علائم اولیه بارداری

چند روزی بود که مریم احساس عجیبی داشت. به نظرش رسید شاید سرما خورده یا مریض شده باشد اما چیز دیگری در یادش آمد. عادت ماهانه اش نیز عقب افتاده بود. آیا او باردار بود؟ آیا علائم اولیه بارداری دارد؟ او و همسرش به تازگی ازدواج کرده بودند. مریم برای لحظاتی چشمانش را بست. لبخندی بر لبانش نشست و دقایقی رویای مادر شدن را که همیشه در سر می پروراند از خاطرش گذراند.

لباس های رنگارنگ دوران بارداری، وسایل اتاق خواب کودک، خرید لباس های نوزاد به همراه همسرش و لحظات شیرین سه نفره شدن. به هر حال، او هنوز از بارداری خود مطمئن نبود و باید در این باره اطمینان حاصل میکرد. اولین و سریع ترین راهی که به ذهنش رسید، گذری در دنیای مجازی و اطلاع از علائم اولیه مربوط به حاملگی بود.

علائم اولیه بارداری

شاید شما خواننده ی عزیز نیز، مانند مریم باشید! نگهداری از کودک نیازمند صبر و حوصله و برنامه ریزی است. دوره ی بارداری یکی از زیباترین دوره های زندگی برای یک زن و در عین حال حساس ترین مرحله برای نگهداری و مراقبت از سلامت مادر و جنین است. زیرا که مادر و بطن وجودی او، حکم پرستار بچه و فرزندش را دارد لذا شناخت علائم دقیق بارداری در شروع به موقع سبک زندگی جدید و مناسب این دوره امری ضروری می باشد. اگر شما نیز فکر میکنید باردار هستید و می خواهید از علائم اولیه حاملگی مطلع شوید، در این صورت از شما دعوت می کنیم تا آخر این مقاله، با ما همراه باشید.

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود ؟

شاید عجیب به نظر برسد اما آخرین دوره ی پریودی شما، به عنوان اولین هفته ی بارداری در نظر گرفته می شود. حتی اگر هنوز باردار نباشید! به هر حال مدت بارداری احتمالی بر اساس اولین روز آخرین دوره ی عادت ماهانه شما محاسبه می شود. علائم اولیه بارداری از هفته ی اول حاملگی می توان آغاز شود اما شدت آن در افراد متفاوت است و در برخی کمتر و در بعضی شدید تر است.

بازه زمانی علائم بارداری, علائم اولیه بارداری, بارداری, نشانه های بارداری, تست بارداری, اولین نشانه های بارداری, حاملگی, علائم حاملگی, نشانه های حاملگی, لکه بینی نشانه بارداری

بازه ی زمانی علائم بارداری

 بازه ی زمانی از اولین پریود عقب افتاده         علائم و نشانه های بارداری

  • هفته ی 1 تا 4                              لکه بینی خفیف
  • هفته ی 4                                    پریود عقب افتاده
  • هفته ی 4 تا 5                              خستگی
  • هفته ی 4 تا 6                              حالت تهوع
  • هفته ی 4 تا 6                              درد و حساسیت بافت پستان
  • هفته ی 4 تا 6                              تکرر ادرار
  • هفته ی 4 تا 6                              نفخ
  • هفته ی 5 تا 6                              حالت تهوع در اثر هر نوع حرکتی
  • هفته ی 6                                    تغییرات خلق و خو
  • هفته ی 6                                    تغیرات دمای بدن
  • هفته ی 8                                    فشار خون بالا
  • هفته ی 9                                    خستگی شدید
  • هفته ی 8 تا 10                            ضربان قلب بالا
  • هفته ی 11                                  تغییرات بافت پستان
  • هفته ی 11                                  آکنه یا لکه های پوستی
  • هفته ی 11                                  اضافه وزن

علائم اولیه بارداری

درد و لکه بینی خفیف: علائم اولیه بارداری از هفته ی اول تا چهارم هنوز در مرحله ی سلولی در حال اتفاق افتادن است. سلول تخم بارور شده، به توده ای به نام “بلاستوسیت” تبدیل می شود. همین توده ی سلولی خیلی کوچک است که رفته رفته کل اعضای بدن یک انسان از آن ساخته می شود! 10 تا 14 روز بعد از لقاح، این توده در بافت اندومتریوم رحم لانه گزینی میکند. همین مسئله باعث خونریزی های خفیفی می شود که ممکن است با لکه بینی های دوران پریود اشتباه گرفته شود. همچنین این لکه بینی ممکن است همراه با دردی خفیف یا نسبتا شدید باشد.

تاخیر در عادت ماهانه: میزان بالایی از هورمون “Human chorionic gonadotropin” یا HCG در دوران بارداری ترشح می شود. این هورمون به بدن در نگه داشتن و تحمل بارداری کمک می کند. در واقع این هورمون از تخمدان ها می خواهد، تا پایان این نه ماه، ماهانه تخمک جدیدی آزاد نکنند! در نتیجه پریودی برای نه ماه خاتمه پیدا می کند. اگر در انتظار علائم اولیه بارداری بوده اید و عادت ماهانه شما عقب افتاده است، این مسئله می تواند یکی از نشانه های حاملگی باشد. معمولا یک هفته پس از تاخیر در پریودی، شما می توانید از روش های خانگی تست بارداری مانند بی بی چک استفاده نمایید یا اینکه از طریق آزمایش خون، از صحت بارداری خود اطلاع حاصل کنید. اگر جواب مثبت بود، بهتر است با پزشک خود درباره ی الزامات و مراقبت های این دوره مشورت کنید.

افزایش دمای بدن: دمای بدن در اوایل بارداری کمی از سطح معمول بالاتر است. البته افزایش دمای بدن می تواند علل مختلف دیگری نیز داشته باشد. اما این مورد نیز از علائم اولیه بارداری بشمار می رود.

احساس خستگی: آبا بی حالی از علائم بارداری است این احساس میتواند در هر زمانی از دوران بارداری رخ دهد، اما در اوایل آن معمول تر است. همچنین میزان هورمون پروژسترون در این زمان افزایش یافته، در نتیجه احساس خواب آلودگی را باعث می شود.

ضربان قلب بالا: حدود هفته ی 8 تا 10 بارداری، ضربان قلب شما بیشتر می شود. به دلیل تغییرات هورمونی، نامنظمی و افزایش ضربان قلب در این دوره، امری طبیعی است.

تغییرات بافت پستان: این تغییرات بین هفته ی4 تا 6 بارداری رخ می دهد که شامل حساسیت و تورم پستان ها به دلیل تغییرات هورمونی است. معمولا بعد از عادت کردن بدن به شرایط جدید هورمونی، این تغییرات رفته رفته کاهش پیدا می کند. همچنین حدود هفته ی 11 بارداری، ناحیه ی اطراف نوک پستان تغییر رنگ داده، رگ ها نمایان می شوند و ترشحات پستان ایجاد می شود.

تغییر خلق و خو: به دلیل افزایش سطوح استروژن و پروژسترون در این دوره، تغییر خلقیات مانند احساس عصبانیت، زودرنج شدن، احساس افسردگی بیشتر از زمان عادی رخ می دهد.

تکرر ادرار: به دلیل افزایش پمپاژ خون در رگ ها، کلیه ها مقدار مایعات بیشتری را نسبت به حالت معمول دفع می کند. در نتیجه نیاز به دفع ادرار در فرد بیشتر می شود.

تغییرات وضعیت گوارشی، نفخ و یبوست: این علائم مانند دوره ی “سندروم پیش قاعدگی” می تواند باشد. علت این مسئله تغییرات هورمونی است.

حالت تهوع صبحگاهی، استفراغ: معمولا بین هفته ی 4 تا 6 بارداری رخ می دهد. حالت تهوع می تواند در هر زمانی باشد. این حالت معمولا با نزدیکی به دومین دوره ی سه ماهه ی بارداری، کمتر می شود.

افزایش فشار خون و سرگیجه: افزایش فشار خون در دوره های اولیه بارداری می تواند منجر به سردرد های مزمن شود. به هر حال در صورت طولانی شدن این وضعیت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین میتوان از پرستار بچه به مادر باردار در شرایط بعد از معاینه پزشک و استراحت کمک گرفت.

حساسیت به بو و غذاها (ویار): در زمان های آغازین حاملگی، نسبت به بو و مزه ی برخی غذاها حساسیت رخ می دهد. علت علمی این مسئله هنوز مشخص نیست.

علائم اولیه بارداری, بارداری, نشانه های بارداری, تست بارداری, اولین نشانه های بارداری, حاملگی, علائم حاملگی, نشانه های حاملگی, لکه بینی نشانه بارداری

تست خانگی برای بارداری

اگر در یک دوره ای عادت ماهیانه شما اتفاق نیافتاده باشد و دچار هریک از علائم بالا شدید بهتر است یک هفته بعد از زمان مورد انتظارتان یک تست خانگی بارداری یا همان بیبی چک انجام دهید. بیبی چک یکی از روش هایی است که میتوان با استفاده از آن از حاملگی مطلع شد و از روش های تست سریع برای بارداری است.

بیبی چک انواع مختلفی از قبیل بیبی چک نواری، بیبی چک قطره چکانی و بیبی چک مستقیم دارد و کار با آن بسیار ساده است و تفسیر نتایج آن به این صورت است که اگر با دو خط قرمز با حروف باشد نشان دهنده بارداری شماست و باید یک قرار ملاقات با پزشک خود هماهنگ کنید تا پزشک بارداری شما را تایید کند و معاینات دقیق تری برای بارداری را انجام دهید.

سخن آخر

عوامل گفته شده در بالا تعدادی از علائم مرتبط با بارداری است، این علائم به تنهایی می تواند نشانه ی سایر اختلالات یا بیماری ها باشد لذا برای اطمینان از سلامت خود با پزشک مشورت نمایید.

 مادران عزیز به یاد داشته باشید، داشتن برنامه ای منظم و سبک زندگی سالم در سلامت جسمی و روحی مادر و جنین در این دوران بسیار تاثیرگذار است. 

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

3 پاسخ

  1. عالی بود توضیحات تون ولی اینو بگم خیلی ها دوماه تاخیر به بعد نشون میده بارداري شون رو یکیش خودم

  2. آیا اگر یک لکه بینی جزئی داشته باشم در زمان قاعدگی اما کامل پریود نشده باشم هم ممکن است حاملگی باشه؟

    1. سلام برای تشخیص دقیق ابتدا بهتر است تست دهید و سپس معاینه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *