درمان و علائم آلزایمر در سالمندان

سالمندی به دلیل ویژگی‌های خاص دوران سالمندی که هم بر جسم سالمند تأثیر می‌گذارد و هم بر روحیه او برهه‌ای بسیار حساس است. سالمندان که سن شناسنامه‌ای آن‌ها بالای 65 سال است دیگر از لحاظ اجتماعی در اوج نیستند. آن افراد پر کار و پر تلاش سابق که شاید وقتی برای استراحت نداشتند. یا پدران و مادران پر مشغله‌ای که اطراف آن‌ها را بچه‌ها و مسائل روزمره مختلف پر کرده بود. در میان بیماریهای دوران سالمند ارتباط میان توهم، آلزایمر و هذيان وجود دارد که در این مقاله به آن میپردازیم.

در سن و سال سالمندی فرد عموماً تنهاتر از گذشته می‌شود. فرزندان ازدواج می‌کنند یا به سمت زندگی شخصی خود می‌روند و شریک زندگی اغلب فوت می‌کند یا به دلیل بیماری و … دیگر آن همراه و همدم همیشگی نیست و خلاصه سالمندی با شرایط تحمیلی خود انسان را مستعد بیماری‌های روحی و روانی می‌کند؛ اما آیا لزوماً همه سالمندان مستعد دچار بیماری روحی و از دست رفتن حافظه و … می‌شوند؟
پاسخ قطعاً خیر است.

ارتباط میان توهم، آلزایمر و هذيان

می‌توان با اندیشیدن راهکارهایی به سالمندان کمک کرد تا خود را در شرایط اجباری بیماری‌های روحی و جسمی مختلف حس نکنند و در این راه حضور یک پرستار در منزل سالمند از ضروریات است. همچنین خانواده با دانستن تعریفی از توهم و ارتباط میان توهم، آلزایمر و هذيان می توانند کمک کننده به این وضعیت برای سالمند باشند.

توهم در سالمندان

توهم یکی از بیماری‌های مهم دوره سالمندی است. توهم به احساس‌هایی اطلاق می‌شود که در واقع وجود ندارد. توهم با توجه به حواس پنجگانه سنجیده می‌شود و پنج نوع دارد «شنوایی، بینایی، تني یا لمسي، بویایی.»

توهم و هذیان از نشانه‌های بیماری شدیدتر روحی و روان‌پریشی محسوب می‌شوند.

گاهی توهم در سالمندان به گونه ای هست که صداهای خاصی را حس کرده و می‌شنوند. آن‌ها بارها در حضور ما تکرار می‌کنند که مثلاً صدای فریاد یا صدای همسری که مرده است یا صدای گنجشک‌ها در حیاط خانه و … را می‌شنوند در حالی که ما از شنیدن چنین صداهایی عاجزیم و مطمئنيم که کسی فریاد نمی‌زند یا… .

توهم بینایی

ممکن است سالمندی بارها تکرار کند که همسر خود را در اتاق می‌بیند و با او شروع به حرف زدن کند. در حالی که ما میدانیم همسر او سال‌ها پیش درگذشته است.

توهم بویایی

ممکن است سالمند بوی سوختگی را حس کند در حالی که چیزی در حال سوختن نيست.

توهم لمسی

سالمند از راه رفتن حشره‌ای روی دست خود صحبت می‌کند و دستانش را مدام تکان می‌دهد اما هیچ حشره‌ای در واقع وجود ندارد.

بنر پرستار سالمند

آلزایمر

بیماری زوال عقل به نام کاشف این بیماری «آلزایمر» شناخته می‌شود. بخش‌هایی از مغز انسان که عموماً حافظه او را شامل می‌شود شروع به از بین رفتن می‌کند. سالمند آلزایمری مدام ابراز فراموشی می‌کند. ممکن است مسیر خانه خود را بارها گم کند. ممکن است خاطرات خود را به یاد نیاورد و… آلزايمر ابتدا از فراموشی خاطرات نزدیک‌تر شروع می‌شود و کم‌کم به فراموشی خاطرات دور و دراز می‌رسد.

هذيان

هذيان به وضعیتی اطلاق می‌شود که فرد باورهایی خلاف واقعیت دارد اما هر چه اطرافیان تلاش می‌کنند او را متوجه این موضوع کنند حاضر به پذیرش نیست و بر حرف خود اصرار می‌ورزد.

  1. سالمند اظهار می‌کند که یک سردار زمان جنگ است و همه می‌دانند که او در واقع یک معلم بازنشسته است
  2. سالمند اظهار می‌کند که یک شخصیت تاریخی است در حالی که او یک فرد عادی است.

انواع هذیان در سالمندان

  • هذیان خود بزرگ بینی: سالمندی باور دارد که مثلاً او خود هیتلر است.
  • هذیان خود نیست انگاری: سالمند باور دارد که موجودی ماورایی است و خودش وجود خارجی ندارد.
  • هذیان کنترل: سالمند باور دارد که آدم‌ها او را با وسايلي کنترل می‌کنند.
  • هذیان سرزنش خود: سالمند خود را مقروض و بدهکار به شخص يا اشخاصي تصور می‌کند.
  • هذیان خیانت: سالمند باور دارد کسی به او خیانت می‌کند.
  • انواع دیگر هذیان: ربایش فکر، تزریق فکر، انتظار فکر، گزند و آسیب …

ارتباط میان توهم، آلزایمر و هذيان

ارتباط میان توهم، آلزایمر و هذيان بدین صورت است که : توهم و هذیان می‌تواند نشانه‌های از زوال عقل باشد و فرد مبتلا به آلزایمر اصولاً به توهم و هذیان هم دچار می‌شود چرا که از بین رفتن بخشی از مغز و حافظه سالمند و به یاد نیاوردن خاطرات او را دچار ضعف‌های روحی و احساس خلأ بیشتری می‌کند که به پریشانی افکار و حالات او دامن می‌زند.

فرق بین توهم و هذیان در این است که توهم بر اساس حواس پنجگانه ارزیابی می‌شود و هذیان بر اساس باورهای فرد سنجیده می‌شود. وجود هر یک از این مشکلات می‌تواند عامل گوشه‌گیری و انزوای بیشتر سالمند همچنین اختلالات خواب و غذا و خلق و خوی او شود که اطرافیان غالباً توان تحمل و یا اطلاع کافی درباره آن‌ها را ندارند و یا دچار اشتباهات زیادی در برخورد با فرد بیمار می‌شوند.

پرستار برای سالمند دچار توهم، آلزایمر و هذيان

پرستاري از سالمندان ویژگی‌های خاص فردی و روحی و روانی را می‌طلبد. پرستار یک سالمند با پرستار عادی تفاوت‌هایی دارد و باید از توانمندی‌های مخصوصی برخوردار باشد و این موضوع درباره مراقبت از سالمند عادی، چه سالمند دچار بیماری جسمی و چه سالمند دچار بیماری روحی رواني صادق است. در این میان پرستار سالمند سالم باید همه تلاش خود را معطوف به پیشگیری از بیماری‌ها کند.

پرستار سالمند دچار بیماری جسمی با سالمند بیماری مواجه است که شرایط خاص خود را درک می‌کند و می‌تواند تا حدودی به خود کمک کند.
پرستار سالمند دچار بيماري روحی، توهم و آلزایمر با سالمندی مواجه است که خود متوجه بیماری خود نیست و نمی‌تواند کمکی به بهبودی خود کند؛ بنابراین باید توانایی بالای برخورد مناسب با سالمند و همچنین اطرافیان وی را در مواجهه با سالمند داشته باشد. البته توجه به این نکته ضروری است که ممکن است سالمندی دچار عارضه روحی و جسمی هم‌زمان باشد یا حتی در آستانه و بسیار نزدیک به شرايط بیماری‌های جسمی و روحی قرار داشته باشد مثلاً فرزندانش او را به حال خود رها کرده، در کشورهای خارجه ساکن باشند یا با او بدرفتاری کنند.
همچنین ممکن است بیماری‌ای مثل آلزایمر خود به رخوت و سستی جسمی سالمند منجر شود یا … .

نگهداری سالمند آلزایمری

امروزه آسانيسم به عنوان رابط میان متقاضیان  پرستار سالمند، امکان آشنایی افراد با پرستار مناسب وضعیت سالمند خود (از قبیل سالمند آلزایمری، سالمند توهمی، سالمند دچار بیماری‌های جسمی و حرکتی و …) را فراهم کرده است. آسانيسم کمک می‌کند تا وابستگان سالمند بیمار بتوانند پرستار آشنا به امور سالمند خود را بشناسند و استخدام کنند.

نگهداری و پرستاری سالمند دچار توهم، آلزایمر و هذيان در منزل

برای سالمندان بهتر است که در منزل خود نگهداری شوند. این شرایط حتی درباره سالمند آلزایمری و دچار توهم هم صادق است. محیط خانه خود فرد برای او محیطی آشنا و راحت و پر از خاطرات است. پس در بهبود وضعیت فرد در یادآوری خاطرات بسیار مؤثر است و به او آرامش می‌بخشد. محیط خانه از حضور افراد نا آشنا خالی است و فرزندان، دوستان و همسایگان آشنا هستند و احتمال مواجهه با بیماری‌های عفونی سالمندان دیگر در خانه به نسبت مراکز نگهداری سالمندان و آسایشگاه‌ها کمتر می‌شود.

بنر دکتر در منزل

پرستاری در منزل شخص می‌تواند محیط مناسب‌تری برای نگهداری از سالمند فراهم سازد. آسانيسم همچنین می‌تواند افراد مناسب پرستاری را با توجه به نیازمندی‌های سالمند به متقاضیان پرستار در منزل معرفی کند.

پرستار سالمند که می‌تواند به صورت ساعتی، روزانه یا مداوم در اختیار او باشد با کنترل داروها و کمک به اجرای ورزش‌های آرام بخش و همچنین جسمانی مناسب او می‌تواند بروز بیماری را کنترل کند. پرستار سالمند قادر به ارتباط مؤثر با پزشک سالمند است و از اصول نگهداری درست از سالمند اطلاع کافي دارد. همچنین او می‌تواند مانند یک عضو از خانواده سالمند با او رابطه برقرار کرده و جای خالی عزیزان سالمند و خلأ ناشی از نبود يا کمرنگ بودن آن‌ها در دنیای پر مشغله امروزی را تا حدودی پر کند؛ که به نوبه خود در سلامتی سالمند بیمار نقشی بسیار مؤثر خواهد داشت.

تعرفه پرستار سالمند بسته به خدماتي که ارائه می‌کند به صورت مشخص و طبق قانون بوده و از این جهت نیز خیال خانواده‌ها می‌تواند در خصوص هزینه‌های پرستاری، آسوده باشد.

6 پاسخ

    1. راهکار‌های زیادی برای کمک به فرد آلزایمری پیشنهاد می‌شود، برقراری روابط اجتماعی و شرکت دادن سالمند در آن، برنامه ریزی به صورت روزانه و ثابت، ایمن کردن محیط خانه، صبوری در رفتار با بیمار آلزایمری و… نمونه‌هایی از آن هستند.

  1. هزینه پرستاری از سالمندی که همزمان به آلزایمر، هذیان و توهم مبتلا است چگونه محاسبه می‌شود؟

    1. هزینه پرستار سالمند با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهد متفاوت خواهد بود. برای اطلاعات بیش‌تر درباره هزینه پرستاری سالمندی که همزمان به آلزایمر، هذیان و توهم مبتلا است می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  2. با سلام و عرض وقت بخیر،آیا دارویی برای رفع توهم بیمار آلزایمری وجود داره؟ممنون میشم لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز،
      شواهدی وجود دارد که داروهای ضد روان پریشی رایج می توانند اضطراب و افسردگی را در بیماران مبتلا به آلزایمر کاهش دهند. آنتی‌سایکوتیک‌های آتیپیکال، کمی تحریک زوال عقل را کاهش می دهند، اما اثرات روانگردان آنها در زوال عقل مشهود نیست.
      اثربخشی ظاهری داروهای مشاهده شده در معاینات را می توان با مکانیسم طبیعی علائم خوب، که در گروه های دارونما مشاهده می شود، توضیح داد. هر دو گروه خطر خواب آلودگی و سایر عوارض جانبی را افزایش می دهند. اگر داروهای ضد روان پریشی برای آرامبخشی در یک بیمار با علائم شدید تهدید کننده زندگی در نظر گرفته می شود، این موضوع باید آشکارا با بیمار و نماینده قانونی او در میان گذاشته شود.
      داروهای مختلفی وجود دارند که می توانند علائم این بیماری را کاهش دهند و در درمان توهم بیمار آلزایمری موثر باشند، اما نباید به مصرف دارو اکتفا کرد، بلکه با تغییر سبک زندگی و افزایش فعالیت مغز می توان از آلزایمر پیشگیری یا می توان آن را کنترل کرد.
      1- دونپزیل
      یکی از داروهایی که برای درمان بیماری آلزایمر استفاده می شود دونپزیل است که علائم بیماری آلزایمر را تسکین می دهد. دونپزیل از تجزیه ماده شیمیایی به نام استیل کولین در مغز جلوگیری می کند که برای تفکر، استدلال و حافظه بسیار مفید است. بسته به دستور پزشک، افراد ممکن است یک بار در روز از این دارو برای درمان بیماری آلزایمر استفاده کنند.
      2- ریواستیگمین
      این دارو تحت داروی دونپزیل بوده و به عنوان محافظ سطح استیل کولین در مغز عمل می کند. ریواستیگمین در دو نوع کپسول و مایع خوراکی در بازار موجود است که بسته به تجویز پزشک باید روزی دو بار مصرف شود. افرادی که مشکلات گوارشی از جمله خونریزی دارند می توانند از بسته های پوستی این دارو استفاده کنند.
      3- گالانتامین
      گالانتامین سطح استیل کولین را در مغز افزایش می دهد. این ماده باعث ارتباط سلول های مغز با یکدیگر شده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد. نمونه های این دارو به دو صورت کپسول و مایع خوراکی موجود است و افراد برای درمان آلزایمر خود باید آن را دو بار در روز مصرف کنند و البته با تجویز پزشک دوز آن را به مرور زمان افزایش دهند، بنابراین از مصرف خود سرانه آن خودداری کنید.
      4- ممانتین
      یکی از پیام رسان های شیمیایی در مغز گلوتامات بوده که برای یادگیری و تقویت حافظه ضروری است. ممانتین می تواند سطح گلوتامات را در مغز کنترل و تنظیم کند، زیرا کارشناسان معتقدند که سطوح بالای گلوتامات برای مغز سمی و خطرناک است. این دارو که به دو صورت کپسولی و مایع خوراکی موجود است، نه تنها برای کنترل بیماری آلزایمر شدید تا متوسط توصیه شده، بلکه برای بیمارانی که علائم خفیف دارند نیز تجویز می شود.
      5- ژل رویال
      این ماده را می توان یکی از داروهای قوی برای رفع توهم بیمار آلزایمر دانست که به گفته کارشناسان و محققان می تواند در درمان آلزایمر و حتی بازیابی حافظه موثر باشد.
      در بسیاری از کشورها مانند آلمان، چین و … ژل رویال به عنوان داروی موثری در برابر بیماری آلزایمر شناخته می شود. این داروها حتی در داروخانه ها نیز موجود است و با تجویز پزشک نیز تجویز می شود.
      ژل رویال به صورت پودر، ژل نرم، عسل و کپسول در کشورهای مختلف به عنوان دارویی موثر برای درمان آلزایمر استفاده می شود. مصرف ژل رویال، گرده گل و برخی از جوانه های تک گل می تواند بدون عوارض جانبی معمول، درمانی برای بیماری آلزایمر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *