چرا کودکان تمایل به ناخن جویدن دارند؟

ناخن جویدن در بین کودکان بسیار رایج است، اما کسانی که خودشان این عمل را تجربه نکرده اند، نمی دانند چرا کودکان این کار را انجام می دهند. جویدن ناخن به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. این عوامل عبارت‌اند از ایجاد تغییرات سریع در زندگی، کسالت، کنجکاوی، اضطراب، افسردگی و …

اما گاهی اوقات بدون هیچ دلیل مشخصی والدین شاهد این اتفاق هستند. اکثر والدین با دیدن ناخن جویدن کودک بلافاصله از این کار جلوگیری و او را تنبیه می کنند، در صورتی که ممکن است کودک اصلاً متوجه این موضوع نباشد و ناخودآگاه ناخن خود را بجود. واکنش شدید والدین و مراقبان کودک، استرس ناشی از این فعالیت و فشاری را که بر او وارد می ‌کنند را بدون شک افزایش می ‌دهد.

چرا کودکان تمایل به جویدن ناخن دارند؟

کودکان به دلایلی مانند ترس، استرس، بی حوصلگی ناخن های خود را می جوند. در اینجا چند دلیل رایج برای ناخن جویدن کودکان آورده شده است:

برای راحتی

مکیدن انگشت شست برای نوزادان و کودکان نوپا به عنوان یک فعالیت تسکین دهنده طبیعی است. این کار باعث می شود هنگام بازی یا تنهایی احساس آرامش کنند. جویدن ناخن هم نوعی تغییر یافته از مکیدن انگشت در نوزادی است که با رشد کودکان ایجاد می شود. بنابراین حتی کودکان و نوجوانان نیز با جویدن ناخن احساس راحتی می کنند.

چرا کودکان تمایل به جویدن ناخن دارند, عوارض ناخن جویدن

ناامیدی

کودکان زمانی که بی حوصله یا کسل هستند تمایل بیشتری به جویدن ناخن نشان می دهند. این اکشن در زمانی که دستان آن ها آزاد است و در حال تماشای تلویزیون یا در کلاس ها بدون هیچ گونه فعالیتی هستند، بیشتر دیده می شود.

 

برای از بین بردن نگرانی و استرس

موقعیت‌هایی مانند درگیری بین اعضای خانواده یا والدین در خانه، طلاق، نقل مکان به یک شهر یا خانه جدید، آزار و اذیت توسط بچه‌های دیگر، از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا یکی از بستگان نزدیک، پیوستن به یک مدرسه جدید و یا فشار برای عملکرد خوب در کلاس یا ورزش می ‌توانند استرس زا یا اضطراب آور باشد و این دلیل شروع جویدن ناخن در کودکان است.

 

تقلید از عادات دیگران

کودکان به سرعت ازروی رفتار نزدیکان خود الگو برداری و تقلید می کنند. جویدن ناخن یکی از رفتارهای رایج است و وقتی خواهر یا برادر یا یکی دیگر از اعضای خانواده را در حال انجام این کار می بینند، این عادت را تکرار خواهند کرد.

 

ژنتیک

عادات شما احتمالاً از طریق ژن های شما به فرزندتان منتقل می شود. جویدن ناخن در دوران کودکی بیشتر به دوران کودکی مادر و پدر بر می گردد. به احتمال زیاد آن ها هم در این سن به این عارضه مبتلا بوده اند.

بیماری های روانی

طبق آمار گرفته شده مشخص گردید که برخی از بیماری ها مانند اختلال هراس، اختلال اضطراب جدایی، اختلال افسردگی حاد، اختلال کمبود توجه، اختلال وسواس فکری، بیش فعالی کودک و نوجوان، اختلال اضطراب عمومی، عقب ماندگی ذهنی و اختلال تومور پیش زمینه ای است تا کودکان ما به سمت جویدن ناخن های خود رو بیاورند.

محققان بر این اعتقادند که کودکان با عادت ناخن جویدن برخی اختلالات روانپزشکی یا حداقل یک  مورد از آن را خواهند داشت. همچنین برخی والدین این کودکان نیز یک مورد بیماری روانپزشکی بخصوص افسردگی را داشتند.

برخی از بیماری های روانی مرتبط با ناخن جویدن کودکان و نوجوانان:

  • اختلال کمبود توجه
  • بیش فعالی کودک و نوجوان
  • اختلال اضطراب جدایی
  • اختلال تومور
  • اختلال وسواس فکری
  • عقب ماندگی ذهنی
  • اختلال افسردگی حاد
  • اختلال اضطراب عمومی
  • اختلال هراس

گزارشات حاکی ازآنند که بیش از یک چهارم کودکان و نوجوانان دچار یکی از این اختلالات بودند. در 60٪ کودکان مبتلا به ناخن جویدن رفتارهای دیگری مانند لرزش لب، برداشتن پوست و کشیدن مو، کوبیدن سر هم مشاهده می شود.

عوارض ناخن جویدن یا خوردن ناخن

اگرچه برخی از کودکان از خجالت این که ناخن های زیبایی ندارند آن ها را می خورند، اما برخی دیگر هنگام اضطراب این کار را انجام می دهند. آنها می توانند با جویدن ناخن های خود آرام شوند. در بیشتر موارد، جویدن ناخن هیچ مشکل جدی برای سلامتی کودکان ایجاد نمی کند و معمولاً نشانه ای از یک مشکل ریشه ای و روانی نیست. در عوض، این فقط یک عادت عصبی است که اغلب والدین را می ترساند. عوارض جویدن ناخن کودکان به شرح زیر است:

اولین مورد از عوارض جویدن یا خوردن ناخن و قابل مشاهده، ظاهر نامناسب انگشتان و عدم زیبایی ناخن ها و انگشتان است. این بیماری بر کیفیت زندگی افراد چه اجتماعی و چه سلامت روح و جسم تاثیر می گذارد. این عادت ناخوشایند موجب آسیب های اجتماعی، تحقیرها، سرکوب های احساسی می گردد.

نکته قابل اهمیت اینکه برخی افراد، علاوه بر جویدن ناخن آن را قورت خواهند داد. بلعیدن ناخن پیامد هایی داشته: علاوه بر کوتاه شدن پایه ناخن، درد های شدید معده و یا خونریزی معده، پارونیشیا، عفونت های باکتریایی ثانویه و ویروس هرپس سیمپلکس از ضایعات تبخال دهانی را در پی دارد.

اثرات فیزیکی دیگر این بیماری مرتبط با دهان و دستگاه گوارش است. ناراحتی های سیستم گوارشی، مشکلات دهان ودندان، انتقال عفونت ها و باکتری ها را از راه ناخن به دهان، آبسه شدن و آسیب لثه، ترک هایی در ناخن ها از عوارض عادت ناخوشایند ناخن جویدن می باشد.

سایر عوارض ناخن جویدن در کودکان:

  • گاهی اوقات کودکان می توانند ناخن های خود را به قدری عمیق بجوند که اغلب دچار خونریزی می شوند که می تواند به انگشتان آنها آسیب برساند یا لثه های آنها را زخم کند.
  • جویدن ناخن با دست‌های آلوده و کثیف می تواند منجر به عفونت و بیماری شود.
  • جویدن بیش از حد ناخن می ‌تواند نشانه‌ای از مسائل اضطرابی باشد که باید به آن توجه یا رسیدگی شود.
  • درک اینکه چرا کودک شما ناخن‌هایش را می جود نیمی از راه حل ترک این عادت است. با گذشت زمان، می تواند این عادت را با تقویت انتخاب های مثبت ترک کند.

عوارض جویدن یا خوردن ناخن, جویدن ناخن, ناخن جویدن کودکان

چگونگی ترک ناخن جویدن کودکان

ناخن جویدن در دسته بندی وسواسی – اجباری بوده و از اختلالات رفتاری و احساسی نشأت میگیرد. مکیدن انگشت شست، انگشت در بینی کردن، جویدن ناخن و … نمونه هایی از رفتارهاست که شروع آن از دوران کودکی رخ می دهد.

بطور معمول استفاده از ماده بدمزه بر روی ناخن، جریمه و یادآوری کودکان برای توقف و عدم جویدن ناخن از روش های ترک آن است. ممکن است این روش ها اضطراب فرد را افزایش دهد. برای ترک جویدن ناخن روش های رفتاری و درمان دارویی نیز وجود دارد.

اگر کودک شما زیاد ناخن می جود به حدی که در بازی و فعالیت های عادی او اختلال ایجاد می کند، باید به روش های مختلف از این فعالیت جلوگیری کنید. این بخش نکاتی را برای کمک به کودک شما برای جلوگیری از جویدن ناخن ارائه می دهد:

  • با ملایمت به کودک تذکر دهید.
  • از وسایل تمیز و نه زیاد کوچک مانند توپ های کوچک و یا خمیرهای بازی برای در دست گرفتن کودک استفاده کنید.
  • از لاک های زیبا برای تزیین ناخن دست او کمک بگیرید.
  • با کمک برچسب های حاوی طرح زیبا و جذاب و یا گرافیکی ناخن های او را بپوشانید.

ترغیب کودک به انجام کارها و بازی ها با دستانش مانند درست کردن پازل، بازی با توپ های کوچک و مخصوص، ورزش کردن، نواختن موسیقی و … از روش های ترک جویدن ناخن می باشد. همچنین شما میتوانید از پرستار کودک در منزل تهران برای جلوگیری از ناخن جویدن کودک کمک بگیرید.

عوارض ناخن خوردن و ناخن جویدن کودکان - داروی ترک ناخن جویدن

راهکارهای درمانی ناخن جویدن کودکان

وقتی فرزندتان ناخن هایش را می جود چه باید کرد؟ می توانید با استفاده از راهکارهای زیر ناخن جویدن کودک خود را درمان کنید:

علت اضطراب‌ها را پیدا کنید

اولین پاسخ ما هنگامی که کودکان کاری ناراحت کننده انجام می دهند این است که سعی کنیم آن رفتار را متوقف کنیم، و این یک هدف بلندمدت خوب است. اما قبل از انجام این کار، مهم است که از دلایل اخلاقی این کار جلوگیری کنیم. در مقابل اگر استرسی در زندگی کودک وجود دارد آن را شناسایی و در صدد رفع آن باشید. باید فکر کنید چه چیزی باعث اضطراب فرزندتان می شود، مانند نقل مکان به خانه جدید یا محله جدید، طلاق خانوادگی، نقل مکان به مدرسه جدید یا رفتن به کلاس پیانو که دوست ندارد و… سعی کنید به او کمک کنید تا در مورد آن با شما صحبت کند.

مجازات را فراموش کنید

اگر کودک شما واقعاً نخواهد ناخن جویدن را ترک کند، کار زیادی نمی توانید در مورد آن انجام دهید. مانند سایر عادات عصبی، جویدن ناخن معمولاً ناخودآگاه است. دعوا کردن، نق زدن و تنبیه کودکان بدون اینکه بدانند چه می کنند، یک استراتژی کاملاً بی فایده است. پس سرزنش و مجازات را به طور کامل کنار بگذارید.

چند محدودیت ساده و دور از اضطراب برای او مشخص کنید

اگر عادت ناخن خوردن شما را آزار می دهد، محدودیت هایی را تعیین کنید. به عنوان مثال، قانون ناخن جویدن سر میز شام را ممنوع کنید. مهمترین چیز این است که از تبدیل عوامل حواس پرتی به مسئله‌ای که باعث درگیر کردن احساسات یا خشم می شود، خودداری کنید.

یک جایگزین به او بدهید

یک یا دو اقدام جایگزین پیشنهاد کنید. به عنوان مثال، خمیر بازی یا سنگ صافی به او بدهید و از کودک خود بخواهید در زمان استراحت با آن بازی کند. این عادت جایگزین را چند دقیقه قبل از رفتن به مدرسه یا قبل از رفتن به رختخواب به او آموزش دهید.

سوهان ناخن کشیدن را یادش بدهید

اگر فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شده است، به او بیاموزید که از سوهان ناخن استفاده کند و آن را روی میز کنار تختش یا روی یک قفسه تمیز و خشک در حمام در دسترس او قرار دهید.

درمان های دارویی ترک جویدن و خوردن ناخن

ترک ناخن خوردن در موارد خفیف با روش های غیر دارویی و درمانهای رفتاری امکان پذیر است. اما در برخی موارد با وجود اختلالات دیگر از درمان های دارویی نیز استفاده می شود. برای مدیریت ناخن خوردن، مهار کننده های بازجذب سروتونین، لیتیوم برای غلبه بر عادت مزمن ناخن خوردن کودکان  موثر است.

نکته: کودکان قشر ضعیف و آسیب پذیر و حساس هستند عادات اشتباه و اختلالات آنها می بایست تحت نظر پزشک و با رعایت جوانب صورت پذیرد. بصورت منظم و پیگیر به ادامه درمان کودکان بپردازید.

خدمات پرستارکودک در منزل آسانیسم در خدمت شما

گاهی جویدن ناخن در کودکان راهی برای ابراز نگرانی از مسائل عاطفی است. اطمینان از وجود مشکل و کمک به رفع آن اکنون به این معنی است که می توانید از مشکلات بالقوه بدتر جلوگیری کنید.

مرکز خدمات آسانیسم یکی از معتبرترین مراکز اعزام پرستار کودک در منزل است. ما در آسانیسم تلاش می کنیم به خانه های شما بیاییم و تجربه ای شیرین را برایتان فراهم کنیم. این مرکز با داشتن کادری مجرب و آموزش دیده آماده ارائه خدمات مراقبت و پرستاری از کودکان عزیز شما همشهریان گرامی می باشد.

آسانیسم یکی از برندهای پرطرفدار در زمینه مراقبت و پرستاری از کودک در شهرهای تهران و کرج است و طیف وسیعی از خدمات از جمله خدمات پرستاری، تزریقات در منزل، تعویض سوند در منزل و … را ارائه می دهد. در صورتی که تمایل به استفاده از خدمات پرستار کودک را دارید، فرم ثبت نام جهت سفارش در سایت آسانیسم را تکمیل نموده و درخواست خود را ارسال نمایید. کارشناسان آسانیسم پس از ثبت درخواست جهت هماهنگی بیشتر در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و پس از انجام اقدامات لازم پرستاران خود را به منزل اعزام می کنند.

4 پاسخ

  1. پوشیدن دستکش یا لاک زدن ناخن برای جلوگیری از جویدن ناخن های کودکم مناسبه؟

    1. پوشیدن دستکش و استفاده از لاک های تلخ توصیه نمی شود. زیرا ریشه این رفتار بررسی نشده است و اضطراب ممکن است خود را به شکل های دیگری مانند کشیدن مو نشان دهد. علاوه بر این، برخی از لاک های ناخن حاوی استون یا فلفل قرمز هستند که اگر کودک چشم هایش را بمالد، مضر است.

    1. از سخنرانی های طولانی درباره دلایل ناپسند ناخن جویدن صرف نظر کنید. این کار نمی کند به کودک شما کمک کند. کار درست در برابر ناخن جویدن این است که در مرحله اول علت را پیدا کنید و در مرحله دوم انگیزه برای توقف آن ایجاد کنید. زیرا اگر کودک انگیزه خاصی برای ترک آن نداشته باشد، بعید است تلاش شما موفقیت آمیز باشد. پس با او صبور باشید و اگر نمی ‌خواهد ناخن جویدن را متوقف کند، ممکن است مجبور باشید تا زمانی که فرصت مناسبی است و انگیزه‌اش فرا می‌ رسد صبور باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *