خودداری از مدفوع کردن در کودکان

قطعا آموزش صحیح توالت رفتن به کودکان یکی از بزرگترین چالش های والدین است. البته اگر بخاطر مشغله های مختلف، پرستار بچه در منزل دارید، این امر چندان برای شما مسئله ساز نخواهد شد؛ زیرا پرستاران بنا بر تجربه، در انجام این کار بسیار مهارت دارند. ولی اگر تمایل دارید خودتان این کار را انجام دهید، بهتر است بدانید پایان روند آموزش، دستشویی رفتن نیست. دفع راحت مدفوع کودکان موضوعی کاملا متفاوت است. به صورت کلی میتوان مدفوع رایکی از شاخص های سلامتی کودکان تلقی کرد؛ اما در این بین کودکانی وجود دارند که از دستشویی رفتن یا دفع مدفوع خود می هراسند. تصور کنید همه موارد مهم در توالت رفتن را به کودکتان آموزش دادید. ولی در دستشویی، فرزندتان به انجام این کار امتناع می ورزد.دلایل این امر میتوانند از جسم یا روان کودک نشات بگیرند. در ابتدا برای رفع دلایل جسمی (یبوست، انسداد روده و …) تلاش کنید. اگر با رفع این موارد باز هم کودکتان از عمل دفع خودداری میکند، در جستجوی دیگر دلایل باشید.

علت خودداری از دفع مدفوع در کودکان

عدم دفع مدفوع کودکان زیر سن مدرسه، به خصوص در پسران، یکی از رایج ترین چالش های والدین است. این مسئله اغلب متاثر از یبوست های دردناک بوده و در ذهن کودک به عنوان یک تجربه آسیب زا ثبت شده است. به همین علت، کودک هرکاری انجام می دهد تا از رفتن به دستشویی و تکرار دردها و آسیب های گذشته جلوگیری کند. علاوه بر آن: علت ترس از مدفوع در کودکان، ترس از مدفوع در کودکان

ترس از تجربه دفع مدفوع بزرگ، سفت و خشک گذشته را دارند

متداول ترین علت ترس از مدفوع در کودکان تجربه های دردناک گذشته است. سفت و خشک شدن مدفوع ممکن است به علت تغییرات در رژیم غذایی یا یبوست در آنها باشد. به هر حال در این شرایط عمل دفع به سختی انجام شده و این خاطره بد مثل چسب به ذهن کودک میچسبد.

برای توالت رفتن آماده نیستند

شاید این علت برای شما خنده دار به نظر برسد؛ اما یکی از علت های نگه داشتن مدفوع آماده نبودن آنها از لحاظ جسمی یا روانی است. نیمی از دفع، آموزش آن است و نیمی دیگر، آمادگی کودک برای به کارگیری هر آنچه که آموزش دیده است. احتمالا کودک شما هنوز آماده این کار نیست.

بنر پرستار کودک

سعی در جلب  توجه شما دارند

عدم دفع مدفوع کودکان میتواند به علت جلب توجه شما به عنوان والدین باشد. در واقع، از آن به عنوان یک سلاح استفاده کنند. خود این مسئله میتواند از دلایل متفاوتی سرچشمه بگیرد؛ اما طبق مطالعات، این نیز ممکن است.اگر کودکتان به نگه داشتن مدفوع ادامه داد و راه حل های پیشنهادی جوابگو نبود، حتما این مسئله را جدی بگیرید. هنگامی که مدفوع برای مدت طولانی خارج نشود، با گذشت زمان سفت تر و خشک تر خواهد شد. علاوه بر آن، امکان شب ادراری، بی اختیاری یا حتی عفونت ادراری نیز وجود دارد. با این وجود، این راه حل های کاربردی چیست؟

6 راهکار موثر برای رهایی از نگه داشتن مدفوع کودکان

در ابتدا با یک دکتر مشورت کنید. اگر مشکل جسمی وجود نداشته باشد، والدین با به کارگیری این راهکارها میتوانند روی این مسئله کنترل لازم را داشته باشند. علت ترس از مدفوع در کودکان، راهکار رهایی ترس از مدفوع کودکان

1.عدم اجبار به توالت رفتن

اولین موردی که باید در نظر داشته باشید، عدم اجبار به توالت رفتن است. به هنگام آموزش درباره نحوه دستشویی رفتن، به هیچ عنوان آنها را مجبور به استفاده از توالت نکنید. عدم آمادگی حتی در زمان آموزش نیز وجود دارد. در صورتی که آمادگی لازم وجود نداشته باشد، ترس از مدفوع کودکان نیز شکل می گیرد.

2. مشکل دفع کودکان و صبوری والدین

در ابتدا زمان مدفوع را تشخیص دهید. برخی از کودکان پس از هر وعده عمل دفع را انجام می دهند، بعضی تنها یک یا دوبار در روز و گروهی دیگر هر چند روز یکبار. کودکان از این منظر هم با یکدیگر متفاوت اند.پس از تشخیص زمان، در آموزش و به بار نشستن آن شکیبا باشید. مجبور کردن کودکان، تاثیر عکس خواهد داشت. این پروسه هرچقدر هم که زمانبر باشد، با عجله به نتیجه دلخواه نمی رسید. در واقع، به گونه ای با آن برخورد کنید که اصلا شما را اذیت نمی کند. سطح توجهاتتان را متعادل سازید. نه خیلی به آن دقت کنید که کودک متوجه اضطراب شما شود و نه خیلی از آن غافل شوید.

3. صحبت  کردن با کودک

حین آموزش و تمرین به آنها یادآور شوید که چقدر کارشان را خوب انجام می دهند. از پیشرفتشان استقبال کنید. علاوه بر آن، مطمئن شوید کودکتان به راحتی میتواند وارد دستشویی شود. شکل توالت نیز میتواند برای آنها ترسناک( ترس کودکان ناشی از چیست) باشد. به آنها اطمینان دهید که توالت امینت لازم را دارد و آنها در آنجا نمی افتند!

4. مطلع شدن از نگرانی های کودک

به محض اینکه از ترس کودکتان مطلع شدید، در یک موقعیت امن و در زمان مناسب درباره نگرانی ها و ترس هایشان سوال کنید. از سرزنش بپرهیزید. سعی کنید به مسئله از دید آنها نگاه کنید. تنها در این صورت میتوانید پاسخ مناسب بدهید. اگر از دستشویی های عمومی نیز هراس داشتند، درباره آن نیز به همین شیوه صحبت کنید.البته استخدام پرستار کودک برای آموزش به شما کمک می‌کند. آنها راجع به همه موارد آموزش دیده اند. همچنین تجربه گفتگو با دیگر بچه ها، بینش مناسبی را به آنها داده است تا بازخورد مطلوبی را از آموزش ها دریافت کنند.

5. اعمال تغییرات در در رژیم غذایی

هر چه مدفوع کودکان نرم تر باشد، عمل دفع راحت تر انجام می گیرد. به علاوه، نگه داشتن آن هم برایشان سخت خواهد شد. به این منظور، مصرف فیبر بسیار کمک کننده است. البته قبل از تغییر عادات غذایی، حتما با پزشک مشورت کنید.رژیم را به گونه ای حفظ کنید تا کودکتان به صورت روزانه عمل دفع را به راحتی انجام دهد. خوردن میوه و سبزی در این روند مفید است. سعی کنید مصرف خوراکی های یبوست آوری چون برنج، نان، پاستا و موز را محدود نمایید. همچنین آنها را به نوشیدن مایعات از جمله آب تشویق کنید.

بنر پرستار کودک

6. جایزه دادن به کودک

اگرچه این سیستم ممکن است برای همه جوابگو نباشد، اما بسیاری از والدین با این کار به نتیجه مطلوب خود رسیده اند. این جایزه میتواند یک اسباب بازی باشد یا اختیار بیشتر در زمان بازی یا تماشای کارتون. عت ترس از مدفوع کودکان، علت ترس از مدفوع کودکان چیست؟ نگه داشتن مدفوع برای خود کودکان هم غذاب آور است. انجام دفع برای آنها میتواند شبیه به یک پیروزی باشد. اینکه از درد زیادی خلاص شدند. به همین علت، جایزه دادن ممکن است پاسخ مناسبی را در این روند به همراه داشته باشد. با رعایت نکات بالا، قطعا مشکل مدفوع کودکان شما برطرف خواهد شد. درک و صبر شما به کودک کمک می کند تا سریع تر با این درد هر روزه خداحافظی کند.

15 پاسخ

  1. سلام دختر من ۳روز دیگه ۵سالش تموم میشه میره تو ۶سال ولی هنوز از رفتن دستشویی هراس داره واقعا دیگه نمیدونم چکار کنم هر راهی که بگی من رفتم

  2. دختر من از دو سال و چهار ماهگی اینجور شده و الان که نزدیک سه سالش هنوزم همینطوره راهی نبوده که مریم واقعا خسته شدم

    1. پسرم از بعد از اینکه تو دو سالگی از شیر گرفتمش یبوست گرفت و دو بار دفع دردناک داشت بعد با پودر پیدرولاکس مشکل یبوست برطرف شد و الان اصلا یبوست نداره ولی به خاطر اون خاطره بد ترس از دفع داره و اینقدر خودش را نگه میداره که دیگه کاری از دستش بر نیاد و خودش خارج بشه.
      جایزه، نقاشی، داستان و همه چیز را امتحان کردیم.
      الان سه ماهه که این داستان ادامه داره. ازتون راهنمایی میخواستم

  3. سلام برادرزاده من چهار سالشه و دوسال این موضوع ترس از دفع مدفوع رو داره باید چکار کنیم

    1. یکی از مهم ترین مسائل دوران کودکی و یکی از مهم ترین نگرانی برای خانواده ها مسائل دفعی کودکان است.
      شایع ترین علت ترس دفع در کودکان داشتن یک تجربه آسیب زا در گذشته است. مدفوع سفت و خشک می تواند ناشی از تغییر رژیم غذایی یا یبوست باشد. در هر صورت در این شرایط فرآیند حذف بسیار سخت است و این خاطره بد مانند یک چسب به ذهن کودک می چسبد.
      از روش های عملی برای کاهش این عارضه حمام آب گرم برای حرکت روده ها و یا حتی کاهش وزن اندک در کودکان چاق باشد.
      تجربه یکی از مادران با روش‌های عملی این بود: «شیر آب گرم را باز می‌کنیم و او را تشویق می‌کنیم در زمان که مدفوع می ‌کند، با دستمال های توالت شکل هایی که دوست دارد درست کند. این به کودک کمک می کند تا از موقعیت لذت ببرد و برای اجابت مزاج آماده شود.”
      برای برخی از کودکان، عکس نشستن روی توالت به کاهش ترسش کمک زیادی می کند. به کودک خود در این وضعیت توجه کنید تا به درستی آن طوری که راحت تر است روی صندلی توالت بنشیند. در چنین شرایطی دیگر توالت کودک برایش ترسناک نیست.
      استفاده از بازی ها، کتاب ها و سایر اسباب بازی های جذاب و سرگرم کننده برای کودک در هنگام استفاده از توالت، اضطراب کودک را کاهش می دهد و روند دفع را آسان می کند.
      صبور بودن والدین برای کاهش اضطراب کودک هنگام رفتن به توالت بسیار مهم است. گاهی اوقات زمانی که والدین برای آموزش فرزندشان انتخاب می کنند مناسب نیست و بهتر است روز دیگری را جایگزین نمایند. در این شرایط که کودک بی حوصله و مضطرب است بهتر است او را در آغوش بگیرید با او صحبت کنید تا آرام شود و فردا دوباره آموزش دهید.

  4. سلام پسر من 3سالونیمشه دو سه هفته میشه که دیگه پوشک نشده البته خیلی سخت قبول کرد بدون پوشک جیش کنه تا اینکه درگیر انفولانزای این روزا شد از اون موقع وقتی دستشویی داره گریه میکنه میگه پشتم درد میکنه و جلوی مدفوعشو میگیره و خیلی اذیته حتی اگه خواب باشه مدام بیدار میشه و غر میزنه تا بالاخره شکمش کار کنه راحت بشه یبوستم نداره شاید قبلش داشته من متوجه نشدم الان نمیدونم چیکار کنم

    1. سلام الهام عزیز،
      امتناع فرزند شما می‌تواند دلایل متقاوتی داشته باشد. از تجربه مدفوع دردناک گرفته تا عدم آمادگی لازم برای رفتن توالت می‌تواند عامل این مشکل باشد. در هرصورت بهتر است قبل از هرکاری علت آن را بیابید، حتی می‌توانید از یک پزشک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اما چند راهکار وجود دارد که برای رهایی از نگه‌داشتن مدفوع کودکان بسیار مفید است. برای جلوگیری از ترس کودک، او را به استفاده از توالت مجبور نکنید. با کودک صحبت کرده و او را تشویق کنید. حتی در صورت لزوم درباره نگرانی‌های او بپرسید. درصورت نیاز برنامه غذایی او را تغییر داده و پس از رسیدن به نتیجه مطلوب، به او جایزه بدهید.

  5. سلام پسر من حدود شش سال و نیمش هست حدود چند ماهی میشه که مدفوعش رو نگه میداره اوایل لباس زیرش رو هم کثیف میکرد اما الان چون مدام بهش تذکر دادم کثیف نمیکنه اما نگه میداره شاید یک یا دو هفته بشه که به زور بره دستشویی هرچی هم باهاش صحبت میکنم فایده ای نداره،توروخدا بهم کمک کنید ممنونم

    1. سلام،
      برای برطرف کردن این مشکل، قبل از هر چیز باید متوجه بشید که مشکل کودکتون که منجر به نگه‌داشتن مدفوع شده، چیه. معمولا دلایل مختلفی برای نگه داشتن مدفوع کودکان وجود داره. ممکنه دلیل ممانعت کودک شما از دفع مدفوع، جلب توجه شما باشه. یا از لحاظ روحی و جسمی آمادگی لازم برای رفتن به توالت رو نداشته باشه که در این شرایط باید با صحبت کردن اون رو برای انجام این کار آماده کنید. همچنین تجربه یک یبوست دردناک یا مدفوع خشک و سفت میتونه عامل این اتفاق باشه. برای درمان خودداری از مدفوع کردن کودک، راهکار‌های زیادی وجود داره. اولین مورد اینه که آنها رو مجبور به رفتن به سرویس بهداشتی نکنید، این کار باعث ترس آنها میشه. شما میتونید درباره نگرانی‌ها و ترس‌های کودک ازش بپرسید و با صحبت کردن و ایجاد حس اطمینان مشکلش رو برطرف کنید. درصورت نیاز برنامه غذاییش رو تغیر بدین تا به یبوست و سفتی مدفوع دچار نشه. و در نهایت برای تشویق کودک میتونید بهش هدیه بدید.

    2. سلام پسرم ۴.۵ساله هست و از حدود ۳سالگی در توالت مدفوع میکنه اما به هیچ عنوان نمیشینه و سرپا می ایسته حتی روی قصری هم نمیشینه نگران هستم مشکلی نداشته باشه خواهش میکنم کمک کنین مشکل حل بشه

      1. سلام، برای پیدا کردن دلیل این رفتار پسرتون بهتره به دکتر مراجعه کنید.

  6. سلام.روانپزشکم کلی تست ازم گرفت دست آخر به مادرم گفته من تو کودکی موندم و رفتارام نابهنجار و رشد نیافتس معرفیم کردن روانپزشک اطفال یکی دو جلسه به زور بردنم ولی تمایلی نداشتم باهاش حرف بزنم دوباره بردنم پیش روانپزشک خودم برام کلی دارو نوشت چندین بار بستریم کرد ولی فایده ای نداشت از وقتی بچه مدرسه ای بودم یدفعه ای دیگه دستشویی نمیرفتم حمومم نمیکردم لباسمو خیس میکردم تو شلوارم پی پی میکردم و بخاطر اینکار همیشه تنبیه میشدم تا الانم همین مشکل رو دارم مامانم به زور میبرتم دستشویی و حموم ولی من همش گارد میگیرم و داد میزنم بردنم پیش اورولوژیست ولی مشکلی نداشتم بردنم پیش متخصص داخلی تنها مشکلی که داشتم یبوست بخاطر خوردن دارو بود چندین بار از خوردن دارو امتناع کردم که بخاطر این کار حسابی تنبیه شدم مامانم پوشکم میکنه ولی من نمیذارم درش میارم و بازم کتک و….میشه بگید چرا من یه همچین رفتارایی دارم مشکلم چی و درمانش چی؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهتر است در این زمینه تمایل به مشورت با روانشناس خود داشته باشید.

  7. سلام وخسته نباشید پسر ۳سال و۴ماه دارم هرکاری می کنم دستشویی بزرگ را نمیگه ولی به ادارارخودش به دستشویی میره و خودش را هم می شوره ولی مدفوع نه یبوست هم نداره هروقت شلوار را تن اش می کنم مدفوع می کنه به شلوارش ماندم چکار کنم سرش دادا می زنم کتک می زنم تشویق می کنم ولی جواب نمی دهدخسته شودم راهی هست

    1. شما میتوانید خیلی آرام با کودک خود در این زمینه صحبت کنید و باید بسیار صبور باشید و اصلا کتک و داد در این مسئله کارساز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *