کم توجهی به کودکان و مراقبت از آنها

گاهی والدین چنان درگیر مشکلات خود هستند که نیازهای عاطفی کودکشان را کاملاً نادیده می‌گیرند. کم توجهی به کودکان از رشد مناسب او جلوگیری می‌کند و هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی کودک می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. والدین به طور فزاینده‌ای مشغول هستند و نگرانی‌های بی‌پایانی دارند. با این وجود، واضح است که یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهند تاًمین توجه و عاطفه مورد نیاز فرزندانشان است.

همه کودکان باید از عشق و توجه کافی برخوردار شوند. کم توجهی به کودکان توسط والدین می‌تواند در دوران کودکی و در بزرگسالی پیامدهای منفی داشته باشد. در این مقاله، ما به شما خواهیم گفت که کم توجهی به کودکان چه عوارض مخربی دارد و راه‌های جلوگیری از آن را به شما خواهیم گفت.

کم توجهی به کودک چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

کم توجهی به کودکان از سوی والدین به این صورت است که آنها پاسخگو به نیاز‌های عاطفی کودکشان نیستند و از کودک چیزی نمی‌خواهند یا نیازی به او ندارند. این بدان معنی است که آنها هیچ کاری برای نشان دادن عشق و علاقه خود انجام نمی‌دهند. چنین والدینی همیشه درگیر کار و زندگی شخصی خود هستند و به نظر می‌رسد که آنها هیچ وقتی برای فرزندان خود ندارند. اگر در شهر کرج هستید و برای مراقبت از فرزندتان نیاز به همراه داشته میتوانید از پرستار کودک در منزل کرج کمک بگیرید.

بنر پرستار کودک

یکی از نمونه‌های غفلت عاطفی، کودکی است که به والدین خود می‌گوید از یک دوست در مدرسه ناراحت است و مورد آزار او قرار گرفته اما والدین به جای گوش دادن به کودک و کمک به حل مشکل او، این مسئله را به عنوان یک بازی کودکانه می‌بینند و به آن بی توجهی می‌کنند. با گذشت زمان، کودک یاد می‌گیرد که نیازهای عاطفیش مهم نیست و دیگر به دنبال پشتیبانی و حمایت نمی‌باشد. همین امر باعث بروز مشکلات روانی در بزرگسالی خواهد شد.

اثرات کم توجهی کودکان می‌تواند کاملاً نامشخص باشد. ممکن است برای والدین سخت باشد که بدانند نسبت به کودک خود بی توجه هستند و رفتار بی محبت نسبت به آنها دارد. به همین ترتیب، ممکن است تشخیص علائم کودکانی که مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند برای پزشکان یا معلمان دشوار باشد.

کم توجهی به کودکان و مراقبت از آنها, علائم کم توجهی به کودکان, بی توجهی به کودکان, عواقب کم توجهی به کودکان, child care

کم توجهی به کودکان چه علائمی از خود نشان می دهد؟

غفلت عاطفی در دوران کودکی می‌تواند به بروز مشکلات مختلفی منجر شود. بیشتر آسیب‌های ناشی از غفلت عاطفی و کم توجهی به کودکان در ابتدا نمایان نمی‌شود. با گذشت زمان، ممکن است اثرات و آسیب‌های روانی  شروع به ظاهر شدن کنند. شایعترین علائم غفلت عاطفی و بی توجهی به کودکان عبارتند از:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • بی علاقگی
  • عدم رشد
  • بیش فعالی
  • پرخاشگری
  • تاخیرهای رشد
  • عزت نفس پایین
  • کناره گیری از دوستان و فعالیت‌های مورد علاقه
  • کودک بی توجه یا بی‌تفاوت به نظر می‌رسد
  • از نزدیکی یا صمیمیت احساسی پرهیز کنید
  • وقت گذرانی با عزیزان فرصتی عالی برای ابراز احساسات و ایجاد فضای مثبت خانوادگی است.

عواقب ناشی از کمبود محبت در دوران کودکی چیست؟

اکنون برخی از عواقب ناشی از کمبود محبت و کم توجهی در دوران کودکی را توضیح خواهیم داد. توجه کنید و سعی کنید از بروز این عوارض در کودک خود جلوگیری کنید. پرستار کودک به شما کمک می‌کند تا کودکتان مورد کم توجهی قرار نگیرد.

مشکل در شناسایی احساسات

اولین نتیجه‌ای که به دلیل کمبود محبت و کم توجهی در دوران کودکی ظاهر می‌شود ممکن است این باشد که کودکان در شناسایی احساسات خود مشکل داشته باشند. کم توجهی به کودکان باعث می‌شود والدین به فرزندان خود یاد ندهند که چگونه احساسات را به روشی سالم کنترل کنند. در نتیجه، همین امر باعث می‌شود بسیاری از کودکان نتوانند نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهند. حتی ممکن است در نهایت احساس خالی بودن و بی ارزشی کنند.

کمبود مهارت ها در مقابل هم سن و سالان

کم توجهی به کودکان باعث می‌شود تا آنها تقریباً در همه زمینه‌های زندگی خود عملکرد ضعیفی داشته باشند. این کودکان کمبودهای شناختی، دلبستگی، مهارت‌های عاطفی و مهارت‌های اجتماعی را از خود نشان خواهند داد.

به دلیل کمبود حساسیت عاطفی و عشق از سوی والدین، این کودکان ممکن است بعداً در زندگی خود در تشکیل دلبستگی و روابط عاطفی مشکل داشته باشند . کم توجهی به کودکان در خانه یادگیری رفتارهای مناسب در مدرسه و سایر موقعیت‌های اجتماعی را دشوار می‌کند. در نتیجه، احتمال ایجاد مشکلات رفتاری در آینده را برای آنها بیشتر می‌کند.

کم توجهی به کودکان و مراقبت از آنها, عواقب کم توجهی به کودکان, عدم عزت نفس در کودکان, عواقب ناشی از کمبود محبت در دوران کودکی

عدم عزت نفس

کمبود محبت در دوران کودکی باعث می‌شود کودکان و والدینشان در آینده و در بزرگسالی رابطه‌ای سرد و مشکلات فراوانی داشته باشند. گاهی اوقات، آنها همچنین ممکن است احساس کنند که بدترین دشمن خود و بزرگترین منتقد نسبت به خود هستند.این مشکلات در عزت نفس می‌تواند باعث شود که کودک خود را دوست نداشته باشد و در آینده باعث عدم موفقیت و نارضایتی دائمی آنها شود. استخدام پرستار کودک باعث می‌شود بخشی از این بی ‌توجهی والدین توسط یک پرستار کودک جبران شود.

اعتماد کم به افراد دیگر

در نهایت، شما باید بدانید که کمبود محبت در دوران بچگی و کم توجهی به کودکان باعث اشکال در اعتماد آنها به دیگران می‌شود. در این شرایط، آنها ممکن است دائماً نگران باشند که افرادی که دوستشان دارند، به طور حتم آنها را آزار خواهند داد.  اگر کودکان در یک محیط پایدار و استقبال کننده نباشند، ممکن است در آینده اعتماد به دیگران برایشان دشوار باشد.

کمبود اعتماد به نفس

اعتماد به نفس مطمئناً یک مؤلفه مهم در دلبستگی عاطفی و موفقیت کودک است. هنگامی که افراد حس محبت و محافظت از بزرگسالان والدین خود را تجربه نکنند، احتمالاً مکانیسم‌های دفاعی در رفتار‌ خود نشان خواهند داد.

بنر پرستار کودک

اختلال عاطفی، رفتاری و شناختی

مطالعات نشان می‌دهد که کم توجهی به کودکان (به ویژه در اوایل کودکی) می‌تواند برای رشد آنها بسیار مضر باشد. کودکانی که مورد غفلت و بی توجهی قرار می‌‌گیرند، غالباً اختلالات شناختی، عاطفی و رفتاری جدی تری از خود نشان می‌دهند. آنها کاملاً نمی‌توانند با هم سن و سالان خود تعامل داشته باشند، و این مشکلات زیادی را برایشان دنبال دارد. به یاد داشته باشید که عواقب کمبود محبت در دوران کودکی به وجود می‌آید زیرا، در برخی موارد، والدین تمایل دارند که مهمترین چیزی را که باید به کودکان ارائه شود، یعنی عشق را فراموش کنند.

نقش پرستار کودک در کنترل بی توجهی به کودکان, کم توجهی به کودکان, عواقب کم توجهی به کودکان, کمبود اعتماد به نفس

در صورتی که کم توجهی شما ناشی از مشغله‌های کاری فراوان و مسئولیت‌های زیاد زندگی باشد، حتما هنگامی که به خانه می‌رسید آنقدر خسته هستید که فقط فرصت انجام امور منزل و پختن غذا را دارید. در همین زمان است که نسبت به کودک خود کم توجهی می‌کنید. اما اگر فردی باشد تا کار‌های اولیه کودکتان را انجام دهد، در طول روز توجه و محبت کافی را به او داشته باشد. شما زمانی که به خانه می‌رسید کافی است با خیال راحت فقط با کودک خود وقت بگذرانید و با او تعامل داشته باشید. پرستار کودک به شما کمک می‌کند تا فرصت را داشته باشید. برای اطلاع از حقوق پرستار کودک در منزل کافی است با ما تماس بگیرید.

چه عواملی باعث کم توجهی به کودکان می شود؟

بسیاری از والدین تصور می‌کنند همین که نیاز‌های اولیه کودکانشان رفع کنند و از نظر مالی آنها را تامین کنند کافی است. هر کودک، چه نوزاد و چه نوجوان، باید این فرصت را داشته باشد که روزانه با والدین خود وقت بگذراند. مادر و پدر وظیفه کنترل کودک و هدایت او را در مسیر صحیح بر عهده دارند تا بتواند رشد کند و به یک بزرگسال موفق و مسئولیت پذیر تبدیل شود.

وقتی والدین کم توجهی به کودکان می‌کنند، فرزندان نمی‌توانند رشد کنند و از نظر عاطفی به افراد سالم تبدیل شوند. بنابراین، والدینی که فرزندان خود را نادیده می‌گیرند، باید آماده پذیرش کمک‌های حرفه‌ای و یادگیری سبک مثبت‌تر فرزندپروری باشند. بیشتر والدین سعی می‌کنند بهترین والدین باشند و قصد ندارند از احساسات کودک خود غافل شوند. ممکن است ریشه بی توجهی والدین و غفلت آنها نسبت به فرزندانشان موارد زیر باشد:

  • افسردگی
  • سوء مصرف مواد
  • اختلالات بهداشت روان
  • عصبانیت یا کینه نسبت به فرزندشان
  • کمبود شخصی احساس رضایت
  • سابقه بی‌توجهی والدینشان
  • عدم مهارت والدین در فرزند پروری

والدین غافل غالباً از خانواده‌هایی می‌آیند که در کودکی مورد بی توجهی قرار گرفته باشند. در نتیجه، آنها ممکن است مهارت‌های فرزندپروری لازم برای برآورده ساختن نیازهای عاطفی کودک خود را نداشته باشند. در بعضی موارد والدینی که کم توجهی عاطفی به کودک خود می‌کنند، خودشان از نظر عاطفی مشکل دارند. والدینی که در زندگی خود روابط قوی و رضایت بخشی از نظر عاطفی ندارند، ممکن است نتوانند به کودک پاسخی مناسب بدهند و به آنها توجه کنند. به همین ترتیب، عصبانیت و کینه می‌تواند در والدین حباب زده و آنها را به سمت نادیده گرفتن درخواست‌ها و سوالات فرزندشان سوق دهد.

درمان اثرات غفلت در دوران کودکی, کم توجهی به کودکان, lack of attention to children, child care

درمان اثرات غفلت در دوران کودکی چیست؟

روش‌های متفاوتی برای کودکانی که مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند وجود دارد. یک روانشناس یا درمانگر می‌تواند به کودک کمک کند تا یاد بگیرد که با احساسات خود به روشی سالم کنار بیاید. اگر کودکی عادت دارد که احساسات خود را سرکوب کند، تشخیص و تجربه احساسات به روشی سالم دشوار است. به همین ترتیب برای بزرگسالان، سالها سرکوب احساسات می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند. درمانگران و متخصصان بهداشت روان می‌توانند به کودکان و بزرگسالان کمک کنند تا احساسات خود را به روشی سالم شناسایی، قبول کرده و ابراز کنند. در ادامه به چند مورد از روش‌های درمانی می‌پردازیم:

به کودکان گوش دهید و با آنها صحبت کنید

هر زمان که می‌توانید، به فرزندان گوش دهید و بازی کنید. وقتی با آنها تعامل هستید، آنها اغلب شروع به نشان دادن و گفتن آنچه که واقعاً درون آنها است می‌کنند. این را تمرین کنید سرعت خود را کم کنید، نگران کار بعدی باشید و واقعاً با کودک آرامش پیدا کنید.

خانواده درمانی

اگر کودک از نظر عاطفی در خانه مورد غفلت واقع شده است، خانواده درمانی می‌تواند به والدین و کودک کمک کند. یک درمانگر میتواند به والدین کمک کند تا تأثیر آنها را درک کنند. آنها همچنین می‌توانند به کودک کمک کنند یاد بگیرد که با مسائلی که ممکن است از قبل با آنها روبرو شود کنار بیاید. مداخله زودهنگام ممکن است بتواند رفتارهایی را که منجر به غفلت می شوند و عواقب ناشی از آن را اصلاح و اصلاح کند.

شرکت در کلاس های تربیت صحیح فرزند

والدینی که از نیازهای عاطفی فرزند خود غافل می شوند می توانند از کلاسهای نحوه صحیح تربیت فرزند بهره مند شوند. این دورهها به والدین و مراقبان کمک میکند تا مهارتهای لازم را برای شناخت، گوش دادن به آنها و پاسخ به احساسات کودک را بیاموزند.

2 پاسخ

  1. من پدر و مادرم با همه با خوشرویی صحبت میکنند اما به من که میرسند زخم زبون میزنند و اصلا به حرفای من توجه نمیکنند من میخوام برم رشته ی ریاضی اما به من هی میگن که برو تجربی تا آخرش دکتر بشی من اصلا توآینده نمیخوام که دکتر بشم همش هم میگن ما به نفع خودت کار میکنیم ولی اصلا من اینا رو نمیخوام

    1. سلام میتوانید برای رشته ی دلخواهتان با مشاور مدرسه به همراه پدر و مادرتان مشورت کنید و خواسته هایتان را به زبان بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *