مراقبت از نوزاد دختر

عکس نوزاد تازه متولد شده

یکی از زیباترین و بهترین دوران زندگی پدر یا مادر شدن است. وقتی شما نوزاد تازه متولد شده دختر خود را برای اولین بار بغل می‌کنید تمام نگرانی‌های بزرگ کردن او از بین می‌رود. ولی الان به خانه رسیده‌ای و نگران بزرگ کردن و پیچیدگی‌های مراقبت و تربیت او هستید. برای همین تیم ما در شرکت خدمات پرستاری آسانیسم برای شما یک آزمایش جامع ساختیم تا بتوانید به درستی از دختر تازه متولد شده خود مراقبت کنید.

نیازها و نکات اولیه مراقبت از نوزاد دختر

نیازهای دختر نوزاد تازه متولد شده شامل: تغذیه، خواب، بهداشت و آرامش است که برای همه نیازها به والدین یا قیم خود نیاز دارد. حواستان به شرایط نوزاد دختر تازه متولد شده باشد. گریه کردن می‌تواند نشانه گشنگی یا نیاز به تعویض کردن پوشک باشد یا ممکن است دختر تازه به دنیا آمده شما به دنبال جلب توجه باشد. تشخیص و تفاوت ایجاد کردن بین این نشانه‌ها در اول مشکل است ولی با گذشت زمان اخلاق و طبع نوزاد به دستتان می‌آید. 

1. تغذیه صحیح و زمان درست غذا دادن به نوزاد دختر

یکی از بهترین غذا برای نوزاد شیر مادر است. شیر مادر تمام مواد مغذی و آنتی باکتریال مورد نیاز برای دختر نوزاد شما را داراست و برای او بسیار مفید است. ولی برخی از وقت‌ها به هر دلیل ممکن است به شیر خشک نیاز داشته باشید. در این صورت مطمئن شوید که برند شیر خشک معتبر بوده و تمام مواد مغذی برای کودکتان را دارد.

چه بخواهید با سینه یا شیشه شیر به نوزاد خود غذا دهید فرقی نمی‌کند برای هر دو باید به آرامی و با حوصله به دخترتان شیر بدهید. زمان مناسب برای غذا دادن به کودک هر موقع که نیاز باشد است، یعنی هر زمان که به نظر می‌رسد گرسنه هستند بهش شیر دهید. نوزادتان احتمالا با گریه کردن، گذاشتن انگشت در دهان یا صدای مکیدن گرسنگی خودش را نشان می‌دهد. به نقل از بیمارستان مایو کلینیک Mayo Clinic (یکی از معروف‌ترین بیمارستان‌های آمریکا): «عموما نوزاد دختر تازه به دنیا آمده بین 8 تا 12 بار غذا می‌خورد و برای مراقبت از نوزاد دختر باید حداقل 6 بار در روز به آن‌ها تغذیه داده شود.»

برای اینکه مطمئن شوید که نوزاد تازه متولد شده دختر به اندازه کافی تغذیه داشته به نشانه‌های زیر توجه کنید:

  • نوزاد به راضی است.
  • دختر 6 بار در روز ادرار و چندین مدفوع انجام دهد.
  • به راحتی بخوابد
  • وزن کودک بیشتر شود

پدر برای مراقبت از نوزاد دختر خود غذا میدهد

2. شیوه درست آروغ گرفتن از نوزاد دختر

نوزاد در هنگام شیر خواری هو هم می‌بلعد که باعث اذیت شدن کودک و بداخلاقی آنها می‌شود. برای جلوگیر از این کار باید بتوانید آروغ دخترتان را بگیرید. برای این کار می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انجام دهید.

  • صاف بشینید و کود را روی سینه خود نگه دارید. چانه نوزاد شما باید روش شانه شما قرار بگیرد و با دستی اصلی خودتان او را نگه دارید. با دست دیگر به آرامی پشت نوازش کنید تا کودکتان آروغ بزند.
  • نوزاد را به صورت نشسته در بغل یا روی زانو خود نگه دارید. با یک دست سینه و سر دخترتان را نگه دارید (برای این کار می‌توانید ناحیه چانه دخترتان را بگیرید) و به آرامی با بخش پایین دستتان سینه نوزاد را ماساژ دهید، در حین آروغ گرفتن مراقب باشید که چانه دخترتان را می‌گیرید نه گلویش. از دست دیگر برای نوازش پشت کودک استفاده کنید تا آروغ بزند.
  • دخترتان را روی شکم خود در بغل بخوابانید. با دست سر کودک را حمایت کنید و مطمئن شوید که سر او از سینه‌اش بالاتر است. به آرامی پشت نوزاد را نوازش کنید تا آروغ بزند.

این کار زمان بر بوده و نیازمند صبر بالاست. در صورتی که درگیری یا مشغله کاری دارید یا نگران هستید که درست این کار را انجام نمی‌دهید، می‌توانید از خدمات یک مادریار بهره‌مند شوید تا ایشان آروغ نوزاد را بگیرد.

3. روش صحیح خواباندن نوزاد

خواب یکی از مهمترین بخش رشد دختر تازه متولد شده شماست. نوزادان باید حداقل 16 ساعت در روز بخوابند، که اغلب دوره خوابشان بین 2 تا 4 ساعت است. نوزادان 3 ماهه معمولا کل شب را می‌خوابند (بین 6 تا 8 ساعت). 

برای ایجاد یک عادت خواب درست و مراقبت از نوزاد دختر می‌توانید او را با آب گرم حمام کنید، به آرامی برایش آهنگ بخواند یا خیلی ملایم او را تکان دهید. اطمینان حاصل کنید که محیط خواب نوزاد مناسب است. دمای اتاق را در حد مناسب نگه دارید و از صداهای محیطی مزاحم خودداری کنید. 

اغلب زمان‌ها ماساژ نرم می‌توانند به نوزاد کمک کنند تا آرامش بیشتری در زمان خواب پیدا کرده و راحت‌تر بخوابند. اگر دختر شما گریه می‌کند یا ناراحت است، به نیازهایش واکنش نشان دهید و اطمینان حاصل کنید که قبل از خواب تمام نیازهای او برطرف شده باشد.

مهم است که همیشه نوزاد دختر خود را به پشت بخوابانید تا خطر SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به حداقل برسد.

خواباندن و مراقبت از نوزاد دختر تازه متولد شده

4. راهنمایی حمام نوزاد تازه متولد شده

نوزاد تازه متولد شده باید تمیز و راحت باشد که با هفته‌ای دو یا سه بار حمام کردن می‌توانید این کار انجام دهید. در روزهای اول تولد دختر از پارچه مخصوص شستشو نوزاد، آب گرم و صابون ملایم کودکان برای جلوگیری از حساسیت پوست استفاده کنید. 

برای مراقبت از نوزاد دختر و رعایت بهداشت، صورت نوزاد را مرتبا بشویید، لثه او را با دستمال نرم تمیز کنید و پوشکش را به صورت مرتب تعویض کنید.

5. مراقبت از بند ناف نوزاد دختر چند روزه

برای مراقبت از دختر نوزاد خود اطراف بخش بند ناف را با آب ولرم تمیز کنید و خشک کنید تا بخشی که از بند ناف باقیمانده خشک شود و بیفتد که معمولا 10 روز تا 3 هفته بعد از تولد اتفاق می‌افتد. تا وقتی که بخش باقیمانده بند ناف نیفتاده نگذارید ناحیه ناف نوزادتان خیس بخورد. قبل از کنده شدن بند ناف رنگ آن زرد مایل به قهوه‌ای یا سیاه می‌شود که طبیعی بوده ولی اگر ناحیه قرمز به نظر رسید، بوی بدی داشت یا ترشح کرد با پزشک خود تماس بگیرید.

6. سلامت روحی نوزاد دختر

یکی از مهم‌ترین بخش رشد نوزاد و مسئولیت شما در مراقبت از نوزاد دختر، ایجاد یک رابطه و ارتباط عمیق با او است. برای این هدف باید با دختر تازه متولد شده خود در ارتباط باشید (از طریق تماس پوستی و پاسخ به نیازهای او). وقتی که نوزاد بیدار است با صحبت کردن، شعر خوانی، کتاب خوانی و ناز کردن او با دختر نوزاد در ارتباط باشید.

7. پوشش مناسب برای نوزاد دختر تازه متولد شده

پوشش نوزاد دختر تازه متولد شده باید نرم، ایمن، و مناسب با فصل باشد. از لباس‌های نرم از جنس‌هایی مانند پنبه استفاده کنید تا پوست حساس نوزاد را تحریک نکنند. در زمان خواب، از لباس‌های راحت و مناسب با فصل برای نوزاد استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که لباس نوزاد باعث تداخل در تنفس دخترتان نمی‌شود و همیشه در پوشش نوزاد خود نظارت داشته باشید.

8. زمان نیاز به پرستار در مراقبت از نوزاد دختر

در دنیای امروزی متاسفانه مشغله‌های کاری هم برای پدران و هم برای مادران بسیار زیاد شده و شاغل بودن هر دو یک اتفاق کاملا طبیعی است. برای همین شرکت‌های مختلفی تاسیس شدند که با ارائه خدمات پرستار نوزاد از دختر شما به نحو احسن مراقبت می‌کنند. 

با این حال بهتر است که در صورت امکان 3 ماه اول بعد از تولد دختر را در کنار نوزاد باشید و با ارتباط بگیرید. در این دوران باز هم استخدام پرستار کودک یک گزینه مناسب است تا بار نگهداری از نوزاد را از دوش شما عزیزان برداشته شود و زمان بیشتری با دختر نوزادتان بگذرانید.

کمک گرفتن برای مراقبت از دختر نوزاد

9. روش درست تعویض پوشک نوزاد دختر تازه متولد شده

به طور معمول در طول روز شما باید 10 بار پوشک نوزاد دخترتان را تعویض کنید. برای همین یادگیری درست تعویض پوشک نوزاد یکی از مهمترین بخش مراقبت از کودک در خانه خودمان است. برای این کار شما باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • قبل از تعویض همه وسایل مورد نیاز را در دسترس خود قرار دهید.
  • پوشک را باز کنید و به سطل آشغال بیندازید.
  • آلت تناسلی و باسن نوزاد دختر را با آب ولرم، پنبه یا دستمال‌های مخصوص تمیز کنید.
  • کرم یا پودر بچه بزنید تا راش پوشک بچه جلوگیری یا درمان شود.
  • پوشک جدید را قرار دهید و به آرامی به نوزاد بپوشانید.
  • در زمان تعویض پوشک برای جلوگیری از آلودگی ناحیه واژن به مدفوع، از جلو به عقب دخترتان را دستمال بکشید و پاک کنید. 

10. مراقبت از آلت تناسلی نوزاد دختر تازه متولد شده

شما باید اندام تناسلی نوزاد تازه متولد شده دختر خود را مانند تمام بخش‌های بدن او تمیز کنید. دو لوب گوشتی ناحیه تناسلی دختر را باز کرده و به آرامی چین‌های آن را بشویید. نیاز به شستشوی عمیق و صابون زدن نیست و فقط به آب گرم نیاز دارید. بدن نوزاد خودش به صورت طبیعی بخش‌های داخلی آلت تناسلی دختر تازه متولد شده شما را تمیز می‌کند. 

باز هم تکرار می‌کنیم که در هنگام تعویض پوشک دستمال مرطوب را از جلو به عقب بکشید تا عفونت رخ ندهد. به یاد داشته باشید که این بافت بسیار حساس بوده و همانند بافت داخل دهان است که باید به صورت دقیق ولی ملایم ازش مراقبت شود.

کلام آخر

مراقبت و سلامت نوزاد تازه متولد شده دختر یکی از کارهای سخت ولی لذت بخش و معنوی برای خانواده است. مسیر بزرگ کردن دختر بسیار پر پیچ و خم بوده و اتفاقات مختلفی ممکن است بیفتد که باید خودتان را برای آن آماده کنید و در شرایط مختلف خودتان را وقف دهید. امیدواریم که در شروع این راه یک نوری برای شما عزیزان بودیم و نکاتی که به شما گفتیم در به شما کمک کند. یادتان باشد که پدر و مادری یک مسئولیت جدی بوده و باید برای آن با تمام وجود مایع بگذارید. 

اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید به آن شکلی که نیاز است از نوزاد یا کودکان خود مراقبت کنید اصلا ناراحت نشوید و خجالت نکشید. در دنیا شلوغ امروزی این یک امری طبیعی است. با توجه به نیازتان می‌توانید خدمات پرستار در منزل برای خانواده خود درخواست کنید تا بخشی از مسئولیت‌ها را به یک فرد حرفه‌ای و مجرب بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *