راه های درمان کلسترول خون بالا

کلسترول یک ماده مومی مانند و از نوع چربی است که بدن برای حفظ سلامتی به آن نیاز دارد؛ اما به مقدار مناسب. در واقع، وجود آن برای ساخت غشای سلولی، ویتامین دی و یک سری هورمون های به خصوص مهم است. ولی مقدار بیش از اندازه آن منجر به بروز بیماری کلسترول خون بالا (چربی بالای خون) و عارضه های قلبی خواهد شد. با این حال تحقیقات نشان داده که تغییر در سبک زندگی می تواند یکی از راه های درمان کلسترول خون بالا باشد. چطور؟

همه چیز راجع به کلسترول

کلسترول نوعی لیپید (چربی) است که بدن به صورت طبیعی تولید می کند تا ویتامین و هورمون های مهمی در بدن ساخته شود. این ماده محلول در آب نیست و به تنهایی نمی تواند در خون حرکت کند؛ بنابراین کبد برای کمک به انتقال آن می بایست ماده ای به نام لیپوپروتئین تولید نماید.

لیپوپروتئین ها ذراتی متشکل از چربی و پروتئین اند که کلسترول و تری گلیسیرید را از طریق جریان خون حمل می کنند. میزان آن نیز با دو نام لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) و لیپوپروتئین پرچگالی (HDl) در آزمایشات نشان داده می شود.

حال اگر میزان LDL در خون شما بالا باشد، بیماری چربی خون در شما تشخیص داده می شود. این بیماری معمولا بی علامت است. به همین دلیل انجام چکاپ و آزمایشات منظم اهمیت دارد؛ زیرا اگر این بیماری تحت درمان قرار نگیرد، می تواند مشکلات جدی و عدیده ای چون عارضه های قلبی و سکته را برای فرد به همراه داشته باشد.

راه های درمان کلسترول خون بالا (چربی بالای خون) چیست؟

انجام تست های مختلف و مراجعه به پزشک اولین بخش از راه های درمان کلسترول خون بالا است؛ اما با کمک 4 روشی که در ادامه آموزش خواهیم دید، روند درمان توسط داروها تسهیل شده و بازیابی سلامتی سریع تر انجام خواهد گرفت.

1.برای قلبتان غذا بخورید

منظور این است که رژیم غذایی خود را تغییر داده و غذا و خوراکی هایی انتخاب و میل کنید که برای قلبتان مفید است. اگر فرد مبتلا به این بیماری سالمند است، قطعا پزشک معالج برنامه غذایی مشخصی برای آنها تجویز کرده است. بدون شک، در این سن و سال توجه به رژیم غذایی سالمندان تاثیر بسیار گسترده و خوبی در حفظ سلامتی و روحیه آنها خواهد داشت.

اگر هم فرد مبتلا در دوران جوانی است، باز هم پزشک متناسب با شرایط برنامه غذایی ویژه ای را پیشنهاد خواهد داد. برای مثال:

  • مصرف چربی اشباع شده را به حداقل برسانید: چربی اشباع شده که بیشتر در گوشت قرمز و لبنیات وجود دارد، موجب افزایش میزان کلسترول در بدن می گردد.
  • مصرف چربی ترانس را از برنامه خود حذف کنید: یکی دیگر از راه های درمان کلسترول خون بالا حذف این چربی بد از رژیم غذایی است. وجود این نوع روغن روی بسته بندی مواد غذایی اغلب با نام روغن گیاهی نیمه هیدروژنه ذکر می شود و بیشتر در خوراکی هایی چون مارگارین ها، کلوچه ها و کیک های فروشگاهی یافت می گردد.
  • به امگا 3 توجه بیشتری داشته باشید: اسیدهای چرب امگا 3 تاثیری بر LDL نداشته و منجر به افزایش چربی خون نمی گردد. بلکه مصرف امگا3 برای رسیدن به کلسترول طبیعی کمک می‌کند. این روغن در ماهی ها، گردو و دانه کتان بیشتر یافت می شود.
  • فیبر بیشتری مصرف کنید: فیبر با کاهش میزان جذب کلسترول در جریان خون، به کاهش چربی خون و پیشگیری از بروز علائم سکته قلبی در سالمندان کمک می کند. جو دو سر، بلغور، سیب و گلابی سرشار از این ماده است.

راه های درمان کلسترول خون بالا

2. ورزش را جزو روتین روزانه خود قرار دهید

فعالیت ورزشی به افزایش HDL یا کلسترول خوب کمک کرده و یکی از راه های درمان کلسترول خون بالا است. البته پیش از آن، با دکتر مشورت کرده و متناسب با شرایط بدنی تان هفته ای 5 مرتبه و حداقل به مدت 30 دقیقه ورزشی کنید.

3. سیگار را ترک کنید

  • ترک سیگار موجب افزایش سطح HDL خواهد شد. چگونه؟
  • اگر تنها 20 دقیقه سیگار نکشید، فشار خون و ضربان قلب شما بهبود یافته و به میزان عادی بر می گردد.
  • 3 ماه پس از ترک سیگار، گردش خون و عملکرد ریه بهبود می یابد.
  • 1 سال پس از ترک نیز خطر ابتلا به بیماری قلبی در شما نسبت به افراد سیگاری نصف خواهد شد.

4. وزنتان را کنترل کنید

اضافه وزن حتی به اندازه چند کیلوگرم موجب افزایش میزان کلسترول می شود. برای کاهش آن می توانید قدم های کوچک، اما پیوسته بردارید. به جای نوشیدنی های شیرین، آب بنوشید. میان وعده های کم چرب و سبک بخورید و همیشه حواستان به کالری مصرفی باشد.

البته ورزش و فعالیت بدنی بسیار به این امر کمک خواهد کرد. برای مثال، به جای استفاده از آسانسور، اگر به لحاظ جسمانی امکانش وجود دارد، از پله ها رفت و آمد کنید یا بین ساعات کاری، چند قدم پیاده روی داشته باشید.

اگر این 4 روش و تغییر سبک زندگی برای کاهش کلسترول کافی نبود…

در اغلب موارد یکی از راه های درمان کلسترول خون بالا که در بخش قبلی عنوان شد تاثیر به سزایی در کاهش چربی خون دارد. حتی در شرایط سخت تر به تاثیرگذاری بیشتر داروهای مصرفی کمک خواهد کرد. ولی بعضا در برخی مواقع ممکن است در نتیجه چندان تفاوتی ایجاد نکند. در این شرایط حتما با برنامه پزشک معالج خود پیش بروید. ولی توجه داشته باشید این 4 روش، دوز داروهای مصرفی را تا حد امکان پایین می آورد.

تشخیص کلسترول خون بالا

در این شرایط چه دارویی تجویز خواهد شد؟

پیش از همه چیز توجه داشته باشید که خوددرمانی نه تنها کمک کننده نیست، بلکه ممکن است وضعیت فعلی شما را وخیم تر کند. داروهایی که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد تنها برای اطلاعات بیشتر و آگاهی بالاتر از روند درمان با شرایط وخیم تر است. البته اگر والدین یا یکی از افراد خانواده تان به این بیماری مبتلا است، اما شرایط و زمان شما برای مراقبت و کمک به آنها مناسب نیست، می توانید با استخدام پرستار در منزل از پلتفرم خدمات پرستاری آسانیسم، دغدغه های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. فرد بیمار نیز از خدمات تخصصی بهره مند خواهد شد.

دارودرمانی یکی از راه های درمان کلسترول خون بالا در افراد است. از جمله مواردی که به منظور کنترل سطح چربی خون تجویز می شود عبارت اند از:

  • استاتین تولید ماده ای که کبد شما به آن برای ساخت کلسترول نیاز دارد را متوقف می سازد. با این کار، کلسترول از خون خارج شده و میزان آن کاهش می یابد.
  • مهارکننده های جذب کلسترول: روده کوچک وظیفه جذب کلسترول موجود در رژیم غذایی را داشته تا با این کار آن را در جریان خود آزاد کند. داروی ازتیمایب با محدود کردن میزان جذب کلسترول در رژیم غذایی، به کاهش چربی خون کمک خواهد کرد.
  • داروهای تزریقی: دسته جدیدی از داروها معروف به مهارکننده های PCSK9 در دسترس بیماران قرار گرفته که به کبد کمک می کند تا با جذب کلسترول LDL بیشتر، میزان آن در جریان خون را کاهش دهد. آلیروکوماب و اولوکوماب از جمله این داروها هستند که بیشتر به بیمارانی تجویز می شود که به صورت ژنتیکی دچار این عارضه شده اند.

نتیجه کلسترول خون بالا

اگر بیماری چربی خون بالا درمان نشود، قطعا تبعات جبران نشدنی در سلامت بیمار خواهد داشت. در برخی شرایط حاد نیز منجر به مرگ فرد خواهد شد. از این رو، راه های درمان کلسترول خون بالا که پزشک پیش پای شما می گذارد را جدی گرفته و مراحل درمان را قدم به قدم و با مشورت پزشک طی کنید.

2 پاسخ

  1. من چربی خونم خیلی بالاس طوری که قند خونم خیلی بالاس و حالت تهوع دارم الان میتونین یه قرص خوب برام معرفی کنید که بخورم؟

    1. شما باید به پزشک مراجعه کنید و شرح حال تان گرفته شود و پزشک متناسب با شرایطتان برای شما دارو تجویز میکند معرفی دارو بدین صورت بدون نظر پزشک کار صحیحی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *