تاثیر داد زدن والدین بر سر کودکان

اگر پدر و مادر هستید حتما تاکنون شرایطی برایتان به‌وجود آمده که عصبانی شوید و نتوانید خود را کنترل کنید. در این وضعیت ممکن است از کوره در بروید و بر سرکودک داد بزنید؛ فارغ از اینکه رفتار نادرست، تاثیرات بدی بر مغز و احساسات او دارد.

فریاد زدن بر سر کودک

 برای اینکه اهمیت تغییر رفتار و جایگزین کردن گفتگوی محترمانه بجای خشم و فریاد زدن را بهتر متوجه شوید، در این مقاله به بررسی این اتفاق رایج میان کودکان و والدین می‌پردازیم. اگر احساس می‌کنید که عصبانت و خشم، ناشی از فشار کار زیاد یا بی‌حوصلگی در مراقبت از کودک است و یا حتی نمی‌دانید در این شرایط چگونه باید با کودک حرف بزنید، استخدام پرستار کودک، برای شما مفید خواهد بود.

هرچه نیاز دارید از پرستار بپرسید و بیاموزید و یا هنگام حضور او استراحت کرده و نگهداری از کودک را به او بسپرید. برای استخدام پرستار، سفارش خود را ثبت کنید.

چرا والدین بر سر کودکان داد میزنند؟

خیلی از افراد هنگام بروز خشم نمی‌توانند آن را کنترل کنند و رفتار‌های نادرستی از خود بروز می‌دهند. این موضوع در رفتار پدر و مادر‌ها با کودکان نیز صدق می‌کند. گاهی آن‌ها به‌اندازه‌ای در خشم و عصبانیت فرو می‌روند که صدایشان را بر روی کودک بلند می‌کنند. اما در حقیقیت این رفتار نمی‌تواند مشکل را حل کند.

شما کودک را ساکت و مطیع کرده‌اید، اما این بدان معنا نیست که دلیل ناراحت شدن شما و اشتباهی که انجام داده است را درک کند. از دیگر معایب فریاد زدن، بروز ترس در کودک است، ممکن است ناخواسته باعث بروز مشکلات بدی کودک شوید. والدین تا قبل از ورود به مدرسه تنها معلمان کودک هستند و اگر کودک فریاد زدن را به‌عنوان رفتاری طبیعی تشخیص دهد، آن را تقلید می‌کند.

 اگر می‌خواهید کودک از شما پیروی کند برسر او داد نزنید!

شاید در لحظه‌ای که بر سر کودک داد می‌زنید احساس کنید حرف شما را بهتر متوجه می‌شود، اما این رفتار نه‌تنها پیام حرف‌های شما را برای کودک واضح‌تر نمی‌کند، بلکه همراهی او را کاهش می‌دهد.

به‌طوری که بعد از گذشت مدتی شاهد سرپیچی و عدم پذیریش حرف‌هایتان از طرف کودک خواهید بود. حتی در مواردی کودک علاوه بر سرپیچی در مقابل سخنان شما، عینا پرخاشگری‌های کلامی و رفتاری خواهد داشت.

 عواقب فریادزدن برسر کودکان

فریاد زدن والدین چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی و رفتاری می‌تواند برای کودک مشکل‌ساز شود. در ادامه به تعدادی از مشکلات مهم ناشی این از این رفتار اشاره می‎‌کنیم.

اعتماد بنفس پایین

اعتماد بنفس به‌ معنی ایمان به‌خود، دوست داشتن و باور داشتن خود، اعتماد به توانایی‌ها، احساس خود ارزشمندی، احترام به‌خود و ویژگی‌هایی از این قبیل است. اولین و مهلک‌ترین ضربه‌ای که فریاد زدن والدین بر کودک وارد می‌کند، سرکوب شدن حس اعتماد بنفس آن‌ها است.

فریاد زدن بر سر کودکان

 آن‌ها با داشتن اعتماد بنفس می‌توانند زندگی با کیفیت‌تری داشته باشند. با تضعیف اعتماد بنفس، کودک خود و رفتارش را زیر سوال می‌برد. به‌تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد، چالش‌ها و مشکلات خود را حل کند و ممکن است به‌طور مداوم احتیاج به تأیید شدن توسط دیگران داشته باشد.

این شرایط منفی برای کودک در مواردی با اضطراب و استرس همراه خواهد شد و اگر اعتماد بنفس ناکافی با او تا بزرگسالی همراه شود، تاثیرات زیادی در احوالات و موفقیت‌های او خواهد داشت.

رفتار خشونت آمیز

در همه کودکان رفتار خشونت آمیز دیده می‌شود. اگر کودک شما رفتار خشونت آمیزی ندارد، باید او را از سایر کودکان جهان جدا دانست، اما اگر میزان خشونت از حد طبیعی خارج شود یا باعث آسیب‌رساندن به خود و دیگران شود، باید علت آن را جویا شوید.

موضوع قابل بحث در اینجا فریاد زدن پدر و مادر بر سرکودک است که شرایط رفتار پرخاشگرانه در کودک را فراهم می‌آورد. به‌طوری که در بعضی از این کودکان، انجام اعمال بدون فکر، ناراحتی و بی‌قراری به‌چشم می‌خورد. کودک به سه دلیل ناامیدی، توجه طلبیدن و خود محوری به این رفتار روی می‌آورد که پرخاشگری که در اثر داد و فریاد زدن پدر و مادر، به دلیل ایجاد حس ناامیدی از منع پدر و مادر یا بی‌توجهی به او حین دعوا کردن کودک است.

بنر پرستار کودک

 البته رفتار پرخاشگرانه کودک به شرایط اجتماعی او نیز باز می‌گردد به‌طوری که می‌تواند روی هم سن و سالان خود تاثیر بگذارد یا از آن‌ها تاثیر بگیرد.

ترس

شاید شما ندانید اما بازداشتن کودک و ساکت کردن او به وسیله فریاد زدن، باعث ایجاد حس ترس می‌شود. او از بیان اعتقادات اظهار نظر یا حرف زدن ترس خواهد داشت و همین موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلات وسیعی در ارتباط او با خود شما و دیگران شود.

پدر و مادر دوست دارند مانند یک دوست به فرزندشان در رشد کمک کنند، کودک هم مانند یک دوست به آن‌ها اعتماد کند. والدین دوست دارند که کودکان از آن‌ها تبعیت کرده و با آن‌ها همراه باشد. این درصورتی است که هیچکدام از ما با کسی که از او می‌ترسیم و بر سرمان فریاد می‌زند دوست نمی‌شویم.

کودکی که در چنین شرایطی قرار دارد به سختی ارتباط برقرار کرده و از بروز احساسات خود اجتناب می‌کند زیرا تصور می‌کند قرار است باز هم مورد تعرض و انتقاد قرار بگیرد.

 تاثیر بر شرایط روحی و جسمی

هنگام که بر سرکودک داد می‌زنید، به او ترس، اضطراب و استرس را انتقال می‌دهید. این درحالی است که استرس می‌تواند تاثیرات بدی بر مغز کودک بگذارد.

فریاد زدن بر سر کودک

کودکانی که در سنین ابتدایی زندگی استرس و اضطراب شدید را تجربه می‌کنند، در آینده سیستم ایمنی ضعیف‌تری خواهند داشت و استرس‌های زندگی آسیب بیش‌تری به آن‌ها می‌رساند. بعضی از کودکان نیز دچار گوشه‌گیری می‌شوند این درحالی است که برای شکل‌گیری شخصیت و رشد به ارتباط با هم سن و سالان احتیاج دارند. بعضی از این کودکان ممکن است ارتباطشان را با پدر و مادر کمرنگ‌تر کرده و انزوا را ترجیح دهند.

عوارض به‌وجود آمدن محیط سرکوب‌‌گر تنها به مواردی که گفته شد خاتمه نمی‌یابد و آسیب‌های جدی را برای کودک به‌همراه خواهد داشت.

سو استفاده عاطفی یا فریاد زدن؟

مواردی که گفته شد تنها بخشی از تاثیرات مضر ناشی از فریاد زدن بر سر کودکان است. جالب است بدانید که کارشناسان این عمل را با سوء استفاده جسمی از کودکان، برابر دانسته و در مواردی بدتر از آن می‌دانند.

چراکه تاثیرات مخرب این کار می‌تواند با کودک همراه شده و آسیب‌زا باشد. پس اگر والدینی هستید که عادت دارید بر سر کودک خود فریاد بزنید، احتمالا رفتار جایگزین آن را نمی‌دانید.

شما باید رفتار مناسب را آموزش دیده و تمرین کنید تا کودکتان بیش‌تر از این آسیب نبیند. در ادامه به شما کمک می‌کنیم که این رفتار را کنترل کرده و رفتار جایگزین آن را تمرین کنید.

 چگونه خشم را کنترل کنیم؟

قرار گرفتن در شرایط سخت می‌تواند بر هر کسی تاثیر گذاشته و بر خلاف میل منجر به خشونت شود. اگر به‌طور مداوم در این شرایط قرار می‌گیرید ابتدا باید عواقب این کار و آسیب‌های ناشی از آن را بشناسید، سپس سعی کنید خشم‌تان را کنترل کنید.

در مرحله بعدی باید واکنش بهتری مثل حرف زدن با کودک و توضیح دادن به ‌او را جایگزین این رفتار کنید. البته این روند نیاز به صبر و حوصله شما دارد. شما باید به رفتار کودکتان به شیوه دیگری بنگرید. از کودکان انتظار زود بزرگ شدن و عاقلانه رفتار کردن را نداشته باشید و به آن‌ها اجازه آزمون و خطا و کودکی را بدهید.

هنگام صحبت با کودک درباره کار اشتباهی که انجام داده، عواقب کارش را بیان کنید، به او بگویید کاری که انجام داده اشتباه است و موجب ناراحتی شما شده است.

 پیشنهاداتی برای کنترل خشم والدین وجلوگیری از دادزدن

مشاوران روش‌های متفاوتی برای پایان دادن به داد زدن بر سرکودکان پیشنهاد کرده‌اند که در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

خود را آرام کنید

قرار نیست کار سختی انجام دهید کافی است هنگامی که از شدت خشم به حد انفجار رسیده‌اید خشم خود را فرو ببرید. تکنیک‌های متفاوتی برای انجام این کار پیشنهاد شده است.

یکی از این کار‌ها ترک کردن محیط است. برای چند دقیقه محیط را ترک کنید تا شدت عصبانیت کم‌تر شده و بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. با انجام این رفتار نه‌تنها اوضاع را بهتر مدیریت خواهید کرد بلکه به کودک خود مدیریت خشم را آموزش داده‌اید.

فریاد بر سر کودک

 روش‌های دیگر کنترل خشم شامل معکوس شمردن اعداد، گوش دادن به آهنگ مورد علاقه، نفس‌های عمیق به‌صورت دم و بازدهم‌های بینی و دهان، تکرار جملات مثبت و انجام یک کار مفید و سپس رسیدگی به کار کودک از راه‌های کنترل خشم هستند و می‌توانند برای شما مفید باشند.

درباره احساسی که دارید با کودک حرف بزنید

قرار نیست احساسات خود را مخفی کنید. کنترل خشم به معنای مخفی کردن احساسات نیست. بهتر است درباره احساسی که دارید با کودک حرف بزنید. بدین ترتیب کودک شما متوجه می‌شود که بروز هریک از این احساسات، از خشم و شادی گرفته تا ناراحتی و ناامیدی و حسادت، طبیعی است.

از طرفی با گفت‌وگو، رابطه بهتری بین خود و کودک ایجاد کرده‌اید. در این شرایط معمولا کودک برای انجام کاری که والدین از او خواسته اند ترغیب می‌شود زیرا یک نگرش محترمانه نسبت به خود و دیگران پیدا می‌کند.

آرام و قاطع حرف بزنید

به کودکان ارزش بدهید. بجای توهین، فریاد زدن، تهدید و یا هر چیز دیگری، با کودک خود محترمانه حرف بزنید. شیوه حرف زدنتان باید آرام اما محکم باشد، به‌گونه‌ای که عزت نفسشان خدشه‌دار نشود. بجای حرف زدن از بالا یا داد و فریاد کردن، کنار او بنشینید تا سخنانتان تاثیر بیش‌تری داشته باشد و در عین حال صمیمیت و احترام بینتان حفظ شود.

عواقب کار کودک را به او گوشزد کنید

در مواردی ممکن است در کنار خشم و عصبانیت، به تهدید کردن کودک روی آوردید. این رفتار، چند اثر منفی برای کودک به همراه دارد.

اول اینکه شما عزت نفس او را زیر سوال برده‌اید زیرا زمانی که او را تهدید می‌کنید، معنیش این است که چون خودت نمی‌توانی رفتارت را کنترل کنی من رفتارت را کنترل می‌کنم. اگر تهدید قابل اعمال نباشد، کودک دیگر از شما حساب نخواهد برد، اگر کوچک و پیش پا افتاده باشد، کودک را متوجه اشتباهاتش نکرده و او را جسور می‌کند. اگر هم تهدید سختی را بر او اعمال کنید، تاثیرات منفی روحی و روانی را در پی خواهد داشت.

عوارض داد زدن بر سر کودک

با توجه به این که تهدید کردن مانع از رشد نظم و انضباط درونی کوک می‌شود، بهتر است حرف زدن و گوشزد کردن عواقب بد کارش را جایگزین کنید. حتی می‌توانید به او حق انتخاب بدهید و او را با خود همراه کنید.

چند نکته مهم برای جلوگیری از فریاد زدن بر سر کودکان

برای حل این مشکل باید به چند نکته مهم که در بروز خشم و فریاد زدن بر سر کودکان دخیل است توجه داشته باشد.

نیاز‌های اساسی کودکان را فراموش نکنید.

اگر می‌خواهید کودکانتان رفتار بهتری داشته باشند بهتر است رفع نیاز‌های اساسی او را در اولویت قرار دهید. برنامه غذایی و خواب مناسب برای کودک در نظر گرفته و به‌ او توجه کنید. اگر خودتان زمان کافی برای تعیین برنامه روزانه مناسب ندارید، می‌توانید پرستار نیمه وقت کودک استخدام کنید.

اگر بر سر کودکتان فریاد زده‌اید…

همه آدم‌ها ممکن است حتی با بکار‌گیری روش‌های کنترل خشم، باز هم به اشتباه فریاد زدن بر سرکودکان دچار شوند. پس از انجام این اشتباه، بهترین رفتار معذرت‌خواهی کردن از کودک است. این عمل باعث می‌شد که کودک یاد بگیرد برای رفتار اشتباه خود معذرت خواهی کند.

بنر پرستار کودک

آرام کردن محیط خانه

دعوا سرو صدا فریاد، و پرخاشگری، علاوه بر اینکه محیط مناسب برای رشد کودک را از بین می‌برد، باعث تشویش و اضطراب سایر اعضای خانواده می‌شود. اگر پدر و مادر کنترلی روی خشم خود ندارند، بهتر است آن را ریشه‌یابی کرده و درمان کنند. اگر رفتار شما توأم با عصبانیت‌های غیر طبیعی و بر سر مسائل ساده‌ است، تشخیص مشکلات عصبی، اولین قدم برای کنترل این وضعیت است. برخی دیگر از نشانه‌های مشکلات عصبی که نشان می‌دهد برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید شامل:

  • درگیرشدن و رفتار خشن به‌جای گفت‌وگو و حل مسائل
  • احساس ناراحتی پس از بروز رفتار و تکرار همان رفتار در موقعیت‌های دیگر و به‌دفعات
  • مشکلات جسمانی ناشی از اضطراب و استرس مثل درد معده یا فشار خون بالا

آسانیسم; ارائه دهنده خدمات پرستار کودک در منزل

نگهداری و مراقبت از کودکان دارای اصولی است که پدر و مادر باید آن را به‌‌خوبی فرا گیرند. یکی از اصولی که پدر و مادر هنگام عصبانیت باید به آن توجه داشته باشند، فریاد نزدن بر سر کودکان است. زیرا این رفتار پیامد‌های منفی زیادی برای کودک و سایر اعضای خانواده خواهد داشت.

مشکلات روحی و جسمی، ترس، رفتار خشونت‌آمیز و اعتماد بنفس پایین تنها تعدادی از مضررات داد زدن بر سر کودکان است پس باید آن را ریشه‌یابی کرده و با انجام یکسری تمرینات، این مشکل را برطرف کنید.

اگر خشونت و عصبانیت شما به دلیل ناآگاهی یا خستگی از انجام کار‌ دارد، استخدام پرستار خوب می‌تواند راه چاره باشد. برای ثبت سفارش و دریافت خدمات کافی است با شماره 02191304433 تماس حاصل نمایید.

5 پاسخ

  1. متاسفانه شوهر من عادت داره سر پسر بزرگم همیشه داد میکشه و اصلا بهش فرصت حرف زدن نمیده. به نظرتون باید چجوری این مشکل را حل کنم تا بیشتر از این بچه ام سرخورده نشه؟

    1. بهترین پیشنهاد ما اینه که حتما توی اولین فرصت همسر و کودکتون رو به یکی از مراکز مشاوره ببرید و با یک روانشناس مشورت داشته باشید.

  2. چند وقتیه برای برادر کوچیکم یه پرستار از مرکز شما گرفتم ولی اصلا خوب به امورات درسی و کاراش نمیرسه باید چکار کنم؟

    1. سلام، به صورت تلفنی برای تعویض پرستار خود با ما ارتباط بگیرید تا کارشناسان فورا برای تعویض پرستار شما اقدام کنند.

  3. دعوای بچه ها سر اسباب بازی ها معمولا باعث عصبانیت من می شه
    نمی دونم چرا به خاطر موضوعات ساده به هم گیر می دن
    یک مقاله خوندم جالب بود
    نوشته بود آرامش والدین باعث می شه بچه های شادی تربیت بشه
    واقعا درست بود
    ما باید در درجه اول روی اعصاب خودمون تسلط داشته باشیم بعد بچه ها رو مدیریت کنیم
    این مقاله اینفوگرافی دعوای بچه ها بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *