فیزیوتراپی گردن در منزل

در انجام کار‌های روزمره، هنگامی که مدت زیادی را پشت دستگاه پلی استیشن می‌نشینید یا رانندگی می‌کنید، وقتی از وسایلی مثل گوشی و کامپیوتر استفاده می‌کنید و… گردن شما در معرض آسیب دیدگی است. زمانی که در نشستن، برخاستن، انجام کار، بلند کردن وسایل سنگین و… بدن در حالت درستی قرار نگیرد، گردن درد و آسیب‌های مربوط به آن به سراغتان خواهد آمد. با این وجود عده‌ای زمان و شرایط مناسب برای درمان و مراجعه به فیزیوتراپیست را ندارند.

ما در آسانیسم برای درمان مشکلات گردن درکنار آسایش و راحتی حال شما عزیزان با خدمات فیزیوتراپی گردن در منزل در خدمت شما هستیم. آسانیسم، با ارائه این خدمت، شما را از خارج شدن از منزل برای درمان و صرف هزینه رفت و آمد بی نیاز می‌کند. همچنین برای بیماری شایع بین مردم یا همان دیسک گردن نیز فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل را ارائه می‌دهیم و شما می‌توانید از آن بهره ببرید.

فیزیوتراپی گردن
سرویس فیزیوتراپی گردن و دیسک گردن در منزل

فیزیوتراپی برای گردن به چه کسانی توصیه می‌شود؟

حرکات تکراری و وضعیت نادرست بدن دو دلیل آسیب رسیدن به گردن و درد‌های ناشی از آن است؛ این دو دلیل، دو مورد قابل مشاهده در استفاده از وسایل الکترونیکی است. با توجه به سبک زندگی امروزی و اینکه این وسایل، جزء وسایل پر استفاده هستند، شاهد افراد زیادی هستیم که از گردن درد یا دیسک گردن رنج می‌برند. اما هربار مراجعه به فیزیوتراپیست می‌تواند تعداد زیادی از برنامه‌ روزانه را بهم بزند. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت مشاهده علائم آسیب‌دیدگی گردن و یا احساس درد در ناحیه گردن، از سرویس فیزیوتراپی گردن در خانه و فیزیوتراپی برای گردن درد، بهره ببرید. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد نحوه فیزیوتراپی در منزل توسط متخصصان کاربلد آسانیسم پرداخته می‌شود.

دلایل و علل درد گردن

دلایل مختلفی باعث ایجاد درد در ناحیه گردن می‌شود. فیزیوتراپیست برای درمان آسیب‌های وارد شده به گردن بیمار، همه‌ی عوامل را بررسی و با کمک گرفتن از سوال‌هایی که از بیمار می‌پرسد، علت درد گردن را می‌یابد. گاهی با شناخت عواملی که برای گردن مشکل ایجاد می‌کند می‌توان به پیشگیری از گردن درد پرداخت. به طور کلی دلایل و بیماری‌هایی که باعث ایجاد درد در ناحیه گردن می‌شوند شامل:

  • آسیب و فرسایش مفاصل

با افزایش سن ناتوانی‌های زیادی برای افراد به وجود می‌آید؛ آسیب و فرسایش مفاصل گردن نیز یکی از این ناتوانی‌ها است. کاهش انعطاف پذیری رباط‌ها، خشک شدن آب غضروف‌ها و ناهموار شدن سطح استخوان‌ها همگی از مسائلی است که منجر به درد و کاهش دامنه در مفاصل گردن افراد سالخورده می‌شود.

  • کشیدگی عضلات ناحیه گردن

اغلب افراد درد ناشی از گردن که در اثر خواب نامناسب به وجود می‌آید یا یک حرکت ناگهانی و پیش بینی نشده باعث بروز آن می‌شود را تجربه کرده‌اند. در حقیقت در چنین مواردی شاهد کشیدگی عضلات ناحیه گردن هستیم. گاهی مطالعه و خم نگه‌ داشتن گردن در مدت زیاد نیز باعث کشیدگی عضلات گردن می‌شود.

  • خار‌های استخوانی

از دلایل درد گردن، خار‌های استخوانی یا همان برآمدگی‌های روی سطح استخوان گردن است. زمانی که فرد به آرتروز دچار می‌شود استخوان به عنوان عملی واکنشی، خار‌های استخوانی یا برآمدگی‌های استخوانی را روی خود ایجاد می‌کند که با درد و کاهش توانایی‌ها همراه است.

درمان درد گردن با فیزیوتراپی

  • دیسک

منظور از دیسک، ماده ژلاتینی بین دو استخوان یا دو مهره است که به نرم حرکت کردن مهره‌ها کمک می‌کند. به دلایلی مثل افزایش سن یا نشستن نادرست و… دیسک دچار مشکلاتی می‌شود. با افزایش سن، در مایع ژلاتینی نرم بین مهره‌ها، مقدار زیادی از آب دیسک، خشک می‌شود و در نهایت باعث ساییده شدن دو استخوان یا دو مهره روی هم و در نهایت ایجاد درد می‌کند که به آن دیسک گردن گفته می‌شود.

  • آسیب دیدگی

ضربه‌های ناگهانی به سر و گردن، تصادف، آسیب‌های ورزشی و… همگی از آسیب‌های مربوط به گردن هستند که علاوه بر عوارض زیان آور مثل تحریک ریشه عصبی، ایجاد مشکل برای مفاصل و کشیدگی عضلات گردن، با درد زیادی همراه هستند.

  • تحت فشار قرار گرفتن اعصاب

همانطور که می‌دانید در قسمت بازو‌ها و دست‌ها مانند سایر قسمت‌های بدن، عصب وجود دارد که از کنار مهره‌های گردن و ستون فقرات می‌گذرد. گاهی این عصب‌ها دچار آسیب دیدگی می‌‌شوند و معمولا در ناحیه گردن و به شکل درد گردن خود را نشان می‌دهند. اگر شما هم درد گردن بدون دلیل را حس کردید باید بدانید احتمال آسیب رسیدن به اعصاب ناحیه گردن و شانه‌ها وجود دارد.

  • بیمار‌ی‌ آرتریت روناتوئید

بیماری آرتریت روناتوئید یک بیماری خود ایمنی است که مفاصل را درگیر می‌کند. در بیماری‌های خود ایمنی سیستم ایمنی بدن اشتباها به بافت‌های خود بدن حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌رساند. از علائم آرتریت روناتوئید خشکی مفصل، درد، تورم و خستگی را می‌توان نام برد.

  • بیمار‌ی‌ منژیت

منژ‌ها لایه محافظتی هستند که وظیفه محافظت از نخاع و مغز را بر عهده دارند. زمانی که منژ‌ها دچار التهاب و عفونت شوند، آسیب جدی برای مغز و اعصاب به شمار می‌روند. بیماری منژیت، با سفتی گردن، بی‌حالی خواب آلودگی و… همراه بوده و از مواردی است که فیزیوتراپی در منزل به آن کمک زیادی می‌کند.

  • بیمار‌ی‌ سرطان

سرطان گردن از بیماری‌هایی است که باعث ایجاد درد در ناحیه گردن می‌شود. سرطان در ناحیه گردن معمولا با التهاب، تغییر صدا، بالا آوردن خون و… همراه می‌شود.

فیزیوتراپی گردن در منزل

فیزیوتراپی گردن چگونه انجام می شود؟

زمانی که به فیزیوتراپی گردن احتیاج دارید، استخدام فیزیوتراپیست کاربلد از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا هر اشتباه ممکن است عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. زمانی که از پلتفرم آسانیسم درخواست خدمات می‌کنید، می‌توانید از بهترین متخصصین آقا و خانم، تا زمان بهبود کامل، در کنار خود بهره‌مند شوید و از وقوع خطا یا مشکلات احتمالی آسوده خاطر باشید. فیزیوتراپیست‌های ما پس از حاضر شدن در منزل شما، با بررسی وضعیت بیمار و با توجه به نیاز بیمار نوع درمان و تعداد جلسات را تنظیم می‌کنند. آن‌ها با توجه به دلیل بیماری از روش‌های فیزیوتراپی گردن با دستگاه، فیزیوتراپی گردن با لیزر، ورزش‌های فیزیوتراپی گردن و … برای درمان استفاده می‌کنند. در ادامه به انجام برخی از تمرینات ورزشی برای بهبود مشکلات گردن توسط فیزیوتراپیست می‌پردازیم.

تمرین ایزومتریک فشار سر به دست

  1. سر خود را صاف و در راستای بدن قرار دهید.
  2. کف دست را در سمت راست سر قرار داده و محکم نگه ‌دارید. 
  3. با سر به کف دست نیرو وارد کنید تا در عضلات گردن انقباض ایزومتریک ایجاد شود. 
  4. این حرکت را برای قسمت چپ سر، پشت و پیشانی انجام دهید.

حرکت شراگ

  1. صاف بایستید و دست‌هایتان را در پهلو نگه ‌دارید. 
  2. شانه‌ها را به آرامی به بالا و سپس چرخش وار به سمت پشت حرکت دهید. 
  3. شانه‌ها را به آهستگی به سمت پایین بیاورید. 
  4. این حرکت را چند بار تکرار کنید.

تمرین کشش گردن

  1. صاف بایستید.
  2. به آرامی سر را به سمت راست بچرخانید تا جایی که در گردن احساس کشش داشته باشید. 
  3. نگاهتان باید در راستای کتفتان قرار بگیرد. 
  4. 6 ثانیه به همین صورت نگه دارید و سپس رها کنید. 
  5. برای هر طرف باید 3 مرتبه این حرکت را انجام دهید.

تمرین مقاومتی گردن در حالت خوابیده

  1. در این تمرین باید به شکم روی زمین بخوابید. 
  2. سر را آهسته از روی زمین به سمت بالا بیاورید؛ به صورتی که در پشت گردن احساس کشش کنید.
  3. چند ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید.

کشش با حوله

  1. صاف بایستید 
  2. یک حوله یا پارچه را به شکلی تا بزنید که دارای طول و عرض باشد. عرض حوله یا پارچه را روی شانه خود قرار دهید. 
  3. یک سر حوله را از پشت و با دست دیگر، سر دیگر حوله را از جلو نگه دارید. 
  4. به آرامی حوله را به سمت پایین بکشید و همزمان گردن را در جهت مخالف کشش خم کنید.
  5. اندکی نگه داشته سپس رها کنید. 
  6. این کار را برای هر دو کتف انجام دهید.

چرخش شانه

  1. دست‌هایتان را پشت سر قلاب کنید. 
  2. شانه‌ها و دست را در جهت عقربه‌های ساعت و بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت انجام دهید.

فواید و عوارض فیزیوتراپی گردن

در گذشته تنها افراد سالخورده و پیر به درد ستون فقرات و گردن دچار می‌شدند. اما به دلیل تغییر سبک زندگی شاهد همه‌گیر شدن درد گردن در تمامی سنین و اقشار هستیم. شاید درد گردن به خودی خود قابل تحمل باشد، اما گاهی باعث بهم ریختن برنامه زندگی، مختل شدن امور روزانه، طولانی شدن و پدیدار شدن عوارض جدید، افزایش شدت درد و… می‌شود که بهتر است قبل از رسیدن به این مراحل درمان فیزیوتراپی را انتخاب کرده و قدمی مهم در جهت سلامتی خود بردارید. مزایای فیزیوتراپی گردن در منزل شامل:

  • کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی
  • تقویت عضلات و پیشگیری از بیماری‌های احتمالی 
  • جلوگیری از مشکلات بعدی ناشی از طولانی شدن درد در ناحیه گردن 
  • جلوگیری از مختل شدن برنامه زندگی بر اثر بیماری 
  • افزایش دامنه حرکت و…

عوارض فیزیوتراپی گردن

اگر بخواهیم به معایب فیزیوتراپی بپردازیم باید به شما بگوییم که فیزیوتراپی به خودی خود معایبی ندارد؛ اما انجام آن توسط افرادی که تخصص کافی ندارند ممکن است خطراتی در پی داشته باشد. نمونه آن فیزیوتراپی قسمت‌هایی از گردن است که در اثر شکستگی آسیب دیده یا عفونت کرده که در این شرایط باید عامل اصلی درمان و سپس از فیزیوتراپی بهره گرفت.

فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل

فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل

بین مهره‌های گردن نیز، مانند سایر قسمت‌های ستون فقرات، دیسک وجود دارد. دیسک‌ها از دو قسمت سخت‌تر یا غضروفی و قسمت ژلاتین مانند و نرم تشکیل شده‌اند. بیماری دیسک گردن زمانی اتفاق می‌افتد که ماده ژلاتین مانند داخل دیسک از قسمت سخت‌تر یا دیواره بیرون بزند. زمانی که این دیسک‌ها از مایع نرم و ژله مانند خالی شود، شاهد ساییده شدن مهره‌ها، درگیر شدن عصب‌ها و در نهایت درد در ناحیه گردن خواهیم بود که به دیسک گردن معروف است. در چنین شراطی فیزیوتراپی جایگزین مناسبی برای جراحی است. درادامه به تعدادی از شیوه‌های درمان و تمرینات فیزیوتراپی دیسک گردن که توسط فیزیوتراپیست‌های آسانیسم به شما ارائه می‌شود می‌پردازیم.

درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپیست‌ها معمولا پس از معاینه دقیق بیمار و تعیین وضعیت، تمرینات و شیوه‌های درمان را تجویز و سپس اعمال می‌کنند. ما در اینجا برای آشنایی بیش‌تر تعدادی از این روش‌ها و تمرینات را به صورت مختصر بررسی می‌کنیم. شیوه‌های درمان دیسک گردن در منزل شامل:

  • الکتروتراپی و گرما درمانی

در این روش که برای کاهش درد استفاده می‌شود، با استفاده از جریان کم الکتریکی، عضلات و اعصاب را تحریک کرده و پیام درد که به ‌پایانه عصبی منتقل می‌شود را سرکوب می‌کند.

  • امواج صوتی (الکتراسوند)

یکی دیگر از روش‌های بدون عوارض استفاده از روش امواج صوتی است. در این روش که با نام الکتراسوند نیز شناخته شده است، با تماس مستقیم به پوست، در تاندون‌ها، رباط، غضروف و… ایجاد گرما کرده و باعث به حرکت در آوردن آن‌ها می‌شود.

  • ماساژ درمانی

از اثرات ماساژ درمانی در گردن و سایر نقاط بدن، افزایش سطح اندورفین است که علاوه بر کاهش درد حس خوب ایجاد می‌کند؛ افزایش گردش خون و افزایش دامنه عملکرد در مفاصل از دیگر مزایای ماساژ درمانی هستند. 

  • لیزر درمانی

در این روش متخصص فیزیوتراپی، با استفاده از نور مادون قرمز، مستقیما ناحیه درد را هدف قرار داده و به افزایش جریان خون و کاهش التهابات داخلی کمک می‌کند.

  • مگنت(میدان مغناطیسی)

مگنت درمانی یا میدان مغناطیسی از شیوه متفاوتی برای درمان دیسک گردن استفاده می‌کند. در این روش با استفاده از فرکانس پایینی از میدان مغناطیسی، برای فعال کردن سلول‌ها استفاده می‌شود و برای ترمیم ضایعات موجود در سلول‌ها مفید است.

  • گرما و سرما درمانی

دو روش مفید دیگر که فیزیوتراپیست برای درمان مشکلات گردن از آن بهره می‌گیرد، گرما درمانی و سرما درمانی است. این دو روش کاملا برخلاف هم عمل می‌کنند. در روش گرما درمانی با گرم شدن عضلات جریان خون افزایش یافته و در نهایت باعث کاهش درد می‌شود. اما از روش سرما درمانی درصورت التهاب و تورم در ناحیه گردن استفاده می‌شود؛ زیرا سرما با کاهش جریان خون، عروق خونی را تنگ‌تر و باعث کاهش تورم خواهد شد.

تعدادی از تمرینات فیزیوتراپی دیسک کردن

اغلب در ورزش‌های فیزیوتراپی برای دیسک گردن، از تمرین‌های پیشگیرانه یا تمریناتی استفاده می‌شود که ستون فقرات گردنی را قوی می‌کند تا بتواند به‌خوبی با بیماری مقابله کند. با وجود سادگی تمرین‌ها، باید توجه داشته باشید که حتما با دستور فیزیوتراپیست انجام شود تا از بروز خطای احتمالی جلوگیری شود. این تمرینات شامل:

چرخش سر به دو طرف

  1. به پشت روی زمین دراز بکشید.
  2. زانو‌هایتان را خم کنید تا کف پا‌هایتان روی زمین قرار بگیرد.
  3. سر را بچرخانید به طوری که چانه به موازات شانه‌تان قرار گیرد؛ می‌توانید از دست برای انجام این کار استفاده کنید. 
  4. 20 ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید. 
  5. برای سمت دیگ نیز تکرار کنید. 
  6. این حرکت را 3 تا 5 بار در هر طرف تکرار کنید.

خم شدن به پهلو

  1. به پشت روی زمین درا بکشید. 
  2. زانو‌هایتان را خم کنید تا کف پا‌هایتان روی زمین قرار بگیرد.
  3. گوش سمت راست خود را به آرامی به شانه سمت راست خود نزدیک کنید تا جایی که گردن کش بیاید.
  4. می‌توانید از دست برای کش آوردن بیشتر سر خود کمک کنید. 
  5. 20 ثانیه نگه ‌دارید و سپس رها کنید.
  6. این حرکت را 3 تا 5 بار برای هر طرف تکرار کنید.

حرکت چانه در حالت دراز کشیده

  1. به پشت روی زمین دراز بکشید. 
  2. زانو‌هایتان را خم کنید تا کف پا‌هایتان روی زمین قرار بگیرد. 
  3. سر را در راستای بدن و روی زمین قرار دهید و آرام چانه را به سمت پایین سینه بیاورید. 
  4. 5 ثانیه بدن را در این حالت نگه ‌دارید. 
  5. حرکت را 10 بار انجام دهید.

انقباض تیغه شانه به حالت دمر

  1. روی زمین به شکم بخوابید. 
  2. سر باید در راستای بدن صاف و رو به‌ جلو باشد. (می‌توانید از یک حوله برای زیر پیشانی استفاده کنید) 
  3. بازو‌ها را در حالت T قرار دهید به طوری که در راستای شانه‌هایتان باشند.
  4. تیغه‌های شانه را به هم فشار دهید. 
  5. بازو‌ها را حدود چند سانتی متر از سطح زمین بالا بیاورید. 
  6. 2 تا 3 دفعه و در هر دفعه 10 تا 15 بار این حرکت را تکرار کنید.

فیزیوتراپی گردن و شانه و کتف در منزل

سایر خدمات فیزیوتراپی گردن در خانه

فیزیوتراپیست‌های آسانیسم همگی آموزش دیده و حرفه‌ای هستند. آن‌ها از متد‌های مختلف و دستگاه‌های مدرن برای درمان بیماری استفاده می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که شما با درخواست فیزیوتراپیست از آسانیسم برای تمام خدمات فیزیوتراپی گردن و درد گردن، می‌توانید بدون خارج شدن از منزل و ماندن در صف‌های شلوغ کلینیک‌های فیزیوتراپی از کمک فیزیوتراپیست در منزل بهره‌ بگیرید. در ادامه به بررسی سایر خدمات فیزیوتراپی گردن در خانه می‌پردازیم.

فیزیوتراپی گردن و شانه

شاید برای شما هم سوال باشد چرا وقتی دچار گردن درد می‌شویم شانه‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند، یا زمانی که در شانه احساس درد داریم مقداری از آن را در گردن احساس می‌کنیم. گردن و شانه ساختار پیچیده‌ای دارند و همین باعث گسترش درد از شانه به گردن و از گردن به شانه است. در فیزیوتراپی شانه نیز ، شاهد در نظر گرفتن این ارتباط هستیم و تمرینات مربوط به شانه در تقویت گردن و تمرینات مربوط به گردن در تقویت شانه موثر است. وضعیت بدنی ضعیف، فعالیت بیش‌از حد، ضربه و درگیر شدن عصب، نمونه‌هایی از مشکلات شانه و گردن هستند. بهتر است برای درمان مشکلات شانه و گردن از فیزیوتراپی در منزل بهره گرفت.

فیزیوتراپی گردن و کتف

منظور از درد کتف، درد در شانه و اطراف آن است؛ گاهی نیز علت درد کتف و شانه ناشی از درد گردن است. دلایل مختلفی مثل بیماری و آسیب دیدگی در کتف باعث درد می‌شود و ممکن است چند روز یا چند هفته شما را درگیرکند. راه حل مناسب برای درمان این درد‌ها و یافتن علت اصلی درد مراجعه به متخصص فیزیوتراپیست یا استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل است.

هزینه فیزیوتراپی گردن در منزل

هزینه فیزیوتراپی، برای افرادی که فیزیوتراپی گردن در منزل را به ‌جای فیزیوتراپی در کلینیک انتخاب می‌کنند از مسائل مهم است. اما باید بدانید که عوامل زیادی در قیمت فیزیوتراپی گردن در منزل نقش دارند. تعداد جلسات، نوع و میزان آسیب دیدگی، شیوه فیزیوتراپی و… همگی از عواملی است که بر قیمت فیزیوتراپی در منزل تاثیرگذار هستند. اما به طور کلی، هزینه ‌هر یک از سرویس‌های خدمات فیزیوتراپی از طرف وزارت بهداشت کشور تعیین و ابلاغ می‌شود. شما می‎‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر از هزینه دقیق انواع فیزیوتراپی با کارشناسان ما در آسانیسم تماس حاصل فرمایید.

آسانیسم ارائه دهنده انواع خدمات فیزیوتراپی گردن در منزل

آسانیسم برای فیزیوتراپی گردن نیز برای خدمت رسانی به شما آماده است. ما در پلتفرم آسانیسم با کادری مجرب و متخصصان کار بلد به شما و عزیزانتان در درمان مشکلات گردن مثل شکستگی، کشیدگی، کاهش درد، خار‌های استخوانی، بیماری منژیت و در نهایت از بین میان برداشتن درد و افزایش آزادی عملکرد در ناحیه گردن کمک خواهیم کرد. آسانیسم برای آسایش حال عزیزانی که در تهران و کرج زندگی می‌کنند نیز خدمات فیزیوتراپی در منزل تهران و کرج را در نظر گرفته است. برای ثبت سفارش در هر زمان کافی است اطلاعات خود را در سایت ثبت کنید یا با شماره‌ 02191304433 تماس حاصل فرمایید.

سئوالات متداول

این سوالات را شما در مورد فیزیوتراپی گردن در منزل از ما پرسیده اید. اگر نیاز به توضیحات بیشتر بود، با ما تماس بگیرید.

هزینه رفت و آمد پزشک، نوع درمان و میزان آسیب دیدگی، تعداد جلسات، اهمیت درمان و… همگی از موارد تعیین قیمت هستند. برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اگر فیزیوتراپی توسط فردی انجام شود که تخصص کافی در این زمینه ندارد ممکن است عوارضی مانند عفونت قسمت آسیب‌دیده و یا درد شدید به همراه داشته باشد.

فیزیوتراپیست‌ در جلسه اول با بررسی وضعیت بیمار و با توجه به نیاز بیمار نوع درمان و تعداد جلسات را تنظیم می‌کند و پس از بررسی موارد ذکر شده از روش‌های فیزیوتراپی گردن با دستگاه، فیزیوتراپی گردن با لیزر، ورزش‌های فیزیوتراپی گردن برای درمان استفاده می‌کند. 

کاهش درد، تقویت عضلات، افزایش دامنه حرکتی و جلوگیری از بیماری‌های احتمالی از مزایای استفاده از خدمات فیزیوتراپی گردن می‌باشد.