سالمندی موفق و خجالت زدگی سن

آیا تا به حال به  دوران سالمندی موفق فکر کرده اید؟ دوران سالمندی یکی از مراحل فرآیند زندگی است که برای هر فردی اتفاق می افتد. اما در مورد  دوران سالمندی همه یکسان نیستند. برخی از افراد از  دوران سالمندی زودرس رنج می برند. برخی دیگر در دهه 80 و 90 سالگی فعال و سالم هستند. بسیاری بر این باورند که  دوران سالمندی و مرگ زودرس ناشی از نحوه زندگی و شرایط ژنتیکی است. در برخی موارد این ممکن است درست باشد. فیلسوفان و دیگران مدت‌هاست که معنای زندگی خوب را بررسی کرده‌اند، و ما باید بپرسیم که موفقیت در دوران سالمندی به چه معناست  و چگونه می توان حتی در سنین بالا با انگیزه و خوش بین بود.

زندگی سالمند موفق

عوامل موثر بر روند پیری را می توان چالش‌ های روانی و هیجانی سبک زندگی، سطح عملکرد فیزیکی و شناختی ، وضعیت اجتماعی- اقتصادی ، سطح تحصیلات و … را نام برد. امید به زندگی و کیفیت زندگی نیز برای افراد برای حفظ سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است.

سالمندان موفق تعامل عمدی با اطرافیان خود دارند و وقت خود را با مطالعه و ورزش پر می کنند، به طوری که ناتوانی های جسمی و ذهنی در آنها کمتر دیده می شود.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سن بالای 65 سال سالمند محسوب می شود. سالمندی در برخی از کشورهای در حال توسعه از جمله ایران به سن شصت سالگی اطلاق می شود.

 دوران سالمندی یکی از مراحل طبیعی چرخه زندگی انسان است. در این دوره معمولاً سرعت حرکت کاهش می یابد، ماهیچه های بدن و اندام های حسی ضعیف می شوند و سرعت پردازش مغز، دستگاه گوارش و کلیه ها کند می شود. سالمندان برای حفظ سلامت جسمی و روانی خود و کاهش اضطراب و افسردگی باید در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند.

ویژگی سالمندان موفق

در سال 1987 کتاب ” دوران سالمندی موفق” توسط دو نفر از دانشمندان  بزرگ به نام های رابرت کان و جان والیس رو منتشر شد. این کتاب استدلال می کند که  دوران سالمندی موفق به سه عامل بستگی دارد.

  • بدون معلولیت یا بیماری
  • سطح آگاهی بالا و مهارت های بدنی مناسب.
  • تعامل عمدی و هدفمند با دیگران.

سالمندی موفق چیست؟

افراد مسن برای انجام برخی از کارهای پیچیده به تلاش بیشتری نیاز دارند، اما برخی افراد مسن هستند، با وجود سنشان باز هم در سطوح بسیار بالایی در جامعه موفق هستند.

با افزایش سن، کنترل بروز برخی بیماری ها دشوارتر می شود.  دوران سالمندی موفق به معنای رهایی از بیماری های جسمی نیست. سالمند موفق فردی است که با وجود بیماری معلول نباشد و توانایی های جسمی و شناختی خود را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند و با اطرافیان و جامعه تعامل سازنده داشته باشد.

سلامت جسمی در دوران سالمندی بسیار مهم است، بنابراین افراد باید در دوران میانسالی مراقب وضعیت جسمانی خود باشند و در صورت لزوم از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند. به عنوان مثال مصرف زیاد غذاهای خمیری در سالمندان می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

از دیگر عواملی که به شما کمک می کند در دوران سالمندی موفق باشید، فعالیت بدنی مناسب، کنترل بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون و عدم استعمال دخانیات است.

سبک زندگی سالمندان موفق

سبک زندگی برای  دوران سالمندی موفق شما بسیار مهم است. عوامل خارجی موثر بر سبک زندگی سالمندان عبارتند از:

  • یک رژیم غذایی مناسب مخصوص سالمند
  • اهمیت کاهش نمک در سنین بالا
  • ورزش سالمندان به صورت روزانه
  • مهارت های شخصی
  • مراقبت از حیوان خانگی

عوامل موثر در موفقیت سالمندان

نمونه های سالمندان موفق

وارن بافت، پیرمرد موفق و ثروتمند: تصویر وارن بافت به عنوان یک فرد خوب و موفق در ذهن همه است. وارن بافت 86 ساله به نمونه ای از سالمند موفقیت تبدیل شده است. برخی از جنبه های زندگی وارن بافت که در مصاحبه وی به آنها اشاره شد عبارتند از:

همین دو مورد کافی است تا بدانیم نحوه نوشیدن و غذا خوردن او تاثیر بسزایی در موفقیت او در دوران سالمندی نخواهد داشت، راز موفقیت او در جای دیگری نهفته است. مهمترین چیز در زندگی وارن بافت این است که 80 درصد از روز خود را صرف مطالعه کتاب می کند.

 ژان لوئیز کالمان : این پیرمرد 122 ساله به عنوان مسن ترین مرد جهان شناخته می شود، او سن موفق خود را مدیون رژیم غذایی و استراحت مناسب دانست. روغن زیتون بخشی غیرمنتظره از رژیم غذایی او بود، اما او همچنان مقدار زیادی شکلات در روز می خورد.

مغز ژان تا زمان مرگش خوب کار می کرد. راز موفقیت او نحوه مواجهه با مشکلات زندگی بود. به گفته خودش، او می خواست همه چیز را بداند.

راهکاری قطعی برای تجربه کردن دوران سالمندی موفق

باید بپذیریم که سالمندی با ناتوانی یا بیماری یکی نیست تا بتوانیم زندگی موفق و سالمی در دوران سالمندی داشته باشیم. موفقیت در دوران سالمندی ربطی به عوامل ژنتیکی فرد ندارد، بلکه به عوامل بیرونی قابل کنترل و انتخاب های شخصی مربوط می شود. اینها شامل ورزش، تعاملات اجتماعی و نگرش فرد نسبت به زندگی است.

وقتی به  دوران سالمندی و مشکلات آن فکر می کنید، ترس ممکن است اولین واکنش شما باشد. به همین دلیل است که ما می خواهیم عزیزان سالخورده ما در خانواده ما یک سالمندی موفق را تجربه کنند. به عبارت دیگر، ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آنها بالاترین کیفیت مراقبت را دریافت می کنند. مراقبت های بهداشتی در خانه یکی از مهم ترین و با ارزش ترین کارهایی است که می توانیم برای عزیزان خود انجام دهیم. به هر حال، بهترین چیز در مورد مراقبت از سالمندان در خانه در مقایسه با سایر موارد چیست؟

 کمک به زندگی روزمره

بسیاری از افراد مسن نمی توانند به راحتی فعالیت های روزمره زندگی خود را انجام دهند. مثلاً لباس پوشیدن، حمام کردن یا حتی خوردن و آشامیدن. پس پرستاران آموزش دیده اند تا این کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

 خدمات درمانی

پرستاران آموزش دیده آماده پاسخگویی سریع و کارآمد به هر گونه نیاز بهداشتی و پزشکی هستند. داروها یا تزریقات را در زمان مناسب به بیماران می دهند. در صورت نیاز آزمایشات و معاینات بعدی را طبق دستور پزشک انجام می دهد.

 تعاملات اجتماعی

تنهایی بر  دوران سالمندی موفق تأثیر منفی می گذارد. بسیاری از سالمندان نیز به دلایل مختلف قادر به بیرون رفتن نیستند. برای سالمندان، داشتن یک پرستار و همراه به این معنی است که همیشه کسی برای مداخله وجود دارد. این می تواند برای سلامت روان آنها بسیار موثر باشد.

 برنامه غذایی مشخص

چه جوان باشید چه پیر؛ رژیم غذایی منظم برای سلامتی بسیار مفید است. با این حال، بسیاری از سالمندان به اندازه کافی غذا نمی خورند یا این اصل را فراموش می کنند. پرستاران سالمند در خانه همیشه مراقب زمان، کمیت و مقدار غذا هستند.

سالمندان موفق

تعاملات اجتماعی در سالمندان

امنیت

یکی دیگر از مزایای داشتن یک پرستار این است که عزیزان شما همیشه در امانند. سالمندان به طور مداوم در معرض خطر کلاهبرداران، سارقان و مجرمان حتی در خانه هستند. تصور کنید که این افراد همچنان مشکلات حافظه دارند. در این شرایط، شانس به خطر انداختن جان آنها در حال افزایش است.

از بین رفتن فشار روی اعضای خانواده

اکثر خانواده های امروزی کار می کنند یا وقت کافی برای مراقبت از عزیزان خود ندارند. اما چقدر خوشحال می ‌شوید اگر بدانید که یک فرد قابل اعتماد و حرفه‌ای همیشه در کنار والدین مسن شماست؟

دسترسی به امکانات

یک سالمندی موفق به معنای همه کاره بودن در دنیای امروز است. برای مثال، گوشی‌ های هوشمند یا گجت ‌ها یکی از آنها هستند. اگر در کنار این عزیزان نیستید؛ آنها می توانند از طریق ویدئو با دستیار پرستار خود یا شما تماس بگیرند.

تاثیر عوامل استرس زا بر سالمندی موفق

اما اکثر مردم چندان خوش شانس نخواهند بود. بنابراین، آنها باید راه هایی برای مقابله و سازگاری با سن پر استرس بیابند.

مقابله با استرس ناشی از افزایش سن و یافتن راه هایی برای حفظ کیفیت زندگی، سازگاری فعال نامیده می شود.

برای سازگاری، یک فرد مسن باید از منابع داخلی (نگرش، خوش بینی، مقابله با چالش ها) و منابع خارجی (حمایت اجتماعی موجود، منابع مالی و غیره) استفاده کند.

عوامل استرس زامی تواند شامل موارد زیر باشد:

  •  بیماری مزمن
  • آسیب های محیط اجتماعی
  • عدم تناسب فرد و محیط

ویژگی کلیدی رفتاری سالمندی موفق از نظر محققان

85 درصد تنهایی در دوران سالمندی عاطفی است و ناشی از کمبود و ناتوانی در برآوردن نیازهای فردی است. ویژگی کلیدی رفتاری سالمندی موفق از نظر محققان را اینگونه بیان می کنند:

همراهی خانوادگی: سالمندی که خانواده شادی دارد و از حمایت عاطفی فرزندان و نوه های خود بهره می برد، مطمئناً می تواند دوران  دوران سالمندی خود را در وضعیت بسیار بهتری نسبت به همسالان خود بگذراند و فشار و استرس زندگی او بسیار بیشتر است. سلامت جسمی و روانی را برای انجام فعالیت های فیزیکی یا شغلی بهبود می بخشد.

کاهش استرس. اولین واکنش یک فرد مسن به مشکلات سلامتی ناشی از آن استرس است. مراقبت از او، به خصوص اگر مورد توجه عزیزانش باشد، مؤثرترین عامل در بهبود وضعیت روانی اوست.

برای سالمندان خوب است که گروهی از دوستان برای رفتن به مسافرت و پیک نیک، گذراندن وقت به خصوص ورزش روزانه داشته باشند تا بتوانند ذهن و جسم خود را تا حد امکان حفظ کنند.

سالمند سالم و موفق

تعاملات اجتماعی: هر چه افراد مسن تر از نظر اجتماعی بیشتر در ارتباط  باشد و زمان کمتری را در  تنهایی سپری کنند، در بهبود وضعیت خود موفق تر است.

دسترسی به امکانات: موفقیت سالمند ارتباط مستقیمی با دسترسی به کلیه امکانات مدرن جامعه دارد. برای مثال با گوشی هوشمند یا وسایل ضروری که با آن می توانید با هرکسی که می خواهید تماس تصویری برقرار کنید.

رژیم غذایی مناسب برای سالمندان: مهم نیست چند سال دارید، داشتن رژیم غذایی مناسب بخش مهمی از حفظ سلامت جسمانی است. با این حال، افزایش سن باعث می شود که به غذا توجه نکنند و والدین اغلب از بی اشتهایی رنج می برند، بنابراین شما یا پرستار یا یکی از فرزندانتان باید همیشه مراقب خوردن او باشید.

در صورت لزوم خدمات مراقبت در منزل: اگر سالمندان بیمار می شوند و نمی توانند از خود مراقبت کنند و کارهای ساده ای مانند استحمام یا لباس پوشیدن انجام می دهند و زمان کافی برای مراقبت از کودکان ندارند، بهتر است پرستاران آموزش دیده به آنها کمک کنند. او همیشه در کنارش است و سالمندان بدون احساس تنهایی از خدمات پزشکی و غذا بهره مند می شوند. در عین حال به اندازه کافی احساس امنیت هم می کنند.

افزایش طول عمر سالمندان موفق

طول عمر یکی از مهم ترین ویژگی های  دوران سالمندی موفق است، اما مهمتر از آن، افزودن سال ها به زندگی کافی نیست، یک سالمند موفق باید بتواند سال های پر از موفقیت را  به زندگی اضافه کند.

افزایش امید به زندگی به این معنی است که فرد با از دست دادن دوستان و جدایی مواجه می شود که برای او ناراحت کننده است. سالمندان موفق باید بتوانند عادات و سبک زندگی موثر و سالم خود را از میانسالی به سالمندی انتقال دهند و از تجربیات خود بهره ببرند و احساس درونی مثبت و رضایت بخشی داشته باشند. حفظ نگرش مثبت منجر به  دوران سالمندی موفقیت آمیز می شود که باعث افزایش طول عمر و بهبود سلامت و کیفیت زندگی خواهد شد.

نحوه زندگی برای داشتن سالمندی سالم

سلامتی یعنی مریض نبودن! شرایط جسمی، روحی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی در سلامتی مؤثر است.علاوه بر این که عوامل ژنتیکی، محیطی و فردی در سلامتی نقش دارند، سلامت هرکس نه تنها در زندگی او مؤثر است بلکه در زندگی اجتماعی هم می تواند اثر بخش باشد. زیرا در مورد بیماری های عفونی مستقیم و در مورد بیماری های مزمن به طور غیرمستقیم بر سلامت جامعه تأثیر می گذارد. پس مفید بودن در جامعه را از دست داده و هزینه های مراقبت را افزایش می دهد در نتیجه تعهد و تمایل ملی فرد برای تضمین سلامتی کم می شود. برای اینکه بتوانیم نتایج تعهد ملی و آرمان های فردی را در یک جهت قرار دهیم نیاز به یک برنامه کامل در تمام سطوح جامعه و جامعه داریم.

زنجیره ای از عوامل خطر در جامعه به شدت بر سلامت فرد و جامعه تأثیر می گذارد و با شناسایی به موقع این عوامل و انجام مداخلات فردی و جمعی می توان در پیشگیری از بیماری ها و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان به موفقیت دست یافت. عوامل خطر شامل بی تحرکی، خوب غذا نخوردن، نداشتن خواب کافی و استرس است.

کیفیت زندگی یک مفهوم چند بعدی گسترده است که معمولاً شامل گزارش اعمال خود در مورد سلامت جسمی و روانی است. کیفیت زندگی ویژگی هایی را توصیف می کند که برای فرد ارزشمند است و نتیجه احساس راحتی یا ادراک است. این حفظ منطقی عملکرد فیزیکی، عاطفی و فکری به منظور خوب و مناسب بودن برای رشد و حفظ توانایی های خود در فعالیت های ارزشمند زندگی است.

سالمندی خوشحال

راه‌های موفقیت در سالمندی

– قبل از هر چیز باید در نظر داشت که برای کنترل فشار خون بالا، دیابت، استعمال دخانیات و چاقی هیچ وقت دیر نیست و با تغذیه و سبک زندگی مناسب می توان از همه این موارد پیشگیری کرد و فعالیت های بدنی صحیح با کنترل این موارد می توانید سن  سالمند را تضمین کند.

– افسردگی طولانی مدت، وقوع حوادث شدید در زندگی و انزوا از عوامل خطر ساز بوده و باعث زوال ذهنی در سالمندی است.

– نکته مهم دیگر سلامت قلب است زیرا قلب و مغز ارتباط تنگاتنگی با هم دارند یعنی اگر مغز سالم می خواهید باید قلب سالم هم داشته باشید. یکی از مواردی که امروزه زندگی ما را تهدید می کند عدم فعالیت بدنی و سبک زندگی کم تحرک است. زندگی مدرن فعالیت بدنی را بسیار کم کرده است و این ماده علاوه بر ایجاد بیماری و چاقی بر روحیه افراد نیز تاثیر می گذارد.

– مشکل دیگر آموزش است، هرچند این موضوع در کشورهای در حال توسعه مشکل ساز است، اما افرادی که در سنین کودکی و نوجوانی درس خوانده و تحصیل کرده اند، حتی اگر درس نخوانده باشند، اما همچنان در حال یادگیری باشند، برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر بسیار مهم است. به عبارت دیگر، بی سوادی یک عامل خطر برای زوال شناختی در سنین بالا است. سالمندان باید تا حد امکان یاد بگیرند کارهایی مانند سرگرمی های جدید، پرورش گل، باغبانی، مطالعه، بازی های رومیزی، بازی های کارتی و آموزش کامپیوتر و… را برای از بین بردن زوال عقل انجام دهند.

– از آنجایی که ورزش باعث افزایش مورفین و اندورفین در بدن و ایجاد احساس شادی در افراد می شود، ورزش بدنی به ویژه پیاده روی برای سلامت مغز و قلب مفید است، بنابراین توصیه می کنیم افراد حداقل نیمی از ورزش های شدید را انجام دهند.

آسانیسم؛ پلتفرم خدمات پرستاری و مراقبتی

آسانیسم برای خدمات مراقبت در منزل طیف گسترده ای از خدمات مانند پرستار سالمند و سایر خدمات مراقبت های بهداشتی را ارائه می دهد. تمام پرستاران تیم ما برای ارائه خدمات با کیفیت بالا آموزش دیده و با تجربه هستند.

این مجموعه برای ارائه انواع خدمات مراقبت در منزل طراحی شده است. انتخاب پرستار در این زمینه قطعا تصمیم درستی است. بنابراین، اگر مهارت پرستاری و قابلیت اطمینان برای شما مهم است و به پرستار مناسب نیاز دارید، می توانید سفارش خود را به صورت 24 ساعته در وب سایت ما به صورت رایگان ثبت کنید.

4 پاسخ

  1. اگر بخوام بدونم پدر بزرگم سالمند موفقیه باید چجوری اون بررسی کنم؟

    1. خیلی عوامل میتواند بر این موضوع تاثیر بگذارد. ولی نکات شاخص این هست که اگر پدر بزرگ شما به دنبال فعالیت های روزمره خودش، به تغذیه اش اهمیت میدهد و دوست دارد از گل و گیاه و حیوان ها مراقبت کند بدون شک فرد موفقی به حساب میاد.

  2. چه تضمینی وجود دارد که کادر پرستاری شما به صورت 24 ساعته به تمامی مسائل سالمند در منزل رسیدگی کند؟

    1. کادر متخصص این مؤسسه می توانند با تعهد و وجدان کاری خود در قبال مشتریان احساس مسئولیت کنند و در گام اول وجدان کاری خود را نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *