درمان زخم واژن

واژن قسمت بیرونی اندام تناسلی زنان است. زخم های واژن در این ناحیه ظاهر می شوند. این زخم ها میتوانند در برخی مواقع بسیار دردناک باشند. بیشتر زخم های واژن در اثر عفونت های مقاربتی (STIs) ایجاد می شوند، اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث ایجاد زخم در واژن شوند. چندین روش موثر برای درمان زخم واژن وجود دارد که با اقدام به موقع میتوانید عوارض این زخم ها را به میزان چشمگیری کاهش دهید.

با شناخت علائم زخم واژن، علت بروز و روش های درمان آن میتوانید تا درصد زیادی از بروز این زخم ها و عوارض آن جلوگیری کنید.

انواع زخم های واژن را بشناسید!

به طور کلی، زخم های واژن به دو صورت جنسی و غیر جنسی طبقه بندی می شوند.

زخم واژن از راه جنسی در نتیجه تماس جنسی ایجاد می شود. این شایع ترین نوع زخم واژن است.

زخم های غیر جنسی نیز زخم حاد تناسلی نامیده می شوند. این موارد بیشتر در زنان جوان که رابطه جنسی ندارند بروز پیدا میکند.

درمان زخم واژن

علائم زخم واژن چیست؟

زخم واژن ممکن است به شکل برجستگی، التهاب یا به صورت شکستگی هایی در پوست ظاهر شود. علائم زخم واژن در هر فرد متفاوت است، اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • درد یا ناراحتی
  • خارش
  • ترشح
  • ادرار دردناک
  • غدد لنفاوی بزرگ شده
  • تب

گاهی اوقات، زخم های واژن هیچ علائمی ایجاد نمی کنند.

6 علت ایجاد زخم واژن

برای درمان زخم واژن ابتدا باید علت بروز آن مشخص شود. برای تشخیص علت ایجاد زخم واژن پزشک یکسری آزمایش برای شما تجویز خواهد کرد؛ اما به طور کلی زخم واژن به دلایل زیر ایجاد میشود:

درمان زخم واژن، عوارض زخم واژن

بیماری های مقاربتی

هرگونه بیماری یا عفونت مقاربتی در صورت عدم درمان، می تواند باعث ایجاد زخم واژن شود. شایع ترین بیماری های مقاربتی که منجر به زخم واژن می شوند شامل تبخال، سیفلیس و کلامیدیا است. در برخی از افراد این زخم ها به دلیل عفونت HIV نیز ایجاد میشود.

عفونت های قارچی

عفونت های قارچی لزوماً در اثر تماس جنسی ایجاد نمی شوند. این نوع عفونت ها می توانند منجر به زخم، خارش، احساس سوزش و ترشحات واژن شوند.

ویروس ها

هر گونه ویروسی که باعث ایجاد زخم روی پوست می شود، می تواند واژن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، ویروس آبله مرغان و زونا می تواند زخم هایی در  واژن و سایر قسمت های بدن ایجاد کند.

واکنش های پوستی

پوست واژن ظریف است. محصولاتی که بقیه قسمت های بدن را تحریک نمی کنند می توانند واکنش های ناخوشایندی در ناحیه تناسلی ایجاد کنند. اگر اخیراً استفاده از محصول جدیدی را در دستگاه تناسلی خود شروع کرده اید، ممکن است علت ایجاد زخم در واژن همین محصولات باشند.

تروما (ضربه)

خاراندن یا مالیدن بیش از حد واژن می تواند پوست را تا حد زخم تحریک کند. نیش انگل هایی مانند شپش تناسلی می تواند باعث خارش پوست شده و در نهایت منجر به ایجاد زخم واژن شود.

بیماری های خود ایمنی

برخی از بیماری های خود ایمنی منجر به واکنش های پوستی می شوند. این واکنش ها همچنین می توانند بر اندام تناسلی تأثیر بگذارند و باعث ایجاد زخم واژن شوند.

زخم های واژن چه عوارضی دارند؟

اگر برای درمان زخم واژن به موقع اقدام نکنید ممکن است با مشکلات سلامتی بیشتری روبه رو شوید. زخم واژن درمان نشده می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • ماندن جای زخم
  • بروز عفونت های حادتر
  • بروز التهاب بیشتر
  • ایجاد چسبندگی

علاوه بر این، اگر زخم های شما ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، ممکن است مشکلات دیگری را نیز تجربه کنید. به عنوان مثال: بارداری پرخطر. بیماریهای مقاربتی خاص مانند سفلیس نیز می تواند منجر به عواقب دائمی مانند آسیب عصبی و مشکلات قلبی شود.

زخم واژن چه عوارضی دارد؟

روش های درمان زخم واژن

روش های زیادی برای درمان موثر زخم واژن وجود دارد. اگر زخم های شما ناشی از تروما هستند، ممکن است این زخم ها خود به خود بهبود یابند. در غیر این صورت، برای جلوگیری از عوارض بیشتر باید برای درمان زخم واژن اقدام کنید.

درمان عفونت های مقاربتی

اگر زخم های شما ناشی از عفونت مقاربتی باشد، با درمان این بیماری معمولاً زخم ها نیز درمان میشوند. از آنجا که انواع مختلفی از بیماری های مقاربتی وجود دارد، باید در مورد دریافت درمان مناسب با پزشک خود مشورت کنید. سیفلیس و کلامیدیا با آنتی بیوتیک درمان می شوند، در حالی که تبخال و HIV ویروس هستند و به داروهای ضد ویروسی نیاز دارند.

آنتی هیستامین ها

زخم هایی که در اثر واکنش های پوستی یا مشکلات خود ایمنی ایجاد می شوند، گاهی اوقات با آنتی هیستامین ها درمان می شوند. این داروها به ایمنی بدن شما در برابر مواد حساسیت زا کمک می کند تا بدن شما از ایجاد زخم جلوگیری کند.

عوامل ضد قارچ

عفونت های قارچی به درمان ضد قارچی خاصی نیاز دارند. برخی از درمان های عفونت های قارچی بدون نسخه در دسترس است. با این حال، اگر عفونت مزمن قارچی دارید که منجر به زخم واژن شده است باید با پزشک خود در مورد درمان های ضد قارچی مشورت کنید.

در حالی که شما علت اصلی زخم واژن را درمان می کنید، می توانید یکسری اقدامات لازم را برای کاهش هرگونه ناراحتی که احساس می کنید انجام دهید. راه حل های خانگی برای کاهش ناراحتی زخم واژن شامل موارد زیر است:

  • داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن
  • بی حس کننده های موضعی مانند لیدوکائین
  • کمپرس سرد

سخن آخر

بیشتر زخم های واژن به دلیل بیماری های مقاربتی، به ویژه تبخال و سیفلیس ایجاد می شوند. بیماری های خود ایمنی، عفونت ها، فعالیت ها و نوع سبک زندگی نیز می توانند باعث ایجاد زخم واژن شوند. با مراقبت مناسب، زخم های واژن اغلب پس از چند هفته خود به خود بهبود پیدا میکنند؛ اما بدون درمان زخم واژن، برخی شرایط و عفونت ها می توانند باعث ایجاد زخم های مکرر شوند.

هرکسی که دارای زخم های بی دلیل یا شدید واژن است باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کند تا خطر عوارض جدی کاهش یابد. اگر به هر دلیلی نمیتوانید برای تشخیص و درمان زخم واژن به مراکز درمانی مراجعه کنید میتوانید از سرویس ویزیت در منزل پلتفرم خدمات پرستاری آسانیسم بهره مند شوید. کافی است فرم ثبت سفارش موجود در سایت را تکمیل کنید یا با شماره تلفن 02191304433 تماس بگیرید.

امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد زخم واژن علائم و روشهای درمان آن در اختیار شما قرار داده باشد. در صورتی که سوال یا نظری در رابطه با این موضوع دارید از بخش نظرات پایین صفحه، با ما درمیان بگذارید.

6 پاسخ

  1. سلام ی سوال داشتم . من زخم واژن دارم اما متاسفانه نمیتوانم ب پزشک مراجعه کنم .چه دارویی مصرف کنم اگر گیاهی باشه بهتره. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام
      برای درمان قطعی زخم واژن بهتره به دکتر مراجعه کنید. ولی بعضی از داروهای آنتی بیوتیک می‌توانه تا حدی زخم واژن را درمان کند و برای جلوگیری از ریزش خون از پدهای بهداشتی استفاده کنید. متاسفانه درمان‌های گیاهی ممکنه عوارض داشته باشن و نمی‌شود که بگیم چه گیاهی برای مشکل شما مناسب است. باز هم تاکید می‌کنیم که به پرشک مراجعه کنید تا درست درمان شوید.

  2. سلام..ببخشیدمن آبله مرغون گرفتم..اطراف واژن وحتی لبه های واژنمم زده..ایا خطرناکه؟ازپمادیکه دکتربرای آبله مرغون داده(کالامین)میتونم بهشون بزنم؟!

    1. سلام
      قبل از هر کاری حتما به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که بیماری آبله مرغون هست. بعدش هر دارویی که دکتر بهتون تجویز کرد رو استفاده کنید.

  3. سلام
    دهانه واژنم حالت جوش مانند زده و زخمه و ترشح زرد رنگ دارم و التهاب اطراف واژن
    درمان خانگی راهنمایی کنین

    1. سلام و خسته نباشید
      با عرض پوزش، اما در مواردی مانند آنچه شما توصیف کرده‌اید، بهتر است از درمان خانگی خودداری کنید و به جای آن به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشانه‌های عفونت ویژه‌ای مانند عفونت‌های قارچی، باکتریایی یا ویروسی باشند که نیاز به تشخیص و درمان حرفه‌ای دارند.

      بهترین اقدامی که می‌توانید انجام دهید، مراجعه به یک پزشک متخصص زنان است. پزشک شما می‌تواند با انجام بررسی فیزیکی و ممکن است انجام آزمایشات تشخیصی، علت واقعی مشکل شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *