سندروم مرگ ناگهانی نوزادان

هر ساله تعداد بیشماری نوزاد هنگام خواب به دلیل محیط خواب ناامن می‌میرند. برخی از این مرگ و میرها ناشی از فشردگی نوزاد توی تخت خواب یا خفه شدن است. بعضی از نوزادان در اثر سندروم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) جان خود را از دست می‌دهند. با این وجود روش‌هایی وجود دارد که والدین بتوانند کودک خود را به هنگام خواب ایمن نگه دارند. اگر زمان کافی برای مراقبت از فرزند خودتان را ندارید، خدمات پرستاری در مراقبت از کودکتان به شما کمک کرده و آموزش‌های لازم را برای نگهداری نوزادتان به شما خواهند داد.

توجه: این توصیه‌ها برای نوزادان سالم تا 1 سال است. تعداد بسیار کمی از نوزادان با شرایط پزشکی خاص ممکن است لازم باشد که بخواهند روی معده خود بخوابند. پزشک کودک شما می‌تواند به شما بگوید چه چیزی برای کودک شما مناسب است.

سندروم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) چیست؟

SIDS مرگ گهواره‌ای نیز خوانده می‌شود. دلیلش این است که ممکن است مرگ هنگامی که کودک در یک گهواره خواب است، رخ دهد. این اتفاق زمانی که کودک 12 ماه یا کوچک‌تر است و در هنگام خواب بدون علائم هشدار دهنده یا دلیل روشن رخ می‌دهد. والدینی که از SIDS اطلاع دارند، ممکن است آن را بدترین کابوس خود بدانند. SIDS یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در نوزادان از سنین 1 ماه تا 1 سال است. این اتفاق اغلب بین 2 تا 4 ماهگی رخ می‌دهد. SIDS و انواع دیگر مرگ و میرهای مربوط به خواب در نوزادان عوامل خطر مشابهی دارند.

سندروم مرگ ناگهانی نوزادان,سندروم مرگ نوزادان, مرگ ناگهانی نوزادان, راهکارهای جلوگیری از بروز مرگ ناگهانی نوزادان, مرگ نوزادان

نکات کلیدی در مورد سندروم مرگ ناگهانی (SIDS)

  • SIDS  مرگ ناگهانی و غیر قابل توضیح در نوزادان کوچکتر از 1 سال است.
  • محققان دلایل دقیق بروز بیماری سندروم مرگ ناگهانی را نمی‌دانند.
  • برای کاهش خطر ابتلا به بیماری SIDS، به طور منظم از مراقبت‌های دوران بارداری استفاده کنید و کودک خود را شیر دهید. همچنین در دوران بارداری سیگار نکشید.
  • کودک شما حداقل 6 ماه اول باید در یک اتاق با شما بخوابد. کودک را نزدیک به رختخواب خود قرار دهید، اما در یک بستر جداگانه یا گهواره‌ای برای نوزادان قرار دهید.

چه نوزادانی در خطر سندروم ناگهانی مرگ نوزادان قرار دارند؟

امروزه تصور می‌شود که هیچ دلیل قطعی برای وقوع سندروم مرگ ناگهانی نوزادان وجود ندارد و بیشتر اوقات، عوامل خطر متعددی با هم ترکیب شده که باعث می‌شود نوزادی که در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به این سندروم است، در اثر آن فوت کند. محققان علت دقیق سندروم ناگهانی مرگ نوزادان را نمی‌دانند. موارد زیر به دلایلی که این بیماری منجر به مرگ نوزادان می‌شوند را اشاره می‌کند:

مشکلات عملکرد مغز

در برخی از نوزادان بخشی از مغز مشکل دارد که به کنترل تنفس و بیداری در هنگام خواب کمک می‌کند. نوزادان متولد شده با مشکلات در سایر قسمت‌های مغز یا بدن نیز ممکن است احتمال ابتلا سندروم ناگهانی مغز را داشته باشند.

تفاوت در ژن ها

برخی از ژن‌ها و محیط  ممکن است با هم کار خطر ابتلا به SIDS را افزایش دهند.

مشکلات عملکرد قلب

برخی از مطالعات ارتباط بین عملکرد قلب و سندروم مرگ ناگهانی نوزادان را نشان داده‌اند.

عفونت

برخی از نوزادانی که از بیماری “سندروم مرگ ناگهانی نوزادان” می‌میرند قبل از مرگ دچار عفونت تنفسی می‌شوند. SIDS بیشتر در ماه‌های سردتر اتفاق می‌افتد، هنگامی که بیماری‌های تنفسی شایع تر است.

خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد, عوامل موثر سندروم مرگ ناگهانی نوزادان,سندروم مرگ ناگهانی نوزادان,سندروم مرگ نوزادان, مرگ ناگهانی نوزادان, راهکارهای جلوگیری از بروز مرگ ناگهانی نوزادان, مرگ نوزادان

چه عواملی باعث سندروم مرگ ناگهانی در نوزادان می شود؟

یک یا چند عامل خطر برای علت مرگ بیشتر نوزادان در اثر بیماری SIDS و سایر مرگ‌های ناشی از خواب وجود دارد. می‌توان از برخی این عوامل خطر جلوگیری کرد. پرستار نوزاد در منزل این عوامل را شناسایی کرده و از وقوع آن جلوگیری می‌کند. در ادامه به دلایل آن اشاره کرد.

عوامل خطر برای مادر

  • جوان بودن مادر
  • سیگار کشیدن در دوران بارداری
  • عدم مراقبت مادر حین زایمان
  • عدم تغذیه نوزاد از شیر مادر
  • استفاده از الکل یا مواد مخدر غیرقانونی

عوامل خطر برای کودک:

  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • خوابیدن روی شکم
  • وجود دود سیگار اطراف کودک
  • خوابیدن بر روی یک سطح نرم
  • خوابیدن با پتو بزرگ، بالش یا اشیاء دیگر

8 راهکار جلوگیری از بروز سندروم مرگ ناگهانی در نوزادان

هیچ دلیل قطعی برای اینکه نوزادان در اثر سندروم مرگی ناگهان از دنیا بروند وجود ندارد. اما می‌توان با شناخت عوامل خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزادان و سایر مرگ‌های موقع خواب از وقوع آنها جلوگیری کرد. در صورتی که نگران نوزاد خود هستید و مشغله‌های فراوان به شما اجازه نمی‌دهد که خوبی مراقب فرزندتان باشید، خدمات استخدام پرستار کودک در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. در ادامه به راهکار‌های مؤثری برای افزایش  آگاهیتان و کاهش خطر SIDS می‌پردازیم:

مراقبت از دوران بارداری

مراقبتهای زودهنگام و منظم قبل از زایمان می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به SIDS کمک کند. شما همچنین باید در دوران بارداری رژیم غذایی سالم خود را رعایت کنید و سیگار نکشید. از دارو‌هایی بدون نسخه پزشک یا الکل استفاده نکنید. این موارد ممکن است احتمال تولد نوزاد نارس یا کم وزن را کاهش دهد. نوزادان نارس و کم وزن با خطر کمتری در معرض خطر ابتلا به سندوم مرگ ناگهانی نوزادان قرار دارند.

نوزادان را هنگام خوابیدن و چرت زدن به پشت بخوابانید

نوزادان باید تا زمانی که 1 سال سن دارند، در هنگام خوابیدن روی پشت خود بخوابند. توجه داشته باشید که کودکتان را روی پهلو یا شکم نخوابانید.

قرار دادن نوزادان در موقعیت‌های (پوزیشن) مختلف در حالی که بیدارند

قرار دادن کودک در حالت‌های مختلف به رشد او کمک می‌کند. همچنین از بد فرم شدن سر نوزادتان نیز جلوگیری می‌کند. در حضور یک فرد بزرگسال به کودک خود فرصت دهید تا زمانی را روی شکم، باشد. سعی کنید کودک خود را برای مدت طولانی در یک صندلی به صورت نشسته یا حالت تکان خوردن روی گهواره قرار ندهید. پرستار نوزاد در منزل توجه کافی به این مسائل داشته و به بهترین نحو از او مراقبت می‌کند. همچنین آموزش‌های لازم در مورد مسائل خواب کودک را به شما خواهد داد.

استفاده از ملافه مناسب

کودک شما باید روی یک تشک محکم با یک سطح سفت زیر آن که توسط یک ورقه مناسب پوشانده شده است بخوابد. از روتختی‌های بزرگ یا پتو‌های اضافی استفاده نکنید. اجازه ندهید که کودک شما روی تختخواب نرم، مبل، بالش یا سایر سطوح  نرم بخوابد. تا زمانی که کودکتان کمتر از یک سال دارد، وسایل نرم، بالش یا اسباب بازی اضافی را در گهواره یا تخت خواب او نگذارید.

نوزادتان را خیلی نپوشانید

کودک خود را گرم، اما نه خیلی زیاد که منجر به تنگی نفس او شود، نگه دارید. دمای اتاق باید به صورتی باشد که کودک شما  احساس راحتی کند. از افزایش فشار اضافه روی کودک توسط پتو و یا پوشاندن صورت یا سر او خودداری کنید.

به اشتراک گذاری یک اتاق با نوزادتان

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که نوزادان نزدیک به تختخواب والدین بخوابند، اما در یک تختخواب مخصوص برای نوزادان به صورت جداگانه. این موضوع به صورت ایده آل تا سال اول زندگی نوزاد توصیه می‌شود. اما شما باید حداقل 6 ماه اول این کار را انجام دهید.

در صورت نداشتن تختخواب مخصوص نوزادان، او را به همراه سایر کودکان در یک رختخواب نگذارید

کودک خود را به تنهایی یا با شخص دیگری روی رختخواب یک قرار ندهید. تختخواب خود را با کودکتان به اشتراک نگذارید، به خصوص اگر از الکل یا داروهای دیگری استفاده می‌کنید. می‌توانید نوزاد خود را برای تغذیه و آسایش به رختخواب خود ببرید. اما او را برای خواب به گهواره‌اش برگردانید. همچنین به اشتراک گذاشتن تختخواب برای کودکان دوقلو توصیه نمی‌شود.

سیگار کشیدن اطراف کودک ممنوع است

خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزادان ، برای کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می‌کشند بیشتر است. هنگام بارداری سیگار نکشید و اجازه ندهید که کسی در اطراف کودک شما سیگار بکشد. نوزادان و خردسالان که در معرض دود سیگار هستند، خطر ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های دیگری در آنها بیشتر است. این نوزادان همچنین احتمال بیشتری برای ابتلا به “سندروم مرگ ناگهانی نوزادان” دارند.

سیگار کشدن در بارداری ممنون, سیگار کشیدن موثر در SIDS, سندروم مرگ ناگهانی نوزادان,سندروم مرگ نوزادان, مرگ ناگهانی نوزادان, راهکارهای جلوگیری از بروز مرگ ناگهانی نوزادان, مرگ نوزادان

بردن کودک نزد پزشک برای انجام معاینه و واکسن

اگر به نظر می‌رسد که کودک تازه متولد شده شما بیمار است، با پزشک خود تماس بگیرید. کودک خود را برای معاینات منظم و عکس برداری‌های تشخیصی به نزد یک پزشک ببرید. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که واکسیناسیون کامل، خطر ابتلا به SIDS را در نوزادتان کاهش می‌دهد.

حداقل تا 6 ماه به کودک خود شیر دهید

تغذیه با شیر مادر می‌تواند خطر ابتلا به SIDS را تا 50٪ در نوزادتان کاهش دهد، هرچند متخصصان علت دقیق آن را نمی‌دانند. برخی از آنها بر این باورند که شیر مادر ممکن است نوزادان را در برابر عفونت‌هایی که خطر ابتلا به SIDS را افزایش می‌دهند، محافظت کند. در صورتی که به کودکتان شیر می‌دهید، از سیگار کشیدن و استفاده از الکل، خودداری کنید زیرا باعث افزایش خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی در نوزادتان می‌شود. علاوه بر این، لمس ساده کودک توسط مادر مفید است. تماس پوستی برای رشد کودک شما مهم است.

استفاده از دستگاه پستانک را برای خواباندن کودک در نظر بگیرید

خواباندن کودک به همراه پستانک نیز ممکن است به جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزادان کمک کند، گرچه محققان مطمئن نیستند که علت دقیق آن چیست. در هنگام استفاده از پستانک چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه کنید:

  • اگر در حال شیردهی هستید، قبل از شروع استفاده از پستانک صبر کنید و تا یک ماهگی به طور مرتب به او شیر دهید. استفاده خیلی زود از پستانک می‌تواند منجر به سردرگمی کودکتان می‌شود و باعث شده تا نوزادتان پستانک را نسبت به نوک پستان ترجیح دهد.
  • اگر کودک آن را نمی‌خواهد، او را مجبور به گرفتن پستانک نکنید.
  • پستانك را هنگام خواباندن در دهان كودك خود قرار دهيد، اما وقتی که خواب است این کار را نکنید.
  • پستانک را تمیز نگه دارید و در صورت آسیب دیدن سر آن، یکی دیگر خریداری کنید.
  • پستانک را با عسل، الکل یا هر ماده دیگری آغشته نکنید.

به کودک زیر1سال عسل ندهید,سندروم مرگ ناگهانی نوزادان,سندروم مرگ نوزادان, مرگ ناگهانی نوزادان, راهکارهای جلوگیری از بروز مرگ ناگهانی نوزادان, مرگ نوزادانسندروم مرگ ناگهانی نوزادان,سندروم مرگ نوزادان, مرگ ناگهانی نوزادان, راهکارهای جلوگیری از بروز مرگ ناگهانی نوزادان, مرگ نوزادانسندروم مرگ ناگهانی نوزادان,سندروم مرگ نوزادان, مرگ ناگهانی نوزادان, راهکارهای جلوگیری از بروز مرگ ناگهانی نوزادان, مرگ نوزادان, SIDS

به کودک زیر 1 سال عسل ندهید

از آنجا که عسل می‌تواند در نوزادان به بوتولیسم منجر شود، هرگز عسل را به کودک زیر 1 سال ندهید. بوتولیسم و باکتری‌های ایجاد کننده آن ممکن است به بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزادان مرتبط باشد.

به یاد داشته باشید با استفاده از خدمات پرستاری در منزل، پرستارکودک همیشه برای پاسخ به هر گونه سؤالی که در مورد سندروم مرگ ناگهانی نوزادان یا SIDS دارید پاسخ گو خواهد بود همچنین با مراقبت صحیح، گرم نگه داشتن، سرگرم کردن و بازی با نوزادتان، به پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزادان کمک خواهد کرد.

4 پاسخ

  1. سلام من خیلی می ترسم نوزاد سه ماهم سرما بخوره و همش اون میپوشونم. یکی میگفت این کار ممکنه براش مشکل ایجاد کنه و باعث مرگش بشه درسته؟

    1. سلام دوست عزیز، کودک خود را گرم نگه دارید، اما نه آنقدر گرم که احساس خفگی کند. دمای اتاق باید به گونه ای باشد که کودک شما احساس راحتی کند. از وارد کردن فشار اضافی به کودک با پتو یا پوشاندن صورت یا سر خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *