هنر درمانی در سالمندان

هنرمند حرفه ای هستید یا صرفاً از هنر به عنوان سرگرمی لذت می‌برید؟ همه ما می‌توانیم از هنر درمانی بهره مند شویم. هنردرمانی از این عقیده متولد شده است که هنر و بیان خلاق می‌تواند به افراد در بهبود سلامت روحی، جسمی و عاطفی و بهزیستی کلی کمک کند. این که یک فرد مسن با درد مزمن زندگی کند، دارای مشکلات حافظه است یا به دلیل عدم تحرک فقط کمی افسرده است، به هر حال هنر درمانی در سالمندان به بهبود آنها کمک خواهد کرد. مزایای مختلفی در هنر درمانی برای سالمندان وجود دارد. پرستار روزانه سالمند می‌تواند وی را به انجام کار‌های هنری تشویق و او را در این زمینه همراهی کند.

هنر درمانی در سالمندان توسط یکی از متخصصین درمانگر هنری هدایت می‌شود که به آنها در این مسیر کمک می‌کند. همزمان با پرداختن به نگرانی‌های سلامت روحی، جسمی یا عاطفی خود، با اشکال مختلف هنری درگیر می‌شوند. برای بزرگسالان مسن، ایجاد هنر و شرکت در هنر درمانی برای سالمندان می‌تواند بسیار مفید باشد.

هنر درمانی یک راه خلاق برای سالمندان به منظور مدیریت درد، استرس و مقابله با از دست دادن حافظه است. طبق مطالعات انجام شده روی سالمندان، یک راه خلاق برای آنها برای مدیریت درد، استرس و مقابله با از دست دادن حافظه، هنردرمانی است. مطالعات نشان داده‌اند که سالمندانی که فعالیت‌های هنری دارند، کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند. هم چنین از سلامت جسمی بهتر برخوردارند و نیاز به استفاده از دارو در آنها کمتر است. مطالعات دیگر نشان داده اند که هنر درمانی به کاهش میزان تنهایی و افسردگی، همراه با ایجاد مهارت‌های جدید و روحیه بالاتر مرتبط است.

هنر درمانی در سالمندان

فواید هنر درمانی در سالمندان

هنر مدتهاست که یک فرآیند درمانی محسوب می‌شود. خلق یک چیز جدید، استفاده از مداد، رنگ، گل رس یا مواد دیگر می‌تواند تجربه‌ای رضایت بخش برای سالمندان باشد. برای سالمندان، هنر درمانی می‌تواند به بازگرداندن عملکرد و احساس عمومی بهزیستی کمک کند. بعلاوه، بسیاری از برنامه‌ها در یک فضای اجتماعی انجام می‌شود که به افراد سالخورده امکان برقراری ارتباط و روابط با دیگران را می‌دهد. بیایید نگاهی به برخی از مهمترین مزایای هنر درمانی سالمندان بیاندازیم.

افزایش مهارت‌های حرکتی و هماهنگی

در هنردرمانی، سالمندان روی یک کار واحد مانند نقاشی، بافندگی، مجسمه سازی یا یک پروژه خلاق تمرکز می‌کنند. در دوران سالمندی، افراد مسن کمتر فعالیت بدنی دارند. این مسئله باعث تحلیل رفتن عضلاتشان می‌شود. درگیر شدن در این فعالیت‌های بدنی سبک به بهبود هماهنگی و افزایش جریان خون کمک می‌کند‌. این امر می‌تواند باعث افزایش قدرت دست، مچ و انگشتان شود. در نتیجه، هنر درمانی در سالمندان مبتلا به آرتروز یا سایر شرایط مفصل در مدیریت التهاب و درد مزمن کمک می‌کند.

بنر پرستار سالمند

عملکرد و تحریک شناختی

درگیر شدن در هنر درمانی سالمندان را به فکر خلاقیت و تقویت عملکرد شناختی می‌اندازد. روند یادگیری چیزهای جدید مانند مهارت هنری جدید به تحریک فعالیت سالم مغز کمک می‌کند و ذهن ما را تیز نگه می‌دارد. برخی از مطالعات حتی حاکی از آن است که هنر ممکن است میزان پیشرفت بیماری‌های حافظه مانند بیماری آلزایمر را کاهش دهد. برای سالمندانی که با از دست دادن حافظه زندگی می‌کنند، روند ایجاد هنر درمانی در سالمندان می‌تواند راهی برای برقراری ارتباط و بیان خود باشد. پرستار سالمند در تهران در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

بهبود روحیه و سلامت روان

ثابت شده است که هنر درمانی که باعث کاهش احساس اضطراب، افسردگی و استرس در افراد در هر سنی می‌شود. در یک مطالعه، افراد سالمند که در فعالیتهای هنری شرکت کرده‌اند میزان تنهایی و افسردگی آنان کاهش یافته و روحیه بهتری را تجربه کرده‌اند. شرکت کنندگان دریافتند که عمل آرامش بخش کشیدن یک قلمو یا مداد روی کاغذ به آنها کمک کرده تا روی احساسات مثبت تمرکز کنند. درنهایت، هنر درمانی می‌تواند ابزاری قدرتمندی برای کمک به افراد سالخورده در مقابله با مسائل متداول مانند انزوا، تنهایی و استرس باشد که ممکن است در اثر افزایش سن یا تغییر در سلامت ایجاد شده باشد.

ایجاد فرصت‌های ارتباط اجتماعی

در بسیاری از موارد، هنردرمانی در یک محیط اجتماعی اتفاق می‌افتد و شرکت کنندگان را ترغیب به معاشرت و تسهیل ارتباط با اطرافیان می‌کند. برای بزرگسالان مسن که ممکن است با احساس تنهایی یا انزوا دست و پنجه نرم کنند، هنر درمانی به آنها فرصتی می‌دهد تا مهارت‌های اجتماعی خود را به کار گیرند و در یک محیط آرام دوستی‌های جدیدی ایجاد کنند. این مسئله به بهبود روحیه آنان بسیار کمک می‌کند.

کاهش درد

بسیاری از سالخوردگان تحت تأثیر آرتروز، فشار خون بالا و درد‌های دیگر قرار دارند. هنر درمانی در سالمندان به طور طبیعی آرامش بخش است. سالمندان برای استفاده از هنر از بازوها و انگشتان خود استفاده می‌کنند و این در حالی است که این فعالیت بدنی سبک اما سازگار است و می‌تواند به ارتقاء بهتر چابکی و جریان خون کمک کند. آنها با استفاده از حرکات کوچک و هدفمند، از افزایش هماهنگی حرکات بدن بهره مند می‌شوند و راحت‌تر می‌توانند درد آنها را نادیده بگیرند، زیرا در هنر خود متمرکز شده‌اند.

کاهش استرس

این فعالیت هنری می‌تواند استرس را برای افراد در هر سنی کاهش دهد، اما به ویژه برای افراد سالخورده و افرادی که در مراحل اولیه از دست دادن حافظه را دارند، بسیار مفید است. روزانه حدود 60 هزار فکر از سرمان می‌گذرد. بسیاری از این افکار می‌تواند برای افرادی که با پیری مواجه هستند اثرات منفی داشته باشد. بنابراین هنر درمانی در سالمندان به ویژه کمک کننده به آنهاست. دلیل آن این است که وقتی افراد سالخورده به یک فعالیت هنری مشغول هستند، اغلب کمتر به مسائل منفی و اضطراب آور فکر می‌کنند. این حس بهزیستی می‌تواند اضطراب و استرس در سالمندان را به شدت کاهش دهد.

با فواید مثبت زیادی که وجود دارد، می‌توان فهمید که چرا بسیاری از مجامع بازنشستگی کلاس‌های هنری و برنامه‌های درمانی را ارائه می‌دهند تا به سالمندان کمک کنند کیفیت زندگی بهتر را تجربه کنند و از تفریح و آزادی لذت ببرند. در صورتی که سالمند عزیزتان به دلیل ناتوانی جسمی نمی‌تواند در این مجامع شرکت کند، پرستار سالمند در کرج می‌تواند به انجام فعالیت‌های هنری به او کمک کند.

 فواید هنر درمانی برای سالمندان

چگونه هنر درمانی به افراد مبتلا به زوال عقل و آلزایمر کمک می‌کند؟

هنردرمانی می‌تواند یک فعالیت مفید و تحقق بخش برای کمک به کسانی باشد که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. این می‌تواند کیفیت زندگی را برای آنها افزایش دهد. پروژه‌های هنری روشی سرگرم کننده و آرامش بخش برای افراد در هر سنی است که می‌توانند خلاقیت خود را ابراز کنند. اما برای سالمندان مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل بسیار ارزشمند هستند.

اگرچه درمان قطعی برای زوال عقل وجود ندارد، اما هنر درمانی در سالمندان مغز را به روش‌های مختلفی تحریک می‌کند. این موضوع می‌تواند خاطرات خفته را برانگیزد و حتی گاهی فرد سالمند را به حرف زدن و به یاد آوردن خاطرات تشویق کند. انجام فعالیت هنری همچنین می‌تواند حس هدف و انگیزه را به وجود آورد.

مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت‌های هنردرمانی حتی به تقویت عملکرد شناختی در نواحی مختلف مغز و تقویت ارتباط، عملکرد مغز و تعامل اجتماعی در افراد مبتلا به زوال عقل کمک می‌کند.

بنر پرستار سالمندمطالعات نشان می‌دهد که هنر درمانی در سالمندان می‌تواند باعث تقویت ارتباط، عملکرد مغز و تعامل اجتماعی بیماران مبتلا به زوال عقل شود. در حقیقت، هنر تجسمی می‌تواند باعث برانگیختن حافظه و خاطرات شده و هم چنین الهام بخش مکالمات بین این بیماران با فرد دیگر که به طور عادی برای ایجاد ارتباط تلاش می‌کند، باشد. علاوه بر این، وقتی بیماران زوال عقل، خود از طریق هنر چیز جدیدی خلق می‌کنند، این فعالیت باعث تحریک کل مغز آنها می‌شود. برای هنردرمانی باید یک برنامه ریزی برای بیماران انجام شود. باید الگو‌های جدیدی ایجاد کنند، از مهارت‌های حرکتی استفاده کنند و کاری انجام شود که حافظه ‌آنها را تحریک کند. پرستار سالمند در منزل با بهره گیری از روش‌های جدید، سالمند را به انجام فعالیت‌های هنری تشویق می‌کند. هم چنین می‌تواند با استفاده از این روش، از بروز عوارض اختلال زوال عقل در آنها جلوگیری کند.

هنر درمانی عملکرد حس حرکتی را بهبود می‌بخشد

ما از هفت حواس خود پیامهای حسی را دریافت می‌کنیم که شامل: بینایی، شنوایی،بو، مزه، لمس، احساس تعادل در گوش داخلی و درک فضایی. سپس مغز ما پاسخی به پیامهایی که دریافت می‌کنیم را توسعه می‌دهد و پاسخی را برای آنها تشکیل می‌دهد. با افزایش سن، عملکرد حسی – حرکتی ما به طور طبیعی کاهش می‌یابد. هنر درمانی شامل بینایی، شنوایی و لمس است. اما همچنین بسته به پروژه می‌تواند بو و طعم را نیز درگیر کند. تشویق سالمندان به استفاده از عملکردهای حرکتی خود به روش‌های جدید با پروژه‌های هنری به آنها این امکان ار می‌دهد تا این عملکردها را حفظ یا بهبود بخشند.

طیف گسترده ای از فعالیت های خلاقانه را در نظر بگیرید

امروزه فعالیت‌های هنری اغلب فراتر از نقاشی سنتی روی کاغذ است. سالمندان از مجسمه سازی با خشت یا خمیر، نقاشی با آبرنگ، نقاشی بر روی بوم، ایجاد آلبوم، ساخت جواهرات، شرکت در پروژه‌های هنری جامعه و موارد دیگر لذت می‌برند.

به عنوان مثال، استفاده از مدل سازی با خاک رس یا خمیر (سفالگری) برای خلق آثار هنری روشی شگفت انگیز برای درگیر کردن شخصی با زوال عقل است. شما می‌توانید از میان این فعالیت‌های هنری برای سالمندان نظیر نقاشی، طراحی، خیاطی، بافندگی، موسیقی، رقص و ایجاد کولاژها انتخاب کنید. امکاناتی بی پایان برای درگیر کردن یک سالمند که تنها و افسرده است و از افت حافظه یا درد رنج می‌برد، وجود دارد. می‌توانید چیزهایی را پیدا کنید که به آنها کمک می‌کند استرس کمتری داشته و احساس بهزیستی پیدا کنند.

 هنر درمانی و سلامت روان

هنر درمانی در سالمندان ذهن، بدن و روح را درگیر می‌کند:

  • عملکردهای شناختی و حسی حرکتی را بهبود می‌بخشد
  • عزت نفس و خودآگاهی را تقویت می‌کند
  • انعطاف پذیری عاطفی را پرورش می‌دهد
  • بینش انگیزشی را ترویج می‌دهد
  • مهارت‌های اجتماعی را تقویت می‌کند
  • باعث برطرف کردن درگیری و کاهش پریشانی می‌شود
  • پیشبرد تغییرات اجتماعی و زیست محیطی

هنر درمانی در مراقبت از حافظه

برای افرادی که با کاهش حافظه پیشرفته زندگی می‌کنند، انستیتوی هنر درمانی می‌گوید: این نوع فعالیتها می‌تواند راهی برای برقراری ارتباط با سالخوردگان و فرصتی برای بهبود درمان آنها باشد. پرستار سالمند تهران برای برقراری ارتباط بهتر با سالمند، می‌تواند این روش را اتخاذ کند. در برخی موارد، موانع ایجاد شده توسط آلزایمر یا زوال عقل  برطرف می‌شود و یک فرد مسن ممکن است چیزی را در مورد یک فرد محبوب یا مکان مورد علاقه‌اش نقاشی کند. بسیاری از افراد که در هنر درمانی شرکت کرده‌اند و آن را به طور منظم انجام می‌دهند، داستان‌های شگفت انگیز و دلچسبی از لحظه‌های به یاد آوردن خاطرات و مرور آنها تعریف می‌کنند.

هنردرمانی برای افراد آلزایمری

در مراقبت و جلوگیری از اختلال حافظه، هنر درمانی در سالمندان می‌تواند دارای اثرات تحول گرا باشد. هنر درمانی با هدف ارائه فرصت‌های خلاقانه برای ابراز احساسات و تجربیات و تقویت ارتباط با دیگران، در حال حاضر هدف بهبود زندگی برای افراد سالمند را تحقق می‌بخشد. یک فرد سالمند که دیگر نمی‌تواند به صورت منسجم بنویسد یا حرف بزند، ممکن است بتواند با استفاده از نقاشی منظور خود را بیان کند یا بخشی از گذشته خود را در یک تصویر نشان دهد.

علاوه بر فواید ذکر شده هنر درمانی برای سالمندان افزایش اعتماد به نفس و پرورش تاب آوری عاطفی را به همراه دارد. پرستار سالمند در منزل تهران فعالیت‌های هنری را مطابق با علایق سالمند انتخاب کرده و او را تشویق به انجام آن می‌کند. در این صورت سالمند از مزایای بیشمار هنر و درمانی بهره مند خواهد شد.

2 پاسخ

  1. بسیار عالی و اموزنده بود. بخصوص که جامعه ی ما تا کمتر از 20 سال آینده با بحران سالمندی مواجه خواهد بود.

    1. سلام
      خیلی ممنونم از شما خانم آقاخانی، بله متاسفانه جامعه در حال پیر شدن هستش و به یک بحران جدی داره تبدیل میشه. امیدواریم که در سالهای آینده امکان یافتن راهکارهای درست و کارآمد برای جلوگیری از این مشکل پیدا بشه و با مدیریت درست، بتونیم آینده بهتری داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *