مراقبت از سالمند پس از جراحی آب مروارید

دوران نقاهت بعد از جراحی آب مروارید

سالانه میلیون‌ها نفر در جهان عمل جراحی آب مروارید انجام می‌دهند و دوران نقاهت بعد از عمل آب مروارید را بدون هیچ مشکلی پشت سر می‌گذارند. در حالت نرمال بعد از جراحی آب مروارید شما می‌توانید به خانه بر گردید و دوران نقاهت آن را به راحتی پشت سر گذارنید. با این حال برای بهبود سریع از عمل خود باید یک سری مراقبت‌ها و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنید. بعد از عمل خود به احتمال زیاد شما:

  • احساس می‌کنید در چشم شن یا سنگریزه است.
  • آب زیاد از چشم می‌آید
  • تاری دید و دو بینی دارید
  • چشم قرمز یا خون آلود دارید
  • سرگیجه

این‌ها همه طبیعی هستند و نیازی به نگرانی وجود ندارد. عوارض بعد از چند روز رفع می‌شوند ولی امکان دارد که 4 تا 6 هفته طول بکشد تا دوره نقاهت بعد از جراحی آب مروارید تمام شود و چشم شما کاملا بهبود یابد. 

اگر عینک می‌زنید، شما باید 6 هفته صبر کنید تا چشم کاملا بهبود یابد بعد درخواست عینک جدید دهید. جراحی آب مروارید درصد موفقیت بالایی در بهبود بینایی شما دارد و بعد از بهبود کامل، می‌توانید به فعالیت عادی خود مانند رانندگی بازگردید.

مراقبت‌های پس از عمل جراحی آب مروارید در سالمندان

جراحی آب مروارید، بین 30 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد. پزشک درحالی که معاینات لازم را انجام داده؛ چشم بیمار را با استفاده از قطره بی‌حسی، بی‌حس می‌کند. گاهی از آرام‌بخش‌ها نیز، برای جلوگیری از درد استفاده می‌شود. پس از انجام جراحی و رفع اثرات بی‌حسی بیمار می‌تواند به خانه برگردد؛ اما تا زمانی که کاملا بهبود یابد، باید چند نکته مهم را رعایت کند.

انجام فعالیت‌های شدید را محدود کنید

از ورزش‌های سخت و فعالیت طاقت فرسا مانند بلند کردن اجسام سنگین، ورزش‌های بدنسازی و دویدن به مدت 2 هفته خودداری کنید تا احتمال فشار به چشم شما کاهش یابد. دکتر اقراری از بیمارستان جان هاپکینز آمریکا می‌گوید « فشار بالا به چشم می‌تواند با برش قبلی که دکتر انجام داده تداخل کند و نگذارد که چشم شما کاملا بهبود یابد. بیمار باید از کارهایی که باعث خم شدن او می‌شود خودداری کند تا از فشار زیاد به چشم جلوگیری شود.»

برای کارهای سنگین یا فعالیت‌های نیازمند خم شدن است اجتناب کنید و از دیگران در انجام کارهای روزمره کمک بخواهید. در صورتی که خانواده درگیر است یا وقت مراقبت کردن از عزیزان را ندارد می‌توانید از خدمات پرستار بیمار در منزل استفاده کنید تا دوره نقاهت شما آسوده‌تر شود.

مراقب عوامل تحریک کننده چشم یا ضربه به چشم باشید

وقتی از جراحی به خانه برمی‌گردید، طبیعی است که احساس کنید چیزی مانند شن یا سنگ در چشمتان است. به هیچ عنوان به چشم خود دست نزنید. همچنین چشم شما حداقل تا یک هفته به محیط حساس بوده برای همین از عینک‌های آفتابی روکش دار استفاده کنید تا نه تنها در برابر گرد و غبار، کثیفی یا کرده‌ها محافظت کنید، بلکه از حساسیت نور نیز جلوگیری کند. 

چشم پزشک شما هم یک محافظ چشم برای شما فراهم می‌کند تا در اولین روزهای بعد از جراحی آب مروارید از چشم مراقبت شود. این محافظ را حتما موقع خواب بزنید تا احتمال لمس کردن یا مالش چشم‌ها در خواب را از بین ببرد.

تاری چشم بعد از عمل آب مروارید چشم

به هیچ عنوان وارد استخر نشوید و زمان حمام مراقبت‌های کافی را انحام دهید

تعامل با آب احتمال عفونت یا اذیت شدن چشم را در زمان دوران نقاهت بالا می‌برد. دکتر اقراری می‌گویند: «حداقل یک شب صبر کنید قبل از دوش گرفتن و از برخورد مستقیم آب با چشم جلوگیری کنید. زمان مناسب برای شنا کردن یا استفاده از جکوزی را از دکتر خود بپرسید، البته در کل باید 6 هفته صبر کنید و بعدش می‌توانید دوباره استخر بروید.

رانندگی نکنید

زمان مناسب برای شروع دوباره رانندگی را از چشم پزشک خود بپرسید، و زمان بهبود شخصی خود را از ایشان بپرسید. محیط اطراف شما بعد از جراحی آب مروارید روشن‌تر به نظر می‌رسد. برای همین بیشتر مواقع باید عینک آفتابی یا یک عینک مخصوص برای دیدن نیاز خواهید داشت. این ممکن است دید شما زمان رانندگی را کاهش دهد و نگذارد درست رانندگی کنید. حتما قبل از رانندگی دوباره با دکتر مشورت کنید.

به توصیه‌های پزشک خود گوش دهید

پزشک، یکسری توضیحات برای مراقبت از چشم، در طول بهبود و دوره نقاهت آب مروارید به بیمار می‌دهد. او همچنین برای سالمند، قطره چشم و درمواردی نیز عینک مخصوص تجویز می‌کند. معمولا سالمند، تا چند ساعت پس از جراحی، سرگیجه و حالت خواب‌آلودگی خواهد داشت که در این شرایط مراقبت از او تا برگشتن به شرایط عادی دارای اهمیت است.

به طور کلی توصیه‌های پزشک پس از عمل جراحی آب مروارید شامل موارد زیر است.

  • پس از انجام جراحی، یک قطره چشمی برای بیمار تجویز می‌شود و سالمند باید آن را طبق دستورالعمل پزشک و سر ساعت مقرر استفاده کند. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از قطره چشمی، نوک قطره با چشم برخورد نکند. در صورتی که پزشک چند قطره متفاوت تجویز کرده باشد، باید با حداقل 5 دقیقه فاصله استفاده شوند. بهتر است برای جلوگیری از آسیب یا خطا، چکاندن قطره چشمی توسط خود سالمند انجام نشود. در این مواقع استخدام یک پرستار سالمند می‌تواند در چکاندن داروها و مراقبت از سالمند مفید باشد.
  • در مواردی که پزشک علاوه بر قطره‌های چشمی برای عزیزانتان عینک مخصوص تجویز می‌کند، حتما عینک تجویز شده را تهیه کنید و از او بخواهید مطابق دستورات پزشک، از آن استفاده کند.
  • پس از انجام جراحی آب مروارید، پزشک چند جلسه برای معاینه سالمند در نظر می‌گیرند که حضور به موقع و منظم سالمند در این جلسات، اهمیت دارد.

چه کار‌هایی در دوران نقاهت پس از جراحی نباید انجام شود؟

انجام جراحی آب مروارید برای سالمند، تنها بخشی از درمان بوده و برای بازیابی سلامتی، لازم است تا پس از عمل جراحی، دستورات پزشک به خوبی رعایت شوند.

پرستاران آسانیسم، با مراقبت از سالمندان در وضعیت‌های متفاوت آشنا بوده و در شیوه نگهداری از سالمند در تهران پس از جراحی آب مروارید نیز تخصص دارند؛ بدین صورت خیال شما از اجرای دستورالعمل‌های پزشک در دوره نقاهت، و مراقبت از سالمند آسوده خواهد بود. به طور کلی فعالیت‌هایی سالمند پس از انجام عمل باید از انجام آن‌ها بپرهیزد شامل موارد زیر است و تا دستور بعدی پزشک نباید ترک شود.

  • انجام ورزش‌های شدید
  • رانندگی کردن
  • انجام کار‌های سنگین
  • تماس آب یا صابون با چشم
  • لمس یا فشار دادن چشم‌ها
  • آرایش چشم، استفاده از لنز، کاشت مژه، خط چشم، سایه و…
  • استفاده از انواع لوسیون یا کرم صورت
  • شنا کردن
  • قرار گیری در معرض گرد و غبار یا نور مستقیم خورشید

بایدها و نبایدهای دوران نقاهت بعد از عمل آب مروارید چشم

دوران نقاهت بعد از عمل آب مروارید چقدر طول می‌کشد؟

به طور معمول 24 تا 48 ساعت پس از انجام جراحی، چشم دید کاملی پیدا می‌کند. در بعضی از سالمندان بازگشت بینایی ممکن است یک تا 6 هفته نیز طول بکشد و در این مدت با تاری دید مواجه باشند. سعی کنید در مدت بهبود، طبق دستورالعمل‌های پزشک مراقبت لازم را انجام دهید.

برای مثال تا زمانی که پزشک اجازه نداده است، از رانندگی، بلند کردن وسایل سنگین، خم شدن ب سمت چشم و… جلوگیری کنید. اغلب کسانی که عمل جراحی آب مروارید را انجام می‌دهند حداکثر تا 8 هفته بهبود می‌یابند و می‌توانند به روال سابق زندگی خود بازگردند.

آیا دیابت بر بهبود پس از جراحی آب مرواید تاثیر گذار است؟

در تحقیقی که در سال 2018 درباره ابتلا به بیماری آب مروارید؛ صورت گرفت، مشخص شد، افراد دیابتی 2 تا 5 برابر بیش‌تر از افرادی که به دیابت مبتلا نیستند، ممکن است به آب مروارید مبتلا شوند و سن کسانی که مبتلا شدند از حالت نرمال پایین‌تر بود.

دیابت می‌تواند ساختار چشم را تغییر دهد و باعث ایجاد مشکلات چشمی شود؛ به طوری‌که برخی دیگر از مشکلات چشمی نظیر تورم شبکیه، رتینوپاتی دیابتی نیز به بیماری دیابت مرتبط هستند.

حدود 20 درصد از جراحی‌های آب مروارید، روی افراد دیابتی انجام می‌شود؛ این موضوع از دیگر مواردی است که ارتباط آب مروارید با دیابت را به خوبی نشان می‌دهد. این بیماری همچنین موجب خونریزی عمیق در داخل چشم و مشکلات شبکیه می‌شود. در صورتی که سالمند شما به مبتلا به دیابت است، حتما آن را با پزشک درمیان بگذارید.

بدین ترتیب، پزشک قبل از عمل، برنامه جامعی برای سالمند در نظر می‌گیرد تا دیابت را به خوبی کنترل کرده و از عفونت چشم جلوگیری شود. پس از جراحی نیز، سالمند را به خوبی زیر نظر خواهد گرفت، تا اطمینان یاب که دچار هیچ یک از عوارض مربوط به بیماری دیابت نشود؛ و درصورت بروز این علائم آن را کنترل خواهد کرد.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت‌های اضطراری بود؟

پس از انجام عمل جراحی و حین دوره نقاهت، ممکن است در اثر بی احتیاطی سالمند یا برحسب اتفاق، اتفاقات نامطلوبی رخ دهد که عزیزان شما نیاز به مراقبت‌های اضطراری داشته باشند. اگر سالمند پس از انجام عمل جراحی آب مروارید با هریک از موارد زیر مواجه شد، سریعا باید به اورژانس مراجعه کرده یا با پزشک معالج تماس بگیرید.

  • دیدن جرقه‌های ناگهانی نور
  • قرمز شدن چشم به طوری که معمولی نباشد
  • درد چشم، که با استفاده از دارو‌های ضد درد تسکین نمی‌یابد
  • علائم عفونت
  • وجود هرگونه سایه در دید محیطی
  • دیدن یک پرده تیره که باعث مسدود شدن بینایی شود و…

قرار دادن محافظ چشم بعد از جراحی آب مروارید

 پرستاری از سالمند پس از جراحی آب مروارید

در مواردی تنها یک چشم سالمند دچار مشکل است و نیاز به جراحی دارد و درمواردی پزشک تصمیم به جراحی هر دو چشم او می‌گیرد. در هرصورت، پس از انجام جراحی آب مروارید، سالمند در انجام امور روزمره خود دچار مشکل خواهد شد و به کمک دیگران نیاز دارد.

اما مراقبت از این عزیزان سخت است و نیاز به تخصص دارد. اگر زمان یا تخصص کافی برای نگهداری از عزیزان سالمندتان را ندارید؛ می‌توانید از آسانیسم یک پرستار سالمند بیمار بگیرید.این پرستار به سالمند در انجام کار‌های شخصی مثل تعویض لباس استحمام، جابجایی، تعویض لباس کمک می‌کند. همچنین یک برنامه غذایی مناسب با وضعیت بیمار تهیه کرده و به او می‌خوراند.

از دیگر وظایف پرستار سالمند، تهیه دارو‌ها و نظارت بر مصرف آن است؛ او درصورت نیاز تعویض پانسمان و چکاندن قطره را در زمان مقرر انجام می‌دهد. مراقبت‌های لازم برای بهبود سالمند را به عمل آورده و از طرفی سالمند شما یک حامی خواهد داشت که در شرایط بد بیماری به او روحیه می‌دهد.

استفاده از قطره چکان چشم بعد از عمل جراحی آب مروارید

آسانیسم، ارائه دهنده مراقبت‌های پس از جراحی آب مروارید در سالمندان

اگر عزیزان سالخورده‌تان به بیماری آب مروارید مبتلا هستند و نگران مراقبت‌کردن از آن‌ها بعد از عمل جراحی هستید؛ می‌توانید از خدمت پرستار شبانه روزی آسانیسم استفاده کنید.

آسانیسم یک مرکز خدمات پرستاری معتبر است که جهت رفاه حال شما عزیزان، خدمات مختلفی مثل پرستاری از کودک در منزل، اعزام آمبولانس، همراه بیمار در بیمارستان، پرستار بیمار در منزل، انجام انواع تزریقات در منزل و…. را ارائه می‌دهد.

ما برای سالمندانی که عمل جراحی آب مروارید انجام داده‌اند، خدمت نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل را در نظر گرفته‌ایم و پرستارانی متناسب با این شرایط و متخصص در نگهداری از این عزیزان اعزام می‌کنیم. کافی است با شماره 02191304433 تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید.

سئوالات متداول

اگر باید برای دو چشم خود عمل انجام دهید، معمولا باید 3 هفته بین عمل ها فاصله بگذارید. 

در صورت عمل نکردن آب مروارید، شما به بیماری آب سیاه دچار می‌شود و ممکن است در نهایت به کوری مطلق منجر شوید.

بعد از عمل جراحی سعی کنید یک تا سه روز از شرکت مرخصی بگیرید تا بتوانید زمان مناسب برای استراحت پیدا کنید. اگر با کامپیوتر کار می‌کنید، بهتر است 5 روز استراحت داشته باشید.

تاری دید در روزها یا هفته اول برداشتن آب مروارید شایع است. بیشتر اوقات این به دلیل التهاب بعد از جراحی بوده که در جراحی رخ می‌دهد. بیماران که آب مروراید بزرگتر، یا سفت‌تری داشتند تاری دید بیشتری را تجربه خواهند کرد.

4 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر. ممنون از خدمات خوب و مطالبی که برای اطلاعات بیشتر در سایت خود قرار می دهید.

    1. سلام، از اینکه شرکت ما را برای ارائه خدمات به سالمندان انتخاب کردید سپاسگزاریم.

  2. بعد از عمل آب مروارید دوباره چه زمانی برای معاینه به پزشک مراجعه کنیم؟

    1. معاینات بعد از عمل در روز اول و سوم، هفته سوم یا چهارم، ماه ششم و پس از آن سالی یک بار توصیه می شود. به خاطر داشته باشید که بسته به شرایط سالمند شما، چشم پزشک ممکن است برنامه متفاوتی از معاینات را توصیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *