مشکلات سالمندان را بشناسیم

به گفته روانشناسان شروع سالمندی از حدود سن 60 تا 65 سالگی است و در این زمان بیشتر افراد بازنشسته می شوند؛ اما یک فرد 65 ساله می تواند امید داشته باشد که تا 12 سال آینده زندگی کند بنابراین نمی توان با قطعیت سن پیری و از کار آفتادگی را تعیین کرد.

سن تقویمی شاخص ناقصی از عملکرد و کفایت افراد است زیرا افراد از نظر بیولوژیکی به روش های مختلف پیر می شوند. افراد در دوران سالمندی مشکلاتی را تجربه میکنند که ممکن است شکننده، بیمار و ضعیف شوند و عده دیگر برخلاف سنشان سالم و جوان به نظر می رسند.

مشکلات سالمندان

در این مقاله میخواهیم به مشکلاتی که سالمندان در این دوره دچار آن میشوند بپردازیم پس با ما همراه باشید.

علائم پیری در سالمندان

پیری نیز مانند دوران نوجوانی با تغییرات زیادی در شخصیت، ژنتیک، رژیم غذایی، سبک زندگی و سایر عواملی که در پیری نقش دارند همراه است.

از نشانه ها و علائم پیری در سالمندان میتوان کم خوابی، حساسیت به سرما و گرما، عدم تنظیم دمای محیط، افزایش چین و چروک بدن به دلیل از بین رفتن بافت چربی و ضعف عضلانی، نازک شدن و سفید شدن موها، رشد مو در چانه در زنان و گوش در مردان را نام برد.

به طور کلی سالمندان تغییرات فیزیکی مانند کاهش بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی و همچنین کاهش قدرت بدنی و سرعت پاسخ به محرک ها را در این دوران تجربه می کنند.

البته باید بدانید که از بین همه اندام ها مغز بیشترین عمر را خواهد داشت، مغز یک فرد پیر سالم مانند یک مغز جوان سالم کارایی دارد.

مشکلات سالمندان

بدن انسان با افت سن تغییر کرده است و به مرور زمان منجر به بروز مشکلات مختلفی اعم از جسمی ، روانی و تغذیه ای سالمندان می شوند. برای داشتن زندگی سالم سالمندان باید تلاش خود را برای سازگاری بیشتر با محیط اطراف خود مضاعف کنند.

مشکلات عاطفی سالمندان

مشکلات عاطفی و روانی در سالمندان

سالمندان در این دوره ممکن است دچار مشکلات عاطفی و روانی شوند اما برخی از افراد مسن از این دوران استفاده بهینه میکنند و برای کارهای نا تمام بهترین بهره را می برند و از آن استقبال زیادی می کنند.

برخی مشکلات عاطفی و روانی که سالمندان دچار آن میشوند عبارت اند از:

  • مشکلات روحی در سالمندان
  • کاهش زمان خواب و بی خوابی
  • فراموشی (تغییرات فیزیولوژیکی در مغز، تداخل در حافظه کوتاه مدت)
  • احساس تنهایی (پس از مرگ همسر، ازدواج فرزندان وعدم ارتباط با دیگران)
  • بازنشستگی (به دلیل افزایش اوقات فراغت و عدم برنامه ریزی)
  • کمبود درآمد (به دلیل بیکاری و از کارافتادگی)
  • ناتوانی در تولید مثل به خصوص در زنان
  • کاهش سطح انگیزه
  • نگرش منفی نسبت به سالمندی

مشکلات جسمی در سالمندان

سالمندان ممکن است در این دوره دچار مشکلات جسمی نیز شوند، مشکلات حرکتی (درد در مفاصل)

کاهش انرژی و قدرت بدنی از دسته از مشکلات جسمی در این دوره هستند که با تحرک و ورزش میتوان تاثیر بسزایی در حفظ سلامتی و کاهش منفی گرایی افراد مسن گذاشت.

اهمیت تحرک سالمندان برای مشکلات جسمی شان

کم تحرکی سالمندان مشکلات زیادی دارد و سلامت آنها را تهدید می کند.

در نتیجه بی ثباتی و کم تحرکی در سالمندان بیشتر قسمت های بدن تحت تاثیر قرار میگیرند و مجموعه ای از علائم جسمی، متابولیک و روانی برای آنان اتفاق می افتد و تعادل روحی و جسمی آن ها را بر هم می زند.

برخی از آنها به سرعت و پس از مدت کوتاهی ظاهر می شوند در حالی که برخی دیگر در طولانی مدت مانند بیماری های قلبی عروقی، تنفسی، گوارشی، ادراری، حرکتی، متابولیک و روانپزشکی و… خود را نشان می دهند.

مشکلات جسمی سالمندان

نقش ورزش در رفع مشکلات جسمی

در رابطه با افزایش امید به زندگی و روند رو به رشد جمعیت سالمند، ورزش نقش مهم تری را ایفا می کند، شرکت در ورزش سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کنترل می کند.

انعطاف پذیری عضلات را بهبود می بخشد و می تواند میزان قدرت و استقامت عضلانی و استقامت قلبی تنفسی را کاهش دهد.

اگر شما هم سالمندی در کنار خود دارید به شما توصیه می کنیم از ورزش های زیر در کنار او انجام دهید:

یوگا
امروزه اثرات مثبت یوگا برای همه ثابت شده است، این تمرین بدن و ذهن را تقویت می کند.

سالمندان با تکیه بر این تمرین مفید می توانند اضطراب و نگرانی خود را کنترل کرده و کیفیت زندگی شان را بهبود بخشند.

پیاده روی

دو بار در روز پیاده روی با سرعت متوسط به مدت 20 دقیقه بهترین و ساده ترین ورزش است که جریان خون را افزایش می دهد و عملکرد سلول های مغز را بهبود می بخشد.

شنا

شنا در آب گرم مفرح و لذت بخش است، درد مفاصل را کاهش می دهد و گردش خون را بهتر می کند.

دوچرخه سواری

ورزش مفیدی برای کل بدن است اما برای سالمندانی که مشکل زانو دارند، توصیه می شود آن را با ورزش های دیگری جایگزین کنند یا از دوچرخه ثابت برای تنظیم زین استفاده کنند تا زانوها کمتر خم شوند.

گلف

ورزشی آرامش بخش و بسیار مناسب مخصوصا برای سالمندان است.

باغبانی

 گردش خون را بهبود می بخشد و خلق و خوی سالمندان را تقویت می کند.

تمرینات تنفسی

 این تمرینات توانایی تنفس شما را افزایش می دهد و اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری وارد ریه های شما شود.

پس از آن، جذب سلولی هموگلوبین در خون افزایش می یابد و در نتیجه سلول ها با اکسیژن بهتری تامین می شوند.

تمرینات بدنسازی

 تعدادی از حرکات بدنسازی برای حفظ قدرت بدنی و استقامت مفید است. به این نکته توجه کنید که منظور از تمرینات بدنسازی الزاما کار کردن با وزن های سنگین نیست.

مشکلات تغذیه سالمندان

یکی از مسائل مهم سالمندان وضعیت تغذیه آنهاست. با افزایش سن، اشتهای این افراد کاهش می یابد بنابراین انتخاب غذاهای مناسب و دریافت مواد مغذی ضروری بسیار مهم است.

در ادامه نکاتی در مورد تغذیه سالمندان را با هم مرور می کنیم:

مقدار انرژی مورد نیاز

با افزایش سن نیاز به انرژی به دلیل فعالیت بدنی و کاهش توده عضلانی کاهش می یابد. اگر انرژی دریافتی بیش از حد نیاز سن باشد می تواند منجر به مشکلاتی مانند بیماری های قلبی، چاقی و فشار خون در سالمندان شود.

مقدار پروتئین مورد نیاز

در دوران پیری به دلیل کاهش توده عضلانی و ذخیره پروتئین، نیاز به پروتئین افزایش می یابد.

بهتر است 40 تا 60 درصد انرژی مورد نیاز روزانه از پروتئین های با کیفیت بالا تامین شود.

میزان مایعات مورد نیاز

مصرف آب و مایعات در دوران سالخوردگی بسیار مهم است، علائم کم آبی می تواند به شکل خشکی دهان، گود افتادگی چشم، حالت تهوع، کاهش ادرار، تب و خستگی خود را نشان دهد.

ویتامین ها و مواد معدنی ضروری

افراد مسن تمایل بیشتری به مصرف مکمل های ویتامینی دارند اما باید مواظب باشید زیرا مصرف زیاد آن در این سن مضر است.

کمبود ویتامین D در افرادی که دور از نور خورشید زندگی می کنند بیشتر رخ می دهد با این حال، کمبود ویتامین های محلول در آب وجود ندارد.

چگونه دوران سالمندی بهتری را تجربه کنیم؟

همه افراد بعد از مدتی دچار چین و چروک، موهای سفید و فراموشی می شوند که این ها بخشی از چالش های پیری و بیماری های رایج سالمندان است اما نکته مهم حفظ سلامت آنهاست.

 امروزه 12 درصد از جمعیت جهان را افراد مسن تشکیل می دهند مواردیکه به آنها میپردازیم راهکارهای اصولی هستند که به شما کمک میکند یک زندگی ایده آل برای سالمندان بسازید

1- کاهش اضطراب و نگرانی

 اضطراب و نگرانی مادر همه بیماری هاست، صحبت کردن در مورد مسائل نگران کننده با یک درمانگر یا پرستار سالمند می تواند به کاهش آن کمک کند بعلاوه پیاده روی، ورزش، بازی های سرگرم کننده متناسب با سن به کاهش اضطراب و آرامش سالمندان کمک زیادی می کند.

پرستار برای مشکلات سالمندان

2- حفظ روابط اجتماعی

تحقیقات نشان می دهد که علائم آلزایمر سالمندان در افرادی که ارتباط بیشتری با خانواده، دوستان و همسالان خود دارند دیرتر از کسانی که گوشه گیر هستند و کمتر ارتباط دارند ظاهر می شود پس حفظ روابط که باعث کاهش مشکلات اجتماعی سالمندان میشود معقوله ی مهمی است.

3- نگرش مثبت به مسائل

وقتی مشکلات و مسائل را با دید مثبت می بینید، شانس خود را برای یافتن راه حل مناسب دو برابر می کنید همچنین برای سالم ماندن، باید با افرادی که شما را خوشحال می کنند و نگرش مثبت نسبت به مسائل دارند معاشرت کنید.

4- تقویت ارتباط معنوی

داشتن ارتباط معنوی به سالمندان احساس آرامش می دهد. تقویت باورهای مذهبی به کاهش افسردگی و اضطراب در این دوران کمک می کند و عامل محافظتی در برابر مشکلات و بیماری های روانی خواهد بود.

5- انجام فعالیت های بدنی

فعالیت های بدنی سلامت روان را تقویت می کند، به همین دلیل است که در طول زندگی بسیار مهم است.

 تناسب اندام، انعطاف پذیری بیشتر، شاداب بودن، بهبود تعادل و… همه جز فعالیت های بدنی هستند.

 اگر ورزش را از سنین پایین شروع کنید و به آن پایبند باشید، دوران پیری سالم تری خواهید داشت.

6- ورزش مغز در دوران سالمندی

با بالا رفتن سن ممکن است سالمند شما چیزهای هر چند کوچک مانند محل پارک ماشین خود یا جای برخی وسایل را فراموش کند اما به یاد داشته باشید، مغز شما مانند یک ماهیچه است و نیاز به ورزش منظم دارد.

برای تقویت ذهن خود به مطالعه ادامه دهید، به سینما و تئاتر بروید، در کنسرت ها و سخنرانی ها شرکت کنید.

7- حفظ روابط با خانواده و دوستان

مطالعات نشان می دهد که افراد مسن با روابط اجتماعی ضعیف چهار برابر بیشتر از کسانی که آنها را دوست دارند و با محبت به آنها پاسخ می دهند در معرض مرگ هستند.

مشکلات اجتماعی سالمندان

چند نکته برای حافظه بهتر

ما امروز در دنیای پر سرعت زندگی می کنیم، پس نیازی نیست همه اطلاعات را به خاطر بسپاریم. نوشتن وظایف روز و قرارهای ملاقات مهم در تقویم به شما کمک می کند تا کارهای خود را به موقع انجام دهید.

برای بهبود حافظه خود زمان بیشتری را به مطالعه، حفظ و به خاطر سپردن اختصاص دهید.

عادات ثابتی را برای کارها و ابزارها در نظر بگیرید. به عنوان مثال فضای جداگانه ای برای مطالعه و جای دیگری را برای خواب و تفریح خود در نظر بگیرید.

ما معمولاً آنچه را که می ‌بینیم بهتر از آنچه می‌ شنویم به خاطر می‌آوریم، بنابراین استفاده از هر دو باعث می ‌شود وقایع را بهتر به خاطر بسپاریم.

سعی کنید برای هر چیزی قالب داستانی به آنها بدهید تا تئوری ها را بهتر حفظ کنند.

سعی کنید هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید و به اخبار رادیو و تلویزیون کمتر گوش دهید. در مقابل کتاب و مجلات زیاد بخوانید.

با نگاهی به آلبوم عکس های قدیمی؛ با اینکه بتوانید نام افراد مختلف و خاطرات آنها را به خاطر بسپارید گذشته را مرور کنید.

سعی کنید در اوقات فراغت خود با حل کردن جدول اطلاعات خود را بالا ببرید.

خاطرات خوب خود را یادداشت کنید.

به طبیعت بروید و در کنار دوستان خود در مورد یک موضوع خاص با هم صحبت کنید.

سخن آخر

با گذشت زمان و با افزایش سن مشکلات سالمندان بیشتر شده و نیاز به مراقبت ویژه ای دارند زیرا آنها حساس ترین عضو خانواده اند ولی شما میتوانید آن را به روش درست مدیریت کنید و خطر ابتلا به مشکلات شایع را در سالمندان کاهش دهید.

اما اگر شما هم جز افرادی هستید که به خاطر مشغله کاری نمی توانید به خوبی از سالمند خود نگهداری کنید بهترین راهکار استخدام یک پرستار سالمند است. شما می توانید این کاررا از طریق مراکز معتبر خدمات پرستاری انجام دهید.

بدون شک با این کار کمک بزرگی به خود و سالمند خود می کنید.

6 پاسخ

    1. خدماتی که پرستار بیمار در منزل انجام می دهد شامل: مراقبت از زخم و بخیه بیمار ، مدیریت درد بیمار ، نظارت بر وضعیت بهداشت فردی بیمار، نظارت ب مصرف منظم دارو توسط پزشک، کمک به حرکت و جابجایی بیمار، تنظیم برنامه مراقبتی روزانه ، پیشگیری از زخم بستر و مراقبت از زخم بستر، توجه به عوارض دارویی بیمار و مراقبت از زخم های دیابتی

  1. سلام من مادربزرگم 65 سالشه و به بیماری آلزایمر مبتلا شده. نمیدونیم چجوری ازش مراقبت کنیم . پرستار برای سالمند آلزایمری هم دارید؟

    1. سلام، بله ، برای مشاوره در این زمینه و انتخاب پرستار با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  2. من یه عموی پیر دارم دچار افسردگی شده و خیلی تنهاس اصلا حوصله هم نداره ورزش هایی که گفتین رو انجام بده برا اینکه بیماریش پبشرفته تر نشه راهکارتون چیه؟

    1. سلام بهتر است فرزندانشان وقت بیشتری را به ایشان اختصاص دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *