اندازه طبیعی پروستات چند سانت است؟

فرق بین پروستات نرمال و بزرگ

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های سلامت پروستات اندازه آن است. پزشکان با بررسی کردن اندازه پروستات خیلی از مشکلات و بیماری‌های مختلف را که پروستات را تحت تاثیر قرار می‌دهد را مشخص می‌کنند. برای مثال، با مشخص کردن اندازه می‌توان علائم سرطان پروستات را قبل از شدید شدن آن مشخص کرد تا بهترین شانس برای درمان آن را داشته باشید.

اندازه نرمال پروستات چقدر است؟

اندازه طبیعی پروستات در آقایان بالغ حدود 4 سانتی متر عرض، 3 سانتی متر ارتفاع و 2 سانت ضخامت دارد. حجم طبیعی پروستات بین 20 تا 40 سی سی بوده و وزن آن بین 20 تا 50 گرم است.

طبق سایت هلث لاین پروستات چند بخش یا زون مختلف دارد:

  • منطقه انتقال
  • منطقه مرکزی
  • منطقه پیرامونی 

ناحیه پیرامونی بزرگ‌ترین بخش پروستات است و مکانی است که بیشتر از همه به سرطان مبتلا می‌شود. البته، بزرگ شدن پروستات همیشه سرطانی نیست و بزرگ شدن به دلیل سن به پروستات خوش خیم یا هایپرپلازی خوش‌خیم نیز معروف است.

با این حال به یاد داشته باشید که این یک مقدار جنرال و عمومی است و سن نقشی مستقیم در اندازه‌ی پروستات می‌گذارد. برای همین باید اندازه طبیعی را در هر سنی مشخص کرد.

اندازه طبیعی پروستات معمولی بر اساس سن چقدر است؟

غده پروستات شما در حدود 10 تا 12 هفتگی بارداری بوجود می‌آید که در این مدت هرمون‌های جنسی مانند تستوسترون رشد سولی نیز در جنین رشد می‌کند.

پروستات در 6 تا 9 ماه اول به رشد خود ادامه می‌دهد تا به وزن 10 گرم و اندازه یک بلوط کوچک برسد. این اندازه نصف اندازه نرمال در افراد بالغ و بزرگسال است. پروستات شما تا بلوغ به همین اندازه می‌ماند.

بعد از بلوغ در سن‌های 9 تا 14 سالگی رشد پروستات دوباره آغاز می‌شود و تا حدود سن 20 سالگی ادامه می یابد تا به اندازه نرمال خود برسد. اندازه نرمال در سنین 20 تا 40 سالگی حدود 4 سانتیمتر عرض، 3 سانتیمتر ارتفاع و 2 سانتیمتر ضخامت است. 

شما ممکن است هیچ وقت رشد مشکل ساز پروستات نداشته باشید ولی در بیشتر آقایان، از سن 25 سالگی به بعد رشد پروستات ادامه می‌یابد و اگر زیاد رشد کند به عارضه BPH تبدیل می‌شود.

در سن 40 سالگی اندازه احتمالا رشد داشته و به اندازه یک زردآلو یا توپ تنیس رسیده و زمانی که شما به 60 سالگی برسید اندازه پروستات به اندازه‌ی یک لیمو می‌رسد. 

حجم پروستات سالم در 50 تا 80 سالگی از 24 تا 38 میلی لیتر است. البته در نظر بگیرید که حجم پروستات در هر فردی متفاوت است و ممکن است از این میزان کمتر یا بیشتر باشد.

وزن پروستات طبیعی چقدر باید باشد؟

وزن یک پروستات سالم در بزرگسالان حدود 20 تا 25 گرم و حجم آن حدود 20 میلی لیتر است.

چه زمان اندازه یا وزن پروستات خطرناک است؟

بزرگ شدن پروستات حتما خطرناک نیست و زمانی خطرناک می‌شود که جلوی جریان ادرار را بگیرد و باعث برگشت جریان شود. در شرایط متوسط این عارضه منجر به عفونت در کلیه و مثانه می‌شود ولی در برخی مواقع اندازه پروستات آنقدر بزرگ شده که کاملا جلوی جریان ادرار را می‌گیرد و منجر به مسدود شدن کامل و نارسایی کلیه می‌شود.

معمولا حجم بیشتر از 30 میلی لیتر می‌تواند خطرناک باشد و نیازمند بررسی و آزمایشات مکرر است. این حجم پروستات باعث می‌شود که شما علائم خفیف مشکلات ادراری داشته باشید.

چه عواملی روی اندازه طبیعی پروستات تاثیر می‌گذارد؟

پروستات یک غده کوچک به اندازه گردو است که وظیفه تولید اسپرم و منتقل کردن آن زمان ارگاسم است. که در بیشتر آقایان با گذشت زمان بزرگ می‌شود. دلیل بزرگی پروستات در آقایان:

  • عفونت پروستات
  • پروستات خوش خیم یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)
  • و سرطان پروستات است

هر کدام از این عارضه ها خطرات و عوارض خودشان را دارند که می‌تواند روی زندگی فرد و اندازه طبیعی پروستات تاثیر مستقیم داشته باشد.

چطور رشد پروستاتم را کنترل کنم؟

متاسفانه هیچ راهی برای پیش بینی سرعت رشد پروستات وجود ندارد، و همیشه راه‌های جلوگیری موفقیت آمیز نبودند، ولی روش‌هایی وجود دارد که تا حدی در از رشد پروستات جلوگیری می‌کنند:

  • ورزش کردن
  • کاهش غذاهای فست فود و پروسس شده
  • کاهش الکل و ترک سیگار

توجه داشته باشید که هیچ راهی برای متوقف کردن زمان و پیری وجود ندارد، پس سن شما 50 یا بیشتر است، به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایشات اندازه پروستات مشخص شود تا بتوانید به موقع جلوی عوارض پروستات را بگیرید.

در صورتی که سالمند شما پروستات دارد و نمی‌توانید به خوبی از ایشان مراقبت کنید، خدمات پرستار سالمند آسانیسم در خدمت شماست. به هیچ عنوان سلامت سالمندان خودتان را در خطر نیندازید و اگر علائم زیر را مشاهده کردید به دکتر مراجعه کنید:

  • تب شدید و درد زمان ادرار
  • ناتوانی کامل در دفع ادرار
  • خون در ادرار
  • درد شدید در شکم و پایین شکم

این علائم می‌توانند نشانه نارسایی کلیه باشند که یک شرایط اورژانسی است.