بیماری های دریچه ای قلبی در سالمندان

پزشکان سنین سالمندی را از 65 سالگی به بالا در نظر گرفته، اما سالمندی فیزیولوژیک متفاوت است. سالمندی فیزیولوژیک در واقع سن شروع و بروز بیماریهای مخصوص این دوران است. از مواردی که در این مقاله می پردازیم تغییرات بوجود آمده در سیستم قلب و عروق و بیماریهای دریچه ای قلبی است که مرتبط به دوران سالمندی می باشد. از کار افتادگی دریچه های قلب شامل بخشی از بیماریهای قلبی عروقی است.

دریچه های اصلی قلب ۴ تا می باشد، که دریجه میترال(دولتی) و دریچه تریكوسپید (سه لتی) هستند که جریان خون به درون بطن ها را كنترل می کنند. كنترل جریان خون به خارج از قلب بر عهده دریچه های آئورت و ریوی است.

کارکرد درست قلب این پمپ حیاتی بدن به عملكرد درست دریچه های خود بستگی دارد. بروز اختلالات ومشکلات در نحوه عملکرد با گذشت زمان منجر به از کار افتادگی قلب و نارسایی قلبی می شود.

بیماریهای دریچه ای قلبی در سالمندان

در ابتدای بروز بیماریهای دریچه ای قلبی، هیچ گونه علامت مشخصی در بیمار ایجاد نمی شود. اما با پیشرفت بیماری علائم آن در فرد پدیدار می شود. سالمندان مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی با استفاده از خدمات پرستاری، تا حدودی می توانند عملکرد و استقلال از دست رفته شان را در اثر بیماری دوباره بدست آورند.

انواع بیماریهای دریچه ای قلبی

بیماری های دریچه‌ای قلب انواعی داشته که شامل تنگی، انسداد و گشاد شدن دریچه قلبی است که در ادامه به توضیح مختصری می پردازیم:

گشاد شدن دریچه ‌قلب یا رگورژیتاسیون

اختلال برگشت خون به عقب و به درون قلب است. زمانیکه دریچه قلب کاملا بسته نشود گشاد شدن دریچه ‌قلب یا رگورژیتاسیون رخ می دهد. در رگورژیتاسیون به جای حرکت رو به جلو خون، به سمت عقب باز میگردد. از دلایل این برگشت خون پرولاپس یا افتادگی دریچه است و زمانیکه لت‌های دریچه به هنگام بسته شدن برآمدگی پیدا کرده ایجاد می‌شود. از نارسایی دریچه میترال، پرولاپس می تواند باشد.

تنگی دریچه های قلب

ضخامت،گرفتگی یا چسبندگی بافت لت های دریچه های قلب منجر به تنگی دریچه ای می شود. در این نوع از بیماریهای دریچه ای قلبی ، دریچه ها‌ کامل نتوانسته باز شوند، در نتیجه به اندازه کافی خون از طریق دریچه جریان پیدا نخواهد کرد. تنگی دریچه های قلب ممکن همزمان مشکل بازگشت خون را داشته باشند.

انسداد دریچه قلب

بسته شدن کامل دریچه ها‌ی قلب را انسداد دریچه های قلب گویند که در این حالت راهی برای عبور خون از دریچه نمی باشد.

انواع بیماریهای دریچه ای قلب, علائم بیماری‌های دریچه ای قلب

علائم بیماریهای دریچه ای قلب

سرعت پیشروی بیماری‌های دریچه ای قلبی در ظهور علائم آن به میزان قابل توجه ای موثر است. این علائم گاهی به طور ناگهانی بروز می‌کنند. در صورتیکه پیشرفت این بیماری روند آهسته را داشته، قلب خواهد توانست خود را با شرایط وفق داده و دیگر متوجه علائم ناگهانی نمی‌شوید.

شدت بیماری‌های دریچه ای قلبی الزاما مرتبط با علائم این بیماری‌ها نبوده چراکه امکان داشته فرد بدون علائم اما دچار بیماری دریچه قلبی جدی باشد.

بسیاری از علائم بیماری‌های دریچه‌ای قلب مشابه علائم نارسایی قلبی یا همان نارسایی احتقانی قلب مانند: تنگی نفس و خس خس سینه پس از انجام فعالیت‌های فیزیکی و تورم پاها، مچ پا، دست‌ها یا شکم است. پرستار سالمند بیمار به صورت مداوم علائم بیماران قلبی را پایش می کند در صورت بروز هر گونه مشکل که نشانه ی حاد شدن سیر بیماری است؛ به سرعت پزشک را در جریان می گذارد.

از دیگر علائم بیماری‌های دریچه قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تپش قلب و درد خفیف در قفسه سینه
  • ضعف و بی حالی
  • تب (با عفونت باکتریایی اندوکاردیوم)
  • سرگیجه و غش (با تنگی آئورت)افزایش سریع وزن

علل ایجاد بیماری دریچه ای قلبی

علل ایجاد بیماری دریچه ای قلب

علل بیماریهای دریچه ای قلب در زیر اشاره شده است:

  • نقایص مادر زادی قلب
  • تب روماتیسمی
  • تصلب شرابین
  • فشار خون بالا
  • التهاب لایه داخلی قلب (آندو کاردیت)
  • التهاب آندو کاردیت ناشی از بیماری سفلیس
  • حمله قلبی
  • بیماری عروق کرونر
  • آنوریسم آئورت، تورم غیر طبیعی یا انحنای آئورت
  • آترواسکلروز، سخت شدن شریان ها
  • تغییرات مرتبط با افزایش سن

پیشگیری از بیماری‌های دریچه ای قلبی

توجه به گلودردهای بیش از 48 ساعت همراه با تب و درمان سریع آن می تواند در جلوگیری از بیماری دریچه‌ای قلب موثر باشد. از علل ایجاد این بیماری تب روماتیسمی است که با درمان به موقع به وسیله آنتی بیوتیک به پیشگیری از آن کمک میکند. پیشنهاد به داشتن سبک زندگی سالم برای قلبی سالم و در نتیجه کاهش فشار خون و تصلب شرایین و حمله قلبی میشود.

  • پرهیز از استعمال دخانیات و کاهش و قطع مصرف نوشیدنی‌های الکلی در روز
  • سالمند بیمار باید از یک رژیم غذایی مناسب و سالم، با نمک و ‌چربی کم در کنار ورزش منظم و کاهش اضافه وزن داشته باشد.
  • ادامه روند درمانی تجویز شده و بهبود دیگر بیماری‌های قلبی سالمند بدرستی
  • کنترل قند خون افراد دیابتی با دقت

بیماری های دریچه قلبی چه عوارضی خواهند داشت؟

شدت بیماری های دریچه قلبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. باریک شدن، گشاد شدن یا انسداد دریچه ها می تواند مشکلات زیادی را برای قلب و سایر اندام های بدن ایجاد کند. عملکرد ضعیف دریچه ها در مرحله اول باعث فشار بر قلب می شود که این می تواند منجر به مشکلاتی مانند نارسایی قلب یا مرگ شود بعلاوه مشکلات قلبی می تواند باعث برگشت خون به قلب شود که می تواند منجر به لخته شدن خون که باعث آمبولی ریه و حتی سکته مغزی شود.

درمان بیماری‌های دریچه ای قلب

بسیاری از بیماریها برای درمان می بایست بیماریهای زمینه ساز آنها را تشخیص داد. بیماری های دریچه ای قلبی را میتوان با داروها یا با جراحی معالجه نمود. در جراحی برای رفع نقص دریچه ای میتوان آن را با دریچه مصنوعی یا دریچه انسانی پیوندی یا ساخته شده از بافت انسانی یا گاوی استفاده کرد. در بعضی‌ از موارد، داروهای‌ ضد انعقاد پس‌ از عمل‌ جراحی‌ استفاده می‌شود.

عفونت‌ باکتریایی‌ دریچه‌ قلب‌ با مصرف آنتی‌بیوتیک ها قابل درمان‌ یا پیشگیری‌ اند. برای تنظیم نامنظمی ضربان قلب داروهایی وجود داشته که داروی‌ دیژیتال‌ برای‌ تقویت‌ یا تنظیم‌ ضربان‌ قلب‌ مفید است. حضور پرستار بیمار روند درمان را بهبود می بخشد.

4 پاسخ

    1. خیلی خوشحال هستیم که این…

      خیلی خوشحال هستیم که این مطالب براتون مفید بوده.

    1. باعث کاهش عبور سرعت خون میشود که ممکن است باعث افزایش فشار شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *