علائم و نشانه های خونریزی معده

عکس از آناتومی خونریزی معده

هر فردی در زندگی احتمالا با بیماری‌های گوارشی دست و پنجه نرم خواهد کرد. ولی خونریزی معده یکی از خطرناک‌ترین عارضه‌های گوارشی بوده که در افراد بالای 40 سال شایع‌تر است و موجب وحشت، نگرانی و ترس فرد و خانواده او می‌شود.

با دانستن علائم خونریزی معده می‌توانید هرچه سریع‌تر درمان این عارضه را آغاز کنید. علائم عمومی خونریزی معده به صورت خلاصه شامل موارد زیر است.

  • مدفوع سیاه یا قرمز پر رنگ
  • استفراغ قرمز رنگ
  • درد و گرفتگی در شکم
  • سرگیجه یا غش کردن
  • نفس نفس زدن
  • احساس خستگی
  • خون در کنار مدفوع
  • رنگ پریدگی

نکته: هر کدام از این نشانه‌ها به تنهایی می‌توانند علت و دلیل دیگری داشته باشند، 2 یا چند علائم خون ریزی معده در کنار هم ممکن است خطرناک باشد. برای همین حتما برای تشخیص درست و درمان به موقع به دکتر یا پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت خونریزی معده

اگر علت خونریزی در خود معده باشد، شایع‌ترین دلیل آن زخم معده است. علاوه بر زخم معده دیگر دلایل خونریزی معده شامل موارد زیر است:

  • ورم معده
  • سرطان معده
  • شوک یا صدمه
  • سوختگی

بعضی مواقع خونریزی در معده نیست! بلکه امکان دارد که بخشی از دستگاه گوارش خونریزی داشته باشد. خونریزی در دستگاه گوارش معمولا از طریق مدفوع یا استفراغ مشخص می‌شود که شبیه خونریزی معده است.

شرایط و بیماری‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث خونریزی معده یا دستگاه گوارش شود. برای یافتن علت خونریزی اول باید منبع خونریزی مشخص شود.

علت خونریزی در مکان‌های مختلف دستگاه گوارش

دستگاه گوارش فوقانی

دستگاه گوارش تحتانی

خونریزی معدهبیماری التهاب روده
پارگی مریهموروئید
واریس مریپولیپ یا سرطان روده
سرطان معدهشقاق مقعد

خونریزی معده معمولا یکی از عوارض زخم معده است

یکی از عوارض زخم معده، خونریزی زخم است. با بزرگ‌تر شدن زخم، فرسایش و خوردگی عضله‌های معده یا دیواره دوازدهه شروع می‌شود و در ادامه این فرایند تخریب، رگ‌های خونی آسیب دیده، بنابراین خونریزی معده آغاز می گردد.

در صورتی که میزان آسیب دیدگی رگ‌های خونی کم بوده، جریان خون آهسته می‌شود و معمولاً خون سرانجام به طریقی وارد دستگاه گوارش می‌گردد. اما اگر رگ‌های خونی به شدت آسیب ببیند، خونریزی معده سریع و بسیار خطرناک خواهد بود.

اگر عوارض زخم معده درمان نشود و به دنبال درمان آن نباشید باعث عوارض جدی مانند عفونت، حمله قلبی و شوکه شدن فرد شود و حتی ممکن است در برخی موارد باعث مرگ نیز شود.

نشانه‌ها و علائم خونریزی معده

علائم بسته به سرعت خونریزی شما نیز متفاوت است. کسی که خونریزی معده دارد می‌تواند یک یا چند نشانه زیر را نشان دهد.

علائم پنهان خونریزی معده

اگر خون در مدفوع دیده نشد یا استفراغ خونی نداشتید، خونریزی معده پنهان است و علائم زیر را دارد:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • گشنگی یا ضعف شدید
  • رنگ پریدگی
  • درد شدید در شکم و قفسه سینه
  • سرگیجه
  • سیاهی رفتن چشم

عکس از معده که ضربه دیده و خونریزی کرده

علائم علنی خونریزی معده

خونریزی علنی معده به صورت زیر است:

علائم کم خونی

مانند خستگی زود هنگام، سیاهی رفتن چشم، درد قفسه سینه یا تنگی نفس میتواند از نشانه های خونریزی معده باشد.

مدفوع قیری و بدبو

این نوع مدفوع که ملنا نام دارد بر وجود خون حداقل به مدت ۱۴ ساعت در دستگاه گوارش دلالت می‌کند.

استفراغ خون به رنگ قرمز روشن

این استفراغ همراه با موادی با زمینه قهوه‌ای نیز یکی از نشانه‌های خونریزی است.

وجود خون قرمز روشن در مدفوع

این نشانه بیشتر مربوط به خونریزی قسمت تحتانی دستگاه گوارش است. اگر چه در خون ریزی‌های وسیع دستگاه گوارش فوقانی مثل زخم معده نیز چنین نشانه ای می‌تواند وجود داشته باشد.

علائم شوک و افت فشار

یکی از نشانه های از دست دادن شدید خون (بیش از یک لیتر خون در ۲۴ ساعت) است. علائمی مثل افزایش ضربان قلب (تاکیکاردی)، تعریق، سبکی سر، رنگ پریدگی و تهوع نیز می‌تواند به علت خونریزی و افت فشار باشد.

پیش آگهی خونریزی معده

در پیش آگهی خونریزی معده مقدار و سرعت خونریزی به همراه سن و بیماریهای همزمان تعیین کننده هستند. اگر میزان خون از دست رفته زیاد باشد، به سختی می توان استرس ناشی را کنترل کرد.

خونی که از دست می رود نیاز به جایگزینی مکرر و ضروری دارد که این مورد ریسک واکنش بیمار را افزایش می‌دهد. خطر بالاتر خونریزی گوارشی (معده)، بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی را بیشتر تهدید می‌کند.

عکس از علائم مهم خونریزی معده و دستگاه گوارش

چه زمانی به بیمارستان مراجعه کنیم

اگر متوجه خونریزی غیر معمول شدید، به پزشک مراجعه کنید. او از شما در رابطه با علائم سؤال می‌پرسد و شما را به دقت معاینه می‌کند.

به پزشک خود بگویید که در کدام قسمت از بدن درد دارید و تمام حال و شرایط خود را کاملا توضیح دهید. به احتمال زیاد دکتر از شما آزمایش مدفوع و خون می‌گیرد تا علت خونریزی معده مشخص شود.

برای سالمندان همچنین یک آزمایش خون انجام می‌شود تا بررسی شود که آیا کم خونی سالمند مزمن بوده یا به صورت حاد اتفاق افتاده است.

اگر خونریزی معده بسیار شدید باشد، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید. شوک می‌تواند هنگامی رخ دهد که به از دست دادن تقریباً به 40 درصد از حجم خون نزدیک شود.

اگر شواهدی از افت فشار خون (فشار خون پایین) یا ضربان قلب سریع، سرگیجه یا احساس سرگیجه وجود داشته باشد، باید هرچه سریع‌تر به بیمارستان یا اورژانس بروید.

در حالی بستری در بیمارستان، بیمار همچنان از نزدیک تحت نظارت قرار خواهد گرفت و در تلاش برای متوقف کردن خونریزی، از داروهای خاصی استفاده می‌شود. علاوه بر این، آزمایش‌های تشخیصی برای بررسی انجام می‌شود.

اگر در بیمارستان نیازمند مراقبت یا حمایت یک فرد حرفه‌ای هستید از خدمات همراه بیمار در بیمارستان آسانیسم استفاده کنید.

تست های تشخیصی خونریزی معده

تشخیص علت اصلی خونریزی دستگاه گوارش معمولاً با سوال پزشک در مورد علائم و تاریخچه پزشکی شما آغاز می‌شود. پزشک شما همچنین ممکن است یک نمونه مدفوع درخواست کند تا وجود خون را به همراه سایر آزمایشات بررسی کند تا علائم کم خونی را بررسی کند. تست‌های اصلی برای تشخیص خونریزی معده شامل موارد زیر است:

  • مثبت بودن تست خون مخفی مدفوع
  • افت هموگلوبین
  • افت هماتوکریت
  • آنمی (کمبود آهن) در خونریزی کند و مزمن
  • آرتریوگرافی ممکن است موضع خونریزی را تایید کند
  • اسکن خونریزی نشانگر موضع خونریزی است که با استفاده از گلبول قرمز نشاندار (radioisotope-tagged RBCs) انجام می شود.

آندوسکوپی

آندوسکوپی روشی است که شامل استفاده از یک دوربین کوچک واقع در بالای لوله آندوسکوپی طولانی و انعطاف پذیر است که پزشک شما آن را در گلو شما قرار می‌دهد.

سپس دامنه از دستگاه گوارش فوقانی شما عبور می‌کند. این دوربین به پزشک شما اجازه می‌دهد تا درون دستگاه گوارش شما را ببیند و به طور بالقوه منبع خونریزی شما را پیدا کند.

از آنجا که آندوسکوپی محدود به دستگاه دستگاه گوارش فوقانی است، پزشک ممکن است آندوسکوپی را انجام دهد. این عمل در صورتی انجام می‌شود که علت خونریزی شما در طول آندوسکوپی یافت نشود.

معاینه آرتروسکوپی

این معاینه شبیه به آندوسکوپی است، با این تفاوت اینکه معمولاً یک بالون متصل به لوله دوربینی است. این بالون به پزشک شما اجازه می‌دهد روده را باز کند و داخل آن را ببیند.

برای تعیین علت خونریزی دستگاه گوارش پایین، پزشک ممکن است کولونوسکوپی را انجام دهد. در طی این آزمایش، پزشک شما یک لوله کوچک و انعطاف پذیر را داخل روده شما وارد می‌کند.

دوربینی به لوله وصل شده است تا پزشک شما بتواند تمام طول روده بزرگ شما را مشاهده کند.

با مراجعه بیمار با خونریزی گوارشی، درمان را پس از اثبات وضعیت و علائم حیاتی وی، از طریق مایع درمانی درست، و لوله گذاری معده بیمار؛ آن را شستشو داده و میزان شدت خونریزی بیمار تخمین زده می شود.

نکته: گاهی مشکل بیمار با خونریزی معده با مداخلات طبی به پایان نمی رسد بنابراین نیاز به جراحی است.

درمان خونریزی معده

در بیشتر موارد خونریزی معده را میتوان درمان کرد و این درمان بسته به عامل خونریزی شما دارد که معمولا در برخی بیماران پزشکان از داروهای کاهنده اسید معده استفاده میکنند و در روش دیگر بسته به خونریزی بیمار معده را آندوسکوپی میکنند و با روش گرما لیزر در این ناحیه خونریزی را متوقف کنند بعلاوه برای بیماران دارای خونریزی شدید فرد تحت عمل جراحی قرار میگیرد.

درمان خونریزی معده

نکات مراقبتی برای افراد با خونریزی معده

افرادی که دچار خونریزی معده شده اند نیاز به پایش دقیق دارند. چرا که خطر شوک در اثر خونریزی در افرادی که خون زیادی از دست داده، بسیار زیاد است. پرستار سالمند در منزل تهران، بیمار را از نظر علائم حیاتی به دقت مورد بررسی قرار می دهد، تا در صورت ایجاد هر گونه مشکلی سریع ترین اقدام را انجام دهد.

این سالمندان باید رژیم غذایی دقیقی داشته باشند و از خوردن غذاهایی که باعث تشدید زخم می شود خودداری کنند. غذاهای سرخ کردنی، چرب، پرادویه و تند باید کاهش یابد و حدالمقدور استفاده نشود. همچنین از مصرف الکل و دخانیات باید خودداری کنند.

توصیه می شود بیشتر از غذاهایی که به سیستم خونی افراد کمک می کند، مثل: جگر، حبوبات به خصوص عدس و گوشت قرمز استفاده شود.

پرستار برای مراقبت از افراد مبتلا به خونریزی معده

در صورتی که مطمئن نیستید چطور از بیمار خود به درستی مراقبت کنید یا بعد از جراحی یا اندوسکوپی به خدمات نگهداری نیازمند بودید، می‌توانید از خدمات پرستاری آسانیسم استفاده کنید.

آسانیسم خدمات مختلفی مانند پرستار بیمار در منزل، پرستار سالمند در کرج و تهران را به شما ارمغان می‌دهد.

سئوالات متداول

علائم خونریزی معده با توجه به سرعت خونریزی متفاوت است. اگر خونریزی در معده وجود داشته باشد، ممکن است خون قرمز روشن در استفراغ دیده شود یا اگر خون مدتی در معده بوده باشد، ممکن است استفراغ به رنگ قهوه ای باشد، و اگر به طور ناگهانی خونریزی رخ دهد، ممکن است احساس ضعف، سرگیجه، تنگی نفس یا درد شکم و اسهال داشته باشید. 

شایعترین علت خونریزی دستگاه گوارش، زخم است. واریس مری یا واریس معمولاً نتیجه بیماری مزمن کبدی مانند سیروز است و اغلب این موارد ممکن است باعث خونریزی شود. پارگی در محل اتصال مری و معده بعضاً در نتیجه استفراغ مکرر اتفاق می‌افتد.

در صورت بروز خونریزی غیر معمول و شدید به پزشک مراجعه کنید. او مدفوع شما را برای وجود خون آزمایش می‌کند و برای تشخیص کم خونی از شما میخواهد آزمایش خون انجام دهید.

بزرگ‌تر شدن زخم، فرسایش و خوردگی عضله‌های معده یا دیواره دوازدهه شروع می‌شود و در ادامه این فرایند تخریب، رگ‌های خونی آسیب دیده، بنابراین خونریزی معده آغاز می گردد. در صورتی که میزان آسیب دیدگی رگ‌های خونی کم بوده، جریان خون آهسته می‌شود و معمولاً خون سرانجام به طریقی وارد دستگاه گوارش می‌گردد. اما اگر رگ‌های خونی به شدت آسیب ببیند، خونریزی معده سریع و بسیار خطرناک خواهد بود.

مصرف قرص هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین و کورتون ها خطر خونریزی معده را افزایش میدهد.

اگر خونریزی معده بسیار شدید باشد و اقدامات پزشکی برای فرد انجام نشود می تواند منجر به مرگ شود.

رنگ مدفوع به صورت قیری و سیاه است و وجود خون می تواند نشانه ای از خونریزی در دستگاه گوارش باشد.

42 پاسخ

  1. علائم بیماری رو کاملترو…
    علائم بیماری رو کاملترو واضحتر بگید
    سپاسگذارم

    1. ممنون از کامنت شما دوست عزیز…

      ممنون از کامنت شما دوست عزیز

      در آینده ای نزدیک مقالات مکمل و کاملتری در سایت منتشر خواهد شد.

  2. سلام ناهارم که خوردم دل دردم…
    سلام ناهارم که خوردم دل دردم شروع شد بعد دو سه ساعت خوب نشدم رفتم عرق نعنا گرفتم خوردم بهتر نشدم بعد رفتم بالا آوردم بعد داخلشون خون بود الآنم دلم درد میکنه

    1. سلام دوست عزیز

      متاسفانه با…

      سلام دوست عزیز

      متاسفانه با این علائم اصلا نمیشه چیزی را تشخیص داد. توصیه میکنم که حتما با یک پزشک مشورت کنید تا بتواند اطلاعات دقیق تری از شما بگیرد و شما را راهنمایی کند.

    1. خوشحالیم که مطلب ما برای شما…

      خوشحالیم که مطلب ما برای شما مفید بوده.

    1. ممنون از نظر پر انرژیتون…

      ممنون از نظر پر انرژیتون جناب علیپور

  3. 3روزه دستشویی که میرم خون…
    3روزه دستشویی که میرم خون بامدفوع میاد.خونشم زیاده قرمزتیره هسته علتش چیه

  4. غذا رو میخورم پایین نمیرع
    با…

    غذا رو میخورم پایین نمیرع
    با آب خوردن ب زور میرع پایین
    چی تشخیص میدین؟؟؟

  5. سلام 25 روزی میشه ضعف سر…
    سلام 25 روزی میشه ضعف سر گیجه مشکلی تنفس گرفتی عضلات خوب یاد آوری کنم قبل ازاین مشکلات شدید مشکلی معده داشتم فعلن از مایش کلی دادم خون مخفی در مدفوع وادرار آیا نشانه چی مریضی متونه باشه خواهیش مکونم جواد بدین ورهنمای کنید چی دکتر باید برم

  6. خوب بود و اینکه کامل جامعه…
    خوب بود و اینکه کامل جامعه من اکثر این مراحل رو گذروندم درد معده بد بیماری هست فقط و فق باید رعایت کرد

  7. سلام . من 6 سال هست که دچار…
    سلام . من 6 سال هست که دچار زخم معده هستم .. الانم مدفوع با رنگ تیره دارم همراه یبوست
    درد و سوزش معده هم دارم
    ممکنه علائم خونریزی معده باشه این مورد ؟

  8. سلام باعرض سلام و خسته…
    سلام باعرض سلام و خسته نباشید ببخشید من پارسال اندوسکپی کردم تشخیص پلیپ معده دادند که دکتر برداشت الان چند وقتی حدود دو سه هفته است . که دل درد می گیرم نمی دونم دلم درد می کنه یا معده حتما یه چیز کوچیک باید بزارم تو دهنم اگر نزام همش دل درد دارم نمی دونم چیکار باید بکنم . ایا مبتلا به زخم معده ای شدم چون سه سال پیش اندوسکپی دادم زخم معده داشتم بعد از سه سال برای چکاب رفتم که تبدیل به پولیپ معده شده بود و الان هم دل درد دارم ایا ربط داره به زخم معده یا نه

    1. سلام حدیثه جان، برای شما…

      سلام حدیثه جان، برای شما آرزوی سلامتی داریم.

      اگر در گذشته علائم زخم معده داشتید، بهتر هست که برای این درد ها پیش پزشک متخصص خودتون بروید. همیشه ویزیت حضوری پزشک کقئک هست به تجویز آنلاین.

  9. سلام من جدود دوهفته است که…
    سلام من جدود دوهفته است که اپاندیسمو عمل کردم از چن روز پیش داخل مدفوعم خون دیدم امروز خیلی شدید شده سرگیجه هم از چند وقت پیش داشتم ممکنه بخاطر خونریزی باشه

    1. سلام رها جان، امیدواریم که…

      سلام رها جان، امیدواریم که حالتون خوب باشه

      توصیه ما این است که به پزشک خودتون مراجعه کنید، چون این علائمی که فرمودید رو نمیشه غیز حضوری تشخیص داد.

      علائم خونریزی معده چند مورد هست که با مراجعه به پزشک میتونید اون رو تشخیص بدهید و این مطلب فقط برای اطلاعات عمومی می باشد.

  10. سلام دوستان
    پدر عزیز من بخاطر همین خونریزی معده و کوتاهی ما و بیمارستان دچار شوک شدن و فوت کردن
    خواهش میکنم اگر سابقه زخم معده دارید یا علائمی دیدید حتما به یه بیمارستان خوب مراجعه کنید و واقعا جدی بگیرید.

    1. پدر من خونریزی شدید معده داره
      یک هفته در بیمارستان شهرستان بستری بود فایده نداشت
      خواهش میکنم یه بیمارستان خوب در زمینه گوارش و زخم معده معرفی کنید

  11. سلام پدرم چن روز پیش مدفوع سیاه رنگ به همراه خون داشت که بعد از مراجعه به پزشک و اندوسکوپی معلوم شد زخم زیادی در معده داره بعداز چن روز دفع خون قطع شد اما چیزی که عجیب هس برامون اصلا احساس درد و ناراحتی نداره ومیگه هرچی میخورم هم اذیتم نمیکنه ایا این موضوع طبیعیه ممنون میشم راهنمایی کنید

  12. من خسته نباشید یکی از اعضای خانواده ما ۲۰ ساله و تو یه درگیری به شکمش همون معده ش آسیب وارد شده و دچار خون ریزی معده شده آیا ممکنه خطرناک باشه یا بیماری ش قابل درمان است؟؟؟

  13. سلام بنده سه روز پیش الکل مصرف کردم
    و حدود 5 بار بالا آوردم .از آن موقع تا الان دل درد دارم و بیشتر معده م هست
    لطفا راهنمایی کنید

  14. سلام من مرد 52ساله هستم چندین ساله و ادرارم خونیه و لخته داره ایا به روده ربط دارد؟

    1. سلام دوست عزیز،
      در فردی که به ادرار خونی یا هماچوری مبتلا شده کلیه‌ها یا سایر بخش‌ های دستگاه ادراری به سلول‌های خونی اجازه می‌ دهند به ادرار نشت کنند. مشکلات مختلفی می‌تواند باعث این نشت شود، از جمله:
      * عفونت‌های دستگاه ادراری: این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها از طریق مجرای ادرار وارد بدن شده و در مثانه تکثیر می ‌شوند. علائم می ‌تواند شامل میل مداوم به ادرار کردن، درد و سوزش همراه با ادرار و ادرار با بوی بسیار قوی باشد. برای برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، تنها نشانه بیماری امکان دارد وجود خون میکروسکوپی در ادرار باشد.
      * عفونت‌های کلیه (پیلونفریت): این عفونت‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که باکتری‌ها از جریان خون وارد کلیه‌ها شده یا از حالب به کلیه منتقل می‌شوند. علائم و نشانه‌ها اغلب شبیه عفونت‌های مثانه هستند، اگرچه عفونت‌های کلیه بیشتر باعث تب و درد پهلو می‌شوند. سنگ مثانه یا کلیه مواد معدنی موجود در ادرار غلیظ گاهی اوقات روی دیواره کلیه یا مثانه بلورهایی تشکیل می‌دهند. با گذشت زمان، کریستال‌ها می‌توانند به سنگ‌های کوچک و سخت تبدیل شوند.

      * آسیب کلیه ضربه یا آسیب دیگر به کلیه‌های شما در اثر تصادف یا ورزش‌های تماسی می‌تواند باعث ایجاد خون قابل مشاهده در ادرار شود. این موارد بیمار را به درمان ادرار خونی محتاج خواهد کرد.

  15. سلام وقتتون بخیر
    سوالی داشتم ممنون میشم راهنمایی کنین
    من امروز دچار یک دل‌درد طبیعی (ویژه خانوما) بودم
    یک قرص ژلوفن مصرف کردم
    اعصابم بهم ریخته بود ندانسته و سهل انگاری خودم باعث شد از شدت درد برم دوتا کدئین بخورم
    همه این سه قرص رو تو فاصله ۳۰ دیقه از هم خوردم
    تقریبا یک ساعت بعد از شدت درد معده و حالت تهوع از خواب بیدار شدم
    آیا واقعا برای مردم مشکلی پیش اومده دردش خیلی سخته برای من ۲۲ ساله

    1. سلام نه شما دچار تداخل دارویی شدید که هر سه تا قرص با معده خالی باعث افزایش اسید معده وهمچنین موادهایی شمیایی که داخل قرص ها هست بعدار یکی دوساعت به حتلت عادی برمیگردید ولی هیچ وقت با معده خالی بیش از یک ویا دو قرص باهم نخورید

  16. سلام من این بار دوم هست که به طور کامل خون استفراغ میکنم خون روشن وتازه به اندازه بسیار زیاد دفعه پیش اندروسکوپی کردن چیزی نشون نداد امروز هم از عصر باز شروع شده موندم چیکار کنم لطفا اگه پیشنهادی دارید راهنمایی کنید.

  17. سلام و ممنون برای مطالبتون
    ببخشید میشه منو راهنمایی کنید؟ من اگر فاصله بین وعده هام زیاد باشه از داخل احساس سوختگی میکنم ، مدتی امپرازول مصرف کردم و همچنین ibs هم دکتر چند سال پیش تشخیص داده بود . و گاهی هم نبض شدید در ناحیه شکم متوجه میشوم که نمیتوانم محل دقیق آن را تشخیص دهم مث چیکه کردن چیزی در داخل .(البته تقریبا هر روز صبح که بیدار میشم چرک بالا میاد)
    این قسمت را تا الان به دکتر نگفتم و نمیتوانم بگویم روم نمیشه برای همین اینجا ازتون سوال می کنم( پس از تحریک ناخودآگاه صبح که بیدار میشم وضعیت بدی را تجربه می کنم که چرک های خونی نارنجی و در مواردی حتی کامل قرمز روشن در چرک داخلی در گلو جمع میشوند و از داخل بیرون میزنند)
    لطفا راهنمایی کنید . من اصلا نمیدونم پیش چه دکتری باید برم و مشکل اصلی را نمیدونم. و چطوری خودم خونه چی رو رعایت کنم یا چی واسم خوبه بخورم، چرک اذیت میکنه همیشه اما خونریزی های نامرتب و تقریبا با فاصله در طول سال خیلی منو میترسونه)

  18. سلام من یه چند روزیه که بعد از مدفوعم خون از مقعدم میاد خون روشن اما امروز خون با مدفوعم قاطی شده بود قبلا زمینه بیماری هیلکوباکتری معده داشتم از روزی که خونو دیدم اشتهام خیلی کم شده و اکثر مواقع هم حالت تهوع دارم اما بالا نیاوردم

  19. ببخشید من معدم خیلی درد میکند غذا میخورم درد میکنه 8دقیقه بعد خوب میشه باید چیکار کنم

    1. سلام به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات دقیقتری برای شما انجام دهند

  20. برای پیشگیری از زخم معده میتونیم چه کارایی انجام بدیم که ما دچارش نشیم؟

    1. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و از رژیم های سختی که در طول روز غذا نخورید و معده تان خالی بماند پرهیز کنید.
      مصرف الکل را کاهش دهید و سیگار کشیدن را کنار بگذارید.
      از نوشیدنی های گازدار، قهوه و شکلات خود داری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *