عوارض تماشای زیاد تلویزیون در سالمندان چیست؟

هرگز نمی‌توان بهترین سرگرمی برای سالمندان را تماشای تلویزیون یا بازی شطرنج تلقی کرد. شاید بهتر است تغییرات جدی و اساسی در این فرهنگ ایجاد شود تا پیری و بازنشستگی به معنای استراحت و خانه نشینی و بی تحرکی نباشد. زیرا پیری و بازنشستگی به معنای رسیدن به زمانی است که می‌توانید در آرامش از فعالیت‌های مورد علاقه خود لذت ببرید.

بنابراین بهتر است برنامه‌ای کامل و متنوع برای سلامت روان سالمندان خود داشته باشیم و در کنار آن تماشای سریال و تماشای فیلم و برنامه تلویزیونی تنها بخشی از آن باشد، نه اينكه کل اوقات فراغت سالمندان ما به آن اختصاص داده شود.

با توجه به این موضوع بد نیست سالمندان عزیز یکی دو ساعت را به تماشای تلویزیون (و حتی بهتر از آن کمتر) اختصاص دهند، در عین حال مراقب گل و گیاه باشند، قدم بزنند، دوستان و آشنایان را ملاقات کنند و… تا با این کار بدن آن‌ها فعال‌تر هم باشد. هرگز فراموش نکنید که تماشای زیاد تلویزیون می‌تواند کیفیت دوران پیری را تحت تأثیر قرار دهد.

در بین سالمندان تماشای زیاد تلویزیون و نشستن طولانی مدت عوارض زیادی را به دنبال دارد که یکی از آن‌ها مشکلات قلبی عروقی است. در این مقاله در مورد عوارض تماشای زیاد تلویزیون در سالمندان صحبت خواهیم کرد.

عوارض تماشای تلویزیون

ارتباط تماشای زیاد تلویزیون و مشکلات قلبی در سالمندان

تماشای فیلم‌ها و سریال‌های سرگرم‌کننده لذت‌بخش است، اما صرف زمان زیاد برای تماشای آن جدا از کمبود وقت برای کارهای دیگر می‌تواند در آینده منجر به تشکیل لخته‌های خون در بدن شود. کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافته‌اند که تماشای بیش از حد تلویزیون در سالمندان می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های خون در بدن افراد و در نهایت منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود.

کارشناسان دانشگاه مینه سوتا در ایالات متحده با بررسی بیش از 15000 داوطلب سالمند به این نتایج دست یافتند و آن‌ها را در حالی که در زمان‌های مختلف تلویزیون تماشا می‌کردند به گروه‌های مختلف تقسیم کردند. نشستن طولانی مدت می‌تواند باعث لخته شدن خون شود، زیرا در این حالت گردش طبیعی خون مختل می‌شود.

کارشناسان میزان بروز ترومبوز (VTE) را در افرادی که یک تا هفت برابر بیشتر از افراد دیگر در مقابل تلویزیون می‌گذرانند، تخمین زده‌اند، ترومبوز تشکیل لخته خون در رگ‌های خونی یا ایجاد آمبولی ریوی است. گفته می‌شود تنها راه مقابله با این مشکل راه رفتن و ورزش حتی در زمان تماشای تلویزیون است.

نشستن و تماشای تلویزیون تنها دو ساعت در روز می‌تواند خطر مرگ ناشی از التهاب را در افراد به‌ویژه افراد مسن تا 54 درصد افزایش دهد. علاوه بر احتمال لخته شدن خون، کم تحرکی و فعالیت بدنی کم می‌تواند باعث تجمع سموم شود. بیماری‌هایی مانند بیماری مغزی و آلزایمر، پارکینسون و دیابت، چاقی در سالمندان و فشار خون بالا در زمان تماشای زیاد به تلویزیون در افراد سالمند بیشتر رخ می‌دهد.

عارضه دیگر استفاده زیاد افراد مسن از تلویزیون بروز ترومبوز وریدی و افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی در افراد است. کارشناسان به مردم به ویژه افراد مسن توصیه می‌کنند حتی در زمان سفر سعی کنند مدت زمان زیادی را روی صندلی و بدون تحرک سپری نکنند. بهتر است فرد مسن هر دو ساعت یکبار از جای خود بلند شده و کمی در اطراف قدم بزند تا جریان خون را در بافت‌های مختلف بدن خود تنظیم کند.

کارشناسان به سالمندانی که بیش از دو ساعت در جای خود می‌نشینند توصیه می‌کنند از جوراب‌هایی که باعث جریان خون می‌شود استفاده کنند. این جوراب‌ها جریان خون را کنترل می‌کنند و از بی حس شدن پاهای شما که می‌تواند منجر به خونریزی شود جلوگیری خواهد کرد.

طبق آمار، سالانه بیش از چند هزار نفر بر اثر فشار خون بالا جان خود را از دست می‌دهند و بسیاری از آن‌ها بر اثر بیماری دریچه قلبی و سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند. کارشناسان به سالمندان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت خود مدت تماشای تلویزیون را کم کرده و در عوض با انجام فعالیت‌های فیزیکی به فکر کنترل وزن خود باشند.

تماشای زیاد تلویزیون باعث کم تحرکی و معلولیت در سالمندان

نشستن و تماشای تلویزیون برای مدت طولانی (به ویژه در شب) یکی از خطرناک ترین کارهایی است که سالمندان می‌توانند انجام دهند؛ زیرا آن‌ها را مستعد آسیب‌های ناشی از عدم تحرک بدنی می‌کند.

در این مطالعه، محققان داده‌های مردان و زنان 50 تا 71 ساله را تجزیه و تحلیل کردند. همه شرکت‌کنندگان در شروع مطالعه سالم بودند. در اوایل مطالعه، محققان میزان تلویزیون، ورزش، باغبانی، کارهای خانه یا سایر فعالیت‌های بدنی شرکت کنندگان را ثبت کردند و آن‌ها را برای حدود 10 سال پیگیری کردند. در پایان مطالعه، آن‌ها دریافتند که حدود 30 درصد از سالمندان قبلاً سالم بودند، ولی در طول این مدت به تماشای بی رویه تلویزیون عادت کردند دارای اختلالات حرکتی، یعنی مشکل در راه رفتن هستند.

محققان خاطرنشان کردند، سالمندانی که 5 ساعت یا بیشتر در روز تلویزیون تماشا می‌کردند، در پایان مطالعه 65 درصد سطوح بی‌تحرکی بدنی آن‌ها بیشتر از افرادی بود که کمتر تلویزیون تماشا می‌کردند. به همین خاطر می‌توان نتیجه گرفت که کم تحرکی در سالمندان باعث ناتوانی در راه رفتن آن‌ها خواهد شد.

منزوی شدن سالمند

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیش از حد تلویزیون تماشا می‌کنند احساس تنهایی، گوشه گیری و افسردگی می‌کنند. البته به جز استفاده بیش از حد از تلویزیون، سایر وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه و رایانه نیز دقیقاً همین عوارض را برای سالمند شما دارند.

عمده دليل تنهایی و انزوا ناشی از تماشای زیاد تلویزیون است. تماشای تلویزیون به مدت طولانی مضر است و باعث افسردگی می‌شود. اگرچه برنامه‌های سرگرم کننده و تفریحی زیادی در تلویزیون وجود دارد که می‌تواند خلق‌وخوی سالمند شما را تغییر دهد، اما افسردگی ناشی از تماشای زیاد تلویزیون عوارضی است که شاید نتوانید هیچ‌وقت آن را جبران کنید. توصیه ما این است که زمان بیشتری را با سالمند خود بگذرانید تا استرس زندگی و افسردگی او کم شود و دیگر برای پرکردن اوقات فراغت خود به این وسیله متوسل نشود.

اختلال در خواب سالمند

بدن انسان به خواب و استراحت کافی نیاز دارد. تمرکز بیش از حد بر روی تلویزیون مانع از استراحت کافی بدن سالمندان در هنگام خواب می‌شود و در طول روز او احساس خستگی زیادی در خود می‌کند. در واقع توصیه می‌شود تلویزیون را از اتاق خواب سالمند خود خارج کنید. همچنین باید یک الگوی خواب خوب ایجاد کنید. با این کار سلامت جسمی او تضمین می‌شود.

یکی از مشکلاتی که بیشتر از آن رنج می‌برند، بی خوابی و کم خوابی سالمندان در شب است. تماشای تلویزیون در ساعات قبل از خواب می‌تواند این مشکل را تشدید کند. در واقع، تماشای بیش از حد تلویزیون در ساعات قبل از خواب، احساس هوشیاری را افزایش می‌دهد و به طور طبیعی بر کیفیت خواب سالمندان تأثیر می‌گذارد.

به همین دلیل یکی از اساسی‌ترین راه حل‌ها برای جلوگیری از این مشکل، به تعویق انداختن تماشای فیلم و سریال در ساعات اولیه روز و بعدازظهر به جای پاسی از شب است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع اختلالات خواب و راه های درمان آن را مطالعه کنید.

عوارض تماشای تلویزیون در سالمندان

پرخاشگری و بدرفتاری در سالمندان

افراد مسن همیشه آنچه را که در تلویزیون می‌بینند در خود جستجو می‌کنند. بین پرخاشگری سالمندان، تماشای برنامه‌های خشونت آمیز و حساسیت به خشونت رابطه تنگاتنگی وجود دارد. قرار گرفتن در معرض خشونت از طرق مختلف بر روی رفتار سالمندان تأثیر می‌گذارد.

مرگ زودرس

دانشمندان ثابت کرده‌اند که یکی از دلایل مرگ زودرس تماشای زیاد تلویزیون است. افرادی که بیش از 3 ساعت در روز برنامه‌های تلویزیونی را تماشا می‌کنند در معرض خطر مرگ زودرس هستند.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که برنامه‌های تلویزیونی زیادی تماشا می‌کنید، چاره‌ای بیندیشید و سرگرمی سالم دیگری مانند ورزش را جایگزین آن کنید.

اضافه وزن

تبلیغات و فیلم‌های جذاب می‌توانند سالمندان را برای مدت طولانی روی مبل بی حرکت نگه دارد. در نتیجه شما شاهد افزایش وزن فرد مسن خواهید شد.

همچنین اکثر تبلیغات تلویزیونی غذاهای ناسالمی را توصیه می‌کنند که به راحتی می‌توانند سالمند شما را متقاعد به مصرف چنین غذاهایی کنند.

افزایش احتمال ابتلا به دیابت

هر ساعت تماشای تلویزیون خطر ابتلا به دیابت را 3.4 درصد بالا می‌برد. مطالعات نشان داده که بسیاری از سالمندانی که بیش از حد تلویزیون تماشا می‌کنند خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کم‌تحرکی مانند دیابت در آن‌ها بیشتر است.

عوارض اعتیاد به تلویزیون

  1. زمانی که سالمند وقت زیادی را صرف تماشای تلویزیون می‌کند از انجام کارهای دیگری که از آن لذت می‌برد دیگر لذت نخواهد برد. 
  2. برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند احساسات زیادی مانند احساس فقر، احساس زشتی، احساس بی‌لیاقتی، احساس حماقت و غیره را به سالمند شما منتقل کنند که بدون تماشای آن‌ها نمی‌توانند آن‌ها را تجربه کنند. 
  3. تماشای تلویزیون حجم فعالیت مغز را کاهش می‌دهد و در واقع با تماشای تلویزیون از نظر ذهنی در حالت آرامش قرار نمی‌گیرید و این امر منجر به تحلیل رفتن قوای ذهنی شما می‌شود.
  4. اگر در تماشای برنامه‌های تلویزیونی دقت کنید هیچ نکته مثبتی برای نگاه کردن ندارید در مقابل یک سری موضوعات تکراری و خسته کننده مانند مسابقات خوانندگی، مد و لباس، ورزش و… وقت گران‌بهای شما را می‌گیرد. 
  5. تلویزیون ممکن است سالمند شما را به سمت خرید کالاها و خدماتی سوق دهد که به آن‌ها نیازی نداریم و این یعنی صرف هزینه اضافی! بسیاری از آگهی‌های تلویزیونی برنامه‌ای حاوی پیامی مستقیم یا غیرمستقیم هستند که متقاعد می‌کنند که یک محصول خاص خوب است و باید خریداری شود.
  6. تماشای تلویزیون بیش از دو ساعت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در سالمندان افزایش می‌دهد.
  7. تماشای تلویزیون وقت سالمند شما را تلف می‌کند، زمانی که صرف تماشای تلویزیون می‌کنید باعث می‌شود دیگر کارهایی که از آن لذت می‌برید را انجام ندهد. 
  8. محققان دریافته‌اند که قشر قطبی پیشانی در سالمندانی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند ضخیم می‌شود. این ناحیه از مغز با توانایی استدلال کلامی مرتبط است و گفته می‌شود که با ضریب هوشی پایین‌تر مرتبط است. 
  9. مطالعات روی سالمندان نشان می‌دهد که نشستن طولانی مدت جلوی تلویزیون خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و افسردگی را افزایش می‌دهد. 
  10. افراد با تماشای تلویزیون هیپنوتیزم شده و بیننده فعالی می‌شوند که در نتیجه از اعمال عقلانی آن‌ها کاسته می‌شود.

تماشای تلویزیون در سالمندان

روش های موثر برای ترک تلویزیون در سالمندان

با هر تغییر، باید عادت قدیمی را با چیز جدیدی جایگزین کنید که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. بهتر است سالمند شما بیشتر با دوستان خود وقت بگذارد. با آن‌ها بیرون برود؛ زیرا تنها ماندن و تماشای تلویزیون هم وقت او را تلف کند و هم ضرر زیادی به او وارد کند.
  2. برای سالمند خود کسب و کاری را که دوست دارد راه اندازی کنید، او را تشویق کنید آن را تمام وقت و بدون محدودیت انجام دهد.
  3. با او بیرون بروید تا با افراد جدیدی آشنا شود.
  4. او را تشویق کنید ورزش کند و به باشگاه برود و ورزش کند. شنا، دویدن، تنیس، اسکواش، ایروبیک ورزش‌های عالی هستند. 
  5. در کلاس یا دوره هفتگی شرکت کند.
  6. اگر سالمند شما زیاد جلوی تلویزیون می‌نشیند، به تدریج ساعت استفاده آن را کم کنید. در واقع، هنگامی که اثرات مثبت تماشا نکردن تلویزیون را تجربه کند، برای ترک این عادت بیشتر ترغیب می‌شود. 
  7. تلویزیون را فقط برای برنامه‌های خاصی روشن کنید، سعی کنید فقط برای ساعات خاصی تلویزیون تماشا کنید و تا زمانی که قصد تماشای تلویزیون را ندارید آن را روشن نکنید. با این کار راه زیادی را برای رهایی از اعتیاد تلویزیون طی کرده‌اید.

سخن آخر

تلویزیون آن‌قدرها هم بد نیست؛ زیرا برنامه‌های زیادی دارد كه مانند مستندهای تاریخی، مغز را به چالش می‌کشد. مشکل اینجاست که تلویزیون یکی از سخت‌ترین وسایل برای کنترل است. برخی چیزها بسیار مضر هستند و تلویزیون یکی از آن‌هاست.

فراموش نکنید که هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم سالمندی که تمام عمر درگیر این سرگرمی بوده، ناگهان دست از آن بکشد، اما شاید تغییرات کوچک در زمان پخش برنامه‌های تلویزیونی بتواند او را از خطر این اعتیاد نجات دهد.

اگر سالمند شما به خاطر تنهایی به یک مونس نیاز دارد بهتر است از یک پرستار سالمند و یا همدم سالمند برای بهتر شدن اوقات فراغت سالمند خود کمک بگیرید. مرکز آسانیسم با داشتن کادری مجرب می‌تواند شما را در این راه همراهی کرده و بهترین پرستاران را طبق نظر و درخواست شما برای سالمندتان گزینش کند. فقط کافی است فرم موجود در سایت را پر کرده تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند يا از طريق شماره‌های درج شده داخل سايت با كارشناسان آسانيسم تماس بگيريد تا به شما در گرفتن بهترین خدمات پرستاری کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *