چگونه ترس از آمپول در کودکان را برطرف کنیم؟

ترس کودکان از آمپول یکی از مشکلاتی است که ممکن است بیشتر کودکان با آن مواجه شوند. این مشکل احتمال دارد، بزرگسالان را نیز درگیر کند. ترس از آمپول در کودکان در مواقعی با انجام راهکارهایی برطرف می‌شود، اما زمانی این ترس در کودکان یا بزرگسالان آنچنان شدت دارد که ممکن است آن‌ها را با افت فشار یا کابوس دیدن هنگام خواب و عوارض دیگری مانند تپش قلب مواجه کند.

 در چنین وضعیتی این ترس نوعی بیماری روحی محسوب می‌شود و نیاز به راهکارهای درمانی دارد که برای درمان آن می‌توان از پرستار کودک در منزل نیز کمک گرفت. در ادامه با ما همراه باشید و از راهکارهای درمان این بیماری و چگونگی آن آگاه شوید.

ترس از آمپول در کودکان

ترس از آمپول در کودکان یکی از مشکلات شایع دوران کودکی محسوب می‌شود که معمولا دو نوع است. نوع اول بیماری محسوب نمی‌شود و با رعایت راهکارهایی برطرف می‌شود. اما در نوع دوم ترس کودک بسیار شدید است و او را دچار کابوس‌های شبانه می‌کند. در چنین وضعیتی والدین باید با مشاور صحبت کنند و از راهکارهایی مانند پرت کردن حواس کودک به کمک اسباب بازی یا سرگرمی‌های مخصوص کودک استفاده کنند.

ترس کودکان از آمپول زدن

علت ترس کودکان از آمپول زدن

ترس از آمپول در کودکان معمولا طبیعی است. کودکان به علت درد ناشی از تزریقات آمپول و قرار گرفتن در محیط و روبه‌رو شدن با افراد جدید در درمانگاه به طور طبیعی با احساس ترس مواجه می‌شوند. اما زمانی ترس کودک از حد طبیعی فراتر می‌رود و عوارضی مانند تپش قلب و استرس و اضطرب را به وجود می‌آورد.

علل احساس ترس ممکن است به دلیل تجربیات گذشته باشد. مثلا تجربه کودک از واکسن یا آمپول دندان پزشکی باعث ایجاد احساس درد شدیدی در کودک شده به همین دلیل کودک نسبت به سوزن احساس هراس پیدا کرده است. دلیل دیگر معمولا به ژنتیک و سابقه خانوادگی کودک مربوط است. طبق تحقیقات اعضای خانواده بسیاری از کودکانی که از آمپول هراس دارند نیز در گذشته نسبت به آمپول احساس ترس شدیدی داشته‌اند.

راه حل و روش های صحیح برای رفع ترس کودک از آمپول

خوشبختانه راه حل‌هایی برای رفع احساس ترس کودک وجود دارد که با استفاده از آن‌ها بسیاری از والدین موفق شده‌اند، احساس اضطراب و ترس کودکان از آمپول را رفع کنند. مهم‌ترین راهکار جهت رفع احساس ترس کودک صادق بودن با او است.

 والدین باید قبل از بردن کودک به مراکز درمانی و تزریق آمپول از گفتن دروغ‌هایی مانند درد نداشتن آمپول خودداری کنند. والدین باید با کودک صحبت کند و او را با گفتن جملاتی مانند درد کوتاه و چند لحظه‌ای آمپول کودک را نسبت به درد آمپول آرام کنند. در ادامه روش‌های موثر دیگر جهت رفع احساس ترس کودک شرح داده می‌شود.

تشویق کردن کودک و دادن اعتماد به نفس به او

یکی از روش‌هایی که به کمک آن می‌توان ترس کودک را رفع کرد، تشویق کودک به انجام این کار و دادن اعتماد به نفس به او است. جملاتی مانند اینکه زدن آمپول نشانه شجاعت اوست و به رشد او کمک می‌کند و باعث افزایش سرعت بزرگ شدن او می‌شود، باعث رفع احساس ترس کودک خواهد شد. بنابراین صحبت کردن با کودک نقش مهمی در رفع استرس او دارد.

دادن جایزه به کودک

یکی دیگر از اقداماتی که سبب تشویق کودک و رفع احساس ترس او می‌شود، جایزه دادن به او است. روانشناسان معتقد هستند که کودکان با گرفتن اسباب بازی یا وسایل‌های سرگرمی دیگری می‌توانند به احساس ترس خود غلبه کنند و ترسشان نسبت به آمپول یا واکسن کاهش یابد.

رفع ترس کودکان از آمپول

مشورت با روان شناس

ترس از آمپول در کودکان مواقع بسیاری از حد طبیعی فراتر می‌رود و احتمال دارد که کودک را با عوارض بسیار جدی مانند تپش قلب مواجه کند. در چنین وضعیتی والدین باید کودک را هرچه سریع‌تر نزد روان شناس برده و نسبت به درمان او اقدام کنند. زیرا درمان نکردن کودک باعث پیشرفت بیماری او می‌شود و احتمال دارد که باعث به وجود آمدن بیماری‌های روحی دیگری نیز شود.

استفاده از کرم‌های بی‌حس کننده قبل از تزریق آمپول

یکی دیگر از اقداماتی که درد کودک را کاهش می‌دهد و باعث از بین رفتن احساس ترس او نسبت به آمپول می‌شود، استفاده از کرم‌های موضعی بی‌حسی است. والدین باید یک ساعت قبل از تزریق از این کرم‌ها استفاده کنند. این کار باعث کاهش درد و احساس ترس کودک نسبت به تزریق آمپول و واکسن خواهد شد.

نقش والدین و پرستار کودک در کنترل ترس امپول در کودکان

رفتار والدین و پرستار کودک هنگاه تزریق آمپول نقش مهمی در رفع احساس ترس کودک دارد. معمولا پیشنهاد می‌شود که والدین هنگام انجام تزریقات کودک را با پرستار تنها گذارند. زیرا پرستار با انجام اقداماتی می‌تواند ترس کودک را کاهش دهد. مهم‌ترین نقشی که والدین در کنترل ترس کودکان دارند، قبل از انجام تزریقات است. والدین باید قبل از انجام تزریقات مواردی که پیش‌تر گفته شد را انجام دهند و در زمان تزریقات کودک را به دست پرستار بسپارند.

استخدام پرستار برای والدینی که شاغل هستند و به دلیل حجم مشغله‌های کاری نمی‌توانند به خوبی از عهده انجام کارهای کودک بربیایند، گزینه مناسبی است. استخدام پرستار کودک در کرج از طریق جستجو در آگهی‌ها و با مراجعه به مراکز مربوط به این شاخه امکان پذیر است. بنابراین استخدام پرستار برای انجام کارهای کودک و کاهش احساس ترس او نسبت به آمپول بسیار مفید است.

سخن نهایی

ترس کودکان از آمپول یکی از مشکلاتی است که والدین ممکن است با آن مواجه شوند. اما این مشکل با انجام راهکارهایی رفع می‌شود و نکته مهمی که والدین باید به آن توجه کنند، کمک به فرزندشان جهت غلبه بر این فوبیا است. در این مقاله سعی بر آن بود که علل این فوبیا و روش‌های رفع آن به طور کامل توضیح داده شود که والدین با کمک آن‌ها بتوانند کودکان خود را بدون هیچ استرس و اضطرابی برای انجام تزریقات مهم مانند واکسن به مراکز درمانی ببرند.

در صورتی که به خدمات پرستاری نیازمند هستید می‌توانید به آسانیسم تماس بگیرید. آسانیسم در شهرهای تهران و کرج بیشتر مواقع فعالیت می‌کند و قابلیت اعزام فوری پرستار کودک را داراست. اگر کرج هستید، به صفحه پرستار کودک در کرج مراجعه کنید.

7 پاسخ

  1. سلام
    من 15 سالمه و به شدت از آمپول میترسم به طوری که هنگام تزریق خواهرم باید من رو آروم کنه اصلا نمیتونم تحمل کنم با دیدن آمپول پاهام سست میشه
    لطفا یک راه حل بهم بدین

    1. سلام عرض میکنم .شما مبتلا به تریپانو فوبیا هستید حتما به روانشناس مراجعه کنید.

    2. من ده سالمه 5سال ازتو کوچک ترم واز آمپول وسرم و… نمی ترسم خجالت بکش عه

  2. سلام وب سایت خوبی دارید. من یک سوال از شما دارم که علت ترس از واکسیناسیون در کودکان چیست؟

    1. سلام وقت بخیر. ترس از واکسن در کودکان ممکن است ریشه تاریخی داشته باشد برای اینکه بفهمیم علت ترس از واکسن چیست؟ شاید با ذکر یک مثال بهتر متوجه شوید. انسان ها در دوره های مختلف تاریخی همواره از ابزارهای نوک تیز مانند نیزه و تیغ پرهیز کرده اند، دلیل این ترس و گریز این است که اجسام نوک تیز نشانه جنگ، تهدید و خونریزی برای آنها بوده است. روانشناسان بر این باورند که ترس از واکسیناسیون نیز از همین ترس تاریخی سرچشمه می گیرد.

    1. شما میتوانید با انجام روش هایی مانند دادن جایزه به کودک، تشویق کردن کودک و اعتماد به نفس به او ترس از آمپول را در او رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *