خطرناک‌ترین مشکلات پوستی سالمندان

با افزایش سن مشکلات پوستی زیادی به سراغ سالمند می‌آید. حتما تاکنون رگ‌های برآمده، چین و چروک و مشکلات دیگری را در سطح پوست آن‌ها دیده‌اید. پوست در طول عمر، خود را تجدید و ترمیم می‌کند. در لایه‌های زیرین، سلول‌های جدیدی تولید شده و آهسته به سمت سطح پوست حرکت می‌کنند.

در این مدت سلول‌های سطح پوست می‌میرند و می‌‌ریزند. پیری این روند را کند می‌کند و سلول‌های مرده برای مدت بیش‌تری روی سطح پوست باقی‌می‌ماند. در نهایت شاهد پوسته پوسته شدن سطح پوست خواهیم بود.

 

 این تنها قسمتی از مشکلات پوستی است که با افزایش سن به‌وجود می‌آید. پرستار سالمند از جمله افرادی است که می‌تواند با در نظر گرفتن برنامه‌ای مناسب، به شما و سالمند، در مراقبت از پوست کمک کند.

 اگر برایتان سوال به‌وجود آمده که چگونه باید این روند و مشکلات ناشی از آن را کنترل کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

کبودی پوست سالمند

 یکی از مشکلاتی که اکثر سالمندان تجربه می‌کنند، کبودی پوست است. مصرف دارو‍‌های ضدانعقاد از مواردی است که در بروز این اتفاق نقش اساسی دارد. این دارو‌ها معمولا برای بیماران قلبی عروقی تجویز می‌شود تا از لخته شدن خون جلوگیری کند.

 

کبودی پوست سالمند

گاهی کبودی بدن سالمند ناشی از برخورد به اشیاء داخل خانه است. درصورتی که کبودی‌ شدید و یا حادی در بدن سالمند مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. چراکه بعضی از کبودی‌‌ها در اثرخونریزی‌های درون بافتی ایجاد می‌شود که موجب آسیب‌‌های جدی برای سالمند هستند.

خشکی و خارش پوست

از دیگر مشکلات پوستی که گریبان‌گیر سالمندان می‌شود، خشکی و خارش پوست است. با افزایش سن، پوست چربی کم‌تری تولید می‌کند. کاهش چربی پوست موجب دفع آب بیش‌تری از طریق پوست شده و در نتیجه شاهد خشک شدن آن خواهید بود.

 گاهی این مشکلات ناشی از بیماری‌هایی مثل دیابت و یا بیماری‌های کلیوی است و در بعضی موارد مصرف برخی از دارو‌ها منجر به مشکلات این‌چنینی می‌شود. خشکی پوست معمولا در قسمت‌های بازو، ساق پا و آرنج اتفاق می‌افتد و در پاییز و زمستان شدت می‌یابد، تاجایی‌ که می‌تواند تبدیل به اگزمای پوستی شود.

خشکی پوست دست سالمندان

 

افزایش استرس، سیگار کشیدن، ماندن زیر آفتاب در مدت طولانی، عدم مصرف مایعات کافی نیز از علل خشکی و خارش پوست سالمندان است.

درمان خشکی و خارش پوست در سالمندان

برای جلوگیری و درمان این مشکلات، پرستار باید در کنار نگهداری از سالمند در منزل، برنامه مناسبی برای مراقبت از پوست او در نظر بگیرد. میزان مایعات و آب بیش‌تری دربرنامه غذایی سالمند بگنجاند و او را از مصرف کافئین منع کند.

 همچنین استفاده از کرم مرطوب کننده و لوسیون مناسب برای سالمند را در برنامه روزانه او قرار دهد.

پرستار می‌تواند از یک دستگاه بخور برای افزایش رطوبت اتاق سالمند استفاده کند. او باید توجه داشته باشد که گاهی استفاده از صابون، عطر و حمام آب گرم خشکی پوست را تشدید می‌کند و باید در استفاد از آن‌ها برای سالمند دقت کند. در صورتی که حس می‌کنید خشکی پوست، غیر طبیعی است بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید.

بنر پرستار سالمند

چین و چروک پوست سالمند

دلیل خاصیت کشسانی پوست، کلاژن موجود در آن است که با افزایش سن از هم گسیخته شده و خاصیت کشسانی پوست نیز از بین می‌رود. با از دست رفتن کلاژن، روی پوست چین و چروک‌هایی پدیدار می‌شود. این اتفاق ناگزیر در همه افراد رخ می‌دهد و قابل پیشگیری نیست. برخی عادات مثل سیگار کشیدن، عوامل محیطی مثل اشعه ماورا بنفش خورشید و نیروی جاذبه و تغذیه نیز در آن موثر هستند.

 به همین دلیل توصیه می‌شود از دوره جوانی تغذیه سالم داشته باشید، کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید و به‌اندازه کافی مایعات بنوشید. این موارد تنها از دست رفتن کلاژن را به تاخیر می‌اندازند و مانع از دست رفتن آن نمی‌شوند. از طرفی به تبلیغاتی که راهکار‌های متفاوت برای از بین بردن چین و چروک ارائه می‌دهند، توجه نکنید زیرا اکثر آن‌ها بی نتیجه، دردآور یا همراه با عوارض است. در این شرایط بهتر است به یک پزشک مجرب مراجعه کنید.

لکه های پوستی سالمندان

 

لکه های پیری

از مشکلات پوستی دیگری که سالمندان تجربه می‌کنند، لکه‌های پیری است که با نام لکه‌های کبدی نیز شناخته می‌شوند. این لکه‌ها بدون برآمدگی و به صورت صاف و به رنگ قهوه‌ای ظاهر می‌شوند. معمولا بعد از 50 سالگی روی نواحی بدن مثل پشت و روی پاها، روی دست‌ها، صورت و بازو‌ها دیده می‌شوند و دلیل پیدایش آن‌ها، قرارگرفتن بیش‌ از حد در معرض نور خورشید و افزایش سن است.

هنگامی که سالمند برای مدت طولانی زیر نور آفتاب قرار می‌گیرد، تولید ملانین افزایش یافته و تجمع ملانین باعث می‌شود لکه‌های کبدی را به‌وجود آیند. لکه‌های پیری معمولا هیچ دردی ندارند و بی ضرر هستند. آن‌ها بعد از حذف نور خورشید و قرار نگرفتن در معرض آن از بین نخواهند رفت.

منگوله های پوستی

منگوله‌های پوستی، نوعی تومور پوستی خوش‌خیم، متشکل از سلول‌های عصبی، کلاژن، سلول‌های چربی و… هستند. ظاهر آن‌ها به شکل توده‌ای برجسته  و همرنگ با پوست است و در نواحی مختلف بدن مثل کشاله ران، گردن، زیر پستان‌ها، روی پلک‌ها، زیر بغل و قسمت بالای قفسه سینه به‌وجود می‌آیند.

آن‌ها به تدریج بزرگ می‌شوند و قطر آن‌ها از 1 میلی‌متر تا 1 سانتی متر متغیر است. در بعضی از افراد اسکین تگ‌هایی با قطر 5 سانتی‌متر هم دیده شده است. منگوله‌های پوستی نیز مثل لکه‌های پیری بی ضرر و بدون عوارض هستند اما اگر وجود آن‌ها سالمند را آزار می‌دهد، می‌تواند با مراجعه به پزشک از او بخواهد که آن ‌ها را بردارد.

منگوله های پوستی

 

سرطان پوست در سالمندان

یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان، سرطان پوست بوده که احتمال مبتلا شدن سالمندان به آن بیش‌تر است. دلیل اصلی آن نیز همانند اغلب مشکلات پوستی، نور خورشید است. اتاق‌های برنزه کننده و لامپ‌های آفتابی نیز ممکن است منجر به سرطان پوست شوند.

 رنگ پوست تفاوتی در ابتلا به بیماری ایجاد نمی‌کند اما احتمال ابتلا در افراد با رنگ پوست روشن بیش‌تر است. در صورتی که سرطان پوست به‌موقع تشخیص داده شود، احتمال کنترل و درمان بیش‌تر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است پرستار، پوست سالمند را بررسی و وارسی کند.

در این معاینه شخصی، باید به دنبال لکه‌ها و خال‌هایی که به تازگی ظاهر شده‌ باشند. ناحیه سروگردن، لای انگشتان دست، پا، پشت زانو، کف پا و حتی کشاله‌های ران را بررسی کنند. خال‌ها و لکه‌هایی ناشی از سرطان، نشانه‌هایی مثل قرمز رنگ بودن، تورم حساسیت غیرطبیعی نسبت به فشار و لمس، خارش، نشت کردن و..  دارند. خال‌های مادرزادی و سایر قسمت‌های پوست باید از نظر”ABCDE” بررسی شوند. این حروف اختصاری به معنای:

  • عدم تقارن
  • وجود حاشیه‌های نامنظم خال
  • بیش‌ از یک رنگ دارد یا تغییر رنگ می‌دهد
  • قطر خال بزرگ‌تر از یک پاک کن
  • از نظر شکل و علائم تغییر می‌کند و درحال تکامل است

سرطان سلول پایه، سرطان سلول سنگفرشی و ملانوم بدخیم سه نوع شایع سرطان پوست هستند که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

سرطان سلول پایه ای (Basal Cell Carcinoma)

ضایعات ناشی از این نوع از سرطان پوست، ظاهری برجسته و به رنگ قرمز و براق دارند که حاشیه آن مرواریدی مانند است و با گذر زمان خوب نمی‌شود. آن‌ها بیش‌تر در نواحی سرو گردن و قسمت‌هایی که بیش‌تر در معرض نور آفتاب قرار دارد مشاهده می‌شوند. سرطان سلول پایه‌ای رشد کندی دارد، اما در صورت سرایت به بافت‌های اطراف، آن‌ها را تخریب می‌کند.

سرطان سلول های سنگفرشی ( Squamous Cell Carcinoma)

دومین نوع شایع سرطان پوستی، سرطان سلول سنگفرشی است. ضایعات ناشی از ابتلا به این سرطان پوستی نیز بیش‌تر در قسمت‌هایی که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند دیده می‌شود و اغلب بینی، دهان، گوش‌ها و لب را درگیری می‌کند. این نوع سرطان پوستی نیز می‌تواند به سایر اعضا سرایت کند، درنتیجه تشخیص به موقع آن حائز اهمیت است.

سرطان پوستی سالمندان

 

ملانوم بدخیم (Malignant Melanoma)

سرطان ملانوم بدخیم یکی از خطرناک‌ترین مشکلات پوستی است؛ زیرا پیشرفت سریعی داشته و می‌تواند به سرعت در بدن پخش شود و سایر اعضا را گرفتار کند. ممکن است همه اعضای بدن مبتلا شوند و بیماری محدود به یک قسمت خاص نیست. این سرطان از سلول‌های رنگدانه‌ای ایجاد می‌شود پس در صورتی که خود سالمند و یا پرستار هر لکه تیره و یا خال پوستی غیر طبیعی را در بدن مشاهده کنند باید فورا به پزشک مراجعه شود.  

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که سالمندان چگونه باید از پوست خود مراقبت کنند یا عوارض مشکلات پوستی را به حداقل برسانند. پاسخ این است که مشکلات پوستی سالمندان به‌ یکباره ایجاد نمی‌شوند و آن‌ها باید از دوران جوانی مراقبت از پوست را آغاز کنند. مواردی که در سلامتی پوست و جلوگیری از مشکلات پوستی موثراند شامل:

محافظت کردن از پوست در برابر نور خورشید

اگر توصیه می‌شود که زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید، بدین معنا نیست که از خانه خارج نشوید و خود را از قرار گرفتن در معرض آن محروم کنید. بلکه تنها باید در زمان‌های اوج آفتاب از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خود داری کنید یا حداقل با محافظت بیش‌تری در معرض آن قرار بگیرید. آفتاب یکی از عوامل اصلی چروک، لک‌های پوستی سرطان و خیلی از مشکلات پوستی دیگر است.

بنر پرستار سالمند

 پس هنگام قرار گرفتن در معرض آن موارد زیر را رعایت کنید.

  • سعی کنید در تابستان از ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از آفتاب دور بمانید.
  • از کرم‌های ضدآفتاب وسیع الطیف با SPF حداقل 15 استفاده کنید و هر 2 ساعت آن را تجدید کنید.
  • از لباس‌های پوشیده، کلاه آفتابی و دستکش استفاده کنید.
  • قرار گرفتن در معرض آب و آفتاب به صورت همزمان می‌تواند موجب آفتاب سوختگی شود؛ پس هنگامی که در دریاچه، دریا، استخر و یا اقیانوس هستید مراقب پوست خود باشید.

سیگار نکشید

یکی از مواردی که به پوست سالمندان آسیب می‌رساند مصرف سیگار است. سیگار کشیدن چین و چروک پوست را افزایش می‌دهد و آن را پیرتر نشان می‌دهد. دلیل این اتفاق تاثیرگذاری سیگار بر کلاژن و الاستین پوست است. از طرفی آن‌ها خطر ابتلا به سرطان‌های پوستی بخصوص سرطان پوست سلول‌های سنگفرشی را افزایش می‌دهند. بدین ترتیب اگر سیگاری هستید، اما سلامت پوست برایتان اهمیت بیش‌تری دارد، باید سیگار را ترک کنید.

تغذیه سالم

تغذیه سالم تاثیر زیادی روی سلامتی افراد دارد. سلامت پوست نیز تا حد زیادی می‌تواند وابسته به تغذیه باشد.  مصرف سبزیجات، غلات، پروتئین‌های بدون چربی و مصرف مایعات نیز روی سلامت پوست تاثیر می‌گذارند. از طرفی نوشیدن مایعات و مخصوصا میزان مناسبی آب به‌صورت روزانه تاثیر زیادی در جوانسازی پوست دارد.

کنترل استرس

همه افراد استرس را در زندگی خود تجربه می‌کنند، اما برای سلامت جسم و روان باید آن را کنترل کرد. درصورتی که سالمند استرس زیاد را تجربه کند، علاوه بر مشکلات جسمی و روانی باید منتظر مشکلات پوستی نیز در او باشید. سعی کنید فضای خانه را آرام نگه‌دارید و از قرار دادن سالمند در شرایط استرس‌زا جلوگیری کنید. در این شرایط همدم سالمند می‌تواند نقش بسزایی در کنترل استرس سالمند داشته باشد.

با استخدام پرستار سالمند، از بروز انواع بیماری جلوگیری کنید!

مشکلات پوستی زیادی از طیف کم‌خطر تا پر خطر در کمین سالمندان است. شاید اعضای خانواده اثرات سرطان را بر پوست سالمند ببینند اما به علت عدم تخصص و یا ناآگاهی از کنار آن بگذرند. در خیلی از موارد نیز مشکلات پوستی در قسمت‌هایی از بدن ایجاد می‌شود که انتظارش را ندارند و خودشان یا سالمند آن را وارسی نمی‌کنند.

اما با استخدام یک پرستار سالمند خوب، علاوه بر بالا رفتن امکان تشخیص، اصول مراقبتی بهتر انجام می‌شود. حتی پرستار می‌تواند برنامه مناسبی برای مراقبت از پوست در نظر بگیرد. اگر می‌خواهید پرستار متعهد و کاربلدی را استخدام کنید، کافی است با شماره گیری 02191304433 هماهنگی‌های لازم جهت اعزام مراقب سالمند به عمل آورید.

 

5 پاسخ

  1. سلام. مادرم به خاطر مشکلات پوستی نمی تواند کارهای منزل را انجام دهد. برای انجام امور خونه می تونم براش پرستار ساعتی بگیرم؟

    1. سلام، وقت بخیر بله دوست عزیز. لطفاً با شماره های درج شده داخل سایت تماس بگیرید یا فرم موجود در سایت را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

  2. پدرم اصلاً جایی نمیره و کار زیادی انجام نمیده ولی همش پوستش بدون علت کبود میشه. به نظرتون علتش چیه؟

    1. یکی از مشکلاتی که بیشتر سالمندان با آن مواجه هستند کبودی پوست است. یکی از مواردی که در این امر نقش زیادی دارد استفاده از داروهای ضد انعقاد خون است. این داروها معمولاً برای بیماران قلبی عروقی برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می شوند.

  3. مصرف برخی از داروها باعث خشکی پوست میشوند بهتر است در هنگام مراجعه به پزشک لیستی از داروهایی که مصرف میکنیم داشته باشیم تا پزشک بر مبنای آن برایمان دارو تجویز کند و تداخلی ایجاد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *