علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی، توده های نرمی هستند که روی اندام تناسلی ظاهر می شوند و می توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند. زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی (STI) است که توسط برخی از گونه های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. HPV شایع ترین بیماری STI است. مردان و زنانی که رابطه جنسی دارند، در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند. عفونت HPV برای زنان خطرناک تر است زیرا برخی از انواع HPV می توانند موجب سرطان دهانه رحم شوند اما علت و علائم زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟ از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم ؟؟

علائم زگیل تناسلی

فهرست مطالب

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه دهانی، واژینال و مقعدی منتقل می شود ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از عفونت طول بکشد تا زگیل ها ایجاد شوند.

زگیل تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیست و ممکن است بسیار کوچک وبه رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند برخی از زگیل ها ممکن است شبیه برجستگی های کوچک گوشتی باشند یا ظاهری شبیه گل کلم داشته باشند.

علائم زگیل تناسلی

در بسیاری از موارد زگیل های تناسلی بسیار کوچک و صاف هستند و قابل مشاهده نیستند و میتواند در لب، دهان، زبان یا گلو فردی که تماس جنسی دهانی با فردی که این بیماری را داشته ایجاد شود علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان میتواند با نشانه های زیر همراه باشد:

  • همراه با خارش و علائم ناراحت کننده دیگر در ناحیه تناسلی باشد.
  • ایجاد چندین زگیل کوچک میتواند از علائم آن باشد.
  • باعث خونریزی در هنگام مقاربت شود.
  • میتواند شامل تورم های کوچک به رنگ صورتی یا قهوه ای در ناحیه تناسلی باشد.
  • حتی اگر نمیتوانید علائم زگیل تناسلی را مشاهده کنید ممکن است به ترشحات واژن نیز دچارشوید.
  • اگر زگیل تناسلی گسترش یابد یا بزرگ شود، این وضعیت می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک تر نیز باشد.

زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان می تواند در نواحی زیر ایجاد شود:

  • داخل واژن یا مقعد
  • خارج از واژن یا مقعد
  • روی دهانه رحم

زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی در مردان میتواند در نواحی زیر رشد کند:

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

علت ایجاد زگیل تناسلی چیست؟

اکثر موارد زگیل تناسلی توسط HPV ایجاد می شود. ۳۰ تا ۴۰ نوع ویروس HPV وجود دارد که به طور خاص بر اندام تناسلی تاثیر می‌گذارند، اما فقط تعداد کمی از انواع این ویروس باعث ایجاد زگیل در آلت تناسلی می‌شوند. انتقال ویروس HPV از طریق تماس پوستی منتقل می شود، به همین دلیل است که به عنوان یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته می شود.

در حقیقت، HPV آنقدر رایج است که منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید اکثر افرادی که فعالیت جنسی دارند در برخی موارد به این ویروس مبتلا می شوند.

با این حال، این ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی شود. در حقیقت، در بیشتر موارد، ویروس به خودی خود از بین می رود و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

شکل ظاهری و نشانه‌های زگیل تناسلی

شکل ظاهری زگیل تناسلی به شکل تکه‌های کوچک شبیه به تکه‌های گل‌کلم ظاهر می‌شود و گاهاً چندین زگیل در کنار هم و به صورت خوشه‌ای قرار می‌گیرند. زگیل در هنگام لمس، نرم و صاف است و معمولاً به رنگ پوست، و تیره‌تر از پوست است.

این را نیز باید توجه داشت که زگیل تناسلی سریعا پس از آلودگی به ویروس ظاهر نمی‌شود و ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا در فردی که به آن مبتلا شده قابل مشاهده باشد.

عکس زگیل تناسلی در داخل واژن

زگیل تناسلی ممکن است بر روی زبان، داخل دهان، و لب ها نیز ایجادشود. گاهاً زگیل‌ها به اندازه کوچکی هستند که با چشم قابل تشخیص نیستند، اما علائمی چون خونریزی، سوزش و ترشحات واژنی به همراه دارند.

زگیل‌های تناسلی چقدر روی پوست باقی می‌مانند

زگیل ها طی مدت زمانی قابل مشاهده هستند و بر روی پوست بدن نیز باقی میمانند. زگیل های تناسلی در بیشتر موارد، تا ۲۴ ماه پس از ابتلا به صورت خود به‌ خود از بدن حذف می‌شود و اگر شما دارای علائم آن هستید و به پزشک مراجعه کرده اید مصرف دارو می‌تواند در طی سه هفته تا یک ماه آنها را از بین ببرد. با این حال، در برخی موارد ممکن است در بدن باقی بماند و احتمال سرایت آن به دیگران وجود داشته باشد پس بهتر است از راه های پیشگیری آن استفاده کرد  

عوامل خطر زگیل تناسلی

هر فردی که فعالیت جنسی دارد در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال عواملی که می توانند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهند عبارتند از:

  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شرکای متعدد
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی دانید
  • فعالیت جنسی در سنین پایین
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف (به دلیل مبتلا بودن به HIV یا مصرف داروهای ناشی از پیوند عضو)

زگیل تناسلی

سایر عوارض احتمالی HPV چیست؟

عفونت HPV عامل اصلی سرطان در دهانه رحم است. همچنین می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شود که به آن دیسپلازی می گویند.
انواع دیگر HPV نیز ممکن است باعث سرطان در اندام تناسلی خارجی زنان (فرج) شوند. آنها همچنین می توانند منجربه سرطان آلت تناسلی و مقعد شوند.
زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص این وضعیت، پزشک سوالاتی در مورد سلامت و سابقه جنسی شما می پرسد. این سوالات شامل علائمی است که تجربه کرده اید و اینکه آیا رابطه جنسی محافظت نشده‌ای داشته‌اید یا خیر؟

همچنین پزشک هر ناحیه ای را که احتمال می دهید زگیل در آن ایجاد شده باشد را معاینه میکند.

فقط برای خانمها

زگیل چون میتواند در اعماق بدن هم ایجاد شود در برخی موارد نیاز به معاینه لگن نیز در بانوان دارد.

با توجه به اینکه زگیل تناسلی می تواند داخل بدن خانم ها رشد کند، پزشک ممکن است برای تشخیص درست نیاز به معاینه لگن داشته باشد. در این روش از محلول اسیدی ملایمی استفاده میکنند که به نمایان شدن زگیل ها کمک می کند.

پزشک ممکن است در برخی شرایط تست پاپ اسمیر انجام دهد این تست تنها مخصوص خانم ها است. در این آزمایش از سلول های دهانه رحم و واژن نمونه برداری میشود سپس برای تشخیص HPV آزمایش میشود.

انواع خاصی از HPV ممکن است نتایج غیر طبیعی را در آزمایش پاپ ایجاد کنند که ممکن است تغییرات پیش سرطانی را نشان دهد. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص داد، ممکن است به یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی نیاز داشته باشید.

اگر شما یک زن هستید و نگرانید که ممکن است به نوعی از HPV مبتلا شده باشید که باعث سرطان دهانه رحم می شود، پزشک شما می تواند آزمایش DNA انجام دهد. این آزمایش تعیین می کند که چه نوع HPV در سیستم شما وجود دارد. آزمایش HPV برای مردان هنوز امکان پذیر نیست.

نکاتی که درباره زگیل تناسلی بهتر است بدانید:

  • جز شایع ترین بیماری های جنسی است.
  • این بیماری مسری است و از طریق تماس جنسی منتقل میشود.
  • اگر فکر میکنید مشکوک به این بیماری هستنید به پزشک مراجعه کنید تا تست های لازم را برای تشخیص و درمان آن انجام دهد.
  • هیچ درمان خانگی برای درمان آن وجود ندارد تا این ویروس کاملا از بدن خارج شود.
  • حدود 75 درصد از افراد در سن بلوغ دچار این ویروس هستند.
  • درمان هایی برای آن در دسترس است اما ممکن است در آینده باز هم ایجاد شوند.

درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

در حالی که  علائم زگیل تناسلی قابل مشاهده، اغلب با گذشت زمان از بین می روند اما ویروس HPV خود می تواند در سلول های پوست شما باقی بماند؛ بنابراین باید علائم زگیل تناسلی رو جدی بگیرید تا این ویروس را به دیگران منتقل نکنید.

ممکن است بخواهید زگیل های تناسلی را برای تسکین علائم دردناک یا به حداقل رساندن ظاهر بد آنها درمان کنید، در این صورت لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر به هر دلیلی نمیتوانید برای درمان به بیمارستان یا سایر مراکز درمانی مراجعه کنید میتوانید از سرویس دکتر در منزل پلتفرم خدمات پرستاری آسانیسم استفاده کنید.

در برخی مواقع پزشک ممکن است درمان موضعی زگیل را تجویز کند که شامل موارد زیر میشود:

  • imiquimod (آلدارا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (کاندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید یا C

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند، در این شرایط برای برداشتن آنها نیاز به جراحی جزئی دارید. پزشک متخصص شما می تواند زگیل ها را در صورت نیاز از طریق این روش ها از بین ببرد:

  • الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • سرما درمانی یا انجماد زگیل
  • لیزر درمانی
  • برش یا قطع زگیل
  • تزریق داروی اینترفرون

واکسن زگیل تناسلی 

واکسن HPV به نام Gardasil و Gardasil 9 می تواند مردان و زنان را از شایع ترین گونه های HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند محافظت کند. این واکسن ها همچنین می توانند از خانم ها در برابر گونه هایی از HPV که منجربه سرطان دهانه رحم میشود، محافظت کند.

واکسن سرواریکس نیز از زنان در برابر سرطان دهانه رحم محافظت می کند، اما مانع از بروز زگیل تناسلی نمیشود. این واکسن ها بهتر است قبل از رابطه جنسی تزریق شوند زیرا قبل از قرار گرفتن فرد در معرض HPV موثرتر است.

نحوه پیشگیری از زگیل تناسلی

استفاده از وسایل مراقبتی همچون کاندوم و کاندوم دهانی در هر زمان رابطه جنسی نیز می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. استفاده از وسایل مراقبتی از خانم ها در برابر زخم رحم نیز محافظت میکند. زخم در دهانه رحم یکی از عارضه های شایع و معمولا بدون علامت میان بانوان است و میتواند تبعات جبران ناپذیری را به همراه بیاورد، بنابراین درمان زخم رحم را نیز باید جدی بگیرید و برای بهبودی هر چه سریع تر آن، به پزشک مراجعه کنید.

سئوالات متداول

برای پیشگیری بهتر است واکسن گارداسیل تزریق شود.

 

با استفاده از تست پاپ اسمیر،آزمایش DNA و آزمایش خون از روش هایی برای تشخیص ابتلا به این بیماری هستند.

این احتمال تقریبا وجود ندارد ولی در صورت ابتلا در زمان زایمان ممکن است نوزاد آلوده شود.

بله این بیماری واگیر دار است و میتواند از طریق رابطه جنسی متنقل شود.

خیر با توجه به وخامت آن پزشک منخصص روش مناسبی انتخاب میکند.

27 پاسخ

  1. سلام. زگیل تناسلی با استفاده از تیغ آلوده هم منتقل میشه؟

    1. سلام، بله. استفاده مجدد از تیغی که با تماس به ناحیه زگیل آلوده شده است، احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.

      1. سلام من یک روز در حال اصلاح آلتم بودم که با تیغ یک قسمت رو بریدم که الان جاش مونده و شبیه خال شده و با اینکه یک سالع گذشته با فشار دادنش ماده سفید رنگ کمی میزنه بیرون
        و اینکه رابطه جنسی نداشتم و فقط دست با آلتم برخورد داشته
        امکان داره زگیل باشه؟

    1. در موارد نادر، شاهد به‌وجود آمدن زگیل در ناحیه دهان هستیم. زگیل تناسلی در این ناحیه، علائمی همانند زگیل در ناحیه شرمگاهی دارند و به صورت برآمدگی‌ها و توده‌های نرم دیده می‌شود.

  2. سلام خسته نباشید من چند تا دانه در سرم هست و پسر هستم می خواستم ببینم زگیل تناسلی هست سرم هم همش می خاره

    1. سلام وقت بخیر من باردارم والان متوجه شدم که یه طرف لبه رحمم ورم کرده و حالت کبود شده ایا زگیل تناسلیه؟

      1. سلام دوست عزیز، زگیل ظاهری شبیه به گل کلم دارد و می تواند در هر بخشی از بدن که در معرض تماس جنسی قرار می گیرد، ایجاد شود به طور مثال، زگیل در زنان در نواحی مانند واژن، دهانه رحم یا کشاله ران، دهان، گلو و … (در مردان، آلت تناسلی، اسکروتوم، ران یا کشاله ران) ظاهر می شود.
        از علائم این بیماری ایجاد خارش، درد و سوزش در ناحیه تناسلی است.
        زنانی که دچار زگیل تناسلی در داخل واژن می شوند، ممکن است علائمی از قبیل خونریزی پس از رابطه جنسی یا علائم غیر طبیعی واژن داشته باشند. همچنین اگر زگیل در مجاری ادرار ایجاد شود، ممکن است موجب انسداد مجاری ادرار شود.
        اگر زائده ها و علائمی مشاهده می‌کنید که شما را نگران کرده و مشکوک به بیماری زگیل تناسلی هستید بهتر است هر چه زودتر توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید.

  3. باسلام و خسته نباشی
    ببخشید اگه مرد زگیل نداشته باشه ولی زن داشته باشه بازم امکان انتقال ویروس زگیل تناسلی به زن وجود دارد؟

  4. سلام وقت بخیر من دهانه واژنم یه دونه کوچیک میزنه به اندازه یه جوش ریز مدام هم نیستش میره و بعد یه مدت دوباره میاد خواستم بدونم آیا زگیل هست یا جوش؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز،
      معمولا افرادی که از نظر جنسی فعالیت زیادی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به یکی از انواع ویروس HPV می ‌باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده احتمال ابتلا به این ویروس در زنان بیشتر از مردان است، اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا نشانه ای از این ویروس در بدن زنان ظاهر شود. یکی از سوالاتی که زیاد با آن مواجه می ‌شویم این است که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟
      این عارضه حاصل یک عفونت ویروسی با نام hpv یا پاپیلومای انسانی است که تنها از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس پوست با پوست نواحی مخاطی منتقل می ‌شود. زگیل های تناسلی کاملا با زگیل هایی که در نواحی دیگر بدن ایجاد می‌شوند متفاوت اند و با دست زدن منتقل نمی ‌شوند. تنها راه انتقال زگیل تناسلی رابطه جنسی (حتی بدون دخول) است.
      در خانم ها زگیل تناسلی در یکی از نواحی داخل واژن، دهانه رحم، اطراف مقعد و فرج ایجاد می ‌شود. این ویروس تیپ ‌های مختلفی دارد. شایع ترین نوع که بیشتر افراد به آن مبتلا می ‌شوند، بروز زائده هایی واضح و قابل مشاهده در اطراف ناحیه تناسلی است.
      نکته مهم در مورد ویروس اچ پی وی این است که رشد و ظاهر شدن زگیل ها می‌تواند از چند هفته تا چند ماه و حتی چند سال طول بکشد. حتی ممکن است فرد به این ویروس آلوده باشد، اما هرگز علامتی نداشته باشد و زگیل نزند.
      بنابراین نمی‌ توان مدت زمان مشخصی برای بروز عفونت زگیل تناسلی مشخص کرد، اما وقتی فرد مبتلا علامت داشته باشد، احتمال انتقال بیماری افزایش می ‌یابد. در برخی موارد زگیل تناسلی خفیف در زنان هم می توان مشاهده کرد که عموما به صورت خود به خودی از بین میرود. اینکه چه مدت طول می کشد تا زگیل تناسلی خفیف درمان شود، اصلا قابل پیشگویی نیست.
      اگر علائم مشابهی در نواحی تناسلی خود مشاهده می کنید و به زگیل تناسلی مشکوک هستید، باید در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

  5. سلام من روی رون پام یه چیزی مثل زگیل داره روشم قهوایه ممکنه از علائم زگیل تناسلی باشه

    1. بهترین راه برای درمان آن بسته به زگیل شماست و باید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا بهترین روش درمانی را برای شما انجام دهد

  6. من روی رون پام یه لکه های قهوه ای رنگی ایجاد شده ممکنه که اینا زگیل باشه؟

  7. سلام با کسی دست دادم که بر روی دستش و بازویش زائده هایی مانند زگیل تناسلی داشت و خیلی سریع بعد از سلام کردن دست هایم را با الکل شستشو دادم آیا ممکن است این بیماری را گرفته باشم آیا ممکن است آن را انتقال بدهم

    1. سلام زگیل هایی که روی دست هستند جز زگیل تناسلی نیستند و قابل انتقال هم از طریق دست ها نمی باشند.

  8. من تاحالا رابطه نداشتم ولی یه تیغی استفاده کردم که بهش مطمئن نیستم و دو روز بعدش یه نقطه سیاه روی بدنم ایجاد شد این زگیل هستش

    1. سلام ممکنه که جوش یا اگزما باشه و هر زائده ای حتما زگیل تناسلی نیست باید توسط پزشک بررسی شود.

  9. من این علایمی رو که شما گفتین رو داشتم و فهمیدم که دچار این بیماری شدم و الان حامله ام و دکتر منع کرده که پماد ها و دارو هایی که برای درمان هستند را مصرف کنم آیا این مطلب درسته؟

    1. بله مصرف دارو هایی که برای درمان این بیماری استفاده میشوند در زمان بارداری ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *