بیماری های گوارشی شایع در تابستان

تابستان فصل مورد علاقه بسیاری از افراد، از راه رسیده ولی با آمدن آن، عملکرد سیستم گوارشی بسیاری دچار تغییر شده است. البته که تغییر فصل روی سیستم گوارشی بسیاری از مردم موثر است؛ اما این اثرگذاری در فصل تابستان بیشتر به چشم میخورد. اگر شما نیز نشانه های این امر را در بدنتان حس کرده اید، باید بدانید که احتمالا به یکی از بیماری های گوارشی شایع در تابستان مبتلا شده اید و بهتر است با روش هایی که در ادامه با آنها آشنا می شویم، شرایط را مدیریت کنید.

علت پدیدار شدن بیماری های گوارشی شایع در تابستان چیست؟

هر چه قدر گرم شدن هوا روحیه برخی را پرنشاط می کند، عملکرد بدن عده دیگری را تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع بدین صورت که با گرم شدن هوا، سیستم دفاعی و دستگاه گوارشی تحت تاثیر افزایش دمای جو قرار گرفته و باعث به وجود آمدن چنین بیماری‌هایی در بدن می شود. از این رو، توجه به رژیم غذایی و رعایت چندین نکته ساده جهت بهبود شرایط بسیار حائز اهمیت است.

بیماری های گوارشی شایع در تابستان عبارتند از:

  • ورم معده
  • سوزش معده
  • یبوست
  • اسهال مسافرتی
  • نفخ
  • وبا
  • تهوع
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • عفونت های روده
  • مسمومیت های غذایی

این ها تنها بخشی از بیماری های گوارشی شایع در تابستان اند. علاوه بر آن، ممکن است عده ای به صورت کلی به این بیماری ها مبتلا باشند، اما علائم شان در این فصل شعله ور شده و عود کند. برای مثال، این احتمال وجود دارد فردی برای سال ها است که به زخم معده دچار است و در فصل تابستان به میزان بیشتری علائم خونریزی معده را مشاهده کند. به همین منظور، بهتر است پیش از انجام هر روشی به جهت در امان ماندن از این نشانه ها، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در تابستان احساس ناخوشی کردید حتما به پزشک مراجعه کنید یا از خدمت دکتر در منزل استفاده نمایید تا سریع تا حال جسمی شما بهبود پیدا کند.

بیماری های گوارشی شایع در تابستان, پیشگیری از بروز بیماری های گوارشی شایع در تابستان

بیماری های گوارشی شایع در تابستان با چه علائمی خود را بروز می دهند؟

پیش از همه چیز توجه داشته باشید که داشتن هر یک از این علائم نشان دهنده بیمار بودن یا ابتلا به بیماری های شایع ذکر شده نیست. ولی اگر در گروه افراد پرریسک طبقه بندی می شوید و احتمال بروز این موارد در شما بالا است، نشانه ها را جدی بگیرید و پس از مشاهده هر یک از آنها، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بعضی از علائمی که میتواند با این بیماری ها همراه شوند عبارتند از:

  • اسهال
  • استفراغ
  • تب و لرز
  • درد در ناحیه شکمی
  • سرگیجه
  • خشکی مخاط
  • ضعف و بی حالی
  • بدن درد

منظور از افراد پرریسک چه کسانی هستند؟

افرادی که در حالت عادی به بیماری های گوارشی شایع در تابستان دچار هستند، کودکان و نوزادان، افراد با سیستم ایمنی ضعیف، بانوان باردار، بیماران قلبی و ریوی همگی می توانند در گروه افراد پرریسک طبقه بندی شوند؛ یعنی افرادی که احتمال بروز این علائم در آنها بالا است.

به همین منظور، در صورت ابتلا به مسمومیت های غذایی، بروز درد در ناحیه شکمی، افت فشار، کند شدن ضربان قلب و … حتما با متخصص خود مشورت نمایید.

پیشگیری از بروز بیماری های گوارشی شایع در تابستان, علت پدیدار شدن بیماری های گوارشی شایع در تابستان چیست؟

5 راه ساده برای پیشگیری از بروز بیماری های گوارشی شایع در تابستان

1. آب را فراموش نکنید

در روزهای گرم بدن با تعریق سعی در متعادل و پایین نگه داشتن دمای بدن می کند؛ بنابراین جایگزینی آبی که بر اثر تعریق از دست میرود، بسیار ضروری است. حال کارآمدترین روش برای مرطوب نگه داشتن بدن چیست؟

اینکه همواره در زمان های مشخص آب بنوشید. حتی اگر احساس تشنگی نیز ندارید، باز هم به برنامه پایبند بمانید. اگر هم طعم آب برایتان خسته کننده شده، می توانید با اضافه کردن سبزیجاتی چون نعنا یا خیار به آن، در طعم آن تنوع ایجاد کنید.

ولی سوال مهم، کم آبی چه تاثیری در بیماری های گوارشی شایع در تابستان دارد؟ کمبود آب بدن منجر به یبوست، گرمازدگی و حالت تهوع در فرد می شود.

2. به آرامی غذا بخورید

در این فصل، برای اینکه دمای بدن پایین بماند، ارگان ها انرژی بسیاری مصرف می کند. ولی تامین انرژی ممکن است با انتقال انرژی از دیگر سیستم های بدن نیز انجام شود. به همین منظور، با آهسته غذا خوردن به دستگاه گوارشی خود کمک می کنید تا انرژی در حال مصرف را دوباره بدست آورد. این راهکار برای سالمندان نیز بسیار موثر است. در واقع باعث می شود تا احتمال بروز بیماری های گوارشی در سالمندان را به حداقل برساند.

برای انجام این راهکار، حجم وعده های غذایی خود را کم کنید و به دفعات آن بیفزایید. هر لقمه را کامل بجویید و اصلا در خوردن عجله نکنید.

3. به سلامت غذا اهمیت دهید

پیک نیک ها یا صرف غذا در بیرون خانه یکی از تفریحات این فصل است؛ اما توجه داشته باشید به دلیل گرمای هوا، امکان آسیب دیدن مواد غذایی وجود دارد. چه آنها را در خانه آماده کنید و چه بیرون، اگر به مسائل بهداشتی توجه نکنید، ممکن است یکی از بیماری های گوارشی شایع در تابستان به سراغ شما بیاید.
توجه به نکات زیر می تواند سلامت غذا را تا حد زیادی در این فصل گرم تامین کند:

  • اجازه ندهید غذا برای بیش از چهار ساعت بیرون در هوای آزاد بماند.
  • غذاهای سرد را سرد نگهدارید و غذاهای گرم را گرم.
  • حتما از فواید ریحان، نعنا، خیار، گوجه و سایر سبزیجات مطلع اید بنابراین مصرف این مواد را در برنامه غذایی تان بگنجانید. ولی پیش از آن، در شستشوی آنها دقت فراوانی به خرج دهید.
  • مواد غذایی لبنی را بیرون در هوای آزاد رها نکنید. حتما از آنها در یخچال نگهداری کنید.

4. فیبر بیشتری مصرف کنید

نه تنها در تابستان، بلکه در طول سال مصرف فیبر می تواند در کنترل بیماری ها و مشکلات مربوط به دستگاه گوارش کمک کننده باشد؛ اما در فصل تابستان که عملکرد سیستم گوارشی بدن مثل همیشه نیست، مصرف این ماده را بیشتر کنید. فیبر در هضم غذا و کارکرد معده و روده بسیار تاثیرگذار است.

5. ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید

به صورت کلی، همه از تاثیر ورزش در سلامتی باخبریم؛ اما تحقیقات نشان داده داشتن فعالیت بدنی به سوخت و ساز بیشتر، عملکرد بهتر دستگاه گوارشی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های گوارشی شایع در تابستان کمک می کند. قطعا گرمای این فصل می تواند کیفیت ورزش روزانه ما را تحت الشعاع قرار دهد، ولی اگر به جای بیرون از خانه، در منزل ورزش کنیم، دیگر نگرانی نیز از این بابت باقی نخواهد ماند.

به خاطر داشته باشید ورزش کردن در گرمای شدید بیرون از خانه ممکن است علائمی چون گرمازدگی، حالت تهوع، گیجی و استفراغ را برایتان به همراه داشته باشد. اگر در چنین شرایطی بودید، سریعا به یک محل خنک بروید و آب فراوان بنوشید. اگر شرایط رو به بهتر شدن نرفت، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کلام پایانی

فصل تابستان و فعالیت های مربوط به آن قطعا بسیار دلچسب است. ولی توجه داشته باشید زیاده روی و ماندن در هوای گرم برای طولانی مدت ممکن است بسیار آسیب زننده باشد. به خصوص که سیستم گوارشی به صورت خودکار تحت تاثیر قرار میگیرد؛ بنابراین بهتر است با رعایت نکات عنوان شده، سعی در حفظ سلامتی خود و جلوگیری از بروز بیماری های گوارشی شایع در تابستان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *