نگرش های مثبت و منفی در دوران پیری

نگرش‌های متفاوت در مورد روند پیری چیست؟  تا سال 2025 تعداد افراد 60 ساله و بالاتر دو برابر خواهد شد. تجزیه و تحلیل جدید توسط WHO (سازمان جهانی بهداشت) نشان می‌دهد که نگرش و تفکرات منفی در رابطه با پیری در میان سالمندان گسترده است و همچنین بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیرات منفی بسیاری می‌گذارد. دیدگاه‌های مثبت و منفی در رابطه با دوران سالمندی وجود دارند. بعضی از سالمندان دوران پیری خود را با سلامت، روحیه خوب و هدفمندی می‌گذرانند. اما تعداد افرادی که دارای نگرش منفی هستند نیز کم نیست. نگرش منفی درباره سالخوردگان و افراد مسن عواقب قابل توجهی برای سلامت جسمی و روانی افراد مسن به همراه دارد.

افراد مسنی که احساسات و تفکرات منفی در رابطه با سالمندی خود دارند، بیشتر در معرض خطر افسردگی و انزوا اجتماعی قرار می‌گیرند. تحقیقات اخیر منتشر شده نشان می‌دهد افراد مسن که دیدگاه منفی در مورد پیری خود دارند،  به طور متوسط 7.5 سال کمتر از افراد دارای نگرش مثبت زندگی می‌کنند و روند بهبود بیماری‌ها در آنان کندتر است.

برای برخی افراد دوران پیری  یک زمان ترسناک و پر از تغییر و تنهایی است. نحوه انتخاب شیوه زندگی صحیح و ایجاد تغییر بر توانایی ما در “رسیدن به دوران سالمندی سالم” بسیار مهم و تأثیر گذار است. در دوران پیری بسیاری از افراد سالمند می‌خواهند استقلال داشته باشند و کار‌های شخصیشان را به تنهایی انجام دهند. اما قوای جسمانی و نیروی کافی را نداشته و از بیماری‌های زیادی رنج می‌برند. این مسئله می‌تواند برای ما بسیار نگران کننده باشد. پرستار سالمند در منزل این مشکل را به خوبی حل خواهد کرد و از ابتلای فرد سالمند به افسردگی ناشی از دوران پیری جلوگیری می‌کند.

روانشناسی سالمندی

نگاهی به روانشناسی سالمندی

پذیرش پیری دشوار است. بدن ما ممکن است قادر به انجام کارهایی نباشد که در جوانی انجام می‌دادیم. استخوان‌ها راحت تر می‌شکنند. تحمل دردها می‌تواند به یک عادت روزانه تبدیل شود. در دوران پیری بینایی ما مختل می‌شود، موهای ما خاکستری یا سفید می‌شود، بینی و گوش‌های ما دراز می‌شود و کوتاهتر می‌شویم. این تجربیات تأثیرات روانشناختی  بر ما دارد. هرچه پیر می‌شویم، در جامعه کم ارزش تر شده و جایگاه خود را از دست می‌دهیم. از دست دادن استقلال و تنهایی نیز به داشتن سلامت روانی ضعیف کمک می‌کند. ممکن است بزرگسالان مسن برای مدیریت فعالیتهای روزانه‌ای که قبلاً خودشان انجام می‌دادند‌، به کمک نیاز  پیدا کنند. این موضوع می‌تواند به سرخوردگی، عصبانیت و درگیری‌های خانوادگی منجر شود.

بنر پرستار سالمند

هر یک از این موارد و موارد دیگر می‌توانند باعث شوند فرد دچار اختلال سلامت روان شود. همه ما سعی می‌کنیم که از رها کردن سالمندان عزیزمان اجتناب کنیم. با اینکه سالمندان نیاز به توجه بیشتری دارند اما از اینکه مدام تحت کنترلمان باشند آزرده می‌شوند. در این شرایط برای کمک حفظ استقلال آنها و آسودگی خیال خود، استفاده از پرستار سالمند در منزل بسیار کمک کننده خواهد بود.

دیدگاه‌های غلط در رابطه با دوران پیری

پیری به معنای کاهش سلامت و ناتوانی است

واقعیت: ابتلا به برخی از بیماری‌ها با افزایش سن شایع ترمی‌شود. با این حال، پیر شدن به طور خودکار به معنای ضعف سلامتی یا محدود شدن  با یک واکر یا ویلچر نخواهد بود. تعداد زیادی از بزرگسالان مسن در دوران سالمندی خود اغلب از بسیاری از افراد جوان سلامت ترهستند. اقدامات پیشگیرانه مانند تغذیه سالم، ورزش و مدیریت استرس می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن یا صدمات بعدی در زندگی کمک کند.

از دست دادن حافظه بخشی اجتناب ناپذیر از پیری است

واقعیت: با بالا رفتن سن، ممکن است در نهایت متوجه شده که  بعضی چیزها را به آسانی همانند گذشته به  خاطر نمی‌آورید یا ممکن است خاطرات کمی از دوران جوانی به یاد داشته باشید. با این حال، از دست دادن قابل توجه حافظه نتیجه اجتناب ناپذیر پیری نیست. آموزش و یادگیری مهارت‌های جدید در رابطه با بهبود عملکرد مغز می‌تواند در هر سنی انجام شود و از اختلالات حافظه در دوران پیری جلوگیری کند. تمرینات زیادی مانند رعایت رژیم مغز در سالمندی وجود دارد که می‌توانید به کمک آنها حافظه خود را تیز نگه دارید. هرچه زودتر شروع کنید، زودتر از مزایای آن بهره مند خواهید شد.

شما نمی‌توانید چیز‌های جدیدی یاد بگیرید

واقعیت: یکی از نگرش‌های آسیب زای دوران پیری و سالمندی این است که بعد از یک سن خاص، شما دیگر نمی‌توانید چیزهای جدیدی را امتحان کنید یا مهارت‌هایی را به دیگران آموزش دهید. بر خلاف این دیدگاه افراد میانسال و سالخورده به همان اندازه قادر به یادگیری چیزهای تازه و پیشرفت در محیط‌های جدید هستند، به علاوه آنها این مزیت را دارند که تجربه‌های فراوانی از زندگی به همراه دارند. اگر به خودتان اعتقاد داشته باشید و اعتماد به نفستان را حفظ کنید، در هر سنی که باشید یک محیط مثبت برای تغییرتان ایجاد می‌شود.

نگرش‌های مثبت و منفی در دوران پیری

اعتقادات منفی پیر شدن

همان طور که ذکر شد، کلیشه‌های منفی بسیاری در رابطه با افزایش سن وجود دارد. به عنوان مثال، افراد مسن ضعیف، فراموش کار هستند، نمی‌توانند رانندگی کنند، در انجام کارهای روزمره خود وابسته به دیگران اند و همیشه بیمار هستند. آنها در خانه های سالمندان زندگی می‌کنند و نمی‌توانند چیز جدیدی یاد بگیرند. بسیاری از این نگرش‌های منفی دوران سالمندی می‌تواند منجر به افسردگی است. بسیاری از سالمندان افسرده ادعا می‌کنند که اصلاً احساس ناراحتی ندارند. در عوض  ممکن است آنها از انگیزه کم، کمبود انرژی یا مشکلات جسمی شکایت کنند. در حقیقت، شکایات جسمی مانند درد ورم مفاصل یا بدتر شدن سردردها، اغلب نشانه غالب افسردگی در سالمندان است.

وجود یک همراه برای فرد سالمند می‌تواند از وقوع بسیاری از این نگرش‌های منفی جلوگیری کند. پرستاری از سالمند در منزل این امکان را به او می‌دهد که با کمک و همراهی فردی دیگر استقلال خود در محیط خانه را همانند قبل حفظ کند و کار‌های روز مره‌اش را انجام دهد. در این صورت ریسک ابتلا به افسردگی در سالمند کاهش می‌یابد و افکار منفی کمتر در او ایجاد می‌شود.

چرا سالمندان دچار افسردگی می‌شوند؟

درک این نکته مهم است که افسردگی جزء اجتناب ناپذیر دوران پیری نیست و نشانه ضعف یا نقص در شخصیت نیست. برای هر کسی، در هر سنی بدون توجه به پیشینه یا موفقیت‌های قبلی در زندگی، می‌تواند اتفاق بیفتد. در حالی که با افزایش سن شما  تغییراتی در زندگی مانند بازنشستگی، مرگ عزیزان، کاهش سلامتی، ممکن است بعضی اوقات باعث افسردگی شود. مهم نیست که با افزایش سن با چه چالش‌هایی روبرو می‌شویم. راهکارهایی وجود داشته که می‌توان یک بار دیگر احساس خوشبختی و امید کرده و از سال‌های طلایی زندگی خود لذت ببرید.

متأسفانه، بسیاری از افراد مسن افسرده نمی‌توانند علائم افسردگی را در خود تشخیص دهند، یا برای دریافت کمک مورد نیاز خود قدمی بر نمی‌دارند.

علل افسردگی در افراد مسن

هرچه پیرتر می‌شویم، اغلب با تغییرات قابل توجهی در زندگی روبرو هستیم که می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود افسردگی سالمندان اغلب نادیده گرفته شود.از علل ایجاد افسردگی در سالمندان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات سلامتی: بیماری و ناتوانی، درد مزمن یا شدید، افت شناختی، آسیب دیدن تصویر بدن به دلیل جراحی یا بیماری، همگی می‌توانند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشند.
  • تنهایی و انزوا: عواملی مانند تنها زندگی کردن، کاهش تحرک ناشی از بیماری یا از بین رفتن توانایی در انجام کار‌های روز مره مانند رانندگی می‌تواند باعث افسردگی شود.
  • کاهش حس هدف: بازنشستگی می‌تواند حفظ هویت، وضعیت، اعتماد به نفس و امنیت مالی را به خطر بیاندازد و احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. محدودیت‌های جسمی در فعالیت‌هایی که قبلاً  انجام می‌دادید می تواند بر کاهش  احساس هدفمند بودن در شما تأثیر بگذارد.
  • ترس: شامل ترس از مرگ و همچنین نگرانی از مشکلات مالی یا مشکلات بهداشتی است.
  • از دست دادن عزیزان: فوت دوستان، اعضای خانواده و حیوانات خانگی یا مرگ همسر یا شریک زندگی علل شایع افسردگی در بزرگسالان مسن است

دیدگاه‌های غلط در رابطه با دوران پیری

برای غلبه بر افسردگی و جلوگیری از بازگشت آن، مهم است که همچنان احساس اشتیاق داشته باشید و روحیه خود را حفظ کنید. با افزایش سن، زندگی تغییر می‌کند و شما می‌توانید کارهای جدیدی را که همیشه دوست داشتید اما فرصتی برای انجام آنها پیدا نکرده انجام دهید و معنای تازه‌ای را به زندگی بخشید. بازنشستگی، از دست دادن دوستان یا عزیزان نزدیک و تغییر در امور مالی یا سلامت جسمی شما می‌تواند بر روحیه، اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی شما تأثیر بگذارد. اما هنوز روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید معنای جدیدی در زندگی پیدا کنید و با هدفمندی از زندگی لذت ببرید. موارد زیر راهکار‌هایی هستند که از ابتلا به افسردگی جلوگیری می‌کنند:

عزیزان خود را به بیرون دعوت کنید

میزان افسردگی در صورت فعال ماندن بدن و ذهن افراد کمتر می‌شود. کارهایی را انجام دهید که در گذشته از آن‌ها لذت می‌برید مانند پیاده روی، کلاس‌های هنری، سفر و هر چیزی که باعث تحریک ذهنی یا جسمی شود.

برنامه‌های منظم اجتماعی

سفرهای گروهی، دیدارهای دوستان و اعضای خانواده یا عضویت در مراکز اجتماع محلی می‌تواند و تعامل با همسایگان به مبارزه با انزوا و تنهایی کمک می‌کند. اگر فرد افسرده از انجام این  برنامه‌ها امتناع ورزید به آرامی به او اصرار کنید. زیرا افراد افسرده معمولاً وقتی در اطراف دیگران هستند احساس بهتری می‌کنند.

برنامه ریزی و تهیه وعده‌های غذایی سالم

رژیم غذایی ضعیف در دوران پیری می‌تواند افسردگی را بدتر کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که سالمندی که دچار افسردگی است رژیم غدایی صحیحی دارد. زیرا در بعضی از افراد افسردگی منجر به پر خوری یا کمبود اشتها می‌شود. توصیه شده که در هر وعده غذایی مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار مصرف کنند.

فرد را تشویق کنید که با درمان همراه باشد

افسردگی معمولاً وقتی خیلی دیر متوقف شده، عود می‌کند. بنابراین به فرد افسرده کمک کنید تا از برنامه درمانی خود پیروی کرده و او را تشویق کنید که افکار منفی را از خود دور کند.

مراقب علائم هشدار دهنده خودکشی باشید

اگر گمان می‌کنید که سالمند عزیزتان در حال فکر کردن به خودکشی است، در صورت کمک فوری به پزشک مراجعه کنید.

اینکه فکر کنید بعد از یک سن خاص بزرگسالان نمی‌توانند مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند، فعالیت‌های جدید را امتحان کرده و یا تغییر سبک زندگی تازه‌ای ایجاد کنند، اشتباه است. حقیقت این است که مغز انسان هرگز دست از تغییر بر نمی‌دارد، بنابراین یک فرد مسن، به اندازه یک جوان در یادگیری چیزهای جدید و سازگاری با ایده های جدید توانایی دارد. در صورتی که ساکن تهران هستید نگهداری سالمند در منزل در بهبودی از افسردگی و انجام روش‌هایی برای جلوگیری از آن نقش مؤثری دارد.

نگرش مثبت در دوران پیری

آیا می‌دانستید که نگاه مثبت می‌تواند به شما در زندگی طولانی تر نیز کمک کند. نگرش مثبت فواید بسیاری از جمله کاهش استرس، بهبود ایمنی و خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد. به تازگی، محققان دریافتند که داشتن درک مثبت از مزایای پیر شدن، می‌تواند به سالمندان در حفظ جوانی در جنبه‌های ذهنی، جسمی و روانشناختی کمک کند. اعتقاد بر این است که یک نگرش مثبت به ما در مقابله با عوامل استرس زا و تجربیات منفی که با افزایش سن اتفاق می‌افتند، کمک می‌کند. همچنین تصور می‌شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و اختلالات شناختی را نیز کاهش می‌دهد.

 علل افسردگی در افراد مسن

چگونه می‌توان به یک چشم انداز مثبت تر در سالمندی رسید؟

متخصصان و محققان موافقند که عوامل زیر که در حفظ سبک زندگی سالم مؤثرند، می‌توانند در بهبود نگرش شما در مورد پیر شدن و افزایش کیفیت زندگی مفید باشند. این را بدانید که برای این که رفتارهایی را برای سبک زندگی بهتر در برنامه روزمره خود بگنجانید هیچ وقت دیر نیست. با رعایت این پنج نکته می‌توانید استرس دوران پیری را کاهش داده و دیدگاه خود را از زندگی بهبود بخشید.

بنر پرستار سالمند

5 نکته برای کاهش استرس دوران پیری و بهبود دیدگاه زندگی

1. از نظر بدنی فعال باشید

فعالیت بدنی و ورزش برای سلامتی جسمی و عاطفی ما بسیار مفید است. ورزش روزانه یک روش عالی برای کاهش استرس، حفظ وزن سالم، تقویت استخوان‌ها در دوران پیری و بهبود نگرش است. محققان می‌گویند که روال منظم پیاده روی و فعالیت، راهی ایده آل برای بسیاری از افراد مسن است تا بتوانند تناسب اندام و حس بهزیستی خود را حفظ کنند. قبل از شروع برنامه و فعالیت ورزشی برای سالمندان، با توجه به نظر پزشک در مورد برنامه ی مناسب سالمند تصمیم درست می بایست گرفته شود.

2. از نظر اجتماعی مشغول باشید

گفته می‌شود حفظ ارتباطات اجتماعی و ایجاد پیوندهای جدید با افزایش سن، برای سلامتی جسمی و عاطفی ما بسیار مهم است، برای همه افراد مسن مهم است که در یک جامعه یکپارچه بمانند، یک شبکه در حال رشد خانواده و دوستان بسازند و در روابط خود با افراد دیگرفعال باشند.

3. روی کاهش استرس خود کار کنید

در حالی که جلوگیری از افزایش استرس اضافی و تجربیات منفی با افزایش سن، تقریباً غیرممکن است، اما روش‌های مختلفی برای به حداقل رساندن و مدیریت آن وجود دارد. تکنیک‌های متفاوتی برای افراد مختلف به کار می‌رود. بسیاری از آنها شامل روش‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا، تای چی، پیاده روی، نماز و تمرینات تنفس عمیق است که می‌تواند  بسیار مفید باشد. یافتن یک روش مؤثر در کاهش استرس شما  مهم است زیرا استرس می‌تواند به سلامت ذهن و بدن آسیب برساند.

4. مغز خود را فعال نگه دارید

حفظ یک مغز سالم و فعال یکی دیگر از مؤلفه های اصلی سلامت عاطفی و بهزیستی با افزایش سن است و همچنین با جلوگیری یا به تأخیر انداختن زوال عقل همراه است. فعالیت‌هایی مانند انجام بازی‌‌های تخته ای، خواندن، یادگیری زبان دوم، نقاشی، گوش دادن به موسیقی کلاسیک و توسعه مهارت‌های جدید نیز برای سلامتی مغز مؤثر تلقی می‌شوند. امروزه بسیاری از افراد مسن در یک سرای محلی کلاس می‌روند و دوره‌های آنلاینی را برای تحریک ذهن خود می گذرانند.

5. درگیر شدن در فعالیتهای هدفمند

به گفته متخصصان داشتن هدف در زندگی و دلیلی برای برخاستن هر روز صبح برای چشم انداز شما از زندگی بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شود. به چیزهایی فکر کنید که به زندگی شما معنا و هدف می‌بخشد و آنها را در اولویت شخصی قرار دهید. بسیاری از افراد مسن، با شرکت در یک سرگرمی مورد علاقه یا کمک به دیگران از طریق فعالیت‌های داوطلبانه، احساس رضایت و تحقق شخصی را پیدا می کنند. محققان می‌گویند که احساس مفید بودن می‌تواند باعث افزایش عزت نفس و بهزیستی ذهنی شود. پرستار سالمند در منزل در حفظ سلامتی و ایجاد یک روحیه خوب در فرد سالمند نقش بسزایی دارد.

کاهش استرس دوران پیری

دوران سالمندی را با سلامت سپری کنید

مطالعات نشان می‌دهد اینکه شما چگونه به پیری و زندگی خود نگاه می‌کنید بر طول عمرتان تأثیر می‌گذارد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که تفکر مثبت می‌تواند منجر به طول عمر 11-15٪ بیشتر و احتمال قوی تر زندگی تا 85 سالگی و بالاتر منجر شود. البته برخی از جنبه‌های سلامتی یک فرد، خوب یا بد، ژنتیکی بوده و از این رو از دست آنها خارج است. اما بسیاری از جنبه‌های سلامتی و روند پیری به طور کلی به خوبی در کنترل ما قرار دارند. با این حال، “سلامت” فقط در مورد عدم وجود بیماری نیست. مفهوم “پیری مثبت“، که از آن به عنوان “پیری سالم” نیز یاد می‌شود، برای هر فرد مسن قابل دستیابی است زیرا ما در تلاش هستیم تا در زمانی کوتاه گزینه‌های بهتری را برای بهبود زندگی‌مان در طولانی مدت انتخاب کنیم. همچنین می توان از همدم سالمند سالم برای گذران هرچه بهتر این دوران استفاده کرد.

پیری مثبت در اصل تصور مثبت از پیری به عنوان یک بخش سالم و عادی زندگی است. این طرز فکر شما است که هر کاری که لازم است انجام داده تا بتوانید همچنان که پیرتر می‌شوید، کارهایی را که دوست دارید ادامه دهید.

  1. انجام حداقل 30 دقیقه حرکت یا ورزش هر روز تا از نظر جسمی فعال بمانید.
  2. با درگیر شدن در فعالیت‌های چالش برانگیز ذهنی، مغز خود را تمرین دهید و هرگز یادگیری چیزهای جدید را متوقف نکنید.
  3. با یک رژیم غدایی صحیح، خوابیدن کافی، مدیریت وزن و عدم سیگار کشیدن، یک شیوه زندگی کلی سالم را اتخاذ کنید.
  4. روابط خود را با همسر یا شریک زندگی، خانواده، دوستان، همسایگان و دیگران در جامعه خود، از جمله جوانان و با افراد دیگر گسترش دهید و با آنها در ارتباط باشید.
  5. با انجام تمرینات ایجاد احساس مثبت و یادگیری داشتن احساس خوب در مورد سن خود، احساسات مثبت را برای خود ایجاد  کنید.
  6. اهداف خود را تعیین کنید و مراحل لازم برای دستیابی به آنها را کنترل کنید.
  7. استرس زندگی را به حداقل برسانید. تکنیک‌های مقابله با آنرا تمرین کنید و به اندازه استراحت کنید.
  8. معاینات پزشکی منظم داشته باشید، از غربالگری‌های بهداشتی استفاده کرده و درگیر رفتارهای پیشگیرانه سالم شوید.

در این زمان وجود یک پرستار خانم برای سالمند در ایجاد یک سبک زنگی سالم و رعایت نکات ذکر شده به خوبی می‌تواند برای عزیزتان کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *