آسیب های شایع در کودکان

کودکان پر انرژی، کنجکاو و فعال هستند و تمایل دارند تمام وقت بیداری خود را بازی کنند. برخی از کودکان پر جنب و جوش تر از برخی دیگرند ولی با این حال همه آنها دچار آسیب هایی می شوند. اطلاع آسیب های شایع در کودکان به شما کمک می کند تا در مواقع ضروری بتوانید به  آنها کمک کنید.محافظت از کودکان در برابر تمامی آسیب ها ممکن نیست. کودکان با افتادن و زمین خوردن، راه رفتن را یاد می گیرند. با این حال شما می توانید با برخی اقدامات این آسیب ها را به حداقل برسانید. مشکل، حوادثی است که باعث آسیب بیش از اندازه کوکان و در برخی موارد مرگ  آنها می شوند. والدین موظف اند از کودکان در برابر چنین حوادثی محافظت کنند.

کودکان معمولا بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانند بنابراین شما باید محیطی امن و خانه ای مناسب برایشان فراهم کنید. تنها گذاشتن کودکان حتی چند لحظه می تواند خطرناک باشد. اگر شما و همسرتان شاغل هستید یا نمی توانید وقت کافی برای کودک خود بگذارید توصیه می شود از یک پرستار کودک در منزل برای کاهش این آسیب ها در کودکان کمک بگیرید.

آسیب های شایع در کودکان

کوفتگی و کبودی: از آسیب های شایع در کودکان

کودکان بسیار پر تحرک هستند و کمتر به مواردی که به آنها آسیب می زند توجه می کنند. آنها بیشتر وقت خود را بازی می کنند، می دوند و بالا و پایین می پرند. به همین دلیل بدن آنها به ویژه دست و پاهایشان به هنگام بازی دچار کوفتگی، کبودی و خراش می شود. در شهر شلوغی مانند تهران امکان بوجود آمدن این اتفاقات بیشتر است پس برای مراقبت از کودک در منزل تهران باید بدانید چگونه هنگام این اتفاقات به کودک کمک کنید.

خراش و کبودی های جزئی را می توانید در خانه درمان کنید. برای اینکار ابتدا محل خراش را با آب بشویید. از صابون ملایم برای شستن استفاده کنید. پماد آنتی بیوتیک را روی آن بزنید و با باند بپوشانید. اگر جراحت عمیق، قرمز، متورم و یا چرکی شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید. زخم کودک شما می تواند عفونت کند.برای کبودی و تورم از کیسه یخ استفاده کنید. اگر تورم بهتر نشد و یا کودکتان در راه رفتن و حرکت کردن مشکل داشت حتما به پزشک مراجعه کنید.

آسیب دیدگی دست کودکان

زمین‌خوردن، پرت شدن از ارتفاع، ضربه شدید و… اتفاقاتی است که موجب آسیب دیدگی دست کودکان می‌شود. این آسیب دیدگی ممکن است از ناحیه انگشتان، آرنج، مچ دست و… باشد.

10 درصد از شکستگی در بدن کودکان مربوط به شکستگی آرنج است. در مواردی که شکستگی خفیف باشد و استخوان‌ها جابجا نشده باشند، درمان آسان‌تر خواهد بود؛ اما درصورتی که آسیب‌دیگی وسیع باشد ممکن است نیاز به عمل جراحی و درمان رگ‌های خونی، رباط‌ها و اعصاب آسیب‎‌دیده نیز وجود داشته باشد.

قسمتی دیگر از آسیب‌های دست کودک مربوط به مچ است. دلایل درد و ناراحتی در قسمت مچ دست به دو گروه آسیب‌های ناگهانی و آسیب‌های تکراری تقسیم می‌شوند. کودکان معمولا به آسیب‌های ناگهانی مانند برخورد شدید به اشیا یا افتادن روی دست دچار می‌شوند. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت دست را تشخیص داده و درمان متناسب با نوع آسیب را اعمال کند.

آسیب شانه در کودکان شایع نیس ولی ممکن است اتفاق بیفتد. این آسیب‌ها ممکن است به شکل در رفتگی، شکستکی، آسیب رباط‌ها و… باشد. اگر می‌خواهید بدانید که آیا شانه فرزندتان در رفته است یا ن باید ببینید علائمی همچون ورم، کبودی، قرمزی و… در ناحیه شانه فرزندتان مشاهده می‌شود یا خیر. اسپاسم عضلات، سوزن سوزن شدن و… علائم دیگر دررفتگی شانه است. از طرفی ممکن است آسیب از نوع شکستگی، کشیدگی رباط‌ها و … باشد که برای معاینه و درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان ضرب دیدگی دست کودک

کبودی (کوفتگی) یا ضرب دیدگی روی دست زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی کوچک باز می شوند و خون به ناحیه مجاور نشت می کنند. کبودی دست می تواند ناشی از ضربه زدن یا افتادن باشد. 

علائم ضرب دیدگی اغلب شامل تغییر رنگ پوست (کبودی)، تورم و درد است. ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا کبودی عمیق ظاهر شود. اگر آسیب شدید باشد، ممکن است کودک شما نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس داشته باشد تا بررسی شود که آیا استخوانی شکسته است یا خیر؟!

دست ممکن است براثر ضرب دیدگی متورم شود. تورم باید طی چند روز کاهش یابد. از بین رفتن کبودی و درد ممکن است چند هفته طول بکشد. هنگامی که تورم کاهش یافت، کودک شما به تدریج می تواند به فعالیت های معمولی خود بپردازد

هنگام مراقبت از کودک در خانه، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

دکتر کودک شما ممکن است داروهایی را برای درد و التهاب تجویز کند. تمام دستورالعمل ها را به طور منظم دنبال کنید.

از کودکتان بخواهید به دستش استراحت دهد. ممکن است لازم باشد فعالیت های فرزندتان را برای چند روز محدود کنید.

برای کمک به کاهش تورم، دست کودک خود را بالا بیاورید

برای کودکان 1 سال و بزرگتر: هنگام نشستن یا دراز کشیدن، از کودک خود بخواهید تا حد امکان دست خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهد. می توان از بالش برای بالا بردن دست کبود شده او استفاده کرد.

برای نوزادان کمتر از 12 ماه: می‌توان نوزاد را روی پهلوی غیر آسیب‌ دیده‌اش قرار داد و دست کبود شده را بالا آورد. هرگز از بالش برای خواب استفاده نکنید و کودک خود را به شکم یا پهلو نخوابانید. نوزادان کمتر از 12 ماه باید روی یک سطح صاف به پشت بخوابند. 

برای خواب از صندلی ماشین، کالسکه، تاب، کالسکه نوزاد استفاده نکنید. اگر کودک شما در یکی از این موارد به خواب رفت، در اسرع وقت او را به یک سطح صاف و سفت ببرید.

از سرما برای کمک به کاهش تورم و درد استفاده کنید

برای نوزادان و کودکان نوپا، یک پارچه تمیز را با آب سرد خیس کنید، سپس آن را فشار دهید. برای کودکان بزرگتر، از یک بسته سرد یا یک کیسه پلاستیکی تکه های یخ که در یک پارچه نازک و خشک پیچیده شده استفاده کنید. کمپرس سرد را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه کبودی قرار دهید. این کار را چند بار در روز در حالی که کودک شما بیدار است تکرار کنید. به مدت 1 یا 2 روز یا طبق دستور ادامه دهید.

هنگامی که تورم از بین رفت، استفاده از کمپرس گرم را شروع کنید. برای این کار می توانید از یک پارچه تمیز که با آب گرم مرطوب شده است استفاده کنید. این کار را به مدت 10 دقیقه، چند بار در روز روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که رفع کبودی ممکن است چند هفته طول بکشد.

بنر پرستار کودک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید! 

اگر فرزندتان یکی از این موارد را داشت، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • کبودی که بدتر می شود
  • درد یا تورمی که بهتر نمی شود یا بدتر می شود
  • بی حسی یا گزگز دست آسیب دیده
  • دست آسیب دیده احساس سردی می کند یا بسیار رنگ پریده به نظر می رسد
  • ناحیه کبود شده بسیار دردناک، متورم یا عفونی به نظر می رسد.

ضرب دیدگی پای کودک

پا می تواند به راحتی ضرب ببیند یا ضربه خورده و منجر به کبودی شود. کودک ممکن است زمین بخورد و بیفتد و پایش ضرب ببیند و کبود شود. یا ممکن است چیزی روی پای کودک بیفتد. کبودی نیز در نوزادان تازه متولد شده پس از خونگیری از پاشنه پا شایع است.

ضرب دیدگی و کبودی هایی مانند این ابتدا با استفاده از استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع حل می شود. کمپرس سرد روی ناحیه گذاشته می شود. ممکن است لازم باشد پا با یک بریس یا پارچه الاستیک محافظت شود. 

بالا بردن پا بالاتر از قلب می تواند به کاهش تورم کمک کند. دارو همچنین می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. اگر آسیب شدید باشد، ممکن است کودک شما برای بررسی شکستگی استخوان ها به عکس برداری با اشعه ایکس نیاز داشته باشد.

حرکت دادن پای آسیب دیده ممکن است برای کودک شما دردناک باشد. شما باید میزان استفاده کودک از پا را برای چند روز محدود کنید. یک کودک بزرگتر ممکن است برای مدت کوتاهی به عصا نیاز داشته باشد. زمانی که کودک شما احساس بهتری کرد می تواند دوباره از پا به طور معمول استفاده کند.

هنگام مراقبت از کودک در خانه، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

از کودکتان بخواهید پای خود را استراحت دهد.

برای کمک به کاهش تورم و درد از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس خنک پارچه تمیزی است که با آب سرد مرطوب است. این را برای نوزاد یا کودک نوپا استفاده کنید. بسته سرد یک کیسه ژله ای است که در فریزر قرار می گیرد تا خنک شود. سپس قبل از استفاده در یک پارچه تمیز، نازک و خشک پیچیده می شود. بسته های سرد مخصوص کودکان بزرگتر است. 

هر 1 تا 2 ساعت یک کمپرس خنک یا یک بسته سرد را روی ناحیه کبودی تا 20 دقیقه قرار دهید. این کار را هر یک ساعت در حالی که کودک شما بیدار است تکرار کنید. به مدت 1 یا 2 روز یا طبق دستور ادامه دهید.

اگر پا دارای پوشش پارچه ای کشسان یا بریس است، تمام دستورالعمل های مراقبت از آنها را دنبال کنید.

برای کمک به کاهش تورم، پای کودک خود را بالا بیاورید.

برای کودکان یک سال و بزرگتر: هنگام نشستن یا دراز کشیدن، از کودک خود بخواهید تا جایی که ممکن است پا را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهد. در حالت نشسته و یا خواب میتوان از بالش ها برای بالا نگه داشتن پا استفاده کرد.

برای نوزادان کمتر از 12 ماه: نوزادی که بیدار است و تحت نظر است را می توان روی پهلوی بدون آسیب دیدگی در حالی که پای ضرب دیده بالا است قرار داد. اگر کودک شما به خواب رفت، او را به یک سطح صاف و سفت ببرید.

همچنین بعد از توقف کمپرس سرد، کمپرس گرم را شروع کنید. حتماً ابتدا کمپرس گرم را به پوست خود بمالید تا مطمئن شوید که سوزانده یا داغ نباشد.

درد کمر و شانه ها

یکی دیگر از آسیب های شایع در کودکان درد کمر و شانه است. مشکلات کمر و شانه در کودکان بیشتر به دلیل حمل کوله پشتی های سنگین یا انداختن آن روی یک شانه است. حتما به کودک خود توصیه کنید که کوله پوشتی را بر روی 2 شانه خود بیندازد. کوله او را سنگین نکنید. وزن کوله کودک باید یک دهم تا یک پنجم وزن او باشد.

رفتن اشیای ریز در پوست کودک

کوکان کنجکاو هستند.  آنها می خواهند چیز های جدید را امتحان کنند بنابراین  آنها را لمس می کنند و حتی داخل دهان خود می برند. پوست کودکان بسیار حساس است. به همین دلیل، خار، خرده های چوب و اشیای تیز به راحتی زیر پوست  آنها می رود.اگر کودک شما دچار این مشکل شد، سوزن را با الکل ضدعفونی کرده و پوست کودک را به آرامی کمی سوراخ کنید. سپس با موچین تمیز آن را بیرون بکشید. پس از در آوردن خار از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید. اگر کودک شما پرستار دارد باید تمامی این نکات را بداند. قیمت پرستار کودک در منزل بسته به تجربه و دانش او افزایش می یابد.

شکستگی از آسیب های شایع در کودکان

کشیدگی و پیچ خوردگی

یکی از آسیب های شایع در کودکان، کشیدگی و پیچ خوردگی است. مطمئنا شما، فرزندان خود را تشویق به ورزش کردن می کنید. ورزش های گروهی برای بچه ها بسیار مفید است. انجام این فعالیت ها می تواند منجر به کشیدگی یا پارگی عضلات، تاندون ها و رباط ها شود و یا دست و پاهای او رگ به رگ شوند.اگر کودک شما دچار چنین آسیب هایی شد باید استراحت کند. روی محل آسیب دیدگی یخ بمالید و باندپیچی کنید.

می توانید از داروهای مسکن مثل استامینوفن یا ایبوپروفن که نیازی به نسخه پزشک ندارند برای کم شدن درد کمک بگیرید. اگر کودک شما قادر به حرکت نیست احتمالا دچار شکستگی شده است بنابراین حتما با پزشک ملاقات کنید. پرستاران کودکان در تهران نیز باید تمامی این اقدامات را برای کودک شما انجام دهد.

شکستگی شایع ترین آسیب در کودکان

شکستگی یکی دیگر از آسیب های شایع در کودکان است. کودکان دارای استخوان های شکننده ای هستند.  آنها با افتادن از روی دوچرخه، پله ها و حتی تاب دچار شکستگی استخوان می شوند. بیشتر کودکان از ناحیه دست ها و بازو ها آسیب می بینند. شکستگی درد زیادی دارد. در صورت شکسته شدن دست یا پاهای کودک، او دیگر قادر به راه رفتن نیست و به هنگام لمس و فشار، درد زیادی احساس می کند. در این صورت نیاز است حتما به پزشک مراجعه کنید. نگهداری از کودک سخت و زمان گیر است. برای اینکه از کودک خود به خوبی نگهداری کنید لازم است همیشه مواظب او باشید و برای روبرویی با آسیب های احتمالی آماده باشید. 

ضربه مغزی خطرناک ترین آسیب در کودکان

ضربه مغزی یکی از خطرناک ترین آسیب های شایع در کودکان است. سر بسیار حساس است و سر کودکان به هنگام بازی و شیطنت می تواند آسیب ببیند. اگر ضربه ای به سر کودک شما وارد شد باید تا مدتی مواظب حال او باشید. علائم ضربه مغزی از هوش رفتن، مات و مبهوت بودن، تاری دید و سر درد است. معمولا این علائم بلافاصله ظاهر می شوند ولی نه همیشه. به هنگام مشاهده این علائم هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

پرستار کودک خوب باید با چنین موقعیت هایی آشنایی داشته باشد و بتواند به بهترین شکل مشکل را مدیریت کند. قیمت پرستار کودک در منزل به تجربه پرستار در مواجه با چنین موقعیت هایی نیز بستگی دارد.

شکستن دندان های کودک

از دیگر آسیب های شایع در کودکان میتوان به شکستن داندان ها ی کودک اشاره کرد. کودکان به هنگام بازی و فعالیت زمین می خورند و همین موضوع می تواند سبب شکستن دندان هایشان شود. دندان های جلویی معمولا بیشترین آسیب را می بینند. اگر دندان کودک شما شکسته، شل یا حساس شده است به دندانپزشکی بروید. اگر دندان شیری کاملا از جا درامده است دیگر راهی برای درست کردن آن نیست. نگران نباشید بعد از مدتی دند آنهای دائمی  آنها در می آید. ولی اگر دندان های دائمی افتاده اند به پزشک مراجعه کنید.

شکستگی دندان از آسیب های شایع در کودکان

کشیدگی آرنج در کودکان

استخوان و عظلات کودکان در حال رشد است و به همین دلیل ضعیف و حساس هستند. کشیده شدن آرنج به سادگی و حتی با کمترین میزان کشیدن ایجاد می شود. هنگامی که بازو های کودک کشیده شود کشیدگی آرنج اتفاق می افتد. فرزند شما بعد از چنینی آسیبی دست خود را حرکت نمی دهد و از آن استفاده نمی کند. به پزشک مراجعه کنید، او می تواند آرنج کودک شما را جا بیاندازد.

آسیب پاشنه پا کودک

یکی از آسیب های شایع در کودکان که بسیار اتفاق می افتد آسیب دیدن پاشنه پا است. این آسیب دیدگی در کودکان در حال رشد بسیار شایع است. به طور معمول کودکان بین سنین 8 تا 14 سال را درگیر می کند، زیرا استخوان پاشنه پا (کالکانئوس) حداقل تا سن 14 سالگی کاملاً رشد نکرده است. در این نوع آسیب، صفحه رشد در پاشنه ملتهب می شود.

فشار بر روی استخوان پاشنه پا از طریق شرکت در ورزش، دلیل اصلی این آسیب است. صفحه رشد پاشنه به دویدن و کوبیدن مکرر روی سطوح سخت حساس است و در نتیجه باعث کشیدگی عضله و التهاب بافت می شود. به همین دلیل، کودکان و نوجوانان درگیر فوتبال، پیست یا بسکتبال بیشتر آسیب پذیر هستند.

سایر علل احتمالی التهاب پاشنه پا شامل چاقی و مشکلات بیومکانیکی مانند صافی کف پا یا پا با قوس بالا است. درد پاشنه در کودکان با متداول ترین نوع درد پاشنه پا که در بزرگسالی تجربه می شود، متفاوت است. در حالی که درد پاشنه در بزرگسالان معمولاً پس از یک دوره پیاده روی فروکش می کند، درد پاشنه کودک به طور کلی به این ترتیب بهبود نمی یابد. در حقیقت، پیاده روی به طور معمول درد را بدتر می کند. التهاب پاشنه پا کوکان با استراحت و گذاشتن یخ از بین می رود.

بنر پرستار کودک

آسانیسم پلتفرم آنلاین خدمات پرستاری و مراقبت از کودک در منزل

پرستار کودک خوب باید با موقعیت های خطرناکی که برای کودک رخ می دهد آشنایی داشته باشد و زمانی که مشکلی برای کودک رخ می دهد بتواند به بهترین شکل مشکل را مدیریت کند. 

مجموعه آسانیسم با هدف ارائه سرویس های پرستاری در منزل بنا شده است. استخدام پرستار کودک شبانه روزی، تمام وقت یا پرستار نیمه وقت کودک از طریق پلتفرم آسانیسم به شما این امکان را می دهد تا بهترین و باتجربه ترین کارشناسان در این زمینه را استخدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *