علائم کیست تخمدان چیست

6 نشانه کیست تخمدان

یکی از بیماری‌های شایع بین زنان کیست تخمدان است. در بعضی از خانم‌ها ممکن است ابتلا به کیست تا پایان عمر اتفاق نیفتد، در بعضی حداقل یک یا دوبار، و بعضی از خانم‌ها مستعد ابتلا به آن هستند.

علائم کیست تخمدان با سرطان تخمدان متفاوت است که در کل شامل درد، مشکل در ادرار و مدفوع، تورم، افزایش وزن و درد هنگام رابطه جنسی است که با توجه به شرایط و نوع کیست تخمدان علائم یا نشانه‌های دیگری به آن اضافه نیز می‌شود.

در اکثر مواقع کیست تخمدان بی خطر است. با این حال، بروز علائم کیست تخمدان، به صورت مدوام، شدید و غیر معمول و یا بعد از یائسگی امکان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و درصورت بروز، باید به پزشک مراجعه شود.

کیست تخمدان معمولا روی باروری و حاملگی شما تاثیر منفی نمی‌گذارد و شما می‌توانید بدون نگرانی در بیشتر مواقع، نوزاد خود را بدون خطر به دنیا بیاورید. 

در ادامه تمام علائم کیست تخمدان، شرایط مختلفی که باعث آن می‌شود و تاثیر آن بر حاملگی شما را به طور کامل شرح می‌دهیم.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان ساختارهای کیسه‌ای مانند درون تخمدان است که حاوی یک مایع یا ماده نیمه جامد است. “کیست” صرفاً یک اصطلاح کلی برای این گونه ساختارهای پر از مایع است و احتمالا نشان دهنده تومور یا نئوپلاسم (افزایش تعداد سلول ها) خواهد بود. البته ریسک بروز این کیست تنها در یک تخمدان نیز وجود دارد.

تخمدان‌ها بخشی از سیستم تولید مثل زنان اند که در دو عدد در قسمت تحتانی شکم در دو طرف رحم قرار دارند و وظیفه تولید تخمک و هورمون های استروژن و پروژسترون بر عهده آنها است.

بیشتر خانم‌ها برای حداقل یک بار در طول زندگی خود، کیست را تجربه می‌کنند که در بیشتر موارد بدون درد است و علامتی ندارد. کیست‌ها در انواع متفاوتی رخ می‌دهند که علت بروز و روند درمان هر کدام با دیگری متفاوت خواهد بود.

انواع کیست تخمدان

برای درک بهتر علائم باید اول با انواع آن بیشتر آشنا شوید. کیست تخمدان به دو گروه اصلی تقسیم می‌شود:

  1. کیست تخمدان عملکردی
  2. کیست تخمدان پاتولوژیک

کیست تخمدان

 کیست تخمدان عملکردی

رایج ترین نوع کیست، کیست عملکردی است که بی ضرر و کوتاه مدت بوده و بخشی از چرخه عادات ماهانه خانم‌ها را تشکیل می‌دهند. ابعاد آن نیز در دو صورت کوچک و بزرگ وجود دارد.

دو نوع کیست تخمدان عملکردی وجود دارد:

  •  کیست فولیکولار

کیست های فولیکولی شایع ترین نوع هستند. تخمک از تخمدان به رحم منتقل می‌شود؛ جایی که می‌توان آن را توسط اسپرم بارور کرد. در هر فولیکول تخمدانی یک تخمک وجود دارد که متشکل از مایعاتی برای محافظت از تخم در حال رشد است. وقتی تخمک رها می‌شود، فولیکول می‌ترکد.

در بعضی موارد، فولیکول مایعات خود را بیرون ریخته و پس از آزاد شدن تخمک کوچک می‌شود و یا اینکه تخمک را آزاد نمی‌کند. فولیکول با مایعات متورم شده و به کیست تخمدان فولیکولی تبدیل می‌شود. این کیست هر زمانی ممکن است ظاهر شود و به طور طبیعی پس از چند هفته از بین می‌رود.

  • کیست تخمدان لوتئال

احتمال بروز این کیست کمتر است. کیست لوتئال هنگام پر شدن لوتئوم (توده سلولی) با خون می‌تواند ایجاد شود که به طور معمول پس از چند ماه از بین می‌رود. با این حال، ممکن است گاهی اوقات شکافته شود یا پارگی ایجاد کند که نتیجه آن درد ناگهانی و خونریزی داخلی است.

کیست تخمدان پاتولوژیک

دو نوع کیست پاتولوژیک وجود دارد:

  • کیست درموئید (تراتومای کیستیک)

کیست درموئید رایج ترین نوع کیست پاتولوژیک برای زنان زیر 30 و عموما خوش خیم است. توسط سلول هایی که تخمک تشکیل را می‌دهند، ایجاد می‌شود و درمان آن با استفاده از عمل جراحی است.

  • کیست آدنوما

کیست آدنوما نوعی کیست تخمدان است که سلول های تشکیل دهنده آن، سلول های پوشاننده قسمت بیرونی تخمدان است. برخی از آنها با یک ماده غلیظ مانند مخاط پر شده و برخی دیگر حاوی مایع آبکی هستند، از خارج به تخمدان وصل می‌شوند میتوانند ابعاد بزرگی داشته باشند و به ندرت سرطانی خواهند شد. کیست آدنوما بیشتر در زنان بالای 40 سال دیده می‌شود و درمان آن جراحی است.

علائم کیست تخمدان

درد یکی از علائم بارز کیست تخمدان است، اما گاهی علائم کیست تخمدان هیچ نشانی از خود به جای نمی‌گذارد. اگرچه اغلب کیست‌ها غیر سرطانی‌اند؛ اما گاهی نیز یکی از علائم سرطان تخمدان به شمار می‌روند و به همین دلیل بهتر است بعد از مشاهده علائم، به پزشک معالج، مراجعه کرد.

تعدادی از این علائم شامل موارد زیر است:

درد در ناحیه لگن

یکی از نشانه های کیست تخمدان، درد در ناحیه پایین شکم و لگن است. شما ممکن است این درد را به صورت شدید، خفیف و متناوب احساس کنید. درد در زمان قاعدگی به دلیل ترشح هورمون‌های آن تشدید شده و ممکن است کیست بزرگ‌تر شود.

تورم یا نفخ شکم

در حالت معمولی و هنگام قاعدگی ممکن است نفخ دلیل ابتلا به کیست تخمدان نباشد، اما اگر نفخ‌های غیر معمولی را تجربه می‌کنید؛ می‌تواند به دلیل بزرگ شدن کیسه تخمدان اتفاق بیفتد.

تهوع و استفراغ

یکی از عوامل نادری که افراد مبتلا به کیست تخمدان در ابعاد بزرگ ممکن است تجربه کنند؛ پیچ‌خوردگی تخمدان یا حرکت از موقعیت اصلی خودش است. در این شرایط، خون‌رسانی به تخمدان قطع شده و در مواردی ممکن است باعث مرگ شود. از علائم این اتفاق، تهوع و استفراغ را می‌توان نام برد و در صورت بروز باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

3 تا از شدیدترین علائم کیست تخمدان

مشکلات در دفع ادرار و مدفوع

همانطور که می‌دانید مشکلات هر بخش از بدن می‌تواند به عملکرد سایر قسمت‌های آن تاثیر بگذارد. کیست تخمدان نیز قادر است مشکلاتی برای روده و مثانه به وجود آورده و باعث شود در تخلیه آن‌ها درچار مشکل شوید.

درد هنگام رابطه جنسی

در بعضی موارد، کیست تخمدان، دلیل درد در هنگام رابطه جنسی است. اغلب این درد‌ها در خانم‌هایی که به کیست تخمدان از نوع اندومتریوز مبتلا هستند دیده می‌شود. هنگامی که بافت رحم در خارج از رحم رشد می‌کند؛ این درد را احساس خواهید کرد.

افزایش وزن

افزایش وزن می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد؛ اما اگر وزنتان بدون دلیل افزایش پیدا می‌کند می‌تواند دلیل آن ابتلا به کیست تخمدان، نفخ احتمالی و رشد اندازه کیست باشد.

خونریزی بدون دلیل

اگر خونریزی بدون دلیل دارید؛ باید آن را جدی بگیرید؛ چراکه می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به کیست تخمدان باشد.

تب شدید

معمولا در مراحل ابتدایی ابتلا به این بیماری، دچار تب نخواهید شد؛ اما اگر کیست تخمدان، عفونی شود؛ ممکن است باعث افزایش دمای بدن و تب شدید شود.

درد در نواحی دیگر

ممکن است درد در قسمت‌های دیگر بدن مثل لگن، کمر و حتی ران، ناشی از کیست تخمدان باشد. به این درد، درد ارجاعی گفته می‌شود.

سایر علائم

غش یا سرگیجه، تنفس پی در پی سریع و حساسیت در لمس پستان، از دیگر عواملی هستند که اگر دلیل خاصی برای آن‌ها وجود نداشته باشد؛ ممکن است به کیست تخمدان ربط داشته باشند.

آیا کیست تخمدان بارداری را دشوارتر می‌کند؟

به طور معمول، خیر. بیشتر کیست های تخمدان بر بارداری شما تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، گاهی اوقات ایجاد کیست می‌تواند بارداری را دشوارتر کند. 

دو شرط ایجاد کیست تخمدان و تأثیر بر باروری عبارتند از:

  1. آندومتریوز، که هنگام رشد لایه رحم در خارج از رحم اتفاق می‌افتد. کیست ناشی از اندومتریوز، آندومتریوم نامیده می‌شود که می‌تواند خطر بارداری خارج از رحم را زیاد کند.
  2. سندرم تخمدان پلی کیست (PCOS)، یکی از دلایل اصلی ناباروری (مشکلات بارداری) است. زنان مبتلا به PCOS معمولاً کیست های کوچک زیادی در تخمدان های خود دارند. کیست تخمدان در دوران بارداری شایع است. به طور معمول، این کیست‌ها خوش خیم هستند (سرطانی نیستند) و بی ضرراند. در صورتی که 4 کیست تخمدان که در دوران بارداری به رشد خود ادامه دهند، ممکن است پارگی یا پیچ خوردگی ایجاد کرده یا در هنگام زایمان مشکل ایجاد کنند.

تاثیر کیست تخمدان در بارداری

کدام نوع کیست روی بارداری تاثیر نمی‌گذارد؟

  1. کیست عملکردی: کیست های عملکردی در طی یک چرخه قاعدگی عادی شکل می گیرند و باعث ناباروری نمی شوند.
  2. سیست‌های آدنوما: اگرچه ممکن است به درمان نیاز داشته باشند، اما روی باروری تأثیر نمی‌گذارد.
  3. کیست‌های درموئید: این کیست‌های جامد به جای مایع حاوی بافتی مانند پوست، مو و یا حتی دندان هستند که ربطی به بارداری ندارند.

چه عواملی باعث ایجاد کیست تخمدان در دوران بارداری میشود؟

در دوران بارداری، جسم زرد باعث تغذیه و حمایت از پوشش رحم و نوزاد در حال رشد می‌شود تا بافت جفت در حدود 10 تا 12 هفته عمل تغذیه رسانی را انجام دهد. اما در تعداد کمی از بارداری ها، این جسم لوتئوم با مایعات پر می‌شود و به جای بازگشت، روی تخمدان می‌ماند. به این کیست کورپوس لوتئوم گفته می‌شود.

در صورت داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری چه کاری باید انجام دهم؟

خوشبختانه، اکثر کیست های تخمدان به هیچ وجه بر بارداری تأثیر نمی‌گذارد. به عنوان مثال، کیست لوتئوم در اغلب اوقات در سه ماهه دوم بارداری به خودی خود از بین برود. انواع دیگر کیست‌ها می‌توانند در دوران بارداری به رشد خود ادامه داده و در موارد نادر باعث درد شوند؛ اما حتی در این موارد، چنین کیست هایی معمولاً مشکلی برای بارداری ایجاد نمی‌کنند. برای اطمینان از تاثیر کیست تخمدان بر بارداری پزشک، سونوگرافی های منظمی را برای بررسی تخمدان‌ها در نظر خواهد گرفت. به وسیله سونوگرافی کیست تخمدان، اندازه و وضعیت هر کیست را می‌توان ارزیابی کرد.

برداشتن کیست در دوران بارداری با استفاده از عمل جراحی به صورت لاپاروسکوپی (از طریق برش های ریز) خواهد بود. البته اگر کیست بزرگ باشد، این عمل امکان پذیر نیست. در این موقعیت جراحی شکم پیشنهاد داده می‌شود. پس از عمل نیز پرستار ماما می‌تواند با مراقبت مؤثر به کاهش دردهای احتمالی کمک کند.

اگر کیست تخمدان در دوران بارداری پاره شد، چه می‌شود؟

معمولاً پارگی کیست تخمدان، حتی در دوران بارداری خطرناک نیست. پس از پارگی مایع ناشی از کیست از بین می‌رود و کیست به طور خود به خودی بهبود می‌یابد. بعضی اوقات نیز از داروهای مشخصی برای مدیریت درد استفاده می‌شود تا کیست بهبود یابد.

ایجاد کیست به صورت پشت سر هم، عفونت بر اثر پارگی کیست، خونریزی زیاد یا پیچ خوردگی تخمدان به دلیل کیست همگی میتوانند در بارداری موثر باشند. در این شرایط نیز پزشک احتمالا عمل جراحی را توصیه خواهد کرد. احساس درد نیز بعد از پارگی کیست در برخی از بانوان احساس می‌شود و در برخی خیر.

کیست در تخمدان چپ

علائم کیست تخمدان پاره شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. درد متوسط تا شدید که در برخی موارد، ترکیدن کیست تخمدان می‌تواند منجر به درد قابل توجهی شود. می‌تواند تیز، ناگهانی، در ناحیه تحتانی شکم و یا حتی کمر باشد.
  2. خونریزی واژینال یا لکه بینی
  3. حالت تهوع یا استفراغ به همراه درد (در صورت پیچ خوردگی)
  4. سرگیجه، همراه با درد
  5. تب به همراه درد

آیا کیست تخمدان در دوران بارداری از بین می‌رود؟

کیست های لوتئوم کورپوس (شایع ترین نوع در دوران بارداری) معمولاً در سه ماهه دوم از بین می‌روند. خوشبختانه، بیشتر کیست های تخمدان در دوران بارداری بی ضرر هستند؛ اما اگر دردی را تجربه کردید یا علائم دیگری دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. در این موقعیت، حضور پرستاری مجرب و نظارت دقیق وی بر مصرف داروهای ضد درد، به ایمنی حاملگی و سلامت کودک شما کمک خواهد کرد.

چه زمان به پزشک مراجعه کنم؟

اگر کیست تخمدان درمان نشود، می‌‌تواند مشکلات مختلفی را برای شما به وجود آورد. این عوارض بسته به موقعیت قرارگیری در تخمدان و نوع کیست، متفاوت خواهد بود.

  • همانطور که گفته شد بعضی از کیست‌های بزرگ، میتوانند باعث پیچ‌خوردگی یا جابجایی تخمدان شوند که با نشانه‌هایی مثل درد شدید در ناحیه لگن، حالت تهوع و استفراغ ظاهر می‌شوند. گاهی این پیچ خوردگی می‌تواند منجر به مرگ شود عاقلانه است که در صورت بروز علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • دومین مشکلی که بیش‌تر در کیست‌های بزرگ اتفاق می‌افتد پاره شدن کیست است که با خونریزی داخلی همراه بوده و می‌تواند، به تخمدان نیز آسیب برساند. معمولا پزشک برای درمان این مشکل، از جراحی استفاده می‌کند.
  • کیست‌های اندومتریوما، در سلول‌های پوششی دیواره ایجاد شده و مانند دیگر کیست‌ها قابل دفع شدن نیستند به همین علت اگر مورد درمان قرار نگیرند می‌توانند به صورت سرطان تخمدان و پستان خود را نشان دهند.

علائم شدید و حاد کیست تخمدان کدامند؟

علائم شدید کیست تخمدان که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند عبارتند از:

  • درد شدید در ناحیه لگن
  • غش یا سرگیجه
  • تب
  • تنفس سریع و پی در پی

این علائم می‌تواند نشان دهنده پیچ خوردگی تخمدان یا پارگی کیست نیز باشد. اگر به علائم بی توجهی شده و سریعا درمان نشوند، می‌تواند عواقب جدی گریبان گیر بیمار گردد. پرستار ماما با شناسایی به موقع این علائم می‌تواند از وخیم تر شدن آن جلوگیری کند.

پیچ خوردگی تخمدان یکی از عوارض نادر کیست تخمدان است. این در شرایطی است که یک کیست بزرگ باعث پیچ خوردگی تخمدان یا حرکت از موقعیت اصلی آن می‌شود. در این حالت خون رسانی به تخمدان قطع شده و در صورت عدم درمان، می‌تواند باعث آسیب یا مرگ فرد گردد.

اگرچه که این عارضه غیر معمول است اما پیچ خوردگی تخمدان تقریباً 3 درصد از جراحی های اورژانس زنان و زایمان را تشکیل می‌دهد. پارگی کیست هم نادر است و می‌تواند درد شدید و خونریزی داخلی را برای فرد به همراه داشته باشد. این عارضه خطر عفونت را افزایش می‌دهد و در صورت عدم درمان می‌تواند بسیار تهدید کننده باشد.

آیا کیست تخمدان می‌تواند منجر به سرطان شود؟

در جواب باید گفت بله برخی از کیست های تخمدان می‌توانند سرطانی شوند؛ اما بیشتر آنها سرطانی نیستند. با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد. بانوانی که در دوران یائسگی کیست تخمدان را تجربه می‌کنند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان آنها را تهدید خواهد کرد. از این رو، معاینات منظم خود را جدی بگیرید.

چه عواملی باعث ایجاد کیست تخمدان می‌شود؟

شایع‌ترین علل ایجاد این کیست عبارتند از:

  • مشکلات هورمونی

کیست های عملکردی معمولاً بدون درمان از بین می‌روند و ممکن است در اثر مشکلات هورمونی یا مصرف داروهای به خصوص در حین تخمک گذاری ایجاد شوند.

  • آندومتریوز

زنان مبتلا به آندومتریوز می‌توانند نوعی کیست تخمدان به نام آندومتریوما را تجربه کنند. بافت آندومتریوز ممکن است به تخمدان وصل شود و رشد کند. همچنین می‌توانند در طول رابطه جنسی یا عادت ماهیانه ایجاد درد نمایند.

  • بارداری

کیست تخمدان به طور معمول در اوایل بارداری ایجاد می‌شود تا به حمایت از بارداری و تشکیل جفت کمک کند. گاهی اوقات کیست تا دیرتر از زمان بارداری روی تخمدان باقی می‌ماند و ممکن است نیاز به برداشتن آن باشد. با این حال، عموما کیست های این چنینی خطرناک نبوده و به راحتی بر طرف خواهند شد.

  • عفونت شدید لگن

عفونت‌ها می‌توانند به تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ گسترش پیدا کرده و باعث شکل گیری کیست شوند.

کدام دسته از زنان دچار کیست تخمدان میشوند؟

حدود 8 درصد از زنان قبل از یائسگی از کیست های بزرگ رنج می‌برند و همه زنان با چرخه قاعدگی منظم ممکن است از مشکلات کیست تخمدان رنج ببرند زیرا اکثر زنان هر ماه حداقل یک کیست فولیکولی در تخمدان های خود ایجاد می‌کنند.

آیا عمل سرکلاژ تاثیری در کیست تخمدان خواهد گذاشت؟

پاسخ منفی است. عمل سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم در بانوان بارداری انجام می‌گیرد که به دلایل متفاوت، رحم آنها قادر به نگهداری از جنین نیست. رحم این بانوان عموما توانایی تحمل وزن بچه یا فشار ناشی از بزرگ شدن جنین را نداشته که این امر منجر به سقط ناخواسته خواهد شد. با این عمل می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد.

یکی از باورهای اشتباه این است که عمل سرکلاژ و کیست تخمدان میتوانند رابطه مستقیمی با هم داشته باشند. درحالیکه این گونه نیست و جای نگرانی نیز نخواهد بود.

آیا میان سرطان سینه و کیست تخمدان رابطه ای وجود دارد؟

شایع ترین علت ایجاد کیست تخمدان، اختلالات هورمونی است و این امر می‌تواند ارتباطی میان این کیست و سرطان سینه ایجاد کند؛ اما خوشبختانه طی مطالعات اخیر، این نظریه رد شد و طبق نتایج بدست آمده رابطه عکسی میان این دو عارضه وجود دارد. البته تحقیقات جدید است و به کیس‌ها و مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود.

چگونه کیست تخمدان تشخیص داده میشود؟

از آنجا که بیشتر کیست های تخمدان بدون علائم بروز پیدا می‌کنند، بسیاری از کیست‌ها به طور اتفاقی تشخیص داده می‌شوند. به عنوان مثال، در یک معاینه روتین، یا در اسکن سونوگرافی که بنا به هر دلیلی تجویز شده باشد.

  • معاینه

اگر علائمی وجود دارد که نشان دهنده کیست تخمدان است، پزشک ممکن است که شکم شما را معاینه کرده و معاینه داخلی (واژینال) را نیز انجام دهد. طی معاینات امکان دارد وجود تورمی غیرطبیعی که نشان دهنده کیست باشد احساس شود.

  • سونوگرافی

اسکن سونوگرافی می‌تواند وجود کیست تخمدان را تأیید کند. اسکن سونوگرافی یک آزمایش ایمن و بدون درد است که از امواج صوتی استفاده می‌کند تا تصاویر دقیقی را از اندام‌ها و ساختارهای معینی در بدن به متخصص نشان دهد. در برخی از موارد نیز سونوگرافی واژینال برای بیمار تجویز خواهد شد.

  • آزمایش خون

آزمایش خون به نام CA125 اغلب همراه اسکن سونوگرافی انجام می‌شود اگر این تست نرمال باشد، بعید است کیست شما سرطانی باشد. آزمایش خون به خودی خود سرطان تخمدان را تائید یا رد نمی‌کند اما اگر همراه با سونوگرافی انجام شود، میتواند در تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن کیست کمک کننده باشد.

عکس آناتومی کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان چیست

اکثر کیست‌ها نیاز به درمان خاصی ندارند؛ زیرا بیشتر آنها خوش خیم هستند و به طور طبیعی و بدون درمان از بین می‌روند. کیست های خوش خیم علائم به خصوصی را بروز نمی‌دهند و پس از چند ماه بدون نیاز به درمان از بین می‌روند.

نوع درمان کیست تخمدان بستگی به عوامل زیر دارد:

  • اندازه و ظاهر آن
  • علائم آن
  • اینکه شما یائسگی را تجربه کرده اید؛ اگر یائسه هستید، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان کمی بیشتر است

پزشک ممکن است دارویی برای بهبود درد توصیه کند. گاهی اوقات نیز پزشک از قرص های ضد بارداری کمک خواهد گرفت. هورمون های موجود در این قرص‌ها باعث نمی‌شود که کیست از بین برود، اما در عوض می‌تواند جلوی رشد کیست جدید را بگیرد.

کیست هایی که در تعداد بالا ایجاد می‌شوند، معمولا از بین نمی‌روند، همراه با علائمی بروز پیدا می‌کنند و درمانشان با استفاده از عمل جراحی است. کیست هایی که نزدیک دوران یائسگی در خانم‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند. دلیل این امر امکان سرطانی بودن آنها است.

درمان کیست تخمدان با روش های خانگی

درمان کیست تخمدان در خانه معمولا روش توصیه شده ای نیست و باید در ابتدا با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید و آگاهی های لازم را در این زمینه داشته باشید اما در برخی موارد میتوان کیست تخمدان را با روش های خانگی درمان کرد.

استفاده از زنجبیل برای درمان کیست تخمدان

زنجبیل یک مسکن طبیعی برای درد های شماست.شما میتوانید برای این کار زنجبیل را برش زده و پوست آنرا بگیرید و بین 5 الی 10 دقیقه آنرا در 2 لیوان آب بر روی شعله بجوشانید شما میتوانید با استفاده از لیمو و عسل آنرا طعم دارد کنید.

چای بابونه برای کیست تخمدان

چای بابونه یکی از درمان های خانگی برای کیست تخمدان است و برای کاهش درد و اضطراب شما موثر است. شما میتوانید 3 تا 4 قاشق غذا خوری گل بابونه را در یک فنجان آب جوش بجوشانید و تا 5 دقیقه بگذارید تا روی شعله بجوشد. سپس آنرا از صافی رد کنید و بنوشید حتی میتوانید از فروشگاه‌ها نیز دمنوش بابونه را تهیه کنید و در آب جوش قرار دهید و برای طعم دارد کردن آن میتوانید مقداری عسل یا لیمو به آن اضافه کنید.

استفاده از بادام برای کاهش درد

بادام به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم میتواند در درمن کیست موثر باشد و ناراحتی های حاصل از آنرا برطرف کند. شما میتوانید از بادام در وعده های غذایی روزمره خود استفاده کنید و آنرا جایگزین غذاهای ناسالم در طول روز خود کنید.

رژیم غذایی در کیست تخمدان

تغییرات تغذیه ای می‌تواند اولین قدم در درمان کیست تخمدان باشد و غذاهایی که در طول روز می‌خورید در این امر نقش مهمی دارند و میتواند باعث درمان آن نیز شود برای این منظور کافی است به نکات زیر توجه شود:

  • از غذاهای کم کالری استفاده کنید
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند کنسرو‌ها که نگهدارنده بالایی دارند خودداری کنید
  • مصرف غذاهای غلیظ مانند پیتزا و لازانیا و کربوهیدرات‌ها را به حداقل برسانید
  • از خوردن همزمان شیر و میوه‌ها که هضم آن در معده سخت است بپرهیزید
  • غذاهای گرمی مانند عسل، زعفران و دارچین را در اولویت قرار دهید و غذاهای سرد کمتر مصرف کنید

انواع جراحی برای درمان کیست تخمدان

لاپاروسکوپی

بیشتر کیست‌ها با استفاده از لاپاراسکوپی قابل برداشتن هستند. این نوع جراحی کمتر تهاجمی است و برای درمان کیست های کوچکتر استفاده می‌شود. پزشک یک برش کوچک روی سطح شکم شما ایجاد می‌کند. یک ابزار کوچک با دوربین، به پزشک اجازه می‌دهد تا داخل شکم را ببیند و یک ابزار متفاوت دیگر کیست تخمدان را از بین می‌برد.

در این روش معمولاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست؛ اما در صورت بستری شدن وجود همراه بیمار در بیمارستان در کنار مریض، نقش مؤثری در روند بهبودی دارد.

لاپاراتومی

اگر کیست شما بزرگ باشد و یا اگر احتمال ابتلا به سرطان وجود داشته باشد، ممکن است لاپاراتومی توصیه شود. این کار با یک برش بزرگتر در شکم انجام می‌شود تا جراح دسترسی بهتری به کیست داشته باشد. ممکن است کل کیست و تخمدان برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده شود تا احتمال سرطانی بودن آن تعیین گردد. در این روش احتمال بستری شدن در بیمارستان بیشتر است.

درمان های کیست تخمدان

عوارض بعد از جراحی کیست تخمدان

مدت زمان بهبودی بعد از عمل جراحی برای افراد مختلف، متفاوت است. بعد از برداشتن کیست تخمدان، در شکم خود احساس درد خواهید کرد. اگرچه که بعد از طی چند روز بهبود می‌یابد. بعد از لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی، ممکن است 12 هفته طول بکشد تا بتوانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیری. در این زمان می‌توانید از خدمات پرستاری در منزل برای بهبودی هر چه سریع تر کمک بگیرید.

در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک معالج تماس بگیرید زیرا این علائم ممکن است نشان دهنده عفونت باشد:

  1. خونریزی شدید
  2.  درد شدید یا تورم در شکم
  3. درجه حرارت بالا (تب)
  4.  ترشحات تیره یا بد بو از واژن

‌آسانیسم در کنار شما است

ابتلا به کیست تخمدان و تجویز جراحی برای درمان آن ممکن است شما را مضطرب کند. اما جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که با استخدام پرستار از شرکت پرستاری آسانیسم، دوران نقاهت پس از جراحی ساده‌تر سپری خواهد شد.

پرستاران آسانیسم با دانش کافی درباره این بیماری می‌توانند به شما در انجام امور شخصی و امور منزل کمک کنند. برای اطلاعات بیش‌تر و ثبت سفارش با شماره 0291304433 تماس حاصل نمایید

6 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر
    من مجردم و…

    سلام وقتتون بخیر
    من مجردم و 21 سالمم. از نوجوانی مشکل تنبلی و کیست تخمدان داشتم و با ال دی و متفورمین تحت درمان بودم تا زمانی که لاغر کردم و ورزش می‌کردم کیست ها از بین رفت ولی هنوز پریود منظمی نداشتم و دوباره آمپول زدم و سه ماه با سیپروترون کامپاند تحت درمان بودم(ال دی اصلا نمیسازه بهم و فوق العاده موهای زائد زخیم دارم) و دوباره ورزش رو شروع کردم و بعد از قطع درمان تا چهار ماه منظم بودم(البته با چند روز تاخیر)و بعد شد دو ماه یکبار و الان دوباره سه ماه هستش که پریود نشدم و فکر می‌کنم که به علت این بیماری همش بی تحرک بودم و چون دسترسی به پزشک و سونوگرافی ندارم،امروز مدروکسی پروژسترون خریدم که ۱۰ شب ،شبی ۲ عدد بخورم و از روز اول پریود دوباره سیپروترون کامپاند بخورم ولی خب میترسم بدون مشورت اینکار رو بکنم خدای نکرده ضرری داشته باشه،چه کاری الان درست هست انجام بدم؟
    راستش خانوادم اصلا اجازه نمیدن تو این شرایط برای پیگیری بیمارستان برم

    1. سلام دوست عزیز

      با توجه به…

      سلام دوست عزیز

      با توجه به اینکه 3 ماه پریود نشدین و سونو نداشته، نمیشه خودتون مطمئنا دارویی مصرف کنید. بهتره پیگیر باشید و مشورت پزشکی از متخصص دریافت کنید
      لازمه بدونید اینجا نمیتوان تجویز دارو داشت و هر بیماری میبایست تحت نظر پزشک مربوطه و انجام معاینات و آزمایش های لازم درمان شود.

       

      با آرزوی سلامتی

  2. سلام با وجود کیسه تخمدان میخوام حامله بشم آیا در روند حاملگی من تاثیر دارد ؟

    1. بهتر است زیر نظر پزشک متخصص حامله شوید تا در ابتدا معاینات و آزمایشاتی برای شما انجام شود.

  3. من علایم کیست تخمدان رو داشتم و الان رفتم چکاپ کیست به ابعاد 35 -26 دارم باید عمل جراحی انجام بدم؟؟

    1. کیست ها انواع مختلفی دارند که رویکرد هر کدوم میتونه متفاوت باشه و ممکنه برخی بی خطر باشن و برخی دیگر باید برداشته شوند بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا تشخیص دقیق تری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *