مراقبت از سالمند پس از جراحی آب مروارید

با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف افزایش می‌یابد. مشکلات قلبی عروقی، تنفسی، ضعف عمومی و مشکلات گوارشی تنها تعدادی از این بیماری‌ها است. یکی از دیگر از بیماری‌‌هایی که به سراغ افراد سالخورده میر‌رود؛ بیماری آب مروارید است که تنها شیوه درمان آن جراحی است.

سالمند پس از جراحی، برای بازیابی سلامتی نیاز به مراقبت ویژه‌ای خواهد داشت. اگر زمان و تخصص کافی برای مراقبت از عزیزان سالخورده خود پس از عمل جراحی آب مروارید را ندارید؛ می‌توانید از پرستاران با تجربه ما در این زمینه کمک بگیرید.

پرستاران مجرب ما در آسانیسم با ارائه خدمات با کیفیت، از بروز هر مشکل پس از جراحی چشم سالمند شما جلوگیری می‌کنند. آن‌‌ها از سالمند مراقبت کرده و تا زمان بهبود در کنار او هستند.

آب مروارید چشم در سالمندان

در ادامه درمورد شیوه صحیح مراقبت از سالمند پس از انجام این عمل جراحی توضیح می‌دهیم.
آب مروارید چیست؟

تیره و کدر شدن عدسی چشم، از نظر علمی آّب مروارید نام دارد. در چشم سالم انسان، نور از عنبیه می‌گذرد و توسط عدسی روی شبکیه متمرکز می‌شود و در نتیجه اجسام دیده می‌شوند. اما در چشم فردی که مبتلا به آب مروارید است، به دلیل کدرشدن عدسی، نور به خوبی به شبکیه انتقال نمی‌یابد و بینایی دچار اختلال می‌شود.

پیری، از شایع‌ترین علل ابتلا به این بیماری است به طوری‌که تقریبا تمام افراد بالای 65 سال به درجاتی از آب مروارید مبتلا هستند. زرد یا محو شدن رنگ‌ها، دو بینی، تار شدن دید، بالارفتن نمره عینک، نیاز به نور بیش‎‌‌تر برای مطالعه، کاهش دید در شب و… تعدادی از علائم ابتلا به آب مروارید هستند.

هنگامی که بیماری به حدی موجب کاهش دید شود؛ که سالمند نتواند فعالیت‌های روزانه‌اش را انجام دهد، تنها راه درمان عمل جراحی خواهد بود. درعین حال چه قبل از عمل جراحی و چه بعد از عمل جراحی، سالمند نیاز به یک پرستار سالمند خوب خواهد داشت.

بنر پرستار سالمند

چه زمانی باید به دنبال راه درمان آب مروارید باشیم؟
سن و زمان مشخصی برای درمان آب مروارید وجود ندارد. سن مناسب درمان، برای هر فرد متفاوت از دیگری است؛ چراکه سطح تحمل اختلال بینایی در هر فرد متفاوت است. همانطور که گفته شد تا زمانی که سالمند بتواند به راحتی کار‌های روزانه اش را انجام دهد، نیازی به جراحی آب مرواید نخواهد داشت؛ اما در صورتی که برای انجام کار‌های ضروری مثل کتاب خواندن یا رانندگی دچار مشکل شده باشد بهتر است به وسیله جراحی درمان شود.

در طی این درمان، عدسی آسیب دیده به وسیله دستگاه‌های مخصوص شکافته شده و از چشم خارج می‌شود و بجای آن یک لنز مصنوعی قرار می‌دهند. این کار به دو روش انجام می‌شود که روش اول استخراج آب مروارید خارج کپسولی است و روش دوم فیکوامولسیفیکاسیون (فاکو) نام دارد. جراحی آب مروارید بدون درد است و باعث می‌شود که دید واضح به سالمند باز گردد.

نکات نگهداری از سالمند بعد از جراحی آب مروارید

مراقبت‌های پس از عمل جراحی آب مروارید در سالمندان

جراحی آب مروارید، بین 30 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد. پزشک درحالی که معاینات لازم را انجام داده؛ چشم بیمار را با استفاده از قطره بی‌حسی، بی‌حس می‌کند. گاهی از آرام‌بخش‌ها نیز، برای جلوگیری از درد استفاده می‌شود. پس از انجام جراحی و رفع اثرات بی‌حسی بیمار می‌تواند به خانه برگردد؛ اما تا زمانی که کاملا بهبود یابد، باید چند نکته مهم را رعایت کند.

پزشک، یکسری توضیحات برای مراقبت از چشم، در طول بهبود و دوره نقاهت به بیمار می‌دهد. او همچنین برای سالمند، قطره چشم و درمواردی نیز عینک مخصوص تجویز می‌کند. معمولا سالمند، تا چند ساعت پس از جراحی، سرگیجه و حالت خواب‌آلودگی خواهد داشت که در این شرایط مراقبت از او تا برگشتن به شرایط عادی دارای اهمیت است.

به طور کلی مراقبت‌هایی که پس از عمل جراحی آب مروارید در سالمندان باید رعایت شود شامل موارد زیر است.

  • پس از انجام جراحی، یک قطره چشمی برای بیمار تجویز می‌شود و سالمند باید آن را طبق دستورالعمل پزشک و سر ساعت مقرر استفاده کند. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از قطره چشمی، نوک قطره با چشم برخورد نکند. در صورتی که پزشک چند قطره متفاوت تجویز کرده باشد، باید با حداقل 5 دقیقه فاصله استفاده شوند. بهتر است برای جلوگیری از آسیب یا خطا، چکاندن قطره چشمی توسط خود سالمند انجام نشود.
  • استراحت در دوران نقاهت پس از جراحی، می‌تواند درد سالمند را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. او نباید کار‌های سنگین یا ورزش‌های شدید انجام دهد.
  • در مواردی که پزشک علاوه بر قطره‌های چشمی برای عزیزانتان عینک مخصوص تجویز می‌کند، حتما عینک تجویز شده را برای سالمند تهیه کنید و از او بخواهید مطابق دستورات پزشک، از آن استفاده کند. گاهی سالمند باید از محافظ یا عینک در شب، برای شست و شوی موها و موارد دیگری که توسط پزشک ذکر شده استفاده کند.
  • پس از انجام جراحی، چند جلسه برای معاینه سالمند در نظر می‌گیرند که حضور به موقع و منظم سالمند در این جلسات، اهمیت دارد.

جراحی آب مروارید در سالمندان

  • در صورت بروز درد و نیاز به استفاده از مسکن، با پزشک سالمند مشورت کنید تا مسکن تجویز کند.
  • پانسمان محل جراحی، تا زمان تعویض نباید دستکاری شود. درصورتی که پزشک به بیمار اجازه تعویض آن را داده باشد؛ انجام این کار را به پرستار یا فرد متخصص بسپرید. توجه داشته باشید که تعویض پانسمان به آرامی و بدون آسیب‌ زدن به چشم انجام شود.
  • سالمند باید تا 10 روز پس از جراحی، پایین آوردن سر (حالتی مشابه سجده)، خوابیدن به سمت چشم عمل شده، و به طرف شکم، اجتناب کند.
  • لمس کردن چشم‌ها پس از عمل جراحی ممنوع است؛ مالیدن چشم و لمس آن‌ها ممکن است باعث عفونت و آسیب به چشم شود.
  • برای قرارگیری در معرض نور آفتاب باید از عینک آفتابی استاندارد استفاده شود.

چه کار‌هایی در دوران نقاهت پس از جراحی نباید انجام شود؟
انجام جراحی آب مروارید برای سالمند، تنها بخشی از درمان بوده و برای بازیابی سلامتی، لازم است تا پس از عمل جراحی، دستورات پزشک به خوبی رعایت شوند.

بنر پرستار سالمند

 پرستاران آسانیسم، به مراقبت از سالمندان در وضعیت‌های متفاوت آشنا بوده و در شیوه نگهداری سالمند پس از جراحی آب مروارید نیز تخصص دارند؛ بدین صورت خیال شما از اجرای دستورالعمل‌های پزشک در دوره نقاهت، و مراقبت از سالمند آسوده خواهد بود. به طور کلی فعالیت‌هایی سالمند پس از انجام عمل باید از انجام آن‌ها بپرهیزد شامل موارد زیر است و تا دستور بعدی پزشک نباید ترک شود.

  • انجام ورزش‌های شدید
  • رانندگی کردن
  • انجام کار‌های سنگین
  • تماس آب یا صابون با چشم
  • لمس یا فشار دادن چشم‌ها
  • آرایش چشم، استفاده از لنز، کاشت مژه، خط چشم، سایه و…
  • استفاده از انواع لوسیون یا کرم صورت
  • شنا کردن
  • قرار گیری در معرض گرد و غبار یا نور مستقیم خورشید

بهبود پس از جراحی آب مروارید در سالمندان چقدر طول می‌کشد؟

به طور معمول 24 تا 48 ساعت پس از انجام جراحی، چشم دید کاملی پیدا می‌کند. در بعضی از سالمندان بازگشت بینایی ممکن است یک تا دو هفته نیز طول بکشد و در این مدت با تاری دید مواجه باشند. سعی کنید در مدت بهبود سالمند، طبق دستورالعمل‌های پزشک مراقبت لازم را از سالمند به عمل آورید.

برای مثال تا زمانی که پزشک اجازه نداده است، از رانندگی، بلند کردن وسایل سنگین، خم شدن ب سمت چشم و… که پس از عمل، به چشم‌ها آسیب می‌زند جلوگیری کنید. اغلب سالمندانی که عمل جراحی آب مروارید را انجام می‌دهند تا 8 هفته بهبود می‌یابند و می‌توانند به روال سابق زندگی خود بازگردند.

در این مدت، پزشک قرار‌هایی برای حضور بیمار و انجام معاینات در نظر می‌گیرد که باید به طور منظم و به موقع همراه سالمند در این جلسات حضور یابید. درصورتی که امکان همراهی سالمند را ندارید؛ می‌توانید از یک پرستار خوب کمک بگیرید.

مراقبت از سالمند پس از عمل جراحی

آیا دیابت بر بهبود پس از جراحی آب مرواید تاثیر گذار است؟

در تحقیقی که در سال 2018 درباره ابتلا به بیماری آب مروارید؛ صورت گرفت، مشخص شد، افراد دیابتی 2 تا 5 برابر بیش‌تر از افرادی که به دیابت مبتلا نیستند، ممکن است به آب مروارید مبتلا شوند.

دیابت می‌تواند ساختار چشم را تغییر دهد و باعث ایجاد مشکلات چشمی شود؛ به طوری‌که برخی دیگر از مشکلات چشمی نظیر تورم شبکیه، رتینوپاتی دیابتی نیز به بیماری دیابت مرتبط هستند.

حدود 20 درصد از جراحی‌های آب مروارید، روی افراد دیابتی انجام می‌شود؛ این موضوع از دیگر مواردی است که ارتباط آب مروارید با دیابت را به خوبی نشان می‌دهد. این بیماری همچنین موجب خونریزی عمیق در داخل چشم و مشکلات شبکیه می‌شود. در صورتی که سالمند شما به مبتلا به دیابت است، حتما آن را با پزشک درمیان بگذارید.

بدین ترتیب، پزشک قبل از عمل، برنامه جامعی برای سالمند در نظر می‌گیرد تا دیابت را به خوبی کنترل کرده و از عفونت چشم جلوگیری شود. پس از جراحی نیز، سالمند را به خوبی زیر نظر خواهد گرفت، تا اطمینان یاب که دچار هیچ یک از عوارض مربوط به بیماری دیابت نشود؛ و درصورت بروز این علائم آن را کنترل خواهد کرد.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت‌های اضطراری بود؟

پس از انجام عمل جراحی و حین دوره نقاهت، ممکن است در اثر بی احتیاطی سالمند یا برحسب اتفاق، اتفاقات نامطلوبی رخ دهد که عزیزان شما نیاز به مراقبت‌های اضطراری داشته باشند. اگر سالمند پس از انجام عمل جراحی آب مروارید با هریک از موارد زیر مواجه شد، سریعا باید به اورژانس مراجعه کرده یا با پزشک معالج تماس بگیرید.

  • دیدن جرقه‌های ناگهانی نور
  • قرمز شدن چشم به طوری که معمولی نباشد
  • درد چشم، که با استفاده از دارو‌های ضد درد تسکین نمی‌یابد
  • علائم عفونت
  • وجود هرگونه سایه در دید محیطی
  • دیدن یک پرده تیره که باعث مسدود شدن بینایی شود و…

 پرستاری از سالمند پس از جراحی آب مروارید

در مواردی تنها یک چشم سالمند دچار مشکل است و نیاز به جراحی دارد و درمواردی پزشک تصمیم به جراحی هر دو چشم او می‌گیرد. در هرصورت، پس از انجام جراحی آب مروارید، سالمند در انجام امور روزمره خود دچار مشکل خواهد شد و به کمک دیگران نیاز دارد.

اما مراقبت از این عزیزان سخت است و نیاز به تخصص دارد. اگر زمان یا تخصص کافی برای نگهداری از عزیزان سالمندتان را ندارید؛ می‌توانید از آسانیسم یک پرستار سالمند بیمار بگیرید.این پرستار به سالمند در انجام کار‌های شخصی مثل تعویض لباس استحمام، جابجایی، تعویض لباس کمک می‌کند. همچنین یک برنامه غذایی مناسب با وضعیت بیمار تهیه کرده و به او می‌خوراند.

از دیگر وظایف پرستار سالمند، تهیه دارو‌ها و نظارت بر مصرف آن است؛ او درصورت نیاز تعویض پانسمان و چکاندن قطره را در زمان مقرر انجام می‌دهد. مراقبت‌های لازم برای بهبود سالمند را به عمل آورده و از طرفی سالمند شما یک حامی خواهد داشت که در شرایط بد بیماری به او روحیه می‌دهد.

آسانیسم، ارائه دهنده مراقبت‌های پس از جراحی آب مروارید در سالمندان

اگر عزیزان سالخورده‌تان به بیماری آب مروارید مبتلا هستند و نگران مراقبت‌کردن از آن‌ها بعد از عمل جراحی هستید؛ می‌توانید از خدمت پرستار شبانه روزی آسانیسم استفاده کنید.

آسانیسم یک مرکز خدمات پرستاری معتبر است که جهت رفاه حال شما عزیزان، خدمات مختلفی مثل پرستاری از کودک در منزل، اعزام آمبولانس، همراه بیمار در بیمارستان، پرستار بیمار در منزل، انجام انواع تزریقات در منزل و…. را ارائه می‌دهد.

ما برای سالمندانی که عمل جراحی آب مروارید انجام داده‌اند، خدمت نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل را در نظر گرفته‌ایم و پرستارانی متناسب با این شرایط و متخصص در نگهداری از این عزیزان اعزام می‌کنیم. کافی است با شماره 02191304433 تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید.

4 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر. ممنون از خدمات خوب و مطالبی که برای اطلاعات بیشتر در سایت خود قرار می دهید.

    1. سلام، از اینکه شرکت ما را برای ارائه خدمات به سالمندان انتخاب کردید سپاسگزاریم.

  2. بعد از عمل آب مروارید دوباره چه زمانی برای معاینه به پزشک مراجعه کنیم؟

    1. معاینات بعد از عمل در روز اول و سوم، هفته سوم یا چهارم، ماه ششم و پس از آن سالی یک بار توصیه می شود. به خاطر داشته باشید که بسته به شرایط سالمند شما، چشم پزشک ممکن است برنامه متفاوتی از معاینات را توصیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *