درمان کشیدگی کشاله ران

کشیدگی کشاله ران معمولا در افراد ورزشکار شایع است و معمولا خفیف است. در این صورت درد یا خود به خود خوب می‌شود یا درمان خانگی کشیدگی کشاله ران برای کنترل درد کافیست.اما اگر این آسیب دیدگی شدید باشد باید به پزشک مراجعه کنید زیرا بی توجهی به آن می‌تواند برایتان دردسرساز شود.

اگر درمان خانگی جواب نداد یکی دیگر از راه درمان‌های این مشکل، فیزیوتراپی است. با توجه به این‌که ممکن است آسیب دیدگی، با درد زیادی همراه باشد؛ می‌‌توانید بدون مراجعه به کلینیک‌های درمانی و با استفاده را خدمات فیزیوتراپی در منزل آسانیسم به درمان کشیدگی کشاله ران بپردازید. برای استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل، کافی است درخواست خود را ثبت کرده و در زمان کوتاهی از خدمات، بهره ببرید.

درد کشاله ران

کشیدگی کشاله ران چیست؟

قبل از این که راه های درمان کشیدگی کشاله ران پیدا کنید بهتر است اول با این عارضه بیشتر آشنا شوید:

تصور کنید یک توپ را به شدت شوت می‌کنید یا در هنگام دویدن به طور ناگهانی تغییر جهت می‌دهید؛ این رفتار‌ها می‌تواند، منجر به کشیدگی کشاله ران شود.

در ناحیه اتصال لگن به ران، عضلات زیادی وجود دارد؛ کشیدگی کشاله ران، آسیب در ناحیه‌ای که عضلات ران به استخوان شرمگاه و شکم به پا متصل می‌شود اتفاق می‌افتد و عضلات این نواحی به کشش بیش‌از حد یا پارگی عضلات دچار می‌شوند.

در این شرایط انجام کار‌های مثل:

  1. بالا بردن زانو
  2. حرکت دادن پا به سمت بدن یا بلعکس
  3. راه رفتن

با درد همراه است.

درمان کشیدگی کشاله ران در منزل

اگر با انجام فعالیت‌هایی مثل لگد زدن، دویدن یا در حین انجام فوتبال یا در مسافت طولانی در ناحیه کشاله ران دردی را احساس کنید؛ ممکن است به کشیدگی کشاله ران مبتلا شده باشید.

در این شرایط فیزیوتراپ درمان کشیدگی کشاله ران که مشتمل بر آموزش و مشاوره، مدیریت ورزش‌های روزانه و فعالیت‌ها، تقویت عضلات شکم، لگن و حتی جا انداختن مفاصل است را برای درمان این مشکل به کار می‌گیرند.

استراحت

بیشتر مواقع کشیدگی کشاله ران در چپ یا راست پا به دلیل ورزش زیاد یا صدمه است. استراحت به بدن قابلیت درمان و ترمیم بافت‌های عضلانی کشاله ران را می‌دهد و برای بیشتر مواقع استراحت بهترین درمان خانگی است. در کنار استراحت پای خود را کمی بالا ببرید تا خون در ناحیه جریان بهتری پیدا کند.

بانداژ کردن کشاله ران

برای درمان کشاله ران خود (چه چپ چه راست) می‌توانید از بانداژ استفاده کنید تا کمی از التهاب آن را کاهش دهید. برای درمان درد کشاله ران در کنار بانداژ می‌توانید از پمادهای موضعی مانند پماد کاسپین نیز استفاده کنید.

یخ گذاشتن داخل کشاله ران

با گذاشتن یخ در بخش داخلی ران پای خود می‌توانید درد و التهاب آن را کاهش دهید. برای این کار بهتر است که 20 تا 30 دقیقه یخ روی کشاله پا بگذارید و این کار را هر 3 تا 4 ساعت تکرار کنید. این کار را تا دو، سه روز انجام دهید تا درد کم شود یا پایان یابد.

چند تمرین برای درمان کشیدگی عضلات کشاله ران در خانه خودتان

در روش ورزش درمانی، تمرینات مختلفی ممکن است برایتان تجویز شود که بهتر است با تجویز فیزیوتراپیست و تحت نظارت او انجام شود. در ادامه نمونه‌هایی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم. این نرمش‌ها با توجه به توانایی تحمل درد توسط شما به سه مرحله تقسیم شده‌اند. این تمرین‌ها شامل:

نرمش‌های مرحله اول

نرمش‌های مرحله اول باید در اولین فرصت و به محض اینکه بیمار توانست درد را تحمل کند انجام شود.

کشش عضلات نزدیک کننده ران (کشش پروانه‌ای)
  • به پشت بخوابید و دست‌ها را در کنار بدن قرار دهید.
  • حال زانو‌ها را به حدی خم کنید که کف پاهایتان به راحتی روی زمین قرار گیرد.
  • زانو‌ها را به آرا می از هم دور کنید تا یک حالت کشش در ناحیه کشاله ران احساس کنید.
  • 15 تا 30 ثانیه نگه داشته و سپس به حالت اولیه بازگردانید.
  • این حرکت باید سه بار انجام شود.

عکس از کشش پروانه ای برای کشاله ران

کشش همسترینگ روی دیوار
  • به پشت بخوابید به‌طوری که باسن شما روی زمین و در موازات یک قاب در قرار گیرد.
  • یک پارا بلند کرده و روی دیوار نزدیک به قاب قرار دهید.
  • پای دیگر باید روی زمین قرار گرفته باشد و کشش در ناحیه پشت ران به خوبی حس شود.
  • 15 الی 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت اولیه بازگردید.
  • این حرکت باید 3 مرتبه برای هر پا انجام شود.
  • برای راحتی می‌توانید از قاب در استفاده کنید تا بتوانید بیشتر به دیوار نزدیک شوید.

کشش همسترینگ با دیوار

نرمش‌های مرحله دوم

منظور از نرمش‌های مرحله دوم، نرمش‌هایی است که شدت درد بیمار کاهش یافته و به راحتی می‌تواند حرکات را انجام دهد.

بلند کردن پا در حالت خوابیده به شانه
  • به شانه روی زمین بخوابید.
  • پای رویی را از زانو خم کرده و کف آن را جلوی پای زیرین قرار دهید.
  • در همین حالت، سعی کنید پای زیرین را به سمت بالا حرکت دهید.
  • پنج ثانیه در این حالت بمانید و سپس رها کنید.
  • این حرکت را سه بار، هر دفعه سه مرتبه تکرار کنید.

کشش ران خوابیده

بالا آوردن مستقیم پا
  • به پشت بخوابید
  • پایی که سالم است را خم کرده و کف آن را روی زمین قرار دهید.
  • پای سالم را بدون خم کردن زانو بالا بیاورید.
  • اندکی نگه داشته و سپس رها کنید.
  • این حرکت را سه مرتبه هر مرتبه 10 بار انجام دهید.
  • برای راحتی می‌توانید از کش استفاده کنید.

بالا بردن پا با کش

نرمش‌های مرحله سوم

پس از انجام تمارین دو مرحله قبل، هنگامی که ناحیه کشاله ران در وظعیت مطلوبی قرار گرفت؛ نوبت به انجام تمارین مرحله سه، برای تقویت کشاله ران می‌رسد.

خم کردن ران، علیه مقاومت
  • مقابل یک درب بایستید.
  • سر یک کش را گره زده و لای در قرار دهید.
  • سردیگر آن را دور پای خود حلقه کنید.
  • حال پایی که کش دور آن حلقه شده است را به آرامی به سمت عقب بکشید.
  • این کار را سه مرتبه و هر مرتبه 10 بار برای هرپا تکرار کنید.
به عقب بردن ران، علیه مقاومت
  • در مقابل یک در به‌طوری که شانه‌تان کنار در قرار گیرد، بایستید.
  • سر یک کش را گره زده و لای در قرار دهید.
  • سر دیگر کش را دور پایتان حلقه کنید.
  • سپس پایتان را از در و بدنتان دور کنید.
  • کمی نگه داشته سپس رها کنید.
  • این کار را سه مرتبه و هر مرتبه 10 بار برای هر پا تکرار کنید.
کشش خارج ران، علیه مقاومت
  • روی زمین دراز بکشید
  • کش مقاومت را دور پا با لای مچ قرار دهید
  • به آرامی پای خود را باز کنید
  • 10 ثانیه نگه دارید و 3 ست به تعداد 10 بار انجام دهید

کشش خارجی ران با مقاومت

مصرف داروهای درد

اگر هیچ کدام از درمان های خانگی مفید نبود، می‌توانید برای کاهش درد خود از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. استفاده بیش از حد این داروها عوارض دارد پس زمان مصرف افراط نکنید.

چه زمانی فیزیوتراپی کشاله ران توصیه می‌شود؟

هنگامی که ناحیه کشاله ران دچار کشیدگی شود، با اسپاسم و درد همراه خواهد بود. گاهی درد در ناحیه کشاله ران یا در ناحیه تحتانی شکم، ظهور کند، درد می‌تواند تنها با حرکات سریع پا خود را نشان دهد یا هنگام بیدار شدن از خواب و انجام تمرینات ورزشی.

حتی ممکن است همراه با صدا، هنگام کشیده شدن، خون مردگی، تورم، درد هنگام لمس، یا درد ضربه‌ای و درد تپنده و مکرر هنگام راه رفتن یا استراحت همراه باشد. همه این‌ها بسته به شدت آسیب دیدگی و نوع آن متغیر است. شما می‌توانید با درخواست فیزیوتراپیست خانم و آقا آسیب دیدگی کشاله ران را اول تشخیص دهید و سپس آن را درمان کنید.

با استفاده از شرکت آسانیسم شما می‌توانید فیزیوتراپیست در منزل درخواست دهید تا بدون بیرون رفتن از خانه و تحمل ترافیک و درد در طول مسیر از بهترین فیزیوتراپیست های تهران بهرمند شوید.

انواع کشیدگی کشاله ران کدام است؟

آسیب دیدگی کشاله ران به درجات و انواع مختلفی تقسیم می‌شود که فیزیوتراپیست با توجه به آن، شیوه درمانی را در نظر خواهد گرفت. آسیب‌دیدگی شما می‌تواند از انواع زیر باشد.

  • آسیب درجه 1

این نوع آسیب دیدگی نسبت به دو نوع دیگر خفیف‌تر است و در آن تنها چند فیبر عضلانی دچار پارگی شده یا کشیده شده‌اند. در آن عضلات قدرت سابق را دارند و با ضربه زدن، کشیدن، پریدن، دویدن و … احساس درد می‌کنید.

  • آسیب درجه 2

در آسیب درجه 2 فیبر‌های عضلانی دچار کشش یا پارگی بیش‌تری نسبت به درجه 1 می‌شوند. قدرت عضلات پا کاهش یافته و احساس درد در هنگام راه رفتن نیز وجود دارد به همین دلیل فرد نمی‌تواند به راحتی گذشته راه برود. درد و حساسیت نیز به نسبت افزایش یافته و گاهی با کبودی خود را نشان می‌دهد. زمانی‌که ران‌هایتان را به هم نزدیک می‌کنید درد به اوج خود می‌رسد.

  • آسیب درجه 3

هنگامی که نوع آسیب دیدگی شما در سطح 3 قرار بگیرد یعنی تعداد زیادی از تاندون‌ها یا عضلات پا آسیب دیده و دچار پارگی شده است. تورم، کبودی و فاصله بین عضله در ناحیه کشاله ران به خوبی مشخص خواهد بود. با راه رفتن معمولی و تکان خیف پا نیز درد را حس خواهید کرد.

علائم کشیدگی کشاله ران راست

فیزیوتراپی کشاله ران چگونه انجام می‌شود؟

پس از حضور فیزیوتراپیست‌های حرفه‌ای آسانیسم در منزل شما درباره مشکلاتی که پیش آمده از شما سوالاتی پرسیده می‌شود.

 فیزیوتراپیست پس از معاینه کشاله ران را تشخیص داده یا در صورت نیاز به متخصصان دیگری ارجاع داده می‌شوید تا دلیل اصلی درد شما تشخیص داده شود.

 او از شما می‌خواهد پای خود را به آرامی از بدن خود دور کنید، برای تعیین محل آسیب به آرامی عضلات را لمس می‌کند یا از شما میخواهد در برابر فشاری که به پا وارد می‌کند مقاومت کنید، سپس نوع آسیب دیدگی را تعیین می‌کند. 

او درنهایت درمان‌های متناسب با آسیب دیدگی را برای شما ارائه می‌دهد. جلسه درمانی معمولا با حرکت دادن کشاله توسط فیزیوتراپ شروع می‌شود، سپس  با ماساژ دادن عضلات گرفته را کمی باز می‌کند و در آخر با ورزش‌های سبک تقویت عضلات کشاله ران و اطراف آن را سرآغاز می‌کند. 

جلسه اول فیزیوتراپی کشاله ران معمولا 1 ساعت و نیم است و جلسات بعد بسته به شرایط شما بین 30 تا 60 دقیقه خواهد بود.

فواید فیزیوتراپی کشاله ران

فیزیوتراپیست بر اساس نیاز شما و شدت آسیب از روش‌هیا متفاوتی بهره گرفته و به هر مشکل شما به صورت تخصصی رسیدگی می‌کند. او برنامه‌ای را برای انجام این کار در نظر می‌گیرد که می‌تواند فواید و مزایای زیر را به همراه داشته باشد.

جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد

اگر یک بار به کشیدگی کشاله ران دچار شده‌اید؛ ممکن است در آینده نیز به آن دچار شوید، به همین علت فیزیوتراپیست برای کاهش احتمال آسیب دیدن مجدد، از تمرینات انعطاف پذیری، قدرتی و کشش و تقویت عضلات اطراف ران بهره می‌گیرد.

بازیابی سرعت

زمانی که به مشکلات در ناحیه ران دچار می‌شوید ممکن است سرعت راه رفتن، دویدن  و به طورکلی بازگشت به سبک زندگی عادی برای شما دشوار باشد؛ اما فیزیوتراپیست با در اختیار داشتن دانش و تجربه کافی، با استفاده از درمان و تمرینات صحیح در این زمینه نیز، به شما کمک خواهد کرد.

بهبود حرکت

با آسیب‌دیدگی کشاله ران، از نظر حرکت نیز دچار مشکلاتی می‌شوید به همین علت فیزیوتراپیست با حرکات غیر فعال شروع کرده و از شما می‌خواهد  با حرکات فعال کششی به تمرینات پایان دهید.

جلسه فیزیوتراپی کشیدگی کشاله ران

بهبود قدرت

ممکن است از نظر قدرتی نیز ضعیف شوید و پایتان نتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. در این شرایط فیزیوتراپیست با استفاده از تردمیل، دوچرخه ثابت، نوار کششی، تجهیزات ورزش قلبی و وزنه در ابعاد و وزن‌های مختلف به درمان مشکلات و بهبود قدرت در این ناحیه از بدنتان می‌پردازد.

بازگشت به امنیت در انجام فعالیت‌ها

ممکن است قصد شما از بهبودی بازگشت به محیط کار یا ورزش باشد؛ فیزیوتراپیست در این شرایط برنامه درمانی‌تان را به صورت بی خطر، سریع و موثر تعیین می‌کند. او همچنین ممکن است به شما تکنیک‌هایی بیاموزد که از تکرار مجدد این مشکلات جلوگیری شود یا حتی ممکن است شما را از انجام یکسری کار‌ها منع کند.

درمان پس از جراحی

گاهی شدت مشکلات در ناحیه ران به حدی است که باید عمل جراحی صورت گیرد. پس از عمل جراحی برای بازیابی توانایی‌‌ها نیاز است که از فیزیوتراپی برای بازیابی توانایی‌ها و افزایش عملکرد در ناحیه کشاله ران بهره ببرید.

عوارض فیزیوتراپی کشاله ران

شاید برخی تصور کنند به دلیل فشاری که حین تمرینات به ران و کشاله ران وارد می‌شود؛ ممکن است باعث افزایش شدت آسیب دیدگی شود.

اما فیزیوتراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است و متخصصان آسانیسم مراحل درمان را با دقت زیادی انجام می‌دهند تا از هر مشکلی که به علت خطا در انجام فیزیوتراپی می‌تواند رخ دهد پیشگیری شود.

آسانیسم و درمان کشیدگی کشاله ران

آسانیسم یک پلتفرم خدمات پرستاری و پزشکی معتبر است که انواع فیزیوتراپی را در منزل شما انجام می‌دهد.

با استفاده از این سرویس دیگر نیازی به منتظر ماندن در ترافیک‌های سنگین و صف انتظار بیماران نیست. سرویس فیزیوتراپی در منزل پا و کشاله ران، برای شما عزیزانی که به دلیل درد و تورم امکان مراجعه به کلینیک را ندارید؛ کار را آسان کرده است.

همچنین برای مراقبت از عزیز خود می‌توانید از خدمات پرستار در منزل نیز استفاده کنید و اگر شرایط عزیزیتان شدید است خدمات پرستار بیمار در منزل نیز موجود است.

کافی است با شماره 02191304433 تماس گرفته یا با استفاده از سایت و اپلیکیشن آسانیسم، درخواست خود را ثبت کنید تا در اولین فرصت از خدمات ما بهر‌مند شوید.

در نظر داشته باشید که تمام اطلاعات داخل مقاله به صورت عمومی بوده و جایگزین دستورات دکتر شما نیست.

2 پاسخ

  1. سلام من پارگی‌ تاندون اداکتور دارم ۸۰ روز گذشته فیزیو تراپی ۱۰ جلسه رفتم، دارو استراحت اما الان تو این ۸۵ روز اصلا تغییر نکرده! چکار کنم؟؟؟؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *