سلامت روان کودکان

سلامت روان کودکان در کنار سلامت جسمی آنها اهمیت زیادی دارد. طبق آمار جهانی مراجعه به مراکز روانی برای کودکان، امسال بیشتر از سال های گذشته بوده است. تحقیقات نشان می دهد که همه گیری ویروس کرونا مهم ترین دلیل این موضوع است. در یکسال گذشته زندگی همه  افراد مختل شد. بچه ها و بزرگسالان در خانه ها ماندند و ترس و اضطراب بی سابقه ای را تجربه کردند.

اختلالات روانی در کودکان، اختلال در تفکر متناسب با سن، رفتار، مهارت های اجتماعی یا تنظیم احساسات تعریف می شود. این مشکلات برای کودکان ناراحت کننده است و توانایی آنها را برای عملکرد خوب در خانه، مدرسه یا سایر موقعیت های اجتماعی را مختل می کند.طبق آمار، مراجعه کودکان 5 تا 11 سال 24 درصد و نوجوانان 12 تا 17 سال 31 درصد به مراکز مشاوره افزایش داشته است. بنابراین سبک زندگی سالم کودکان دارای اهمیت زیادی است و در حال حاضر بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

دلایل اختلال در سلامت روان کودکان

دلایل اصلی مشکلات روانی کودکان از دست دادن حس امنیت و ایجاد اختلال در زندگی روزمره آنها است. همچنین کودکان وقتی استرس والدین خود را می بینند، ترس بیشتری را تجربه می کنند. همه ی این موارد بر روی کودکان و نحوه درک آنها از دنیای اطراف خود و تفسیر حوادث تاثیر می گذارد. رفتار کودکان متفاوت است. برخی به راحتی با شرایط سازگار می شوند. برخی دیگر مبارزه می کنند. ولی در سنین نوجوانی بر استرس آنها افزوده می شود.

دلایل اختلال در سلامت روان کودکان

والدین می توانند برای حمایت از کودکان کار های زیادی انجام دهند. اگر می خواهید برای کودک خود پرستاری استخدام کنید مهارت های ارتباطی پرستار کودک اهمیت زیادی دارد. یک پرستار کودک خوب، می تواند کمک زیادی به شما و کودکتان کند. او می تواند درباره ی شرایط خاص موجود با کودک شما صحبت کند و باعث آرامشش شود.

احساس ناامنی کردن

دلایل مختلفی وجود دارد که یک کودک حس نا امنی را تجربه کند. در صورتی که احساس نا امنی به موقع کنترل نشود می تواند حالت های خاصی از غم، اضطراب و حتی آسیب های جدی تر مانند انزوای اجتماعی، افسردگی یا احساس گناه را ایجاد کند.مرگ یک حیوان خانگی، تجربه ای که که کودک در خانواده، مهدکودک و جامعه دارد می تواند سبب ایجاد احساس نا امنی و ترس کودکان شود.

هرگز نباید فراموش کنیم که عادت روزمره، منبع امنیت کودکان است. ثبات در اولین سال های زندگی آنها ضروری است. بنابراین لازم است والدین، پرستاران و معلمان در شرایط قرنطینه و همه گیری ویروس کرونا، درک و همدلی داشته باشند.

حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که چگونه تشخیص دهیم کودک احساس نا امنی می کند؟ در ابتدا باید بگوییم که هر چه زودتر تشخیص دهیم کودکی با نا امنی دست و پنجه نرم می کند، مقابله با آن ساده تر خواهد بود. علائم زیر می تواند دلیل اختلال در سلامت روان کودکان باشد:

ناسازگاری عاطفی: اگر بی ثباتی عاطفی، پرخاشگری، ترس و حتی نیاز بیش از حد یا تقاضای محبت و توجه را مشاهده کنید، این می تواند نشانه عدم امنیت باشد.

بهداشت شخصی تغییر یافته: اگر آنها بیش از حد برای بهداشت شخصی خود به والدین خود وابسته باشند، می توانند در آینده رفتار نامناسبی از خود نشان دهند.

رشد حرکتی ناکافی: مهارت های حرکتی آنها می تواند به روشی نامناسب تکامل یابد. برای مثال هنگام راه رفتن در جابجایی و هنگام نقاشی کشیدن در مهارت های حرکتی ظریف مشکل داشته باشند.

سلامت روان کودکان، احساس ناامنی کودکان

در صورت مشاهده این علائم به مشاور مراجعه کنید. سبک زندگی سالم کودکان بسیار دارای اهمیت است. در این مورد حتما از دیگران  و مشاوره راهنمایی بگیرید.

استرس والدین و سلامت روان کودکان

استرس والدین، کودکان را در هر سنی تحت تأثیر قرار می دهد. در حقیقت، مطالعات نشان داده است که استرس والدین می تواند کودکان را در معرض خطر مشکلات رفتاری، عاطفی و یادگیری و همچنین مشکلات سلامتی مانند آسم قرار دهد. یک مطالعه اخیر نشان داد که استرس والدین می تواند از نظر ژنتیکی بر روی کودک اثر بگذارد.

به طور کلی، تحقیقات نشان داده استرس والدین برای سلامت روان کودکان مضر است. كودكانی كه در معرض خشونت خانگی قرار دارند و والدینی افسرده و مضطرب دارند، بیشتر از همسالان خود به نقاط عطف رشد در زبان، حركت و مهارت های اجتماعی برسند.پرستاران می توانند کمک زیادی به کودک شما برای مقابله با مشکلات کنند. توجه به مهارت های ارتباطی استخدام پرستار کودک اهمیت زیادی دارد.

بر اساس مطالعات، استرس والدین همچنین می تواند بر روی DNA کودکان تأثیر بگذارد. نتایج حاکی از آن است که والدینی که در دوران کودکی فرزندان خود دچار استرس شده اند می توانند اثر ژنتیکی بر جای بگذارند که تا دوره بلوغ ادامه دارد. همچنین می تواند در مراحل بعدی زندگی فرد نیز تاثیر گذار باشد. سطح استرس پدرها بیشتر بر DNA دختران تأثیر می گذارد، در حالی که سطح استرس مادران بر پسران و دختران تأثیر می گذارد.

استرس والدین و سلامت روان کودکان

محققان، رابطه بین محیط اولیه خانواده با نوزادان و رفتار کودک در هفت سالگی را بررسی کردند. آنها دریافتند كه كیفیت بد روابط زناشویی در دوران نوزادی موجب مشکلات رفتاری، احساس نا امنی و ترس کودکان می شود.

محققان دانشگاه هاروارد در سال 2004 گزارش دادند كه احتمال ابتلا به آسم یا آلرژی در كودكانی كه والدین آنها بسیار استرس داشته اند، بود. محققان دانشگاه هاروارد بعداً مروری بر مطالعات در این زمینه منتشر کردند. به گفته محققان، مطالعات نشان داده اند كه مواجهه قبل از تولد با حوادث استرس زای زندگی با افزایش قابل توجهی در خطر اوتیسم، اسكیزوفرنی و افسردگی همراه است.

همچنین استرس والدین قبل از تولد کودک با چاقی او ارتباط دارد. در حقیقت، محققان دانمارکی بیش از 65000 کودک را مورد بررسی قرار دادند تا متوجه شوند که استرس قبل از تولد منجر به این می شود که کودک در سن 12 سالگی 68 درصد بیشتر دچار اضافه وزن شود.

اگر نگران هستید که یک سبک زندگی پر استرس  بر روی سلامت روان کودکان شما تأثیر بگذارد، بهتر است به دنبال درمان بروید یا راه هایی برای کاهش استرس در خانه پیدا کنید. اگر استرس اجتناب ناپذیر باشد (شاید به دلیل طلاق یا بیمار بودن یکی از اعضای خانواده)، یک روانشناس خانواده می تواند به شما کمک کند تا استراتژی هایی برای کاهش تأثیر استرس بر خانواده خود تدوین کنید. و با استخدام پرستار کودک اوتیسمی می‌توانید استرس و فشار عصبی را کاهش دهید.

کودکان نیاز به آموزش و همراهی دارند و توصیه می شود که در منزل با آنها بازی کنید و موارد آموزشی را به آنها یاد بدهید. اگر کمبود زمان دارید می توانید از پرستار و مراقب کودک استفاده کنید، شاید نگران قیمت پرستار کودک در منزل باشید ولی باید اشاره نمود که هزینه پرستار کودک پایین تر از حدی است که تصور می کنید. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست پرستار کودک در کرج با شماره ۰۲۱۹۱۳۰۴۴۳۳ تماس حاصل نمایید.

2 پاسخ

    1. اختلالات روانی میتواند در هر کودک و در هر خانواده ای رخ دهد و خردسال با هر سن و در هر شهری میتواند دچار آن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *