر روی زبان ، دهان و گلو نیز دیده می‌شود. در حقیقت، یک مطالعه در سال 2001 در 62 کودک در سن 2 تا 13 سالگی نشان داد که تعداد ضایعات دهانی ناشی از ویروس واریسلا زوستر از 1 تا 30 عدد بسته به شدت بیماری دیده شد. بنابراین، از غذاهایی که ممکن است این ضایعات دهانی را تحریک کنند مانند غذاهای پرادویه، اسیدی، شور و تند بپرهیزید.

علاوه بر این، اگر سیستم ایمنی بدن کودکتان از قبل به خطر افتاده و یا ضعیف است، ویروس آبله مرغان به احتمال زیاد باعث عوارض بعدی مانند گاستریت می‌شود. وضعیتی که التهاب معده علائمی مانند درد، حالت تهوع و استفراغ را به همراه دارد. پیروی از یک رژیم غذایی ملایم، یکی از راه‌های اطمینان بخش برای درمان درمان آبله مرغان است. در صورتی که فرصت کافی برای مراقبت از فرزندتان ندارید، پرستار به طور مؤثری می‌تواند در نگهداری کودک در منزل نقش داشته باشد. از غذا‌های مناسب برای دوران بیماری آبله مرغان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • غذاهای نرم مانند پوره سیب زمینی، سوپ، عدسی و لوبیا، تخم مرغ آب پز
  • غذاهای خنک مثل ماست، شیر، بستنی، اسموتی
  • میوه و سبزیجات غیر اسیدی مانند سیب، موز، خیار، اسفناج و انواع توت‌‌ها
  • هیدراته ماندن که منظور از آن مصرف مایعات فراوان است. با توجه به اینکه آبله مرغان می‌تواند در ناحیه دهان و گلو اثرات زیادی داشته باشد، ممکن است مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها دردناک شود. در نتیجه ممکن است افراد آلوده به ویروس را در معرض خطر کم آبی قرار دهد.

سبزیجات و میوه‌های مناسب برای درمان آبله مرغان

در زیر لیستی از میوه‌ها که در درمان آبله مرغان موثر هستند را خواهیم نوشت که این میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C است. فقط دقت کنید که هر فرد با توجه به تجویز پزشک به درمان آبله مرغان اقدام نماید و از پزشک هم میوه‌های مناسب برای آبله مرغان را جویا شوید.

کیویتوت فرنگی
کلم بوکلیسیب
فلفلپاپایا
آب تره و پیازاسفناج

پیشگیری از آبله مرغان کودک

برای بیشتر نوزادان، آبله مرغان به صورت خفیف است و خود به خود درمان می‌شود. با این وجود، آگاهی از این نکته که آبله مرغان در نوزادان گاه خطرناک است و می‌تواند باعث علائم شدید شود، اهمیت دارد.

واکسیناسیون بهترین راهکار برای کاهش خطر ابتلا و پیشگیری به آبله مرغان در نوزادان و کودکان خردسال است. از آنجایی که نوزادان زیر 1 سال واکسنی علیه آبله مرغان دریافت نمی‌کنند. والدین می‌توانند در مورد راهکارهای پیشگیری و ایمنی از یک پرستار بیمار راهنمایی گیرند.

واکسن آبله مرغان کودک

واکسن آبله مرغان یا واریسلا بهترین راه برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است. کودکان باید ۲ دوز از واکسن واریسلا را دریافت کنند:

دوز اول

بین 12 تا 15 ماه کودک

دوز دوم

در بین سنین 4 تا 6 سال

واکسن آبله مرغان را می‌توان با واکسن بیماری‌های سرخک، اوریون و سرخچه ترکیب کرد، اما برای بعضی از کودکانی که در سنین بین ۱۲ تا ۲۳ ماهگی قرار دارند، این کار می‌تواند باعث افزایش خطر تب شدید و تشنج ناشی از واکسن در کودک شود. 

این واکسن می‌تواند تا 90 درصد از مبتلا به بیماری آبله را جلوگیری نماید و حتی اگر فردی که واکسن آبله مرغان را تزریق کرده به بیماری آبله دچار شود با شدت بسیار کمتری به این بیماری دچار میشود.

توجه داشته باشید که واکسن آبله برای همه افراد مناسب نیست و توصیه میشود که افرادی که در دسته بندی زیر قرار دارند از این واکسن استفاده نکنند:

  • زنانی که قصد بارداری دارند یا در دوران بارداری هستند
  • افرادی که بدنشان سیستم ایمنی ضعیفی دارد
  • افرادی که با آنتی بیوتیک‌ها حساسیت دارند.

سوالات متداول 

آبله مرغان در چشم کودکان خطرناک است؟

بله، آبله مرغان عفونت است و سرایت آن به چشم کودک یکی از عوارض جدی و خطرناک است چون این آبله مرغان در چشم می‌تواند به بینایی کودک آسیب بزند. 

در صورت مشاهده هرگونه علائم آبله مرغان در چشم کودک مانند التهاب، قرمزی، خروج مایعات، سوزش و درد چشم به دکتر مراجعه کنید.

چگونه بفهمیم که ابله مرغان گرفته ایم؟

برای تشخیص آبله مرغان، علائم و نشانه‌های مهمی که باید به آن توجه کنید ایجاد جوش و خارش پوست است، در کنار آن استفراغ، اسهال، تب بیش از 38 درجه سانتیگراد و خستگی می‌تواند علائم اولیه ابله مرغان باشد. 

اگر فکر می‌کنید که شما یا کودکتان به آبله مرغان دچار شده به دکتر مراجعه کنید.

آیا بگذارم کودکم آبله مرغان بگیرید؟

خیر، به هیچ عنوان تلاش نکنید که به کودکتان آبله مرغان بدهید. به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا (CDC): «آبله مرغان یک بیماری خطرناک است و عوارض زیادی دارد که حتی ممکن است به مرگ ختم شود. به هیچ عنوان نمی‌توان شدت علائم آبله مرغان را پیش‌بینی کرد، پس به هیچ وجه خوردسال خود را عمدی به آبله مرغان مبتلا نکنید. بهترین روش پیشگیری از آبله مرغان واکسن زدن است.» پس حتما کودک خود را به مراکز واکسیناسیون ببرید تا به بهترین شکل از این بیماری پیشگیری شود.

آیا کودک مبتلا به آبله مرغان می‌تواند به مدرسه برود؟

برای جلوگیری از شیوع عفونت، کودکان را به مهد کودک یا مدرسه دور نبرید تا زمانی که به طور کامل بهبود یابند. اگر فرزند شما آبله مرغان دارد، سعی کنید آنها را از مکان‌های عمومی دور نگه دارید تا از تماس با افرادی که احتمالاً آن را تجربه نکرده اند، خودداری کنید. به خصوص افرادی که در معرض آسیب جدی هستند. مانند کودکانی که تازه متولد شده اند، زنان باردار و هر کسی که دارای سیستم ایمنی ضعیف‌اند، افرادی که درمان سرطان دارند یا داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند.

از وقتی که همه تاول‌ها خشک شده و بر روی آن‌ها پوسته خشک (چرب) تشکیل شود، کودک می‌تواند به مدرسه بازگردد. دقت کنید که بعد از تماس اولیه کودک با بیماری و آلوده شدن او به ویروس، تا زمانی که جوش‌های ناشی از آبله مرغان بر روی پوست او ظاهر شود، ممکن است تا ۱۶ روز طول بکشد.

در شهرهای بزرگ و شلوغی مانند تهران، زمانی که کودک به مدرسه نمی‌رود و شما هم شاغل هستید و فرصت ندارید تا از او مراقبت کنید، برای نگهداری کودک بیمار میتوانید، از خدمات پرستاری از کودک در تهران استفاده کنید.

13 پاسخ

  1. مدت مصونیت از مدرسه در…
    مدت مصونیت از مدرسه در بیماری آبله مرغان چند روزه؟؟؟

    1. ببخشید پسرم یک سال ودوماهشه آبله مرغون گرفته حتی داخل دهنشم دونه های سفید خیلی بد زده دکترم بردم ولی بازم بیقراری میکنه وفک کنم این بیقراری برای دونه های داخل دهانشه چون نه شیر میخوره نه پستونک میگیره دستشم همش تودهنشه راه حلی چیزی داره یادرمانی که توخونه بتونم براش انجام بدم خیلی بیقراری میکنه گریه میکنه

  2. سلام من در کودکی آبله مرغان گرفتم و الان در حدود سن ۳۶ سالگی زونا گرفتم و درمانم حدود ۱۵ روز میگذره ولی کودکم علائم بالینی آبله مرغان رو پیدا کرده از من گرفته من خودم رو قرنطینه کردم و الان زخمهام بهترن

  3. من الان پنج روزه آبله مرغان دارم 15 سالم هست دیشب اصلا نتونستم بخوابم و خواهش میکنم که اگه کسی از افراد نزدیک به شما آبله مرغان دارد از او دور شوید چون آبله مرغان یک بیاری خیلی دشواری هست

  4. سلام بچه ی من ابله مرغان گرفته آبله هاش ترکیده و جراحتی شده دکتر هم رفته و یکی پماد داده اونو زدم ولی نمی‌دونم چرا اینطوری شده روی این آبله هاش که جراحتی شده پماد نزدم حس کردم که باعث میشه بیشتر بسوزه شما راه حلی ندارید

  5. پمادی که فردی که به آبله مرغان دچار شده باید استفاده کنه چیه

    1. میتوانید پس از استحمام به کودک از پماد کالامین استفاده کنید و از مصرف پماد های بدون عطر خودداری کنید.

  6. سلام
    میخواستم تجربمو درمورد درمان آبله مرغان بگم
    ما از طب اسلامی ایرانی استفاده میکنیم
    پسرم در روز دوم بیماریش که تازه شدید شده بود و خارش شدید و بیقراری داشت ، طبق دستور طب اسلامی حجامت عام کردیمش، دقیقا از همون روز بچه اروم شد و کلا بیماری فروکش کرد
    دخترم هم که مبتلا شد بعد از حجامت علائم دوروز ادامه پیدا کرد و از روز سوم فروکش کرد و روز چهارم ب بعد کاملا سرحال و آروم شد زخم‌ها همه خشک شدن…

    واقعا طب سنت و اسلامی جوابگوی بسیاری از بیماری ها هست و لازم نیست درگیر بیمارستان و داروهای نابودکننده‌ی شیمیایی بشیم…

    1. سلام
      ممنون از شما و اشتراک تجربه شما از بیماری و خوشحالیم که طب سنتی و اسلامی برای کودکتان تاثیر مثبت داشته. ولی بهتر است که در نظر داشته باشید که درمانی که برای کودک شما جواب داد ممکن است برای دیگر کودکان مناسب نباشد. برای همین مراجعه به دکتر باید اولین قدم درمانی آبله مرغان در کودکان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *