استفراغ در کودکان و 10 درمان خانگی آن

یکی از مشکلاتی که مادران را درباره سلامتی کودکشان نگران می‌کند، استفراغ در کودکان است. خیلی وقت‌ها استفراغ کودک خطرناک نیست و بعد از مدتی پایان می‌یابد که در این دوران شما باید از کم آبی کودکتان جلوگیری کنید تا استفراغ کودک به سرعت خوب شود و نیازی به شربت یا قرص استفراغ نیست. پس نگران نباشید و از مطالبی که در ادامه مقاله گذاشتیم به عنوان راهنما برای درمان سریع و قطعی استفراغ کودکتان استفاده کنید.

اگر استفراغ کودکتان بیش از 2 روز طول کشید، کودک زیر 2 سال است و استفراغ با تب و لرز یا درد شدید شکم همراه بود به دکتر مراجعه کنید تا از سلامت عزیزان نوزاد یا کودک خود مطمئن شوید.

درمان سریع استفراغ کودکان

بعد از بالا آوردن کودک 30 تا 60 دقیقه صبر کنید و برای درمان سریع استفراغ می‌توانید کم کم به کودک مایعات مناسب بدهید. هدف شما دادن حداقل 30 میلی لیتر (دو قاشق غذاخوری) مایعات در هر ساعت است. مایعات مناسب برای نوزادان و کودکانی که تازه استفراغ کردند را در زیر شرح دادیم:

  • مایعات مناسب برای کودکان 6 ماهه تا 1 ساله: شیر مادر رقیق نشده یا شیر خشک می‌تواند مناسب باشد. در صورت تحمل نکردن کودک، از محلول یا پودرهای آبرسانی که حاوی قند و نمک هستند به نام او آر اس (ORS) استفاده کنید. آب برای این گروه سنی پیشنهاد نمی‌شود. این درمان فقط برای استفراغ خفیف است.
  • مایعات مناسب برای درمان سریع استفراغ کودکان بالای 1 سال: محلول‌های خوراکی آبرسانی یا آب سیب رقیق شده (نصف آب / نصف آب سیب) می‌تواند مناسب باشد. نوشیدنی ورزشی (نوشیدنی‌ها حاوی گلوکز، الکترولیت‌ها و ویتامین نه نوشیدنی انرژی‌زا) هم می‌تواند مناسب باشد.

توجه

مراقب نوشیدنی‌های ورزشی باشید، آن‌ها می‌توانند نمک مورد نیاز کودک را تامین کنند، ولی حد زیاد قند داخل برخی از آن‌ها ممکن است اسهال ایجاد کرده یا آن را بدتر کند.

آکادمی مطالعات کودکان آمریکا پیشنهاد می‌دهد که از دادن غذاهای جامد به کودک در 24 ساعت اول بعد از استفراغ اجتناب کنید.

اگر نوزاد بیش از حد استفراغ داشت او را به دکتر ببرید. (حد نرمال: 1 تا 3 بار در یک روز که در عرض 48 ساعت قطع شود)

در صورت استفراغ شدید کودک، برای درمان به تزریقات یا سرم تراپی نیاز خواهید داشت.

به هیچ عنوان خودسرانه شربت یا قرص ضد استفراغ به کودک ندهید. این داروها عوارض دارند و برای کودکان می‌توانند خطرناک باشند.

درمان استفراغ کودکان - درمان سریع استفراغ کودکان

علت استفراغ کودکم چیست؟

استفراغ به دلایل متفاوتی برای کودکتان اتفاق می‌افتد، شایع‌ترین دلایل استفراغ در هر سنی مسمومیت غذایی، دریازدگی (زمان زیاد در ماشین بودن) یا گرمازدگی است. البته بیماری یا علت‌های دیگری نیز وجود دارد که باعث استفراغ در فرزندانتان می‌شود که در زیر آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • صرفه شدید
  • عفونت کلیه
  • آلرژی به غذا
  • آپاندیس
  • ضربه سر
  • ورم معده
  • مننژیت کودک
  • مسمومیت استامینوفن

برای جلوگیری از استفراغ تغذیه سالم برای کودک خود ایجاد کنید. اگر می‌خواهید کودک‌تان تغذیه سالم‌تر و سبک زندگی شادتری داشته باشد، می‌توانید از خدمات پرستاری استفاده کنید.

پرستار کودک برنامه غذایی مناسبی در نظر گرفته و به حساسیت‌های کودک شما توجه می‌کند. او در زمان بیماری بهتر از هر کسی می‌تواند از کودک پرستاری کند.

بنر پرستار کودک

10 درمان خانگی استفراغ در کودکان

در صورتی که استفراغ کودک شما سطحی باشد یا به دکتر دسترسی ندارید می‌توانید از این درمان‌ها و مواد غذایی در خانه پیدا می‌شود استفاده کنید. در ادامه 10 درمان خانگی برای استفراغ کودکان را آورده‌ایم:

1. نوشاندن مایعات به کودکان

استفراغ باعث کم آبی در فرزندتان می‌شود. کم آبی در کودکان زود‌تر از بزرگسالان رخ می‌دهد و برای سلامتی او خطرناک‌تر است. برای کمک به کودک خود در مقابله با کم آبی بدن، نیاز است که مقدار مناسبی آب به او بنوشانید.

هنگامی که بدن کودک کم آب می‌شود، علائمی مثل گود رفتن چشم‌ها، خشکی دهان و حلق، خستگی، کاهش مقدار اشک زمانی که گریه می‌کند، دفع ادرار به رنگ تیره یا عدم دفع ادرار و… را مشاهده خواهید کرد.

شاید فکر کنید با هر بار استفراغ، آب و مایعات مصرف شده از بدن خارج می‌شود و مصرف آن‌ها بی فایده است اما حتی اگر استفراغ ادامه پیدا کند باز هم مقداری از آن جذب بدن می‌شود.

در بیشتر مواقع برای درمان استفراغ فرزندتان فقط کافیست که به کودک مایعات برسانید و نیازی به شربت استفراغ یا قرص خاص نیست. پس می‌توانید از تکه یخ، آب کم، محلول‌های آبرسان، نوشیدنی‌های ورزشی (نه انرژی زا) و آب میوه طبیعی و بدون شکر استفاده کنید تا از کم آبی کودک جلوگیری کنید تا دوران استفراغ کودک بگذرد. 

این غذاها می‌توانند هم تهوع کودک را کاهش دهند هم به بدن وی آب برسانند:

  • انواع سوپ‌ها
  • آب مرغ
  • چای گرم
  • ماست
  • میوه و سبزیجات آبدار
  • محلول های خوراکی به نام او آر سی

2. زنجبیل و عسل

مصرف زنجبیل و عسل برای بیماری‌های مختلف از زمان‌های قدیم توصیه می‌شده و استفاده از آن به صد‌ها سال قبل برمی‌گردد. از خواص زنجبیل و عسل برای درمان مشکلات تنفسی و سرماخوردگی زیاد شنیده‌اید، اما باید بدانید این معجون برای رفع درمان حالت تهوع نیز مناسب است. با توجه به تحقیقات انجام شده، مواد شیمیایی موجود در زنجبیل، علائم تهوع در معده، روده، مغز و سیستم عصبی را کنترل می‌کند.

زنجبیل و عسل برای درمان استفراغ در کودکان

مصرف زنجبیل و عسل برای کودکان زیر دوسال توصیه نمی‌شود. برای کودکان دو سال به بالا مشکلی ندارد ولی باز با پزشک خود مشورت کنید. شما از این ترکیب در دم نوش یا چای نیز می‌توانید استفاده کنید برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  1. پوست زنجبیل را بگیرید و رنده‌اش کنید
  2. زنجبیل را به چای اضافه کنید و روی کتری با آب جوش بگذارید
  3. 10 الی 20 دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد
  4. کمی عسل در لیوان چای بریزید، هم بزنید و به کودک دهید

شما می‌توانید دارچین و آب لیمو نیز، به آن بیفزاید.

3. مصرف نعناع

از دیگر روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان برای درمان سریع استفراغ در کودکان استفاده کرد، خوراندن نعناع به آن‌ها است. این گیاه دارویی به دلیل داشتن رایحه‌ای خوشایند، تهوع را برطرف می‌کند. روش‌های مختلفی برای مصرف نعنا وجود دارد که حالت دم نوش آن بهترین روش برای استفراغ است. برای درست کردن دمنوش نعنا مراحل زیر را انجام دهید.

  1. یک چهارم فنجان نعناع را داخل کتری ریخته و 1 لیوان آب جوش روی آن بریزید.
  2. در کتری ببندید، آن را روی دمای متوسط به 5 دقیقه بگذارید تا دم بکشد.
  3. پس از آماده شدن دمنوش، آن را صاف کنید و به دلخواه به صورت گرم یا سرد به کودک بدهید.

دم نوش نعنا کمی تلخ است برای همین می‌توانید از عسل و آبلیمو استفاده کنید تا خوشمزه‌تر شود.

نعنا برای درمان استفراغ در کودکان

4. مصرف دارچین با آب

دارچین ماده‌ای ضد باکتریایی و ضد ویروسی قوی است که می‌تواند یکی از موثرترین درمان خانگی استفراغ کودک باشد. از طرفی عوارض کمی دارد و زود‌تر از عرق نعناع یا چای نعناع تاثیر می‌گذارد. پس برای درمان سریع استفراغ در کودک نیز مناسب است.

برای استفاده از دارچین و درمان استفراغ با دارچین مراحل زیر را بپیمایید:

  1. مقدار مناسبی از چوب دارچین را با یک و نیم لیوان آّب در کتری قرار دهید
  2. به مدت 25 دقیقه با حرارت کم دم کنید.
  3. اجاق را خاموش کرده و بگذارید خنک شود
  4. اکنون می‌توانید مقداری عسل و آبلیمو به آن اضافه کرده و کودک بنوشانید.

درصورتی که می‌خواهید دمنوش را با استفاده از پودر دارچین تهیه کنید، باید از یک قاشق دارچین استفاده کرده و مدت زمان دم کردن را به 5 دقیقه کاهش دهید.

5. مصرف لعاب برنج

روش دیگری که می‌توانید برای درمان استفراغ در کودکان استفاده کنید مصرف لعاب برنج است. لعاب برنج در برنامه غذایی نوزادان نیز گنجانده می‌شود؛ چراکه سرشار از ویتامین‌ و مواد معدنی است. از طرفی آب برنج، برای درمان مشکلات گوارشی کودکان نیز مناسب است بخصوص اگر دلیل تهوع و استفراغ، تورم در معده باشد. برای استفاده از لعاب برنج:

  1. سه فنجان آب را با یک فنجان برنج شسته شده در قابلمه‌ای مخلوط کرده و بگذرارید جوش بیاید.
  2. اجازه دهید حداقل 15 دقیقه برنج در آب بجوشد
  3. سپس آبکش کنید
  4. آّب برنج را در ظرف دیگری بریزید.
  5. 30 میلی‌متر یا 2 قاشق غذاخوری از آن را در فواصل زمانی 4 ساعته به کودک بدهید.

6. مصرف هسته هل

ما ایرانی‌ها، معمولا هل را به دلیل رایحه معطر و خوش بو، همراه چای دم کرده و استفاده می‌کنیم. اما از گذشته در پزشکی چینی و یونانی، از هل به عنوان درمان کننده اختلالات گوارشی استفاده می‌کردند. حتی از دانه هل عصاره متانولی گرفته می‌شود که برای رفع گرفتگی معده، نفخ شکم و دیگر مشکلات گوارشی مناسب است. از دیگر مزایای دانه هل، خاصیت ضد باکتریایی است.مصرف هل

هل می‌تواند میکروب‌هایی که عامل مسمومیت غذایی هستند را از بین ببرد. این ویژگی‌ها در کنار خواص آرام بخش این دانه جادویی، برای درمان تهوع و استفراغ موثر است. برای استفاده از آن مقدار مناسبی هل را با شکر مخلوط کرده و به کودک بخورانید. می‌توانید هل را در چای یا دمنوش دارچین خود نیز اضافه کنید و به بچه خود بدهید.

7. میخک

در بیشتر طب های سنتی میخک استفاده می‌شود. از خواصی که میخک با آن معروف است، می‌توان به رفع بودی بد دهان، کاهش درد دندان، و تقویت لثه اشاره کرد؛ اما جالب است بدانید که میخک یکی از بهبود دهندگان سیستم گوارشی نیز به‌شمار می‌رود. میخک خواص ضد ویروس و باکتری هم دارد که عوارض مسمومیت غذایی را کاهش می‌دهد.

برای تهیه دمنوش گل میخک، باید:

  1. 10 گرم گل میخک را با حدود 1 لیتر آب جوش مخلوط کنید.
  2. آن‌ها را در کتری یا ظرف مناسبی ریخته و درب آن را ببندید تا دم بکشد. (زمان دم کشیدن 5 دقیقه)
  3. به دلخواه می‌توانید دارچین، زنجبیل یا عسل را به آن بیفزایید.
  4. دمنوش را صاف کرده و جهت درمان استفراغ و حالت تهوع کودک استفاده کنید.

باید توجه داشته باشید که بدن بعضی از افراد به میزان بالای میخک حساسیت دارند، با افت قندخون مواجه شود یا تشنج کند.

بنر پرستار کودک

8. دانه رازیانه

رازیانه گیاهی پرکاربرد است که خواص زیادی دارد. از این رو تمام قسمت‌های آن از جمله برگ، غنچه و دانه را در آشپزی و برای درمان بعضی از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. طعم و بوی این گیاه باعث شده از آن به شکل‌های مختلف خام، پخته، خشک و یا به‌عنوان چاشنی غذا استفاده کنند.

بهبود بینایی، تنظیم اشتها، کاهش استرس، کاهش نفخ و کاهش ورم معده تنها تعدادی از خواص این گیاه دارویی هستند. خاصیت ضدمیکروبی و درمان اختلالات گوارشی دانه رازیانه باعث شده است که از آن به عنوان درمان کننده تهوع و استفراغ کودکان یاد شود. 

مدل مصرف رازیانه با نیاز کودک شما تغییر کند، اما برای درمان استفراغ کودکان و تهوع شان، باید دمنوش آن را تهیه کرده و روزانه یک لیوان به کودک بدهید.

9. مصرف سرکه سیب

سرکه سیب با روند تخمیر طبیعی تولید می‌شود و کاربرد زیادی در آشپزخانه دارد. از این ماده می‌توانید برای درمان تهوع و استفراغ کودکان بعلاوه اسهال کودک استفاده کنید. سرکه سیب سرشار از پکتین است که به باکتری‌های خوب روده کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند تا از استفراغ دوباره کودک جلوگیری شود.

کاهش التهاب روده و حجیم شدن مدفوع از دیگر خواص آن به شمار می‌رود. سرکه سیب می‌تواند سموم بدن کودک را دفع کند و خاصیت ضد میکروبی نیز دارد. نحوه استفاده از سرکه سیب با توجه به علت استفاده از آن می‌تواند متفاوت باشد.

برای استفاده از این سرکه سیب، جهت درمان تهوع و استفراغ کودکان مقدار مناسبی از آن را با عسل و یک لیوان آب مخلوط کرده و به کودک بدهید.

باید توجه داشت که مصرف بیش‌از اندازه سرکه سیب ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. شما می‌توانید سرکه سیب را با آب، جوش شیرین، عسل، فلفل قرمز و آبلیمو نیز ترکیب کنید تا مشکلات گوارشی کودک حل شود.

10. پیاز و زنجبیل

پیاز به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی، باعث بهبود و درمان استفراغ و حالت تهوع در کودکان می‌شود. 

برای استفاده از آن: 

  1. مقداری زنجبیل تازه را شست و شو داده و خرد کنید. 
  2. یک تکه پیاز را خرد کرده یا بفشارید تا آب آن خارج شود. 
  3. آب پیاز و زنجبیل خرد شده را با یکدیگر ترکیب کنید. 
  4. کودک باید این ترکیب را سه مرتبه در روز مصرف کند تا بهبود یابد.

چه زمانی برای درمان استفراغ در کودکان باید به پزشک مراجعه کرد؟

استفراغ در کودکان یکی از عارضه های رایج است و با رعایت نکاتی که قبلا ذکر کردیم قابل درمان است اما در صورت شدید بودن باید فوراً به پزشک مراجعه کنید تا بهترین شربت ها و درمان ها را برای استفراغ کودکان تجویز کند چون می تواند نشانه ای از بیماری جدی تری در کودکان باشد.

در صورت علائم زیر باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • استفراغ طولانی مدت در کودک و عدم بهبود علائم پس از 48 ساعت
  • اگر کودک زیر 2 سال استفراغ کند
  • کودک تب بالا داشته باشد
  • دل درد و دل پیچه شدید
  • خون بالا آوردن کودک
  • بالا آوردن مایع صفراوی که سبز رنگ است
  • علائمی مانند سرگیجه، احساس ضعف شدید، تشنگی شدید که باعث کم آبی بدن و تضعیف سیستم ایمنی می شود
  • اگر تهوع کودک به حدی زیاد باشد که دارو هایی را که برای استفراغ مصرف میکند را مجددا استفراغ کند

بهترین شربت برای استفراغ کودکان کدام است؟

استفراغ کودکان معمولا بعد از مدتی از بین می‌رود، پس در این مدت بهتر است با روش های خانگی از کم آبی کودک جلوگیری کنید. شربت های بدون نسخه برای کودکان مناسب نیست و اگر استفراغ به دلیل ویروس خاصی باشد آن را درمان نمی‌کند. 

داروی ضد استفراغ و تهوع دیفن هیدرامین و تئوفیلین برای کودک مناسب نیستند و اگر استفراغ ویروسی باشد، تاثیر خاصی نخواهند داشت. این شربت را نباید به کودکانی که مشکلات گوارشی دارند بدهید.

اگر شرایط کودک وخیم نیست (بخش بالا را مطالعه کنید) در این صورت بهترین شربت برای استفراغ کودک مایعات عادی است نه دارو. 

اما اگر استفراغ شدید بود دکتر به کودک برای درمان استفراغ شربت‌های زیر را تجویز می‌کند:

  •  اندانسترون

اندانسترون یک سروتونین مسدود کننده است که از ریفلکس اولیه استفراغ جلوگیری می‌کند. این بهترین شربت استفراغ در کودکان بیمار است ولی باید حتما توسط پزشک تجویز شود.

  • متوکلوپرامید

این شربت می‌تواند برای اسید ریفلکس معده مناسب باشد و جلوی بالا آوردن کودک را بگیرد. این دارو عوارض دارد و برای بیشتر کودکان مناسب نیست، پس باید توسط و تحت نطرت وی به کودک داده شود.

مراقبت از کودک دلبندتان را به آسانیسم بسپرید!

استفراع و تهوع در کودکان می‌تواند به دلایل متفاوت جسمی و روحی ایجاد شود. درصورتی که کودک شما دچار مشکل حاد نشده باشد با چند راهکار ساده می‌توانید آن را درمان کنید. 

در این مقاله 10 روش مفید برای درمان استفراغ کودکان را بررسی کردیم. شما می‌توانید جهت مراقبت از کودک خود، از خدمات پرستاری در منزل آسانیسم استفاده کنید. پرستار کودک اعزام شده توسط آسانیسم به مشکلات و چالش‌های احتمالی هنگام رشد کودک آشنایی کامل دارند.

آن‌ها می‌توانند از کودک شما به‌خوبی مراقبت کرده و راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار دهند. برای ثبت سفارش کافی است با شماره 02191304433 تماس گرفته و با کم‌ترین هزینه پرستار کودک مورد نیاز خود را استخدام کنید.

برای استفراغ بچه چی خوبه

سئوالات متداول

عواملی مانند انسداد روده، حساسایت و مسمومیت غذایی، تهوع ناشی از حرکت ماشین، تب و اسهال، تنگی پیلور، مشکلات در آپاندیس، ابتلا به سرماخورگی و کرونا و سرفه های شدید میتواند از علل بروز حالت تهوع در کودکان باشد.

در صورت استفراغ کودک باید بیشتر از قبل آب بنوشد برای این منظور توصیه می شود هر چند دقیقه یک بار چند قاشق غذاخوری آب به کودک بدهید.

مصرف مایعات بسیار، عسل، نعناع، لیموترش، دارچین و لعاب برنج میتواند در درمان خانگی استفراغ موثر باشد.

61 پاسخ

  1. امروز بچه ام توی مدرسه خورده زمین و الان خیلی استفراغ می کنه. به نظرتون ضربه مغزی خورده؟ باید چکار کنم؟

    1. اگر دقت کرده باشید، بچه ها در حین بازی ضربه های زیادی به سر خود می زنند. مخصوصاً وقتی بازی یا راه رفتن را یاد می گیرند، چنین حرکاتی از خود نشان می دهند. اگر ضربات شدید باشد و متوجه علائم مانند لکنت زبان، گیجی، بیدار شدن سخت، سردرد، استفراغ شدید و دوبینی در کودک خود شدید حتماً او را به دکتر ببرید.
      البته استفراغ و سایر علائم ذکر شده می تواند 24 تا 72 ساعت پس از ضربه زدن به سر کودک رخ دهد.

  2. امروز به بچه ام یکم بادوم زمینی برای بار اول دادم. از اون وقت تا الان خیلی استفراغ میکنه به نظرتون دلیلش چیه؟

    1. گاهی اوقات برای نشان دادن حساسیت به یک ماده غذایی خاص کودک بعد خوردن استفراغ می کند. در بیشتر موارد، استفراغ تنها علامت این مشکل در کودکان است، اما می ‌تواند با مشکلات تنفسی، کهیر، خارش، سرفه‌ های مکرر و غیره همراه باشد. غذاهای رایجی که کودکان به آنها حساسیت دارند موز، بادام هندی، بادام زمینی، گردو، میگو و ماهی و … است.
      کودکانی که برای اولین بار این مواد را مصرف می کنند، احتمال استفراغ بعد از مصرف بسیار زیاد است. معمولاً بعد از 2 تا 6 ساعت چنین مشکلاتی بعد از خوردن غذا ظاهر می شود.

    2. به بادوم زمینی حساسیت داره اگه خام و با پوست بوده که دیگه بدتر ممکنه به پوستش حساسیت داشته و یا خام بودنش وگرنه اگه تفت داده بوده که معلوم میشه کلا به بادام زمینی حساسیت داره یا به معدش نساخته

  3. دخترم دیشب سالاد الویه خورده نصف شب بالا آورد بعد صبح زود مقداری چای نبات خورد اونم بالا آورد ازون موقع با شکم خالی استفراغ می‌کنه کف میاد بالا چیکار کنم

    1. چای نبات بر خلاف نظر قدیمی ها باعث استفراغ بیشتر میشه…موارد بالا عالی…کته ماست هم خوبه

  4. حالت تهوع شدید دارم خیلی شدید هی بالا میارم اصلا اشتها ندارم
    زیر شکمم خیلی دردمیکنه و دستام میلرزه و همه جام دردمیکنه چیکارکنم

    1. شما باید با این علائم به پزشک مراجعه کنید تا داروهای مربوطه برای شما تجویز شود

  5. خاستم ی تجربه ای که خودم به نتیجه رسیدم در اختیار شما هم بزارم. اگر بچه کوچیک دارید حتما مواقعی که دچار استفراغ میشه بهش دم کرده نعنا بدید. چون خیلی تاثیر عجیبی داره و زود خوب میکنه.

    1. ممنون از پیامتون. بله نعنا برای درمان دل درد و استفراغ موثر و پرفایده است.

    2. سلام بچم یکسالشه دو باره ک استفراغ کرده و برنج و ماست و اسفناج خورده می‌تونه بخاطر سردی باشه ؟ چیکار کنم خوب شه راستی بی حالم هست و می‌خوابه زیاد

      1. امروز پسرم که ۱سال داره از خواب بیدار شده یکسره بالا میارم دل درد واسهال نمیدونم چکار کنم کل شب بیدار بود

        1. سلام بچه ی من یکسالشه و هرچیزی که میخوره میاره بالا کسی هست راهنمایی کنه

          1. سلام، متاسفانه مشکل استفراغ مرتب در کودکان می‌تواند نشانه مشکلات مختلفی باشد. اما برخی از عوامل شایع شامل عفونت‌های معده و روده، حساسیت‌های غذایی، عوارض داروها، یا حتی اختلالات گوارشی هستند که هر کدام نیازمند درمان مخصوص بوده و به صورت خانگی درمان نمی‌شود.

            برای اطمینان و تشخیص دقیق تر از علت استفراغ مکرر کودک شما، بهتر است به پزشک کودکان مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با انجام یک مرور کامل سوابق پزشکی و آزمایش‌های لازم، علت این مشکل را تشخیص دهد و راهنمایی‌های لازم را ارائه کند.

            در مورد مواقعی که کودک شما استفراغ می‌کند، می‌توانید توجه داشته باشید که او در طول استفراغ نیاز به مایعات بیشتری دارد تا جلوگیری از خطر خشکی و دهیده شدن. همچنین ممکن است پزشک شما توصیه کند چگونه در صورت استمرار مشکلات به او اطلاع دهید و چه کارهایی باید انجام دهید.

            به هر حال، اگر هر گونه نشانه‌ی نگران‌کننده‌ای از بروز مشکلات جدی مانند خشکی بیش از حد، دمای بالا، خون در استفراغ یا هر علامت دیگری وجود داشت، به طور فوری به پزشک مراجعه کنید.

  6. سلام پسرم یه لحظه دلش نفغ میگیره ودردمیکنه وحالت تهوع داره وبالامیاره بایدچیکارکنم؟

    1. سلام برای معاینه ها و چکاپ های دقیق تر به پزشک عمومی مراجعه کنید.

  7. سلام برادر من 10 سالشه صبح بلند شده میگه زیر شکمم درد میکنه و صبحانه هم مارمالاد خورده بعد ساعت 10 بالا آورده و بعد از 15 دقیقه دوباره بالا آورد الان هم ناهار ماکارونی خورد و درسته همه رو پس داده و هیچ علایمی جز دل درد و حالت تهوع نداره خیلی نگرانشم میشه کمکم کنید

    1. سلام با توجه به علائمی که گفته شد بهتر است بردارتان را برای معاینات دقیق تر به پزشک عمومی ببرید

  8. پسرم از دوروزه تب داره و مدام بالا میاره
    بنطرتون چیکارکنم که خوب شه
    دیروز دگزا زدن بهش ولی خوب نشده تب بدنش خیلی بالاس
    یکونیم سالشه

  9. سلام دخترم ۱۴ روزه اسهال و استفراغ شدید داره دو‌ روز بستری هم شده دارو خیلی استفاده کرده ولی هیچ تاثیری ندرتره بدتر شده و تب هم کرده باید چیکار کنم

    1. سلام برای اسهال دم کرده اسفند خوبه
      یک قاشق غذا خوری رو دیک لیوان آب جوش بگذارید کنار و درش رو ببندید تا دم بکشه بعد ا سرد شدن یک قاشق ودر صورت نتیجه ندادن ۲ قاشق بهش بدید اسهال خوب میشه

  10. من دخترم دیشب تب داشته و بردیمش دکتر و براش دارو اندانسترون نوشته ولی میگن که متوکلوپرامید براش خیلی بهتره بهترین شربت برای استفراغ کودکان بین اندانسترون و متوکلوپرامید کدوم شربت است؟

    1. بهترین شربت برای استفراغ کودکان میتواند هر دوی این دارو ها باشد ولی شما باید طبق نظر پزشک روند درمانی فرزندتان را انجام دهید.

    1. بهترین کار مصرف مایعات فراوان است و از دادن غذاهای چرب به کودک خودداری کنید.

  11. من پسرم چند روزی استفراغ زیادی داشت ولی الان دیگه با مصرف دارو خوب شده از عوارض این بیماری میتونه گودی زیر چشم هم باشه چون بعد مریضیش خیلی زیر چشمش گوده و هیچ تغییری نکرده

    1. سلام بله یکی از عوارضی که استفراغ بسیار در کودکان دارد این است که به دلیل از دست دادن آب بدن زیر چشم ها گود میشود.

  12. سلام پسرم که کلاس دوم هستش صبح نصف لیوان شیر خورد بردمش مدرسه بعد نیم ساعت زنگ زدن که بچه اتون حالش بهم خورده وبالا آورده حالا آوردمش خونه ومیگه گلوم میسوزه چی بهش بدم چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید تب هم نداره

    1. سلام، اگر روش‌هایی که توی این مقاله اعلام کردیم جواب نداد، بهتره برای معاینه پیش دکتر برید.

    2. ویروس هست عزیزم ، پسر منم اینجوری شده کم مونده یک ماه بشه هنوز ویروس دفع نشده 3 بار هم دکتر بردیم با دارو استفراقش قطع شده ولی همچنان حالت تهوع داره

      1. سلام میشه اسم داروشو بگید و چن سالشه،پسر من دو هفتس همص انقدر سرفه میکنه بالا میاره دکتر بردیم سرفه ش خوب شده خیییلی کم شده ولی باز اگه چیزی بخوری بعدش سرفه مسکنه و بالا میاره

      2. سلام ببخش من نوزاد ۵ ماه دارم خیلی استفراغ داره وسینش خزخز میکنه ایا چی براش خوبه بردم دکتر هم خوب نشده

        1. سلام خسته نباشید
          استفراغ متناوب در نوزادان ممکن است از علائم عفونت‌های مختلف گوارشی یا مشکلات دیگر باشد. خزخز کردن در سینه نیز ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عفونت‌های گوارشی، عفونت‌های تنفسی، یا حتی اضطراب و استرس رخ دهد.

          با توجه به اینکه به دکتر مراجعه کرده‌اید و وضعیت بهبودی نیافته است، پیشنهاد می‌شود که با دکتر متخصص (متخصص گوارش یا اطفال) برای بررسی مجدد مراجعه کنید. در برخی از موارد، نیاز به انجام آزمایشات تکمیلی دارد. همچنین، در انتخاب غذا و تغذیه نیز به مواردی مانند نوع شیر مصرفی، تعداد و فاصله زمانی وعده‌های غذایی، و نحوه تغذیه دقت کنید.

    1. سلام، بهتره به دکتر مراجعه کنید تا دلیل تب پسرتون تشخیص داده بشه تا درمان درست را بیابید.

  13. بچه ما کلاس سومه تقریبا ۱ هفته هست که بد جور استفراغ میکنه در حدی که چیزی نمیتونه بخوره لطفا یه راه حلی بگید

    1. سلام
      برای اینکه بدونید علت اصلی استفراغ فرزندن چی هستش بهتره به دکتر مراجعه کنید. چون استفراغ یک هفته هست که طول کشیده درمان باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

  14. سلام. پسر شیش ساله از دوشنبه هفته پیش سرفه میزد…..یهویی بالا میاورد…دکتر بردیم امپول زد….بهتر شد…بعدش سرفه هاش شدید تر شد..خیلی بیحال و همش خواب….باز دکتر بردیم….چرک خشک کن بهش داد…دوباره بالا میاره…..نمیدونم واسه بالا اوردنش چکار کنم؟ مثل روح شده….میشه راهنمایی کنید؟

    1. سلام
      اگر پزشک‌های داخلی نتونستن دلیل استفراغ پسرتون رو پیدا کنند، بهتره به متخصص کودکان مراجعه کنید.

  15. سلام،پسرتون بهتر شده،پسر منم ۶ سالشه و دو هفتس این مشکلو داره،دکترم بردیم

  16. سلام پسر من ۲سالشه الان خواب بود ساعت ۲ شب بیدار شده همش استفراغ میکنه از چی میتونه باشه .ممنون

    1. سلام علی جان
      دلایل مختلفی هستن که می‌تونن باعث استفراغ کودک بشن. ممکنه مسمومیت غذایی، بیماری ویروسی، حساسیت به مواد غذایی یا هر چیز دیگه باشه. اگه استفراغ پسرتون خیلی زیاد هست یا قطع نمی‌شه بهتره به دکتر مراجعه کنین.

  17. پسرم استفراغ داره هیچی میخوره استفراغ میکنه چی خوبه براش دسرسی به داروخانه ندارم

    1. سلام
      مطمئن شوید که به پسرتون به اندازه کافی آب می‌خوره و آروم آروم بهش غذا بدین ببنید حالش بهتر میشه. بهتره که هرچه سریع‌تر جایی برید که به داروخانه دسترسی داشته باشید.

  18. سلام هی میگین دکتر دکتر اگه پول داشتیم ببریم دکتر که دنبال راهکار خونگی نمیگشتیم به جایی که مردم رو راهنمایی کنید هی میگین دکتر دکتر

    1. سلام
      کاملا درست میفرمایید و ما هم تلاش کردیم تا جایی که امکان داره داخل مقاله بهتون کمک کنیم تا راهکار خانگی برای درمان استتفراغ کودکتان پیدا کنید. ولی در برخی شرایط باید به متخصص مراجعه کنید و راهکار خانگی همیشه جواب گو نیستند. در صورتی که مشکل مالی دارید، برخی از درمانگاهای خیریه وجود دارند که تا حدی در هزینه ها به شما کمک می کنند. برای یافتن این مکان ها میتوانید سرچ کنید. امیدوارم هرچه زودتر حال فرزندتان خوب بشه.

    2. سلام دمتگرم خوب گفتی مردم دیگه اعصاب ندارن هرجای دکتر داخلی چه متخصص میری اصلا دفترچه قبول نمیکنن همش آزاد با این ویزیت دکترا سر گردنه داروها که وابیلا مردم مسخره کردن بابا اصلا نمیشه بری دکتر هزینه ها بالا دیگه خونه باید دردبکشی تاخوبشی یا بمیری یا تو جهنم یا تو بهشت اینکه نشد زندگی بهشتی این زندگی که ما مردمان بدبخت میکنیم با جیب خالی میشه زندگی جهنم(فقط خدا) تمام

    1. سلام
      10 روز استفراق زمان زیادی هستش. حتما دکتر برید به احتمال زیاد عفونت یا مریضی هست که باعث استفراق شما می‌شود.

  19. سلام بابا اصلا نمیشه بری دکتر هزینه ها بالا دیگه خونه باید دردبکشی تاخوبشی یا بمیری یا تو جهنم یا تو بهشت اینکه نشد زندگی بهشتی این زندگی که ما مردمان بدبخت میکنیم با جیب خالی میشه زندگی جهنم(فقط خدا) تمام

    1. سلام امیدوارم هر چه سریع تر کودکتون حالش خوب بشه و استفراغش درمان بشه. واقعا هزینه ها بالا رفته ولی برخی از دکترها دفترچه بیمه قبول می کنند. در اینترنت سرچ کنید دکتر داخلی تعرفه قرار داد بیمه ای دارید تا بتوانید هزینه ها را با بیمه پرداخت کنید.

  20. سلام پسر من ۲ روز است دل درد دارد میگه حالت تهوع دارم نصف شب استفراغ کرد بردیمش اورژانس دکتر استفراغ با حالت تهوع میگه بهترم ولی هنوز دل درد داره میشه کمکم کنید از چی میتونه باشه؟ چند روز طول میکشه تا خوب بشه؟ ممنونم اگه کمکم کنید

    1. سلام، متأسفانه از اطلاعاتی که ارائه دادید، دلیل دل درد و تهوع پسر شما را نمی‌توانم با اطمینان تشخیص دهم. اما به طور کلی، دل درد و تهوع می‌توانند ناشی از موارد مختلفی مانند عفونت‌ها، مشکلات گوارشی، تنفسی، عوامل استرسی یا بیماری‌های مزمن باشند. استفراغ معمولا نباید بیشتر 1 روز طول بکشه برای همین ممکنه مسومیت غذایی هم باعث استفراغ کودکتون شده باشه. وقتی پیش دکتر بردید ایشون چه درمانی پیشنهاد دادن، اگه قرصی یا دارویی پیشنهاد کردن بهتره آن‌ها را به کودکتون بدید تا حالش بهتر بشه. اگر نشد به متخصص کودکان یا گوارش مراجعه کنید.

  21. سلام من ظهر تن ماهی خوردم تن ماهی هم تاریخ داشت هم علامت استاندارد الان من دل درد شدید و تهوع استفراغ اسهال دارم پول برای دکتر رفتن ندارم میشه راهنمایی کنید؟ ممنون

    1. سلام
      اولین گامی که می‌توانید برای کمک به خودتان بردارید، استفاده از روش‌های خانگی و توجه به وضعیت خودتان است. اینجا چند پیشنهاد برای کمک به بهبودی شما در صورتی که به دلیل ناخواسته ابتلا به عفونت احتمالی از خوردن تن ماهی رنج می‌برید:

      ۱. آرامش و استراحت: بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، استراحت کافی کرده و به بدنتان اجازه بدهید به خودش بهبود بخشیده.

      ۲. بهداشت دست‌ها: مطمئن شوید که دست‌هایتان را قبل و بعد از استفاده از توالت و قبل از هر وعده غذایی با آب و صابون بشویید.

      ۳. مایعات: مصرف مایعات زیاد برای جبران از دست رفتن مایعات بدن از طریق استفراغ و اسهال بسیار مهم است. آب، چای سبز و آب‌نبات‌ انتخاب‌های خوبی هستند. می‌توانید از آب های الکترولیت هم برای درمان استفاده کنید.

      ۴. تغذیه ملایم: انتخاب غذاهای سبک و ملایم می‌تواند به تسکین علائم شما کمک کند. از غذاهایی مانند نان تست، برنج، موز، سوپ‌های ملایم و ماست استفاده کنید.

      ۵. درمان دارویی بدون نسخه: در صورتی که دسترسی به پزشک یا دارویی ندارید، می‌توانید از داروهای ضد تهوع یا مسکن‌های غیر انتی‌اینفلاماتوری (مثل آسپرین یا ایبوپروفن) استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر دارویی، به دلیل ممکن استفاده‌های نامناسب و عوارض جانبی، حتما در داروخانه از دکتر نحو استفاده درست را جویا شوید.

      ۶. پیگیری علائم: اگر علائم شما بهبود نیافت و یا بدتر شد، باید بررسی‌های بیشتری انجام دهید. در این صورت باید سعی کنید که با یک پزشک مشورت کنید. خیلی خیریه ها هستند که می توانند به شما کمک کند تا بخشی یا کل پول دکتر را پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *