تقویت سیستم ایمنی کودکان: والدین و پرستار کودک بدانند

سیستم ایمنی در طول زندگی ما را در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند. سلامت کودکان موضوعی است که برای همه والدین و همچنین پرستار بچه مهم است. به خصوص با همه گیری ویروس کرونا این موضوع اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است. در ادامه به برخی از غذاها و عادت های سالمی پرداخته ایم که به تقویت سیستم ایمنی کودکان شما کمک می کند.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

یکی از اساس تغذیه سالم برای کودکان میوه و سبزیجات است. هویج، لوبیای سبز، پرتقال، توت فرنگی همگی حاوی کاروتنوئید هستند که یک مغذی گیاهی و تقویت کننده سیستم ایمنی است. غذا های گیاهی، تولید سلول های سفید خون را در بدن برای مقابله با عفونت افزایش می دهند. مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از غذا های گیاهی می تواند از انسان در برابر بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی در بزرگسالی محافظت کند. سعی کنید کودک خود را به خوردن پنج وعده میوه و سبزیجات در روز ترغیب کنید.

یک دلیل دیگر برای مصرف سبزیجات متیلاسیون است. متیلاسیون یک فرایند بیوشیمیایی است که با سم زدایی در سراسر بدن، همراه است. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج دارای ویتامین های B هستند که به متیلاسیون، تقویت سیستم ایمنی کودکان و مقابله با بیماری ها کمک می کنند. برای میان وعده به جای کیک، کودکان را تشویق به خوردن میوه کنید. میوه هایی سرشار از ویتامین c و آنتی اکسیدان مانند پرتقال و زغال اخته برای کودک بسیار مفید است.

تقویت سیستم ایمنی کودکان, پرستاری از کودک

مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک

یک راه عالی برای ساخته شدن باکتری های خوب روده، سرو غذاهای غنی از پروبیوتیک است. غذاهایی مانند کلم ترش، کفیر و ماست های گیاهی (شیرین نشده) غنی از پیوبیوتیک هستند.

استفاده از اکالیپتوس و پونه کوهی

اکالیپتوس و پونه کوهی دارای قابلیت ضد باکتری هستند و باعث تقویت سیستم ایمنی کودکان می شوند. شما می توانید از بخور اکالیپتوس استفاده کنید. اکالیپتوس دارای یک اثر انرژی بخش است. همچنین می توانید روغن پونه کوهی را، به وعده های غذایی خود اضافه کنید. پونه کوهی علاوه بر افزایش عطر و طعم غذا، موجب تقویت سیستم ایمنی کودک شما نیز می شود.

خواب کودک را تنظیم کنید

بر اساس مطالعات روی بزرگسالان کمبود خواب موجب کاهش سلول های سفید می شود و شما را مستعد بیماری می کند. همین مسئله در مورد کودکان صدق می کند. نوزادان حداکثر به 16 ساعت خواب در روز، کودکان نوپا به 11 تا 14 ساعت و کودکان پیش دبستانی به 10 تا 13 ساعت خواب نیاز دارند.

کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنید

شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان و گلبول های سفید خون است. شیر مادر از کودکان در برابر عفونت گوش، آلرژی، اسهال، ذات الریه، مننژیت، عفونت ادراری و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) محافظت می کند. بر اساس مطالعات شیر مارد قدرت مغز کودک شما را افزایش داده و از او در برابر دیابت وابسته به انسولین، بیماری کرون، کولیت و برخی از انواع سرطان محافظت می کند.

آغوز، شیر زرد رنگی که در طی چند روز اول پس از تولد در سینه های مادر است، سرشار از آنتی بادی های ضد بیماری است. توصیه می شود که کودکان در شش ماه اول زندگی خود به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کنند. اگر برایتان امکان پذیر نیست، حداقل دو تا سه ماه اول به فرزند خود شیر بدهید تا مکمل مصونیت کودک شما در رحم باشد.

کودکان که از شیر مادر تغذیه می کنند اغلب به دلیل وجود آنتی بادی های موجود در آغوز از سلامت بیشتری برخوردارند و حساسیت کمتری دارند. اما کودکان بزرگتر (و بزرگسالان) می توانند از شیر گاو و بز ها که غنی از آنتی بادی است استفاده کنند.

تقویت سیستم ایمنی کودکان با ورزش

تقویت سیستم ایمنی کودکان با ورزش

ورزش تعداد گلبول های سفید را در بزرگسالان افزایش می دهد. فعالیت منظم نیز می تواند برای کودکان مفید باشد. برای اینکه فرزندان خود را به ورزش عادت دهید، الگوی خوبی باشید. با کودکان ورزش کنید نه اینکه فقط آنها را ترغیب به ورزش و بازی کنید. فعالیت های تفریحی خانوادگی شامل دوچرخه سواری، پیاده روی، اسکیت، بسکتبال و تنیس است.

در تابستان کودکان خود را به بازی در بیرون از خانه تشویق کنید

تابستان زمانی برای بازی در فضای باز است. بچه های خود را تشویق کنید، در تمام طول سال نه تنها برای ورزش و هوای تازه بلکه برای آفتاب و جذب ویتامین D بیرون باشند. بدن، نور خورشید را جذب می کند تا آن را به ویتامین D تبدیل کند. هر سلولی در بدن ما به ویتامین D نیاز دارد. ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی کودکان لازم است. با این حال چون زمان کافی را بیرون خانه نیستیم، بیشتر ما کمبود ویتامین D داریم (ویتامین D یکی از رایج ترین کمبودهای مواد مغذی است). سطح پایین ویتامین D به بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 و اختلالات التهابی روده مرتبط است. تلویزیون و بازی های ویدیویی را تحریم کنید. در عوض، در فضای باز مطالعه، پیاده روی و ورزش کنید.

رعایت نظافت

مطمئن شوید که بچه هایتان دستهایشان را مرتباً و با صابون بشویند. پرستار هنگام نگهداری کودک در منزل باید توجه ویژه ای به بهداشت آنها قبل و بعد از هر وعده غذایی، بعد از بازی در بیرون، دست زدن به حیوانات خانگی و رسیدن از مهد کودک داشته باشید. وقتی بیرون هستید، دستمال مرطوب یکبار مصرف را برای تمیز کردن سریع با خود داشته باشید. برای کمک به بچه ها به عادت شستن دست در خانه، حوله های دستی و صابون با رنگ های روشن را در شکل ها، رنگ ها و رایحه های سرگرم کننده انتخاب کنید.

تقویت سیستم ایمنی کودک با رعایت نظافت

دود سیگار را ممنوع کنید

برای تقویت سیستم ایمنی کودکان دود سیگار را منع کنید. اگر شما یا همسرتان سیگار می کشید، آن را ترک کنید. دود سیگار حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی مضر است. بسیاری از آنها می توانند سلول های بدن را تحریک یا از بین ببرند. کودکان نسبت به بزرگسالان نسبت به اثرات مضر دود سیگار حساسیت بیشتری دارند زیرا با سرعت بیشتری نفس می کشند و سیستم سم زدایی طبیعی کودک نیز ضعیف تر است.

دود سیگار خطر ابتلا به SIDS، برونشیت، عفونت گوش و آسم در کودک را افزایش می دهد. همچنین ممکن است بر هوش و رشد عصبی تأثیر بگذارد. اگر کاملاً نمی توانید سیگار را ترک کنید، می توانید خطرات سلامتی کودک خود را فقط با استعمال سیگار در خارج از خانه کاهش دهید.

از مصرف آنتی بیوتیک، مگر در مواقع اضطراری، اجتناب کنید

آنتی بیوتیک ها بیش از 154 میلیون بار در سال برای هر چیزی از زخم گرفته تا عفونت گوش تجویز می شوند. هدف از آنتی بیوتیک از بین بردن باکتری های عامل عفونت است. مطمئناً گاهی اوقات آنها نجات دهنده هستند. طبق آمار حداقل 30 درصد نسخه های آنتی بیوتیکی غیرضروری است. آنتی بیوتیک ها باکتری های بیماری زا و همچنین باکتری های مفید را در میکروبیوم روده از بین می برند.

اگر پزشک برای شما و کودکتان آنتی بیوتیک تجویز کرده است، نسخه را بدون سوال پرسیدن قبول نکنید و سوالاتی از قبیل، این آنتی بیوتیک ها چقدر ضروری هستند؟

چقدر احتمال دارد که ایمنی طبیعی کودک شما، بدون دارو بتواند این بیماری را مهار کند؟ آیا گزینه های ضد باکتری طبیعی بیشتری وجود دارد؟ را از پزشک بپرسید.پرستاری از کودکان کاری سخت است مخصوصا اگر شاغل هم باشید. اگر نیازمند کمک بودید هر کجای تهران که هستید می توانید از خدمات پرستار کودک در منزل تهران استفاده کنید. و اگر ساکن کرج هستید و به پرستار کودک در کرج نیاز دارید با ما تماس بگیرید شماره تماس مرکز خدمات پرستاری آسانیسم 02191304433 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *