چگونگی پیشگیری از سرطان پستان

اگر نگران گسترش سرطان پستان در خود هستید، ممکن است در این فکر باشید که آیا گام‌هایی برای پیشگیری از سرطان پستان وجود دارد یا خیر. برخی عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی را نمی ‌توان تغییر داد. با این حال، تغییرات در سبک زندگی وجود دارد که شما می‌توانید ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهید. تحقیقات نشان می‌دهند که تغییر سبک زندگی می‌تواند خطر سرطان پستان و حتی در زنان با خطر بالا را کاهش دهد.

چگونگی پیشگیری از سرطان پستان, جلوگیری از سرطان پستان, کاهش سرطان سینه

برای کم کردن ریسک ابتلا سرطان سینه:
  • فعالیت داشته باشید. فعالیت بدنی تاثیر بسزایی در حفظ وزن سالم دارد که به جلوگیری از سرطان سینه کمک می کند. اکثر بزرگسالان سالم باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط (فعالیتی که ضربان قلب را افزایش دهد) یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته داشته باشند، به علاوه تمرینات قدرتی حداقل دو بار در هفته توصیه می شود.
  • دوز و مدت زمان هورمون درمانی محدود شود. درمان ترکیبی هورمونی برای بیش از سه تا پنج سال خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. اگر درمورد علائم یائسگی از هورمون درمانی استفاده می کنید، در مورد گزینه های دیگر از پزشک خود سوال کنید. ممکن است بتوانید علائم خود را با روشهای درمانی و داروهای غیر هورمونی مدیریت کنید. اگر تصمیم گرفته از مزایای استفاده از هورمون درمانی کوتاه مدت برای جلو گیری از خطرات بیشتر بهره ببرید، از کمترین دوز موثر برای  خود استفاده کنید و همچنان پزشک باید بر مدت زمانی که هورمون مصرف می کنید، نظارت کند.
  • وزن خود را کنترل کنید. چاقی یا اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. این امر، به ویژه پس از یائسگی صدق می کند.
  • سیگار نکشید. شواهد حاکی از ارتباط بین استعمال سیگار و خطر ابتلا به سرطان پستان، به ویژه در زنانی که در دوره  پیش از یائسگی هستند، دیده شده است.
  • تغذیه با شیر مادر و شیردهی: ممکن است شیر دادن مادر در پیشگیری از سرطان پستان نقش داشته باشد. هرچه میزان شیردهی بیشتر باشد، اثر محافظتی بیشتر خواهد شد.

آیا بین قرص های ضد بارداری و سرطان پستان ارتباطی وجود دارد؟

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه پیشگیری از بارداری هورمونی، شامل قرص های ضد بارداری و IUD ( وسیله ای که داخل رحم قرار می گیرد و سبب جلو گیری از بارداری می شود) که باعث آزاد شدن هورمون ها می شوند، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند. اما در صورتی که طولانی مدت استفاده نشوند خطر بسیار ناچیزی دارند و پس از قطع مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی، این ریسک کاهش می یابد.

آیا پیشگیری از سرطان سینه با رژیم غذایی سالم امکان پذیر است؟

رژیم غذایی سالم ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان و همچنین دیابت، بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.  به عنوان مثال، زنانی که رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه روغن زیتون و آجیل مخلوط می خورند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند. رژیم مدیترانه ای بیشتر روی غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که رژیم مدیترانه ای را دنبال می کنند، از چربی های سالم مانند روغن زیتون را انتخاب می کنند و به جای گوشت قرمز ماهی می خورند.

خود آزمایی سرطان سینه چگونه می باشد؟

خودآزمایی سینه یا بررسی منظم سینه ها به تنهایی می تواند یک روش مهم برای یافتن زودرس سرطان پستان باشد. در حالی که هیچ آزمایش واحدی نمی تواند همه سرطانهای پستان را زود تشخیص دهد، اما انجام خودآزمایی پستان در کنار سایر روشهای غربالگری می تواند شانس تشخیص زودرس را افزایش دهد. خودآزمایی پستان یک روش غربالگری مفید و مهم است، به خصوص هنگامی که در ترکیب با معاینات بدنی منظم که توسط پزشک انجام می گیرد، مانند ماموگرافی و در برخی موارد سونوگرافی و یا MRI استفاده می شود. هر یک از این ابزارهای غربالگری به روشی متفاوت عمل می کنند و نقاط قوت و ضعف خود را  دارند. خودآزمایی سینه ابزاری مناسب و بدون هزینه است که می توانید به طور مرتب و در هر سنی آن را انجام دهید. ما توصیه می کنیم که همه خانمها به طور منظم خودآزمایی خود را به عنوان بخشی از استراتژی کلی غربالگری سرطان پستان انجام دهند. پرستار زنان نقش مؤثری در این زمینه دارد.

خودآزمایی سینه, خودآزمایی پستان, مراحل انجام خودآزمایی پستان, سرطان پستان, پیشگیری از سرطان سینه

نحوه انجام خودآزمایی پستان با پنج مرحله

1- در اینجا آنچه باید به دنبال آن باشید:
  • سینه ها باید که اندازه، شکل و رنگ معمول داشته باشند.
  • اندازه سینه ها باید که به طور مساوی باشند و بدون تورم دیده شوند.
اگر هر یک از تغییرات زیر را مشاهده کردید، آنها را مورد توجه پزشک خود قرار دهید:
  • برآمدگی، لکه دار شدن و یا شکنندگی پوست
  • موقعیت نوک پستان که به داخل فرو رفته باشد
  • قرمزی، درد ویا تورم
2- اکنون بازوهای خود را بالا ببرید و به دنبال همان تغییرات باشید. 3- به دنبال هرگونه علائم مایع از یک یا هر دو نوک پستان باشید (این می تواند یک مایع شیری، زرد رنگ و یا خونی باشد). 4- در این مرحله، سینه های خود را در حالی که دراز کشیده اید ارزیابی کنید، با استفاده از دست راست خود سینه سمت چپ و سپس با دست چپ، سینه سمت راست خود را احساس کنید. کل سینه را از بالا به پایین، از یک طرف به دیگر، از استخوان ترقوه تا بالای شکم و از زیر بغل گرفته تا محل بین دو سینه را ارزیابی کنید. 5- از الگویی پیروی کنید تا مطمئن شوید کل سینه را ارزیابی کرده اید . می توانید از نوک پستان شروع کنید و در حلقهای بزرگتر و بزرگتر حرکت کنید تا اینکه به لبه بیرونی پستان برسید. به نظر می رسد این رویکرد بالا و پایین برای بیشتر زنان بهتر است. حتماً همه بافتها را از جلو و پشت سینه ها احساس کنید: برای پوست و بافت زیر آن، از فشار سبک در لمس، استفاده کنید. از فشار متوسط برای بافت در وسط پستان و از فشار محکم برای بافت عمیق در پشت استفاده کنید. هنگامی که به بافت عمیق رسیدید، باید بتوانید که  دنده های قفسه سینه را احساس کنید. و در مرحله آخر، سینه های خود را در حال ایستاده یا نشسته ارزیابی کنید. بعد از یک ماراتن تشخیص و درمان سرطان پستان که ممکن است شش ماه تا یک سال طول بکشد ، به سختی می توانید صبر کنید تا دوباره به یک زندگی عادی برگردید. اما روز آخرین پرتودرمانی یا تزریق شیمی درمانی شما پایان سفر شما با سرطان پستان را مشخص نمی کند

اثرات طولانی مدت و عوارض روش های درمانی سرطان سینه

اثرات طولانی مدت جراحی

بعد از ماستکتومی یا لامپکتومی برای درمان سرطان پستان در مراحل اولیه یا به صورت موضعی پیشرفته، ممکن است پستان دچار زخم شود و ممکن است شکل یا اندازه متفاوتی نسبت به قبل از عمل داشته باشد. یا  امکان دارد ناحیه اطراف محل جراحی سخت شود. اگر غده های لنفاوی به عنوان بخشی از عمل جراحی برداشته شده یا در طول درمان تحت تأثیر قرار بگیرند، ممکن است  تورم لنفی در بازو، دیواره قفسه سینه یا پستان حتی سالها پس از درمان وجود داشته باشد.

اثرات طولانی مدت پرتودرمانی

برخی از بازماندگان 2 تا 3 ماه پس از اتمام پرتودرمانی، نفس نفس زدن، سرفه خشک و یا درد قفسه سینه را تجربه می کنند. دلیل آن این است که پرتودرمانی می تواند باعث تورم، سفت شدن یا ضخیم شدن ریه ها به نام فیبروز شود. این علائم ممکن است شبیه علائم ذات الریه باشد اما با استفاده از آنتی بیوتیک ها از بین نمی روند. علائم را می توان با داروهایی به نام استروئید درمان کرد. اکثر افراد با این درمان کاملاً بهبود می یابند. اگر بعد از پرتودرمانی علائم جدیدی ایجاد شد یا عوارض جانبی از بین نرفت ، با پزشک خود مشورت کنید.

اثرات طولانی مدت شیمی درمانی

افرادی که انواع خاصی از شیمی درمانی به نام آنتراسیکلین ها دریافت کرده اند ممکن است در معرض مشکلات قلبی قرار بگیرند. در مورد بهترین راه¬های بررسی مشکلات قلبی با پزشک خود صحبت کنید. آنها همچنین از دیگر عوارض جانبی طولانی مدت مانند علائم یائسگی، خستگی، بی حسی دائمی و کج شدن انگشتان پا و افزایش وزن برخوردار هستند. با توجه به موارد ذکر شده نقش پرستار، مخصوصا پرستار زنان از بیشتر از قبل پر رنگ تر می شود. شما می توانید از مراقبت و راهنمایی های لازم  برای بازیابی سلامت خود استفاده کنید و از کمک آنها برای بهبود شرایط عمومی در طول درمان، بهره مند شوید تا با روحیه بهتری با این سرطان مقابله کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *