خواص تخم شربتی برای بدن

اگر تا به الان در عطاری ها یا فروشگاه ها به سادگی از کنار بسته های تخم شربتی رد شده اید و به آنها توجهی نکردید، صبر کنید؛ این مطلب برای شما است. کاهش وزن، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، افزایش سوخت و ساز بدن و کمتر احساس تشنگی کردن تنها بخشی از خواص تخم شربتی است. با ما همراه باشید تا با این دانه مقوی بیشتر آشنا شده و ببینیم مصرف آن دیگر در چه مواردی می تواند سودمند باشد.

همه چیز راجع به تخم شربتی

این دانه های سیاه رنگ و آب دوست شباهت زیادی با دانه چیا دارند. به همین منظور، در بسیاری از موارد با این دانه ها اشتباه گرفته می شوند. در حالی که منشا و خواص هر دو کاملا متفاوت از دیگری است.

تخم شربتی دانه گیاه محبوب و خوش عطر ریحان است و دارای طبعی گرم می باشد. همگی از فواید ریحان باخبریم و میدانیم تا چه اندازه مصرف آن برای بدن مفید خواهد بود. حال که متوجه شدیم این دانه ها نیز از گیاه ریحان سرچشمه میگیرند، قطعا میتوانید حدس بزنید تا چه اندازه ماده مفید و مقوی هستند.

در طب سنتی چینی و برخی دیگر از روش های درمانی، تخم شربتی بسیار کاربرد دارد، اما تحقیقات علمی و آزمایشگاهی راجع به این دانه بسیار محدود بوده است. به همین منظور، شاید مدرک محکمی پشت ادعاها و خواص تخم شربتی که در این صفحه یا روی وبسایت های دیگر ببینید وجود نداشته باشد، اما تاثیرگذاری آنها به وسیله تجربه طی سال ها بر همگان اثبات شده است.

خواص تخم شربتی

13 خاصیت تخم شربتی برای بدن

خواص تخم شربتی در طب سنتی بسیار زیاد است و مصرف روزانه ی آن از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرده و روند آن را کنترل میکند در اینجا به بررسی 10 فایده ی مهم تخم شربتی میپردازیم:

1. منبعی خوبی برای دریافت مواد معدنی است

مطابق با آمار سازمان بهداشت، غذا و دارو، هر یک قاشق غذاخوری از دانه ی تخم شربتی (برابر با 13 گرم) متشکل از 15% کلسیم و 10% منیزیم و آهن از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه (RDI) است.

از خواص تخم شربتی برای استخوان میتوان گفت که این دانه های کوچک دارای مقدار بالایی کلسیم هستند که در روند پوکی استخوان نیز میتواند موثر باشد.

همانطور که میدانید، مصرف کلسیم و منیزیم برای حفظ سلامت استخوان ها و ماهیچه ها ضروری است و آهن نیز نقش حیاتی در تولید سلول های خون در بدن دارد. به طوری که کمبود آن منجر به بروز فقر آهن در فرد می شود.

اگر گوشت یا مواد لبنی در رژیم غذایی شما جایگاهی ندارند یا به میزان کافی کلسیم، منیزیم و فسفر مصرف نمی کنید، تخم شربتی منبع خوبی برای دریافت این مواد مغذی خواهد بود.

نکته : مصرف تخم شربتی در دوران شیر دهی باعث افزایش شیر مادر میشود ولی نباید در مصرف آن افراط کرد.

2.سرشار از فیبر است

فیبر یکی از مهم ترین فواید تخم شربتی است. چرا؟

1. سلامت روده تان را تضمین می کند. مطالعات بالینی نشان می دهد موادی که این ماده مغذی را شامل می شوند، به رشد و افزایش باکتری های مفید روده کمک می کنند. این امر التهابات موجود در این ارگان را از بین برده و موجب بهبود وضعیت آنها می شود.

2. مصرف تخم شربتی فیبر مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند. به صورت واضح تر، هر یک قاشق چای خوری از تخم شربتی (که معادل 13 گرم است) 25% از میزان فیبر در مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه شما را فراهم می آورد.

3.  می تواند منجر به لاغری شود

البته هنوز تحقیقاتی مبنی بر تاثیر آن در کاهش وزن انجام نشده، اما بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه با توجه به خواص این دانه بیان می کنند که تخم شربتی می تواند زمان بروز احساس گرسنگی را به تاخیر بیاندازد زیرا سر شار از فیبر است و باعث میشود به مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید . این امر به دلیل افزایش سطح هورمون هایی است که وظیفه ایجاد احساس سیری را در افراد به عهده دارند.

اگر آن را قبل از وعده غذایی خود مصرف کنید از خاصیت تخم شربتی بهره مند میشوید تا به لاغری شما کمک کند.

بنر دکتر در منزل

4.  به تنظیم قند خون کمک می کند

تحقیقی که روی افراد با بیماری دیابت نوع 2 انجام شد، نشان داد زمانی آنها که به مدت یک ماه به صورت مداوم روزی 10 گرم تخم شربتی را در آب مخلوط کرده و نوشیدند، قند خون شان 17% کمتر از زمان شروع تحقیق بوده است.

5.  چربی خون را کاهش می دهد

یکی دیگر از خواص تخم شربتی تاثیر آن در سطح کلسترول خون است. تحقیق دیگری نیز در این باره انجام شد و نشان داد کسانی که به صورت روزانه 30 گرم این دانه را مصرف کردند، در پایان، سطح کلسترول خون شان 8% کاهش داشته است.

6.  در روزهای آفتابی تنها راه گشا است

این دانه با خاصیت نگهداری آب در خود می تواند میزان تشنگی و حرارت بدن شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بدین صورت که آب را به خود جذب کرده و پس از مصرف، به آرامی آب و املاح جذب شده را در بدن تان آزاد می سازد. با این کار از بروز گرمازدگی به شدت جلوگیری خواهد شد.

7.  منبع گیاهی روغن امگا 3 است

به صورت میانگین 2.5 گرم از 13 گرم تخم شربتی را روغن گیاهی تشکیل می دهد. البته که این میزان بیشتر به نوع رشد این دانه بستگی دارد؛ اما از این 2.5 گرم، نیمی از آن، یعنی تقریبا 1.24 میلی گرم از آن را امگا 3 تشکیل می دهد. روغنی که برای سلامت بدن بسیار مفید است.

مقدار امگا3 مورد نیاز بدن به صورت روزانه 1.100 یا 1.600 میلی گرم است؛ بنابراین این میزانی که در یک قاشق چای خوری از تخم شربتی فراهم آورده می شود، برای بدن کافی و عالی است.

8.  به درمان بیماری های تنفسی کمک می کند

یکی دیگر از خواص تخم شربتی تاثیر آن در بهبود بیماری های تنفسی چون آسم است. این امر به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن و خاصیت ضد انقباضی این دانه است که با آرام کردن عضلات گرفته و کاهش انقباض موجود در گلو به کنترل سیاه سرفه، بیماری های تنفسی و به صورت دقیق تر درمان آسم کودکان کمک می کند.

9.  سرشار از ترکیبات گیاهی است

تخم شربتی متشکل از ترکیبات گیاهی چون فلاونوئیدها و سایر پنی فنول ها است. فلاونوئیدها همان آنتی اکسیدان ها هستند که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می کند. دیگر خواص این مواد گیاهی نیز ویژگی ضد التهابی و ضد سرطانی آنها است. البته تحقیقاتی نیز مبنی بر تاثیر این ماده روی سکته قلبی صورت گرفته که خوشبختانه نشان از کاهش میزان آن داده است.

علاوه بر آن، در یک تحقیق بالینی متخصصان توانستند نشان دهند تخم شربتی قادر به کاهش میزان باکتری ها و سلول های سرطانی نیز است. البته این امر هنوز در حال بررسی است و نتایج آن به طور کامل منتشر نشده است.

10.  به کاهش جوش صورت و بوی بد دهان کمک می کند

یکی دیگر از فواید تخم شربتی تاثیر آن در پاکسازی و درمان کبد چرب است. همانطور که می دانید، منشا جوش صورت در بسیاری از مواقع کبد است. مصرف این دانه آن هم به صورت ناشتا کبد را شستشو می دهد. پس از مدتی نیز شاهد کم شدن میزان جوش ها و بو و طعم بد دهان به خصوص در صبح ها خواهید بود.

11. بر روی آرامش اعصاب شما تاثیر میگذارد

این دانه با فایده اثر آرام بخش نیز دارد که میتواند در خلق و خوی شما تاثیر بگذارد و برای تقویت اعصاب و رفع استرس روزانه مفید است تا خستگی های ذهنی، تنش و میگرن را درمان کند برای مصرف آن بهتر است کمی عسل نیز به آن اضافه کنید.

12.بر روی تنظیم خواب تاثیر دارد

تخم شربتی میتواند ارتباط مستقیمی با سبک زندگی شما داشته باشد زیرا با داشتن نوعی اسید آمینه در خود نقش موثری روی تنظیم خواب شما دارد.

اگر این نوشیدنی را قبل از خواب میل کنید تاثیر بسیاری بر کیفیت خواب شما دارد و باعث پاکسازی سیستم گوارشی نیز میشود بعلاوه از بروز یبوست نیز جلوگیری میکند.

13. تخم شربتی برای درمان عفونت موثر است

از فواید دیگر تخم شربتی این است که میتواند در درمان عفونت های بدن موثر باشد و با مصرف روغن آن عفونت های بریدگی، جای زخم و عفونت های پوستی و …را میتوان درمان کرد.

فوائد و خواص تخم شربتی

آیا مصرف بیش از حد تخم شربتی دردسر ساز خواهد شد؟

به این دلیل که تخم شربتی متشکل از مقدار زیادی فیبر است، احتمال بروز نفخ شکم نیز وجود خواهد داشت. به همین منظور، بهتر است به صورت کنترل شده آن را مصرف کنید و به روده زمان مناسب برای هضم و دفع بدهید.

بنر دکتر در منزل

بعلاوه مصرف زیاد آن میتواند منجر به کاهش فشار خون شود و برای کسانی که دارای فشار خون پایین هستند بهتر است در ابتدا با پزشک خود در این زمینه مشورت کنند.

گفته می شود میزان ویتامین k در این ماده بسیار بالا است. این ویتامین در روند لخته شدن خون به هنگام خونریزی موثر است. به همین دلیل ممکن است با داروهایی چون وارفارین و دیگر داروهای رقیق کننده خون تداخل ایجاد کند.

اگر چه تحقیقات گسترده ای راجع به این دانه ها صورت نگرفته، اما همان میزان کم نیز نشان از تاثیرات مثبت آنها در سلامتی ما دارند. از بهبود سلامت پوست و کاهش بوی بد دهان گرفته تا تامین ویتامین ها و مواد مغذی و موردنیاز، همگی تنها بخش کوچکی از خواص تخم شربتی اند. البته توجه داشته باشید، پیش از گنجاندن آن در برنامه غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید به خصوص اگر داروی خاصی مصرف می کنید. با این کار از عوارض احتمالی که عموما نادر نیز هستند پیشگیری خواهید کرد.

طرز شستن تخم شربتی 

برای شستن تخم شربتی که با بهترین روش که آن را بشویید ابتدا باید یک ظرف را با آب پر کنید و دانه های تخم شربتی را درون آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید سپس اگر سنگ ریزه هایی روی آب قرار گرفت آن ها را جدا کنید این کار را چندین بار انجام دهید تا روی آب چیزی نباشد.

سپس در آخر دانه های تخم شربتی را از ظرف اول به یک ظرف دیگر انتقال میدهیم تا کاملا شن و سنگ ریزه در آن باقی نماند این مراحل باید قبل از لعاب دار شدن تخم شربتی ها انجام شود.

سئوالات متداول

برای سالمندان، کودکان زیر 1 سال، زنان باردار، افرادی که فشار خون پایینی دارند و افرادی که دارو های خاصی مصرف میکنند بهتر است مصرف آن زیر نظر پزشک باشد.

دو قاشق چای‌خوری تخم شربتی، تنها 40 کالری دارد.

11 پاسخ

  1. من برای رژیمم اول صبح ها از تخم شربتی استفاده میکردم و خیلی روی کاهش وزن تاثیر داشت

  2. من روزی حداقل سه لیوان میخورم زیاده؟خیلی دوست دارم تخم شربتیو

  3. من 10 روزه که ناشتا تخم شربتی رو با آب ولرم و لیمو و عسل قاطی میکنم توی آب کردن شکم معجزه میکنه

    1. مصرف آن برای بدن ضرر ندارد ولی توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه همانگونه که میتواند مفید هستند میتواند مضر نیز باشد

  4. من مقاله تون درباره ی تخمه شربتی رو خوندم من سرطان سینه دارم آیا مصرفش به صورت روزانه برای من مشکل ساز است چون این مورد گفته نشده

    1. نخم شربتی ممکن است در برخی افراد دارای بیماری خاص اختلال ایجاد کند و باید به مقدار کم آن را مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *