25 رفتار آموزشی برای کودکان

بی ادبی یک کودک همیشه از روی عمد نیست. گاهی اوقات کودکان متوجه نیستند که پریدن در میان حرف کسی، پاک کردن بینی در جمع یا نشان دادن شخصی با انگشت رفتاری بی ادبانه است. در جامعه‌ی مدرن امروزی که هر کسی مشغله‌های زیادی دارد، ممکن است والدین فرصت کافی برای توجه تمام جنبه‌های رفتاری کودک خود نداشته باشند. در چنین شرایطی یک پرستار کودک می‌تواند از کودک شما مراقبت کرده و نکات تربیتی لازم را به فرزند عزیزتان بیاموزد. در زیر 25 رفتاری که باید به کودکان بیاموزیم را شرح داده که آموختن رفتارها به کودک باعث می‌شود کودکی با ادب، مهربان و دوست داشتنی داشته باشید.

25 رفتاری که باید به کودکان بیاموزیم

  1. زمانی که کودکان چیزی می‌خواهد باید از کلمه‌ی «لطفا» استفاده کند.
  2. زمانی که شخصی چیزی به او می‌دهد باید از او تشکر نماید.
  3. کودک باید بداند که وقتی دو بزرگتر مشغول صحبت هستند نباید میان حرف آن‌ها بپرد مگر این که کاری ضروری داشته باشد. زمانی که حرف بزرگترها تمام شود متوجه او خواهند شد.
  4. باید به کودک آموخت که اگر می‌خواهد توجه کسی را در لحظه جلب کند، مودبانه‌ترین راه استفاده از کلمه‌ی «ببخشید» است.
  5. کودک باید هر زمان که در مورد انجام کاری شک داشت اجازه بگیرد. با این کار خود را از ساعت‌ها پشیمانی نجات خواهد داد.
  6. مردم و دنیا علاقه‌ای به نظرات منفی ندارند. کودک باید بداند که نظرات منفی خودش را باید پیش خودش یا دوستانش نگه دارد و آن‌ها را با بزرگترها در میان نگذارد.
  7. یک فرزند خوب هیچگاه در مورد خصوصیات فیزیکی افراد نظر نمی‌دهد مگر این که بخواهد از او تعریف کند.
  8. به کودک بیاموزید که هر گاه کسی حال او را پرسید باید جوابش را داده و حال طرف مقابل را نیز بپرسد.
  9. وقتی کودک زمانی را در خانه‌ی دوست خود گذرانده است باید به یاد داشته باشد که در هنگام خداحافظی از والدین دوست خود تشکر کند.
  10. به او یاد بدهید که همیشه قبل از باز کردن یک در، در زده و منتظر پاسخ بماند.
  11. اگر کودک با شخصی تماس می‌گیرد باید ابتدا خودش را معرفی کرده و پس از آن بگوید که با چه کسی کار دارد.
  12. اگر شخصی هدیه‌ای به فرزندتان می‌دهد، او باید از آن شخص تشکر کند.
  13. کودک نباید هیچگاه از لغات زشت در کنار بزرگترها استفاده کند.
  14. به فرزند خود بیاموزید که گذاشتن نام زشت بر روی دیگران کاری ناپسند است.
  15. هیچ کودکی نباید دیگران را مسخره کند. مسخره کردن شخصی دیگر به معنی ضعیف بودن خود است و البته مسخره کردن گروهی یک نفر کاری ظالمانه است.
  16. اگر کودک در یک نمایش کسل کننده بود نیز باید ساکت نشسته و تظاهر کند که از آن لذت می‌برد.
  17. اگر کودک در جاییه به کسی برخورد تنه به تنه داشت باید عذرخواهی کند.
  18. به او یاد بدهید که در هنگام عطسه کردن یا صرفه کردن باید جلوی دهان خود را بگیرد، همچنین پاک کردن بینی در ملع عام نیز کاری ناپسند است.
  19. به کودک بگویید که هر گاه از دری رد می‌شود نگاه کند که اگر شخص دیگری نیز قصد رد شدن از همان در را داشت، در را برای او باز نگه دارد.
  20. به کودک بیاموزید که اگر والدین، معلم یا همسایه‌ی او در حال کار بر روی چیزی بود، بپرسد که آیا آن شخص کمک می‌خواهد یا خیر. اگر پاسخ مثبت بود به او کمک کند تا در این راه چیز جدیدی بیاموزد.
  21. زمانی که یک بزرگتر از کودک می‌خواهد کاری را انجام دهد، نباید غر بزند و بلکه باید این کار را با لبخند انجام دهد.
  22. کودک باید بداند که وقتی شخصی به او کمک می‌کند باید از او تشکر نماید. با این کار ممکن است آن فرد در آینده نیز مجددا به او کمک کند.
  23. نحوه استفاده‌ی درست از ظروف غذاخوری را بیاموزید. اگر کودک به نحوه‌ی استفاده از آن‌ها آشنا نیست باید از والدین خود بخواهد تا به او آموزش دهند یا با نگاه کردن به بزگتران نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها را یاد بگیرد.
  24. کودک باید همیشه در هنگام غذاخوری یک دستمال در کنار خود و بر روی پایش داشته باشد تا در هنگام نیاز از آن استفاده کند.
  25. در سر میز غذا کودک نباید دست خود را برای برداشتن چیزی دراز کند، بلکه اگر چیزی را می‌خواهد از دیگران بخواهد تا آن را به او بدهند.

رفتارهای آموزشی برای تربیت کودکان

با آموختن این موارد به کودک خود، قطعا کودکی مودب‌تر خواهید داشت که دیگران نیز از حضور او لذت خواهند برد.

اگر شاغل هستید و فرصت کافی برای تربیت صحیح کودک خود را ندارید، موسسه خدمات پرستاری آسانیسم کاملا این آمادگی را دارد که با ارسال پرستارانی متخصص، به شما در امر نگه‌داری و تربیت فرزندان عزیزتان کمک کند. تنها کافی است یک بار امتحان کنید.

4 پاسخ

  1. چطور یاد بدم بچه ام روز تولدش از مهمان به خاطر کادوهاش تشکر کنه؟

    1. قبل از تولد به او بگویید: “شما در روز تولدتان هدیه های مختلفی از اطرافیان می گیرید. همه دوست دارند شما را در حال بازکردن هدیه خود ببینند، و بهتر و قشنگتر میشه که بعد هر کادو بهشون بگی “متشکرم” حتی اگر اون هدیه را دوست نداشتی.
      اما به یاد داشته باشید که حتی با وجود این توضیحات، هنوز منطقی نیست که از یک کودک زیر چهار سال انتظار داشته باشیم که بفهمد چرا یک تشکر منفی بهتر از یک پاسخ صادقانه است. بنابراین اگر مطمئن نیستید که فرزندتان می تواند کاری زیبا انجام دهد و آن را دوست ندارید می توانید بعد از رفتن مهمان ها هدایا را باز کنید.

  2. به نظر شما لازم موقعی که رفتار ناپسندی از کودکم مبینم اون تنبیه کنم؟

    1. به جای اینکه او را در هنگام بدرفتاری اصلاح کنید، زمانی که رفتار خوبی دارد او را تحسین نمایید. برای مثال وقتی از بستگانش هدیه می گیرد و از او تشکر می کند، به او بگویید که رفتار او را دوست دارید و چقدر شبیه رفتار بزرگسالان است. تنبیه کردن کودکان همیشه کارساز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *