سلامت نوجوانان و جوانان و عوامل تهدید کننده

دوران زندگی از بدو تولد تا سالمندی و کهن سالی پر از چالش های گوناگون است. دوره ای پر از هیجان، تفریحات، آرمان گرایی، حس صمیمیت، استقلال و … که این موضوعات در سلامت نوجوانان و جوانان حائز اهمیت و همراه با تحولات بسیار است. جذابترین و مشکل آفرین و تنش زاترین دوران زندگی فرد دوره نوجوانی و جوانی برای فرد، خانواده آنها و آموزش دهنده ها و متخصصان سلامت جامعه هست.

سلامت نوجوانان و جوانان” واژه ای که بسیاری دلواپس و نگران آنند. اما عوامل تاثیر گذار بر سلامت نوجوانان و جوانان چیست؟ چطور سلامت جوانان را ارتقاء دهیم؟ نوجوانان و جوانان از بدو تولد در خانواده رشد پیدا میکنند و کم کم در اجتماع و جامعه حضور می یابند. بنابراین محیط های ابتدایی رشد آنان و بعد محیط هایی که جوانان در آن شرکت داشته بسیار مهم است. محیط های اجتماعی، خانوادگی،آموزشی و پرورشی، سبک زندگی سلامت محور و مدیریت سلامت در بحران ها و حوادث و … همچنین حفظ سلامت جسمانی،روانی، اجتماعی و معنوی در سلامت موثر می باشند.

در حوزه سلامت اطلاع رسانی و آموزش ها به نوجوانان و جوانان و خانواده ها همچنین معلمان آنها، امری بسیار موثر در جهت بهبود و ارتقاء سلامت نوجوانان و جوانان می باشد. در خانواده هایی که برای فرزندان خود پرستار در منزل داشته، تمام نکات تربیتی و مرتبط با سلامت در حدود وظایف پرستار با وی هماهنگ می بایست کنند. 

عوامل تهدید کننده سلامت نوجوانان و جوانان

سلامت نوجوانان و جوانان در معرض چه خطراتی هست

مهم‌ترین عامل پیشرفت و ضامن بقای یک جامعه سلامتی است. طراحی، تدبیر برنامه‌ها و اجرای آنها برای توسعه و ارتقاء سلامت در جامعه بخصوص برای قشر آسیب پذیر نوجوانان و جوانان نیازمند است.

موضوع سلامت نوجوانان و جوانان را می توان به صورت حوزه هاي خطرناك تحولی مدنظر قرار داد. نوجوانان و جوانان امروز برخلاف کودکان دیروز، باید با مجموعه اي از خطرهاي سلامتی جدید دست و پنجه نرم می کنند. 

سلامت نوجوانان و جوانان در معرض چه خطراتی هست, ارتقاء سلامت نوجوانان و جوانان، سلامت نوجوانان و جوانان، تهدیدهای سلامت نوجوانان و جوانان، خطرات سلامت نوجوانان و جوانان

خطرهای تهدید کننده سلامت جوانان

خطرهای تهدید کننده سلامت جوانان شامل مصرف مواد مخدر، بیماري هاي جنسی و قابلیت انتقال آن، اختلالاتی چون خودکشی و افسردگی می باشد. بنابراین خطرها هشداری برای بهبود و حفظ سلامت نوجوانان و جوانان را خاطرنشان میکند، در نتیجه ترویج و آگاهی از بینش و نگرش هاي جدید توأم با سلامت و با توجه به رفتارهای مثبت و سالم در خصوص تمایز نسل نوجوان و جوانان از نسل کودکان و بزرگسالان و سالمندان نیاز می باشد.

بیماري هاي مزمن غیر واگیر به ویژه بیماري هاي قلبی عروقی در تمام کشورهاي جهان در تمام سنین از عامل های اولیه در مرگ ومیر هستند. می توان از این بیماریهای که علت های شناخته شده ای دارند در جهت سلامت جامعه پیشگیری نمود. بنابراین آموزش ها و فرهنگ های خاص مرتبط با شیوه زندگی سالم را نیز از همان ابتدای کودکی و نوجوانی می بایست در نظر گرفت.

اقدامات اولیه که میتوان در این راستا به انجام رساند: پیشگیری اولیه از تغذیه و رفتارهای نامطلوب، مصرف دخانیات، عدم یا کم تحرکی در رده سنی کودک و نوجوان می باشد.

ارتقاء دانش خانواده ها، فرزندان، سلامت محیط های حضور آنها در جهت پیشبرد اهداف سلامت اجتماعی، روانی، جسمی و معنوی کودک، نوجوان، جوان نیازمند حمایت همه جانبه دولت، سازمان ها، سیاست ها، سیستم های آموزشی و ارگان های خصوصی و … می باشد.

 

خدمات پرستاری در منزل

فرهنگ ها و زندگی ها در کیفیت و سطح سلامت موثر می باشد. همانطور که گفته شد برخی بیماری ها قابلیت پیشگیری از ابتدای کودکی و نوجوانی دارد، اما در این حال برخی دیگر از بدو تولد و در طول زندگی فرد دچار آنها می گردد. حضور والدین در منزل یا همراهی یک پرستار کودک آگاه و هماهنگ با مسائل تربیتی و خانوادگی وی، از بسیاری بیماری ها می تواند جلوگیری کند.

خدمات پرستاری برای کودکان و نوجوانان, ارتقاء سلامت نوجوانان، سلامت نوجوانان و جوانان، خطرات سلامت نوجوانان و جوانان

ارتباط با کودک به همراه رفتارهای عاطفی، بازی کردن، ایجاد انگیزه و … به تدریج برای پرستار شکل میگیرد. در صورتیکه پرستاری از کودک به همراه خواهر یا برادر نوجوان وی باشد، پرستار می بایست توانایی حل اختلاف و محبت ورزیدن و همچنین مذاکره را بداند و ارتباطی صحیح را برقرار سازد.

 

 بسیاری از خانواده با توجه به گذشت نسل ها همچنان از نعمت حضور سالمندان و بزرگانشان و زندگی در کنار آنها برخوردارند. بررسی شرایط فعلی تربیتی جامعه امروز با دیروز نیز در ارتقاء سلامت نوجوانان و جوانان نیز موثر است. در این میان حفظ احترام ها و استقلال بزرگان توسط والدین بچه ها یا پرستار سالمند در منزل میتواند الگویی مناسب برای قشر کوچکتر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *