وظایف ما در برابر سالمند

وظایف ما در برابر سالمند

نسل جوان باید اهمیت احترام گذاشتن به بزرگترها را درک کند، به حرف بزرگترها گوش دهد و برای مراقبت از آنها وقت بگذارد. برای این کار، اعضای خانواده می‌توانند از یک پرستار سالمند برای مراقبت از سالمندان کمک بگیرند. پرستار سالمند علاوه بر نگهداری از سالمندان و انجام وظایف آنها باید به سلامت روان سالمندان نیز توجه داشته باشد.
پرستار، مسئول مراقبت از سلامت و رفاه فرد مسنی است که در انجام وظایف و فعالیت‌های روزانه به کمک نیاز دارد. افراد سالمند ممکن است به دلیل آسیب دیدگی، مشکلات حرکتی، مشکلات حافظه، بیماری و… به کمک افراد دیگر برای انجام فعالیت‌های روزانه نیاز داشته باشند.
بسته به سطح حمایت و کمک ارائه شده توسط پرستار و همچنین مراقبت‌های طولانی مدت و اصولی می‌تواند بر سلامت و رفاه سالمند تأثیر مثبت بگذارد.

چرا احترام به سالمندان مهم است؟

باید به خاطر داشت که سالمندان از نظر ذهنی ضعیف هستند و کوچکترین چیزی می‌تواند آنها را آزار دهد. بیشتر سالمندان احساس ناراحتی می‌کنند و از بی توجهی رنج می‌برند. متأسفانه این احساس در بین این سن بسیار رایج است. لازم به یادآوری است که سالمندان دانش و اطلاعاتی برای انتقال به نسل بعدی دارند. این اطلاعات ممکن است در مورد زندگی یا رویدادهای تاریخی آنها باشد.
بنابراین فردی را که به عنوان پرستار سالمند استخدام می‌کنید باید به آن‌ها احترام بگذارد و همیشه با دقت به صحبت های سالمندان گوش دهد. یک پرستار سالمند با انجام این کار ساده می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روحیه فرد سالخورده داشته باشد، به خصوص اگر سالمندان از بیماری خاصی (مثل آلزایمر) رنج می‌برند.

وظایف و مسئولیت های ما در برابر سالمند

وظایف و مسئولیت های ما در برابر سالمند

نیازهای سالمندان با خردسالان و کودکان متفاوت است. هر فرد سالمندی نیازهای متفاوتی دارد و کسی که به عنوان همدم سالمند در کنار او زندگی می‌کند باید به خوبی از آنها آگاه باشد. از آنجایی که مراقبت و روش‌های کاری مورد نیاز برای سالمندان گسترده است، لازم است در زیر هر یک به تفصیل بررسی شود. گاهی اوقات وظایف مراقبان سالمند بسیار ساده است. به عنوان مثال فقط غذادادن و رعایت بهداشت و نیازهای اولیه یک سالمند نباید هدف پرستار باشد. بلکه گاهی اوقات صحبت با آنها می‌تواند خلق‌وخوی آنها را برای مدت طولانی تغییر دهد و احساس خوبی در آنها ایجاد کند.
وظایف یک مراقب سالمند ممکن است روزانه با هم فرق کند؛ ولی برخی از اساسی‌ترین آن‌ها با هم مشترک هستند که با هم آن را بررسی می‌کنیم:

• ارزیابی نیازهای پزشکی

بررسی به موقع سلامت عزیزانتان یک مسئولیت مراقبتی مهم به حساب می‌آید. به شما توصیه می‌کنیم در زمان‌های مشخص و معین سالمند خود را برای چکاپ پیش دکتر خودش ببرید تا خدایی ناکرده مشکلی برایش پیش نیاید. اگر نیاز به دارو داشت آن را مدیریت کنید. زمانی که درقسمتی از بدن خود درد زیادی را گزارش کرد بهتر است در مورد سلامت او با پزشک و متخصص مربوطه مشورت کنید و برای کاهش درد از آن‌ها کمک بخواهید.

• آماده سازی برنامه مراقبتی

یک برنامه مراقبتی که بر اساس نیازهای فرد سالخورده تهیه می‌شود، می‌تواند به روند بهبودی کمک کند. این برنامه می‌تواند چند ساعت در روز وقت شما را بگیرد؛ ولی در عوض باعث روحیه دادن و نشاط سالمند شود و در او حس آرامش را القا کند.

• وقت گذراندن با سالمند

یکی از وظایف مراقب، گذراندن وقت با سالمندان است، زیرا صحبت با سالمندان برای روحیه آنها بسیار مفید بوده و خاطرات فراموش نشدنی زیادی را برای پرستار سالمند ایجاد می‌کند و این می‌تواند به بهبود حافظه سالمند هم کمک زیادی کند، بنابراین هر لحظه کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌بخشد و توانایی یادآوری خاطرات را چندبرابر می‌کند.
بزرگترها فرزندان خود را با احترام تربیت کرده‌اند و زندگی آنها بر اساس ارزش‌های خوب استوار است. به همین دلیل احترام گذاشتن به آنها در دوران سالمندی بسیار مهم است و در این صورت کمی بی‌احترامی و بی توجهی می‌تواند ضربه روحی بدی به آن‌ها وارد کند.

• کمک در رفع نیازهای اولیه

کمک در رفع نیازهای اولیه سالمندان

مشکلات حافظه و حرکتی می‌تواند نیازهای اساسی مانند غذا خوردن، حمام کردن، نظافت و … را دشوار کند. مراقبان باید به طور منظم به علائم و تغییرات فرد مسن توجه کنند و ببینند که آیا سالمند به کمک بیشتری نیاز دارد یا خیر. خیلی از ما با این که مدت ها در کنار فرد سالمندی زندگی کردیم هنوز نمی‌دانیم که علت بی قراری در پیری چیست و بهترین راهکار برای رفع این مشکل چه می‌تواند باشد؟ با کمی تأمل و دقت در رفتار سالمند خود می‌توانیم متوجه شویم که رفع حتی یک نیاز اولیه کوچک می‌تواند سالمند ما را خوشحال و شاد نگه دارد.

• مصاحبت و همراهی

یکی از مهم ترین مواردی که گاهی در مراقبت نادیده گرفته می‌شود، همراهی است. تنهایی در سالمندان می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی از جمله افسردگی داشته باشد. اگر از یک سالمند مراقبت می‌کنید، فرصت هایی برای تقویت رابطه خود با او ایجاد کنید.

• انجام کار های منزل

از جمله وظایف ما در برابر سالمندان، مراقبت از خانه، نظافت محل زندگی آن‌ها و انجام تعمیرات ساده ای است که رفاه حال آن‌ها را رقم می‌زند. کسی که به عنوان پرستار در کنار سالمند خود استخدام می‌کنید نباید در استفاده از ماشین ظرفشویی یا جاروبرقی به کمک نیاز داشته باشد و باید بتواند این کارها را به تنهایی انجام دهد و محل را برای زندگی را تمیز نگه دارد.
همچنین در تعمیرات اولیه مانند تعویض لامپ دچار مشکل خاصی نشود و به دلیل مشکل کوچکی با تعمیرکار تماس نگیرد و هزینه زیادی خرج کند. تعمیر و نگهداری تخصصی مورد نیاز نیست؛ اما انجام کارهای اولیه و دانستن نحوه کار با وسایل ساده از جمله الزامات استخدام یک پرستار سالمند خوب و با تجربه است.

• کنترل مصرف دارو

بزرگسالان اغلب داروهای متعددی را برای درمان بیماری های مزمن مصرف می‌کنند. سالمندان ممکن است برای نظارت بر داروها، تداخلات دارویی و مصرف دوزهای تجویز شده در زمان مناسب به کمک نیاز داشته باشند. شما می‌توانید با ایجاد یک سیستم یادآوری و نظارت بر داروی او خطر مصرف بیش از حد دارو را کاهش دهید.

• مرور منظم برنامه مراقبتی

مرور منظم برنامه مراقبتی

با تغییر کردن شرایط برنامه مراقبتی سالمند باید دوباره سازماندهی شود. به طور منظم آن را مرور کنید تا مشخص نمایید که چه چیزی به درستی کار می‌کند، چه چیزی کار نمی‌کند و چه چیزی باید تغییر کند. برای تغییرات اساسی با پزشک و سایر متخصصان در تماس نزدیک باشید.

• آماده سازی غذا

با افزایش سن، تهیه غذا سخت تر می‌شود. اگر سالمندان تنها زندگی کنند، ممکن است انرژی یا تمایلی برای آشپزی نداشته باشند. گاهی اوقات، مشکلات حافظه و تعادل، پخت‌وپز را دشوار می‌کند.
آشپزی به تنهایی از مسئولیت‌های یک مراقب سالمند نیست. در عوض، آنها باید یک برنامه بسیار دقیق برای وعده‌های غذایی و میان وعده های مختلف داشته باشند. از آنجایی که افراد مسن اغلب اشتهای خود را از دست می‌دهند و کالری کمتری در روز مصرف می‌کنند، مهم است که بهترین و مغذی ترین غذاها را در یک رژیم غذایی کم کالری بگنجانید.
علاوه بر غذای مناسب، برای جلوگیری از مشکلات خاص باید به تداخلات دارویی، بیماری‌های خاص سالمندان، آلرژی‌ها و… توجه کنید. به عنوان مثال، اگر سالمند مبتلا به دیابت باشد، مصرف شکر باید محدود شود یا در مواجهه با مشکل فشارخون که در همه افراد مسن وجود دارد، باید مصرف نمک را محدود کرد و به جای آن از محصولات دیگر استفاده کرد تا غذا خوش طعم تر شود و سالمندان میل به خوردن داشته باشند.

• احترام به سالمند تنها با گوش دادن صحبت ها و توجه کردن

شما فقط با گوش دادن و توجه به خواسته‌های سالمندان می‌توانید نشان دهید که برای آنها ارزش قائل هستید و نظر آنها برای شما مهم است؛ بنابراین توجه به سالمندان همیشه به نفع شما خواهد بود. آنها نتیجه چندین سال تجربه زندگی هستند که می‌توانند در لحظات حساس به هر کسی کمک کنند، بنابراین توجه داشته باشید که این موضوع می‌تواند در روحیه سالمندان شما بسیار مؤثر باشد.

• کمک به تحرک و جابه‌جایی سالمند

افراد مسن معمولاً در حرکت مشکل دارند. اگر با ویلچر یا عصا به آنها کمک شود، این مسئولیت مراقب است که نحوه استفاده از آنها را به او آموزش دهد. اگر سالمندان روی زمین بیفتند، به احتمال زیاد دچار مشکل می‌شوند؛ زیرا ممکن است با جراحات جزئی آسیب ببینند. در نتیجه پرستار باید در زمان حرکت و جابه‌جایی مراقبت کامل از فرد سالمند داشته باشد. به این نکته توجه کنید که فردی را که برای پرستاری سالمند بیمار خود که توانایی حرکت ندارد، استخدام می‌کنید قدرت بدنی بالایی داشته باشد تا در زمان جابه‌جایی با مشکل روبرو نشوید.

• مدیریت مالی

از دیگر وظایف نگهداری از سالمندان، باید به دانش مدیریت مالی اشاره کرد. اغلب یک نفر مسئول حمایت از سالمندان و تأمین نیازهای مالی آنهاست. اگر پول زیادی از او گرفته شود و صرف کارهای غیرضروری شود، ممکن است مشکلات زیادی پیش بیاید. به خصوص امروز که امرارمعاش برای همه مردم سخت شده است. یک مراقب خوب و مسئولیت پذیر پولی را که به او داده می‌شود با مدیریت کامل خرج کرده و از بروز مشکل جلوگیری می‌کند.

پرستار سالمند باید به چه نکاتی دقت کند؟

انجام تمام این وظایف و مراقبت طولانی مدت از یک سالمند می‌تواند از نظر جسمی و روحی او را از جهات مختلفی تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل، یک پرستار سالمند باید دارای فردی صبور و دلسوز باشد. زیرا با استخدام پرستار ما در واقع به نوعی سالمند خود را از لحاظ استقلال فردی محدود می‌کنیم. اگر مراقب نتواند در شرایط سخت صبور باشد و به سالمند بی احترامی کند بدون شک مشکلات صدچندان می‌شود.
یک پرستار سالمند باید به یاد داشته باشد که به سالمندان احترام بگذارد و با آنها مهربان باشد. همدلی یک پرستار سالمند بسیار مهم است. زیرا همه انسان‌ها به مرور زمان پیر می‌شوند و با مشکلات جسمی زیادی مواجه هستند؛ بنابراین مراقب باید با ابراز همدردی و احترام به سالمندان به بهبود روحیه آنها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *