ایده سرگرمی برای سالمندان با سواد و بی سواد

بسیاری از سالمندان تحرک خود را به خاطر مبتلا شدن به بیماری هایی مانند آرتریت شدید، سکته مغزی یا آسیب های ناشی از زمین خوردن از دست می دهند. وقتی این اتفاق می افتد دیگر نمی توانند از فعالیت ها و سرگرمی هایی که زمانی از آنها لذت می بردند لذت ببرند. اما از دست دادن تحرک به معنای پایان زندگی نیست. راه های زیادی برای تفریح، تقویت روحیه حتی بدون داشتن تحرک وجود دارد.

گر شما هم به دنبال بهترین سرگرمی برای این دوران هستید با ما همراه باشید.

بهترین سرگرمی برای سالمندان چیست؟

به نظر شما بهترین سرگرمی برای سالمندان در این سن چیست؟ امروزه بازنشستگی فقط تماشای تلویزیون یا بازی شطرنج نیست. از طرفی نباید پیر شدن را تعبیر به نشستن در خانه و خوابیدن طولانی مدت دانست. سالمندان هم مانند دیگر افراد جامعه خواهان ماجراجویی، تحرک بیشتر و فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید هستند. در واقع در این سن بسیاری از مردم زمان بیشتری برای انجام کارهایی که همیشه می خواستند قبل از بازنشستگی انجام دهند، پیدا می کنند.

هنر درمانی برای سرگرمی سالمندان

بیشتر جلسات هنر درمانی بر تجربه و احساسات، عواطف، ادراک و تخیل درونی فرد سالمند متمرکز است. اگرچه هنردرمانی شامل مطالعه مهارت‌ها و تکنیک‌های هنری می‌شود، اما تمرکز بر خلق تصویری است که از درون فرد می‌آید تا ترسیم یا ایجاد آنچه که فرد در دنیای بیرون می‌بیند.

به طور کلی ورزش های مختلف می تواند تاثیر زیادی بر سلامت جسمی سالمندان بگذارد. بنابراین بهتر است ساعت هایی از روز را با آن ها طی کنید تا جسم و روح آن ها دچار عوارض پیری نشود. در حقیقت سالمندان به توجه و مراقبت جسمی و روحی زیادی نیاز دارند تا بتوانند این زمان را با خاطرات شیرین سپری کنند.

ایده های جالب و مفید برای سرگرمی سالمندان باسواد و بی سواد

فرد سالمند میتواند برای خود پرستار روزانه سالمند استخدام کند و پرستار فرد سالمند باید هر روز ذهن او را به چالش بکشد تا مطمئن شود که بهترین عملکرد را دارد. تمرینات تقویت و حفظ حافظه در دوران سالمندی به اندازه حفظ توانایی ها و قدرت بدنی اهمیت دارد. 

طوفان فکری می تواند با ایجاد بازی ها و سرگرمی ها برای سالمندان در هر زمان و هر مکان انجام شود. زیرا در طول سال های زندگی، مغز مسئول شاد کردن است و در دوران پیری، سلاممت روان و مغز عامل بسیار مهمی برای داشتن زندگی مستقل است. ایده های جالب و مفید برای سرگرمی سالمندان باسواد و بی سواد با هم فرق چندانی ندارد. در ادامه به برخی از مهمترین این روش ها با هم می پردازیم:

  • بازی های فکری، معما و پازل

بازی های فکری اغلب جز ایده سرگرمی برای سالمندان و راهی عالی برای ارتباط با دیگران و لذت بردن از چالش های سرگرم کننده و رقابت دوستانه هستند. بازی های فکری فقط برای بچه ها نیست و بزرگسالان نیز می توانند از این بازی ها لذت ببرند. بازی های فکری علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، تمرینی برای تقویت حافظه و سلول های مغزی است.

جالب است بدانید ورزش و سرگرمی سالمندان می تواند از پیشگیری از آلزایمر در سالمندان جلوگیری کند ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند و طبق مطالعات انجام شده بر روی افرادی که فعالیت های ذهنی انجام می دهند مشخص گردید که این دسته از سالمندان باهوش تر از دیگران هستند. به طور کلی، انجام یک بازی ذهنی توانایی تمرکز، تصمیم‌گیری، سرعت فکر و مهارت های تحلیلی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

همچنین بازی های فکری انتخاب ایده آلی برای سرگرمی سالمندان خواهد بود، به عنوان مثال نوشتن داستان با کلمات محدود یکی از ایده های سرگرمی افراد در هر سنی است. در این بازی شما باید چند کلمه را انتخاب کنید و سپس با استفاده از تخیل خود سعی کنید با آن کلمات داستانی بنویسید.

  • پیاده‌روی

پیاده روی در خارج از خانه یک راه عالی برای حفظ تحرک در دوران پیری است. گاهی اوقات این پیاده روی به شما این امکان را می دهد که با دیگران صحبت کرده و دوستان جدیدی پیدا کنید. اگر در محل زندگی سالمندان پارک یا فضای سبز وجود دارد، این پیاده روی می تواند برای آن ها بسیار جذاب و شیرین باشد.

  • باغبانی

یکی از فرصت های عالی در هوای تازه باغبانی است. کاشت گل، آبیاری باغ و کندن علف های هرز بهترین سرگرمی برای سالمندان است تا خیالشان از شلوغی زندگی روزمره دور شود. دیدن گل ها یا استفاده از سبزیجاتی که کاشته اند برای همه بسیار جالب خواهد بود.باغبانی

هنگامی که هوا خوب است، بیرون بودن یک تقویت کننده خلق‌وخوی خوب است. در واقع، دنیا مملو از مناظر، صداها، بوها و چیزهای خوشایند دیگر است.

  • کلاس‌های آموزشی

یادگیری دانش جدید راهی مطمئن برای فعال نگه داشتن مغز است. برخی از انجمن ها، کارگاه های آموزشی برگزار می کنند تا سالمندان بتوانند از فعالیت های علمی و فرهنگی بهره ببرند.

بازنشستگانی که تمام زندگی خود را کار کرده و درآمد کسب کرده اند، با شروع دوران بازنشستگی فرصت های خلاقانه زیادی خواهند داشت. رشته هنری مورد علاقه آن ها را بیابید و با شرکت در کلاس هنری گروهی آن ها را سرگرم کنید. با این کار دوستان جدیدی پیدا می کنند و در کنار آن ها ساعت های خوبی طی خواهند کرد.

یادگیری زمانی سرگرم کننده است که شروع به یادگیری کار جدید می کنید. علایق خود را دنبال کنید، انگیزه ها و علایق خود را کشف کنید. یادگیری مطالب جدید در هر سنی مفید است. از یادگیری یک زبان جدید و نواختن آلات موسیقی یا کار با کامپیوتر گرفته تا پختن غذاهای جدید همگی برای سرگرمی سالمندان مناسب خواهند بود. توجه داشته باشید که یادگیری محدودیت ندارد و شما می توانید هر چیزی را یاد بگیرید.

  • گردش و اردو

بدون شک افراد کمی دوست دارند تمام روز را در خانه بمانند. برخی از مراکز مراقبت از سالمندان برای تغییر نگرش پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، گردش ها و کمپ هایی را برای اعضا سازماندهی می کنند. اگر فرد سالمندی در خانه یا خانواده خود دارید، سفری برای او در اسرع وقت برنامه ریزی کنید. رفتن به موزه ها، کنسرت ها، مهمانی های محلی یا پیک نیک در پارک و طبیعت تفریحات عالی برای سالمندان است.

  • موسیقی

البته موسیقی جوانان با موسیقی بزرگترهای اطرافمان بسیار متفاوت است. با این حال، سالمندان زمانی که به آهنگ های قدیمی گوش می دهند به گذشته برمی گردند و با لذت خاطرات را مرور می کنند. کنسرت های موسیقی یا نواختن آهنگ های قدیمی آن ها را به دوران جوانی می برد. قدرت شفابخش موسیقی، به ویژه برای افراد مبتلا به زوال عقل، غیرقابل انکار است.

  • حیوان‌درمانی (پت‌تراپی)

حیوانات نیز مانند ما انسان ها به عشق و شادی نیاز دارند. به این نکته توجه کنید که بازی با حیوانات برای هر دو طرف شادی می آورد. به صراحت می توان گفت که حیوانات خانگی نقش زیادی در سرگرم کردن بزرگسالان دارند به خاطر همین افراد زیادی دوست دارند از حیوانات در خانه نگهداری کنند.

بازی با حیوانات

بیشتر مردم از تماس فیزیکی با حیوانات و نوازش آنها احساس بهتری دارند. این گزینه حتی برای کسانی که قبلاً حیوانات خانگی دارند جذاب تر خواهد بود. اگر نگهداری از یک حیوان برایتان سخت است، می توانید با صاحب حیوان خانگی قرار ملاقات بگذارید و چند ساعت در هفته در کنار حیوان خانگی او باشید. حیوان‌درمانی (پت تراپی) تأثیر مثبتی بر روی سلامت جسمی و روانی افراد مسن می گذارد.

  • کلاس‌های ورزشی گروهی

ورزش های گروهی به افزایش انعطاف و تعادل بدن سالمند کمک می کنند. این گروه از ورزش ها به ویژه برای افراد مسن و جلوگیری از زمین خوردن آنها کمک زیادی می کند.

برخی از ورزش ها از صندلی برای حرکت به اطراف استفاده می کنند. با این کار ورزش کردن برای فرد مسن آسان تر می شود. برخی نیز ورزش در استخر را ارائه می دهند که برای بسیاری از افراد مسن مبتلا به آرتریت لذت بخش است. شنا و فعالیت های آبی نیز بسیار دلپذیر است. افراد مسن نیز می توانند وسایل ورزشی ساده بخرند و در خانه ورزش کنند. اگر شرایط جسمانی خاصی دارید، همیشه قبل از انتخاب نوع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

  • کلاس‌های مجازی

سالمندان می توانند با تشکیل کلاس های مجازی به دانش آموزان درس هایی را که مسلط هستند یاد دهند. حتی گاهی اوقات با کمی جستجو می توانید کلاس هایی را با قیمت بسیار مناسب یا حتی رایگان پیدا کنید و از روی آن ها برای سالمند خود ایده بگیرید.

  • رفتن به رستوران یا کافه‌ای جدید

برخی از افراد به فکر یک رستوران یا کافه خاص برای خود هستند و بیشتر وقت خود را در آنجا می‌گذرانند. پیدا کردن یک مکان جدید می تواند برای سالمندان سرگرم کننده باشد. با درخواست از دوستان یا استفاده از وب سایت های تخصصی برای معرفی رستوران ها و کافه های شهر خود ماجراجویی جدیدی داشته باشید.

  • تماشای فیلم

تماشای فیلم در سینما تجربه ای است که هرگز قدیمی یا تکراری نمی شود فیلم مورد علاقه خود را انتخاب کنید، تنقلات مورد علاقه خود را تهیه و با دوستان یا خانواده به سینما بروید اگر بیرون رفتن برای تماشای فیلم امکان پذیر نیست، می توانید به راحتی آن را در خانه انجام دهید.

  • ملاقات دوستان و خانواده

این روزها هرکسی دغدغه های خودش را دارد. اما شما می توانید با صرف ساعت ها صحبت با دوستان یا اعضای خانواده بهترین لحظات را سپری کنید. می‌توانید ناهار بخورید یا از یک پارک محلی دیدن کنید و عصر را به معاشرت با دوستان قدیمی بگذرانید.

با این ایده سرگرمی افراد مسن تر می توانند در مورد خاطرات خود صحبت کنند، خاطرات گذشته را مرور کنند و حتی در مورد علایق مشترک خود حرف بزنند.

در واقع، مکالمه‌ای که در یک محیط دوستانه انجام می‌شود، بیش از هر چیز دیگری روحیه و دیدگاه افراد را خوب می کند. بنابراین شرکت در این گونه مهمانی های دوستانه بیشتر توصیه می شود و اهمیت آن بیشتر از هر بازی و سرگرمی برای سالمندان است.

  • خرید

قدم زدن در مراکز خرید گاهی اوقات می تواند تکراری، خسته کننده و حتی گران باشد. اما بر عکس رفتن به بازارهای محلی هیجان انگیزتر است. اگر قصد خرید دارید معمولا قیمت های کمتری پیدا می کنید و حتی می توانید با فروشنده چانه هم بزنید.

  • سفر جاده‌ای

اگر جایی مد نظر دارید که مدت‌هاست می‌خواهید به آن سفر کنید، دوران بازنشستگی بهترین زمان برای انجام این کار است. مسیر خود را با استفاده از یک نقشه کاغذی یا یک برنامه دیجیتال بررسی کنید. شاید اگر در کنار دوستان و خانواده باشید، این سفر لذت بیشتری برایتان داشته باشد.

  • عضویت در کانون بازنشستگان

اکثر شهرها دارای مراکز بازنشستگی هستند. این مراکز که توسط شهرداری ها یا فرهنگسراها و پارک ها تأسیس شد و برنامه های مختلفی را برای اعضای خود در نظر می گیرند. با مراجعه به این مرکز فرم عضویت را تکمیل کنید. با برنامه های آن ها آشنا شوید و تجربیات و دوستان جدیدی به دست آورید. بهترین گزینه برای سالمندان شرکت در فعالیت های اجتماعی است؛ زیرا به آنها فرصت های جدیدی برای برقراری ارتباط با دوستان جدید می دهد.

  • سفر به مکانی رؤیایی

سفر به کدام شهر یا کشور همیشه در لیست آرزوهای شما بود؟ دوران بازنشستگی بهترین زمان برای ماجراجویی و سفرهای طولانی است. سفر و گردشگری و یادگیری فرهنگ های جدید می تواند بهترین سرگرمی برای سالمندان باشد.مکان رویایی

  • ورود به فضای مجازی

اکثر مردم امروز حداقل عضو یک یا دو سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی هستند. عضویت در فضای مجازی محدود به معاشرت با دوستان قدیمی نیست. با این ایده سرگرمی می توانید دوستان جدید و علایق جدید را به صورت آنلاین پیدا کنید. اتصال به این دنیای مجازی بی پایان، ارتباط با عزیزان را آسان تر می کند.

  • درست‌کردن آلبوم خاطرات

با افزایش سن، تجربیات زندگی هر فردی هم بالا می رود. دوران بازنشستگی فرصت بسیار خوبی است تا با عکس های شخصی خود این خاطرات را به شیوه ای خلاقانه خلق کنید.

بدون شک خاطرات خاص شما برای دوستان و خانواده شما بسیار شیرین و مفرح است. اگر با فضای مجازی راحت هستید، ممکن است ایجاد یک وبلاگ یا وب سایت برای مستندسازی خاطراتتان بهتر باشد.

  • آکواریوم

در صورت امکان بخشی از خانه را به آکواریوم اختصاص دهید. دیدن ماهی های رنگارنگ و شنیدن صدای آب بسیار آرامش بخش و دلپذیر است و روحیه شما را به کلی تغییر می دهد. نگهداری از ماهی های آکواریومی راحت تر از سایر حیوانات خانگی است.

  • آموزش‌دادن

اگر مهارت یا دانش خاصی دارید، دوران بازنشستگی بهترین زمان برای انتقال دانشتان است. با توجه به تخصص خود می توانید به موسسه های مربوز به مهارت خود مراجعه کنید و از آنها بخواهید کلاس هایی را برای شما ترتیب دهند. راه اندازی کلاس های آنلاین روش دیگری برای آموزش دادن است. حتی می توانید برای آموزش به دیگران داوطلب شوید. اگر مهارت خاصی ندارید، می توانید در کلاس هایی مانند آشپزی، خیاطی یا شیرینی پزی شرکت کنید و سپس دانش خود را به دیگران منتقل کنید.

آشنایی با بازی های مفید برای سالمندان

توجه داشته باشید که وقتی بزرگترها برای تقویت حافظه خود نیاز به انجام کاری دارند، کودکان باید آنها را به این کار تشویق کنند. اگر افراد از کودکی بازی های تقویت کننده مغز را یاد بگیرند، قطعاً مغز در میان‌سالی و سالمندی فعال خواهد شد. بسیاری از محققان بر این باورند که از دست دادن حافظه در حدود 20 سالگی شروع می شود و با افزایش سن افزایش می یابد.

در واقع جدی گرفتن سلامت روان گامی اساسی در دستیابی و حفظ کیفیت زندگی بهتر است. بر اساس تحقیقات انجام شده، وجود ورزش و تفریح برای سالمندان کمک زیادی به ارتقای سلامت روان آنها خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که ورزش ذهنی برای حفظ روحیه به همان اندازه آمادگی جسمانی و قدرت بدنی در سنین بالا اهمیت دارد. در طول زندگی، مغز مسئول شاد کردن است و با افزایش سن، سلامت روان‌بخش بزرگی از زندگی خواهد بود.

برای اطمینان از اینکه مغز انسان در بهترین حالت خود کار می کند، ذهن باید روزانه به چالش کشیده شود. خوشبختانه، بازی های ذهنی با وجود وسایل ارتباط جمعی و اینترنت برای همه امکان پذیر شده است.

سخن آخر

حق همه سالمندان است تا در دوران پیری از فرصت استراحت خود نهایت استفاده را برده و با یادگیری چیزهای جدید از این دوران نهایت لذت را ببرد. پدران و مادران پیر ما سال ها کار کرده اند و حالا وقت استراحت آن ها رسیده است. آنها با انتخاب برنامه های مورد علاقه و ایده هایی برای سرگرمی خود می توانند لحظات شاد و پرنشاطی را تجربه کنند.

با افزایش سن، ممکن است فرد خودش یا کسی را که دوست دارد فراموش کند. اگرچه نمی توان از پیری جلوگیری کرد اما چیزهایی وجود دارد که می تواند روند پیری مغز را کند، کند. با انجام بازی یا حل پازل روی مغز خود کار می کنید حافظه خود را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشید و پیری مغز را کاهش می دهید.

برای سالمندان، انجام بازی های فکری برای پیشگیری از بیماری آلزایمر و تقویت حافظه جز ایده سرگرمی بسیار مهمی است بنابراین بهتر است با یادگیری بازی های فکری مناسب برای سالمندان، آن ها را برای مقابله با بیماری آلزایمر و پیری مغز آماده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *