علائم وسواس فکری در سالمندان و راه‌های درمان آن

وسواس عبارت است از تکرار غیر ارادی افکار ناخوشایند. اگرچه فرد می‌داند که این افکار نامناسب و غیرعادی هستند، اما نمی‌تواند از آنها اجتناب کرده یا آنها را کنترل کند.

علائم عینی وسواس فکری در سالمندان عبارت‌اند از: شک، عدم کنترل افکار مزاحم، ناتوانی در تمرکز، فراموشی، گاهی اوقات بی‌خوابی، چک کردن مداوم.

این علائم زمانی طبیعی تلقی می‌شوند که فرد مبتلا متوجه شود که کنترلی بر افکار خود ندارد و افکاری که او را به خود مشغول کرده‌اند به قدری قوی هستند که کاملاً بر او مسلط شده‌اند و تأثیر منفی بر عملکرد اجتماعی او می‌گذارند.

به این بیماری اختلال وسواس فکری جبری یا (OCD) هم می‌گویند. اختلال وسواس فکری عملی همان‌طور که از نامش پیداست به دو صورت در افراد دیده می‌شود:

  1. وسواس‌های فکری شامل افکار (مانند ایده آلودگی)، احساسات (مانند رویدادهای خشونت آمیز یا خطرناک)، تمایلات (مانند چاقو زدن به شخصی) است که تکراری و مداوم هستند. این افکار آزاردهنده و ناخواسته هستند. آنها ناراحتی و استرس را برای بسیاری از افراد به همراه خواهند داشت. فرد سعی می‌کند این احساسات را با اجتناب از محرک‌ها نادیده بگیرد یا سرکوب کند، به عنوان مثال با استفاده از تکنیک‌ها یا مواد مخدر مسدود کننده ذهن، یا کاهش آنها با اعمال یا افکار دیگر.
  2. وسواس فکری شامل فعالیت‌های ذهنی مانند شمردن، تکرار کلمات در سکوت و خیره شدن است. بسیاری از جشن‌ها یا آیین‌ها مانند حمام کردن، تماشا کردن، وارسی و غیره تکراری هستند.

وسواس فکری سالمندان چگونه به وجود می‌آید؟

برای درک بهتر وسواس، باید بین «عادت» و وسواس تمایز قائل شد. رفتارهایی که افراد سالم از روی عادت، بدون قصد و با هدف انجام می‌دهند. برای مثال، ممکن است یک یا دو بار بخاری را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خاموش است.

تفاوت بین این رفتار و اختلال وسواس فکری اجباری در این است که افراد مبتلا به وسواس فکری وسواسی (OCD) کارهای روزمره خود را حتی زمانی که مخل است یا در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد می‌کند، تکرار می‌کنند.

رفتارهای تکراری که افراد مبتلا به OCD انجام می‌دهند، هدفی دارند که به اعمال خودشان مربوط نمی‌شود. در واقع، فرد این کار را در چرخه وسواس فکری انجام می‌دهد تا اضطراب ناشی از هذیان را کاهش دهد. افراد مبتلا به OCD کنترل محدودی بر رفتار اجباری خود دارند.

اگرچه بسیاری از بزرگسالان مبتلا به OCD از غیرمنطقی بودن رفتار خود آگاه هستند، اما ممکن است متوجه غیرعادی بودن این رفتار نباشند. برخی از رفتارهای تکراری یک فرد OCD عبارت‌اند از چک کردن مداوم، لمس کردن اشیا به صورت جداگانه یا متوالی، شمارش و مرتب کردن مجدد چیزها و غیره.

افراد مبتلا به OCD ممکن است یک مشغله ذهنی با نظم یا تقارن داشته باشند. همچنین ممکن است راضی به دور ریختن چیزهای غیر ضروری نباشند و در نتیجه همه چیز در اطراف آنها جمع شود.

اختلال وسواس فکری جبری یا OCD یک مشکل نادر در سالمندان است و اغلب دلایل غیر روانی دارد. البته مواردی از این اختلال در افراد مسن بدون ناهنجاری مغزی نیز مشاهده شده است. به ‌طورکلی ریشه وسواس در موارد زیر یافت می‌شود:

  • ژنتیک و عوامل ارثی؛ به ویژه نقش ژن‌ها در ایجاد این اختلال در حال بررسی است. 
  • عوامل زیستی؛ مانند مواد مخدر یا ناهنجاری‌های شیمیایی که باعث ایجاد و آسیب به عملکرد مغز می‌شود.
  • یادگیری و تثبیت؛ فرد می‌تواند ترس‌های وسواسی و رفتارهای اجباری خود را به طور خودبه‌خود یا به تدریج در طول زمان بیاموزد. در نهایت، رفتار آموخته شده برای کاهش اضطراب تکرار می‌شود.

این اختلال می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. به عنوان مثال، علل اصلی وسواس را می‌توان تحت‌تأثیر رویدادهای استرس‌زا زندگی، تغییرات هورمونی و تیپ شخصیتی قرار داد.

شناخت عنصر اجباری در رفتار انسان ممکن است در نگاه اول قدیمی به نظر نرسد، زیرا رفتار اجباری مربوط به تکرار یک کار برای تسکین پریشانی فرد مبتلا است.

علائم وسواس فکری در سالمندان

فرق وسواس فکری سالمندان با سنین جوانی

وسواس فکری در هر سن یا هر نوعی، آزاردهنده است و می‌تواند مشکلات روحی و جسمی برای فرد مبتلا ایجاد کند. اعتیاد اغلب به اعتیادی روانی یا رفتاری اطلاق می‌شود که به اندازه ای رنج را برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند که زندگی و روابط فرد را از بین می‌برد.

سن شروع وسواس در افراد

علائم معمولاً از 20 سالگی شروع می‌شود و تنها 15 درصد از افراد پس از 35 سالگی دچار وسواس می‌شوند. شروع این عارضه در سنین بالا بسیار نادر است.

اما نکته مهم این است که نوع وسواس در سنین بالا با سایر سنین متفاوت است. زیرا در سنین بالا به دلیل ضعیف‌شدن عضلات و کاهش قدرت خود، عواقب وسواس بدتر بروز می‌کند.

شیوع وسواس در سالمندی

شیوع وسواس در سنین بالا تنها 1 درصد است، اما الگوی آن با وسواس در سنین پایین متفاوت است. بسیاری از سالمندان وسواسی اغلب ترس از گناه و وسواس شستشو دارند. از آنجایی که وسواس از سنین پایین شروع می‌شود، اگر یک فرد مسن به این مشکل مبتلا باشد، معمولاً باید از قبل به شکل خفیف خود را بروز کند.

زمانی که این وسواس برای اولین بار در یک فرد مسن ظاهر شد، شاید اتفاقی در زندگی او رخ داده که غلبه بر آن را برای او سخت کرده و ناگهان دچار وسواس شده است. همچنین ممکن است فردی در دوران جوانی دچار زوال عقل شده باشد، اما خیلی جدی نبوده، اما علائم در پیری ظاهر شده است. به علاوه، اگر در سنین بالا وسواس را ببینیم، با کمی تحقیق متوجه می‌شویم که یک بیماری جسمی عامل ایجاد وسواس است.

وسواس فکری در سالمندان چه تبعاتی را به همراه دارد؟

از آنجایی که اضطراب در سالمندان کیفیت زندگی آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، در صورت وجود و گسترده بودن علائم OCD، درمان آنها ضروری است. واضح است که تناسب اندام افراد با افزایش سن کاهش می‌یابد و افراد مسن باید فعالیت‌های بدنی خود را که ممکن است باعث آسیب جسمی شود محدود کنند.

سالمندی که رفتار اجباری‌اش در نظافت و شستن نشان داده می‌شود، در مقایسه با سایر دوستان عادی احتمال افتادن و لیز خوردن، آسیب‌دیدگی و شکستن آن بیشتر است. اگر فرد سالمند به دلیل بیماری خاصی دارای شرایط جسمانی باشد، وقوع این اتفاقات ممکن است وضعیت او را بدتر کند.

در عین حال، مراقبت از سالمندان وسواسی نیازمند اقدامات مراقبتی چند جانبه است. این فعالیت‌ها عبارت‌اند از: شرکت در جلسات درمانی و همراهی سالمند، تهیه داروها و نظارت بر مصرف آنها و همدلی با سالمندان.

اعمال وسواسی و غیرقابل کنترل یک فرد مبتلا به OCD برای بسیاری از اطرافیان و عزیزانشان ناراحت کننده است و می‌تواند در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد کند. از سوی دیگر، همیشه نمی‌توان در تمام مراحل درمان و نظارت مستمر از سالمندان مبتلا به OCD حمایت تمام وقت کرد؛ بنابراین وجود پرستار برای مراقبت از سالمندان در منزل تا حد زیادی به تسهیل روند درمان OCD در سالمندان کمک می‌کند.

درمان‌های استرس ممکن است بیماری را درمان نکنند، اما به افراد مسن کمک می‌کنند تا علائم، افکار و اعمال بیش از حد را مدیریت کنند تا زندگی روزمره‌شان را تحت الشعاع قرار ندهند. این راه‌حل‌ها اغلب به کاهش اضطراب در فرد کمک می‌کنند.

وسواس فکری در سالمندان چه علائمی دارد؟

وسواس فکری را می‌توان یک سری افکار تکراری، ثابت و ناخواسته و همچنین تمایلات و ایده‌های مزاحم دانست که باعث پریشانی و اضطراب می‌شود. برای رهایی از این افکار، فرد سعی می‌کند با انجام رفتارهای اجباری یا روتین، این افکار را نادیده بگیرد یا از شر آنها خلاص شود.

اختلال اجباری اغلب زمانی که فرد در حال کار یا تمرکز است تداخل می‌کند. اگر فرد مسن شما با علائم زیر مشکل دارد، احتمال وسواس فکری را در نظر بگیرید:

  • ترس از آلودگی یا کثیفی
  • ترس از مرگ یا جراحت ناشی از بیماری یا تصادف برای خود یا دیگران. این ترس می‌تواند با احساس مسئولیت قوی برای جلوگیری از چنین آسیب‌هایی همراه باشد.
  • دشواری در تحمل شک و عدم اطمینان
  • تردید و نگرانی شدید برای نظم و تقارن
  • افکار ناخواسته در مورد رابطه جنسی، مذهب یا مسائل خشونت‌آمیز
  • افکار ترسناک و نگرانی از زمین افتادن و آسیب رساندن به خود یا دیگران

اختلال وسواس فکری می‌تواند بی وقفه ذهن افراد را تسخیر کند. محرک این گره‌های ذهنی اشیای فیزیکی، حالت بویایی یا بینایی و شنیدن چیزی در تلویزیون و رادیو است.

اختلالات اجباری می‌تواند رفتاری یا ذهنی باشد و شامل انجام اعمال تکراری است که اغلب با یک الگوی خاص یا مجموعه ای از قوانین مطابقت دارد. این اقدامات معمولاً با اهداف زیر انجام می‌شود:

  • جلوگیری از بروز ترس‌های وسواسی
  • کاهش اضطراب ناشی از افکار منفی
  • داشتن احساس خوب در همه چیز

وسواس رفتاری با عوامل استرس‌زای زیر مرتبط است:

  • شستن بیش از حد دست‌ها تا زمانی که پوست آسیب نبیند.
  • حمام بیش از حد
  • مسواک زدن افراطی
  • نظافت بیش از حد خانه
  • شستن بسیاری از اقلام و وسایل
  • بررسی قفل‌ها، برق، گاز و سایر موارد تا حاصل شدن اطمینان از سالم بودن
  • تکرار فعالیت‌های عادی مانند خواندن، نوشتن، پیاده روی
  • لمس کردن، ضربه زدن یا حرکت دادن به روش یا فرکانس خاصی
  • احساس نیاز به پرسیدن مکرر سؤال یا جستجوی تأیید
  • تکرار ذهنی کلمات یا اعداد چند بار یا تمرکز بر اعداد “خوب” یا “ایمن”
  • جایگزین کردن افکار خوب با افکار بد

وسواس فکری در سالمندان

چه عواملی خطر ابتلا به وسواس فکری در سالمندان را افزایش می‌دهد؟

اضطراب همیشه توسط یک محرک خاص ایجاد نمی‌شود. این مرحله توسط بسیاری از عوامل محیطی و موقعیتی به وجود می‌آید. در بیشتر موارد افراد مسن با تغییر مواجه می‌شوند، بنابراین عصبی‌تر هستند. برخی از محرک‌های رایج برای بزرگسالان عبارت‌اند از:

  • ناامنی مالی
  • مشکلات سلامتی، بی ثباتی یا درد شدید
  • مرگ ذهنی
  • از دست دادن آزادی
  • افکاری در مورد نزدیک شدن به پایان زندگی
  • اندوه و فقدان

آگاهی از این محرک‌ها می‌تواند به شما کمک کند که بدانید سالمند چه زمانی به کمک نیاز دارند. در اینجا چند راه برای کمک به درمان اضطراب در سالمندان آورده شده است:

اختلال اضطراب خود را بشناسید: درک آنچه شما را آزار می‌دهد و نحوه برخورد با آن می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که چه زمانی احساس می‌کنید کنترل ندارید. با درمان می‌توان یاد گرفت چگونه با اضطراب خود کنار بیایید. همچنین تکنیک‌های آرام‌سازی و سایر تکنیک‌های مدیریت استرس را تمرین کنید.

ایجاد یک شبکه حمایت اجتماعی: خانواده، دوستان و افرادی که به آنها اعتماد دارید می‌توانند منابع مفیدی برای شما باشند وقتی احساس می‌کنید کنترل خود را از دست می‌دهید. آنها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند موقعیت‌های استرس‌زا را شناسایی کنید و بدانید که چه زمانی باید از آن خارج شوید.

سعی کنید زندگی سالم و متعادلی داشته باشید: خواب کافی، خوب غذا خوردن و فعال بودن راه‌های مهمی برای مدیریت سطح استرس هستند. ایجاد یک سبک زندگی فعال و متعادل همراه با تعامل اجتماعی و سرگرمی‌ها می‌تواند استرس و اضطراب شما را کاهش دهد.

انواع وسواس فکری در سالمندان

  1. وسواس در شستشو: همیشه از کثیف شدن می‌ترسند و مدام دست‌های خود را می‌شویند.
  2. وسواس در چک کردن: خانم ها دائماً چیزهایی مانند خاموش بودن گاز یا قفل بودن درها را چک می‌کنند. زیرا از خطرات احتمالی آن می‌ترسند.
  3. وسواس شک و تردید: افراد شکاک می‌ترسند که اگر کاری را کامل و درست انجام ندهند مجازات شوند.
  4. وسواس شمارش: شمارنده‌ها همیشه نگران نظم هستند و حتی ممکن است خرافاتی در مورد اعداد، رنگ‌ها یا نظم‌های خاص داشته باشند.
  5. وسواس احتکار: احتکار کنندگان از دور انداختن اشیا و نیاز دوباره به آنها می‌ترسند؛ بنابراین آنها همیشه چیزهایی را جمع آوری می‌کنند که به آنها نیاز ندارند. البته این افراد ممکن است از اختلالات دیگری مانند افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، اعتیاد به خرید، اختلال کمبود توجه/بیش‌فعالی، گیجی، ضایعات پوستی یا تیک هم رنج ببرند.

اهمیت مراقبت از سالمند دارای وسواس فکری

علائم اختلال اضطراب فراگیر می‌تواند باعث مشکل در تمرکز، افزایش ضربان قلب، تحریک‌پذیری، مشکلات خواب، مشکلات گوارشی، تنفس سریع، تعریق و لرزش شود.

بسته به علائمی که یک سالمند تجربه می‌کند و اینکه آیا آنها آگاهانه یا ناآگاهانه تصمیم می‌گیرند مشکل را با پزشک خود در میان بگذارند، ممکن است به جای ویزیت روانپزشکی به متخصص قلب، گوارش، یا حتی یک متخصص خواب ارجاع داده شوند. در حالی که مهم است که سالمندان (و کسانی که از آنها مراقبت می‌کنند) همه علائم و نگرانی‌ها را با پزشک خود در میان بگذارند. این مثال همچنین نیاز به یک رویکرد جامع برای مراقبت از سالمندان را برجسته می‌کند.

راه‌های درمان وسواس فکری در سالمندان

اگر وسواس دارید، احتمالاً می‌دانید که رفتارها و افکار شما غیرمنطقی است، اما برای مقابله با مشکل و رهایی از آن ناتوان هستید. مثلاً از ترس اینکه خانه بسوزد، هزار بار چک می‌کنید که گاز خاموش است یا از ترس مریض شدن، دستان خود را میشویید تا پوست ورم کند. شما کارهای اجباری انجام می‌دهید و در مقابل احساس خوبی نسبت به خودتان ندارید، بلکه برای از بین بردن استرس ناشی از وسواس فکری تن به این کار داده‌اید. می‌توانید از موقعیت‌هایی که باعث تحریک یا بدتر شدن علائم می‌شوند اجتناب کنید یا سعی کنید وسواس با الکل، مواد مخدر و داروها را مدیریت کنید. اگرچه ممکن است به نظر برسد راهی برای خلاص شدن از شر وسواس وجود ندارد، اما راه‌های زیادی برای درمان آن پیش روی شماست که تنها با اراده قوی می‌توان بر این مشکل فایق آمد.

راه اول: محرک وسواس خود را بشناسید

ابتدا برای مدیریت علائم وسواس فکری – عملی، باید افکار و موقعیت‌هایی را که این وسواس را در شما ایجاد می‌کند بشناسید. فهرستی از دلایلی که حالت وسواسی را در شما تشدید می‌کند تهیه کنید. بر اساس شدت ترس یا اضطرابی که در هر موقعیتی احساس می‌کنید، زمان مشخصی را برای آرام کردن اضطراب خود تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر هنگام لمس دستانتان به نرده‌های مرکز خرید از آلودگی می‌ترسید، برای شستن دست‌ها به سه دقیقه زمان نیاز دارید. اگر در همان مرکز خرید به دستگیره دستشویی دست بزنید، باید دستان خود را به مدت پانزده دقیقه بشویید تا احساس آرامش کنید.

راه دوم: افکار و تمایلات رفتاری را پیش بینی کنید

اگر بتوانید تمایلات وسواسی را قبل از بروز در ذهن خود پیش بینی کنید، می‌توانید راحت تر با آنها مقابله نمایید. مثلاً اگر در مورد بازکردن دریچه گاز، بستن پنجره ها، خاموش کردن وسایل برقی بسیار سخت گیر هستید، می‌توانید از همان ابتدا با دقت بیشتری این کارها را انجام دهید. به عبارت دیگر، اگر تصویر ذهنی کاملی از کاری که در آن لحظه انجام می‌دهید یا مشغول هستید داشته باشید، می‌توانید جملاتی مانند “پنجره ها بسته است” یا “من گاز را خاموش کرده ام” بگویید. بهتر است اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد را جایی یادداشت کنید و با صدای بلند بخوانید و آن را ضبط کنید. سپس تمام روز به صدای خود گوش دهید. به این ترتیب، وقتی می‌خواهید دوباره بررسی کنید، با خیال راحت بگویید که این فقط یک وسواس است.

راه سوم: مقاومت در برابر استرس افکار وسواسی ایجاد کنید

مقاومت و اجتناب از رفتارها و الگوهای وسواسی منطقی است. اما هر چه بیشتر از این موقعیت دور بمانید، ترسناک تر می‌شود. در عوض، با قرار دادن مداوم خود در معرض تمایلات OCD، یاد می‌گیرید که در برابر میل به انجام کارهای وسواسی مقاومت کنید یا آن را به تاخیر بیندازید. نام این روش «درمان با مواجهه و پیشگیری از پاسخ» نام دارد و یکی از راه‌های اساسی و حرفه‌ای برای درمان وسواس اجباری محسوب می‌شود. در این راه حل درمانی باید از رفتارهای وسواسی که معمولاً برای کاهش اضطراب انجام می‌دهید اجتناب کنید. به عنوان مثال، اگر وسواس زیادی برای شستن دارید، سعی کنید پس از دست زدن به دستگیره در دست‌های خود را نشویید. البته از این روش ابتدا برای از بین بردن ترس‌ها و اضطراب‌های کوچک و به تدریج برای از بین بردن اضطراب ها و ترس‌های بزرگ استفاده کنید.

راه چهارم: یک جدول از ترس‌های خود تهیه کنید

به هدف اصلی خود فکر کنید تا بتوانید بدون ترس از یک دستشویی عمومی استفاده کنید یا بدون نگرانی از حادثه رانندگی کنید و راحت به محل کار خود برسید. راه‌های رسیدن به هدفتان را بکشید و کوچکترین و بزرگترین ترس‌هایتان را فهرست کنید. در صورت امکان، تا زمانی که ممکن است در یک وضعیت بمانید تا اضطراب را از بین ببرید. هرچه بیشتر خود را در معرض تکانه های OCD قرار دهید، بیشتر به آنها عادت خواهید کرد و اگر دوباره در مورد آنها فکر کنید، استرس کمتری خواهید داشت. هنگامی که یک سطح را در موقعیت‌های مختلف تجربه کردید، به راحتی و بدون استرس به سطوح بعدی خواهید رفت. اگر مرحله ای دشوار به نظر می‌رسد، آن را به مراحل ساده تر تقسیم کنید یا با سرعت کمتری پیش بروید. هنگام مقاومت در برابر رفتار اجباری، به جای پرت کردن حواس خود یا تلاش برای کاهش استرس و اضطراب، این احساس را بپذیرید. شاید فکر کنید که این اضطراب تا پایان این راه با شما خواهد بود، اما زمانی که به آن عادت کنید، متوجه می‌شوید که اگر عادت اجباری را در خود ایجاد نکنید، اتفاق خاصی نمی‌افتد. هر چه بیشتر تمرین کنید، سریع‌تر جلو می‌روید؛ اما عجله نکنید. با سرعتی قابل کنترل بدون احساس خستگی یا ناامیدی پیش بروید. هنگام مواجهه با ترس‌های خود، به یاد داشته باشید که این حالت‌ها طبیعی بوده و موقتی است.

راه پنجم: استرس خود را مدیریت کنید

استرس باعث OCD نمی‌شود، اما می‌تواند علائم اختلال وسواس فکری را بدتر کند. سعی کنید با راهکارهای زیر استرس خود را کاهش دهید:

  • بو کردن عطر یا گل مورد علاقه خود
  • مراقبت از حیوانات
  • نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه
  • گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود
  • برقراری ارتباط با دیگران

راه ششم: از اختلال وسواس فکری جلوگیری کنید

هر چه بیشتر با دیگران صحبت کنید، کمتر به این بیماری مبتلا خواهید شد. در این مدت، با افرادی که شما و نگرانی های تان را درک می‌کنند، مانند مشاوران، درمانگران یا دوستان صحبت کنید. زیرا در این راه فشار تمایلات وسواسی کمتر می‌شود. با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید. گاهی اوقات اختلال وسواس فکری آن‌قدر زندگی شما را مختل می‌کند که می‌خواهید تنها و دور از همه باشید.

اما تنهایی شرایط شما را پیچیده می‌کند. گذراندن وقت با خانواده و دوستان بسیار مهم است. زیرا، وقتی در مورد نگرانی‌ها و تمایلات وسواسی خود با آنها صحبت می‌کنید، از شدت نگرانی شما کاسته می‌شود. با افرادی که احساساتی هستند ارتباط برقرار کنید. ارتباط با افرادی که این مشکل را دارند شما را تقویت می‌کند. می‌توانید از تجربیات آنها استفاده کنید و تجربیات خود را با آنها در میان بگذارید.

پرستار سالمند در منزل

آسانیسم پلتفرم خدمات پرستاری و مراقبتی در منزل

با استخدام پرستار سالمند در منزل، عزیزان شما می‌توانند از پشتیبانی در خانه بهره‌مند شوند. مطالعات نشان داده است که سالمندانی که در خانه از آنها مراقبت می‌شود، نسبت به سالمندانی که در خانه سالمندان هستند، عزت نفس بیشتری دارند. امیدواریم بتوانیم بهترین خدمات مراقبت از سالمندان را به شما ارائه دهیم. تمامی پرستاران تیم ما دارای تجربه لازم برای ارائه بالاترین سطح خدمات هستند. انتخاب پرستار از این مرکز بدون شک یک تصمیم هوشمندانه است. اگر شایستگی و قابلیت اطمینان پرستاران برای شما مهم است و به دنبال یک مراقب مناسب هستید، می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز سفارش رایگان خود را در وب‌سایت ما ثبت کنید یا با شماره تلفن 02191304433 تماس بگیرید.

4 پاسخ

    1. سلام، از اینکه شرکت ما را برای خدمت به سالمندان خود انتخاب کردید متشکریم.

  1. سلام. یه چند مدت مادرم کارهای عجیبی می کنه که اطرافیان نظرشون دچار وسواس فکری شده. میخاستم علایم این بیماری را دقیق بدونم. ممنون

    1. از علایم وسواس فکری چند مورد مهم شاید بتونیم اینجوری بیان کنیم که:
      ترس از آلودگی یا کثیفی
      ترس از مرگ یا آسیب به خود یا دیگران در اثر بیماری یا تصادف.
      داشتن حس بلاتکلیفی
      دل مشغولی و نگرانی شدید برای نظم، تقارن و دقت
      افکار ناخواسته در مورد مذهب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *